Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Brushstroke is Apple's gratis app van de week

000

Vind je het leuk om foto's op je iPhone, iPod touch of iPad van artistieke effecten te voorzien, dan is de app die Apple deze week voor ons in de aanbieding heeft gedaan waarschijnlijk de moeite.

Want met Brushstroke kan je bestaande foto's, of foto's die je vanuit deze app zelf maakt, voorzien van allerlei effecten. Dat kan je heel subtiel doen, maar je kan ook helemaal los gaan. In dat laatste geval zal je waarschijnlijk nauwelijks meer kunnen zien dat het eigenlijk eerst een foto was, je krijgt dan een schilderij.

Een uitgebreide review van Brushstroke kan je hieronder zien, in ruim acht minuten kom je in deze video heel erg veel van deze app te weten. Daarbij moet je maar niet te veel op het accent van de revier letten, na een tijdje vonden wij het eigenlijk wel charmant.

De omschrijving van de app in de App Store vertelt ons ook nog wat over wat deze app allemaal kan. Bijvoorbeeld dat je ook vanuit deze app je creaties kan laten printen.


Verander je foto's in schilderijen met Brushstroke.

Brushstroke transformeert jouw foto's met één enkele aanraking in prachtige schilderijen. Edit, signeer en deel jouw werk op Instagram, Twitter en Facebook. Wil je jouw kunstwerk geprint hebben? We werken samen met CanvasPop om jou de beste kwaliteit canvas afdrukken die mogelijk zijn te bieden. Kies een lijst en formaat en je zult binnen zeer korte tijd jouw meesterwerk bezorgd krijgen en aan je muur hebben hangen.

Eigenschappen:

- Transformeer je foto's automatisch in één van vele schilder-stijlen.
- Experimenteer met verschillende kleurpaletten.
- Pas je schilderij aan om precies de goeie uitstraling te krijgen
- Selecteer uit een scala van canvassen en oppervlakken
- Signeer je schilderij om het een persoonlijk tintje te geven
- Deel jouw kunst op Instagram, Twitter en Facebook
- Laat jouw kunst afdrukken en bezorgen op je deurmat


Op dit moment is Brushstroke Apple's gratis app van de week, en dus kan je op dit moment deze app voor helemaal niets vinden in de App Store, en dat kan via deze link.

Apple werkt aan internationale uitrol Apple Pay

003

Bij de presentatie van Apple Pay waren veel mensen onder de indruk dat Apple het ook deze keer weer voor elkaar had gekregen om iets wat tot nu toe niet handig en veilig genoeg was, juist heel erg simpel en veilig te maken.

Nu het in de V.S. een succes lijkt te zijn was de vraag dan ook vooral hoe lang Apple er over zou doen om dit ook bij ons te introduceren. Want in Cupertino zijn ze nu eenmaal niet altijd even snel met het internationaal introduceren van nieuwe technieken, wij denken daarbij bijvoorbeeld aan Siri.

Maar het lijkt er op dat Apple met Apple Pay meer haast gaat maken, wat we bijvoorbeeld opmaken uit de advertentie die Apple deze week op het web had staan. Hieronder kan je die advertentie zien, waaruit duidelijk wordt dat Apple vanuit Londen Apple Pay in heel Europa, het Midden Oosten, India en Afrika wilt lanceren.



Maar Apple heeft natuurlijk meer plannen met Apple Pay, want in het Verre Oosten en met name in China willen ze dat natuurlijk ook introduceren. Daarom zijn ze ook op zoek naar een Apple Pay Site Reliability Engineer in Shanghai. De baan in Shanghai zou gaan om een "front line customer experience" met de volgende extra tekst:


As a member of the Apple Pay SRE team, you're expected to not just find the issues, but to write code and fix them. You'll be in all phases and layers of the application, and you'll have a direct impact on the experience of millions of customers.


Ondertussen blijven er commercials uitkomen van de verschillende banken die in de V.S. bezig zijn met de uitrol van Apple Pay, de meest recente is die die van de Bank of America.

Tegelijkertijd zou Samsung volgens Re/code bezig zijn met andere manier om met je smartphone te kunnen betalen. De technologie daarvan zou gebaseerd zijn op de techniek van LoopPay, hoe dat werkt kan je hieronder zien.



MacFreak Deal: Apps leren bouwen met Swift

002

Heb je altijd al eens willen leren om zelf apps te maken dan is dit waarschijnlijk de beste tijd. Want met de introductie van de nieuwe programmeertaal Swift is dat weer een beetje makkelijker geworden. Maar waar begin je, hoe leer je programmeren met Swift?

In het boek "Apps bouwen met Swift" van Roelf Sluman vind je alles wat je nodig hebt. Want dit boek bevat alles wat je van Swift moet weten om zelf apps te kunnen bouwen, ook als je nog niet eerder hebt geprogrammeerd. De complete programmeertaal komt bijvoorbeeld aan de orde, evenals UIKit, Foundation enzovoort.

