Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Verrassende nieuwe campagne voor iPad Pro

001

Apple heeft in de afgelopen periode heel erg veel goede commercials uitgebracht. De meeste zijn mooi, maar eigenlijk allemaal wel passend binnen de huidige esthetische normen voor een commercial, dus zelden erg verrassend.

De enige commercials die we in de afgelopen periode van Apple hebben gezien die wat meer afwijken van die norm en vorm zijn waarschijnlijk de nieuwe commercials voor de AirPods. Daar zien we al meer unieke ideeën voorbij komen, maar de esthetiek en vorm ligt nog steeds niet heel erg ver van wat we gewend zijn.

Kennelijk is het voor Apple de afgelopen tijd vooral belangrijk geweest om ons vooral te bevestigen hoe goed Apple is en was het niet erg hard nodig om ons te verrassen.

Nieuwe iPad Pro commercials

Voor de iPad Pro is misschien een andere aanpak nodig. Hoewel daar nog steeds erg grote aantallen van verkocht worden lopen die aantallen wel terug. En het is duidelijk dat Apple vindt dat de iPad Pro meer verdient, een volwaardig alternatief is ten opzichte van een PC en eigenlijk een soort underdog-positie heeft ten opzichte van diezelfde PC.

Daarom zijn er door Apple nu een aantal nieuwe iPad Pro commercials uitgebracht die doen denken aan eerdere commercials uit de tijd dat Apple nog de positie van underdog had. Want ook hier grappige commercials in een studio tegen een witte achtergrond.

We zullen vast niet de enige zijn die daardoor moesten denken aan de legendarische serie Get a Mac commercials, waar er uiteindelijk maar liefst 66 van uitgebracht werden. Natuurlijk niet één op één vergelijkbaar, maar er zijn genoeg visuele en inhoudelijke ingrediënten die de twee campagnes met elkaar verbinden.

De manier waarop

De iPad Pro als serieus alternatief voor de PC neerzetten gebeurt in deze commercials op een aantal manieren. Niet alleen door de voice-over, maar ook door de iPad steeds te laten zien tijdens multitasking. Links vooral dingen die met 'serieus' werk te maken hebben, terwijl we iMessage rechts zien.

In drie van de vier nu uitgebrachte commercials zien we Microsoft Office apps, één van de vier gaat zelfs helemaal over Word. In nummer vier is Apple's eigen Numbers de 'serieuze' app.

De timing

De timing van deze nieuwe campagne zal waarschijnlijk niet helemaal toevallig zijn.

Het ligt voor de hand, en geruchten wijzen daar ook op, dat Apple de over niet al te lange tijd nieuwe iPad modellen zal gaan uitbrengen. Extra aandacht vooraf is dan natuurlijk nooit weg.

Verkopen iPad blijven dalen, Apple blijft optimistisch

003

Tussen alle records die in het afgelopen kwartaal gevestigd werden was het de iPad die de twijfelachtige eer had dat het één van de producten was waar weer een daling in de verkopen te zien was.

De aantallen zijn nog steeds indrukwekkend, er werden in het afgelopen kwartaal nog steeds meer dan 13 miljoen iPads verkocht. Maar dat is een stuk minder dan hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen waren het er 16,1 miljoen stuks, een daling van 19 procent.

Dat aantal van ruim 13 miljoen was trouwens hoger dan Apple zelf verwacht had, de iPad heeft dan ook nog altijd 85 procent van de tablets boven de 200 dollar (lees: de markt die Apple graag wil bedienen) in handen. De daling was ondanks wat Apple afgelopen herfst deed: de iPad Air 2 en iPad mini 4 kregen meer opslagruimte, terwijl prijs van de 9,7 en 12,9-inch iPad Pro modellen naar beneden werd bijgesteld.

De toekomst

Apple liet in de vragen, aan het eind van de presentatie van de kwartaalcijfers, duidelijk weten dat ze zich weinig zorgen maken over deze cijfers en de toekomst van de iPad. De cijfers van de tevredenheid van de gebruikers is nog altijd heel erg hoog, volgens Apple zit er veel koopbereidheid in de markt en er werden bijvoorbeeld in China wel meer iPads verkocht.

Opvallend was trouwens dat Apple het bij de tevredenheid specifiek had over de iPad mini, dat model heeft zijn laatste echte update meer dan een jaar geleden gehad.

Het is goed mogelijk dat Apple gelijk heeft, een iPad is nu eenmaal een iets wat je minder snel vervangt dan een iPhone. Als het aantal mensen dat een iPad heeft, en die in de toekomst mogelijk wil vervangen voor een nieuwer model, almaar groeit, dan groeit het potentieel van de iPad waarschijnlijk mee.

Parallel daaraan lijkt het de moeite om te vermelden dat er in het afgelopen kwartaal opvallend veel van de iPhone 7 Plus werden verkocht. Die grotere iPhone kannibaliseert waarschijnlijk ook een gedeelte van de markt voor de iPad. Het lijkt voor de hand te liggen dat ze daar bij Apple niet heel erg van wakker zullen liggen.