Kort en simpel: als je dit boek hebt doorgewerkt, kun je apps schrijven. Geloof je dat niet? Als op deze pagina kijkt dan zie je de reacties van lezers tot nu toe, en die zijn niet voor niets enthousiast.

Daarbij hoef je het trouwens niet alleen met de informatie uit dit boek te doen, ook op het YouTube-kanaal van de iOS Academie kom je via alle filmpjes ook veel te weten.

Op 25 februari zal dit boek in de boekhandel komen, maar op dit moment is het al te koop als eBook. Normaal gesproken kost dit eBook € 34,95, maar lezers van MacFreak kunnen maar liefst 10 euro korting krijgen op deze prijs. Die korting voor onze lezers komt bovenop de 5 euro lagere introductieprijs, die geldt totdat de papieren versie uitkomt, dus je betaald nu tijdelijk maar € 19,95 voor dit boek.

Als je dit eBook wilt kopen, doe dat dan via deze pagina. Daar vind je, bovenaan de pagina, ook meteen de code die je nodig hebt om die korting te krijgen.

Apple weer onder vuur door arbeidsomstandigheden

013

Iedereen die Apple al een tijd volgt weet het, eens in de zoveel tijd komt het bedrijf weer onder vuur te liggen vanwege de arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar hun producten geproduceerd worden, waarbij de wantoestanden meestal in China of Taiwan plaatsvinden.

Ook dit keer is het weer zover, de BBC heeft undercover filmbeelden gemaakt, onder andere bij Pegatron, naast Foxconn het grootste bedrijf waar iPhones en iPads geassembleerd worden. In die beelden is te zien dat Apple, ondanks de goede bedoelingen in Cupertino, bijvoorbeeld het instellen van een test waarin werknemers moeten laten zien dat ze weten met wat voor materialen ze werken, daar in de praktijk op grote schaal de hand mee gelicht wordt.

En ook de waarschuwing van de teamleider, dat je maar beter niet op je machine in slaap kan vallen, want door de stroom die daarop staat zou je geëlektrocuteerd kunnen worden, laat zien dat het in de praktijk allemaal nog niet goed gaat. En dan drukken we ons natuurlijk nog heel erg zachtjes uit.

Wat ons altijd dwars zit is dat de journalisten hier de makkelijkste weg kiezen. Door Apple aan te pakken hebben ze een makkelijk doelwit, dat lekker veel kijkers trekt. Terwijl juist Apple veel doet om de werkomstandigheden voor de werknemers zo goed mogelijk te maken. In het verleden is al aangetoond dat het bij de concurrentie niet beter is, in tegendeel.

Volgens de regels van Apple mogen werknemers nu maximaal 60 uur per week werken. Dat is inclusief overwerk, en daar zou de werknemer zelf voor moeten kiezen. Kennelijk werkt dat in de praktijk anders, en lijkt het er op dat de enorme vraag naar de iPhone 6 en 6 Plus bij Pegatron geen reden is geweest om meer mensen aan te nemen, maar de druk op de mensen die ze hebben op te voeren.

Apple zegt hierover dat de te volle slaapzalen al aangepakt zijn, en Pegatron zelf zegt ook dat dit allemaal niet de bedoeling is.


Worker safety and well-being are our top priorities. We set very high standards, conduct rigorous training for managers and workers, and have external auditors regularly visiting our facilities to find areas for improvement.


Als we naar de undercover filmbeelden van de BBC kijken kunnen we rustig de conclusie trekken dat Pegatron nog niet levert wat het zelf claimt.

Het is voor Apple trouwens niet makkelijk om bijvoorbeeld de iPhone ergens anders te produceren. Bij de productie zijn zeldzame grondstoffen nodig die elders niet te krijgen zijn, en die China niet wil exporteren.

Dat de nadruk wel erg op Apple ligt zien we ook als de BBC naar Indonesië gaat, daar laten ze zien onder wat voor werkomstandigheden onder andere kinderen daar moeten werken. Die zijn inderdaad ontzettend slecht, maar hier wordt een directe connectie gemaakt met Apple die er niet eens is. Want de tin, die hier onder andere gewonnen wordt is niet alleen voor Apple, maar ook voor de concurrentie.

Apple zou geen tin meer uit Indonesië kunnen halen, maar Apple wil juist daar die werkomstandigheden verbeteren. Dat lezen we ook in de reactie uit Cupertino:


The simplest course of action would be for Apple to unilaterally refuse any tin from Indonesian mines. That would be easy for us to do and would certainly shield us from criticism.

But that would also be the lazy and cowardly path, since it would do nothing to improve the situation. We have chosen to stay engaged and attempt to drive changes on the ground.


We zijn benieuwd, kennelijk is het een stuk moeilijker om die veranderingen er door te krijgen dan dat wij tot nu toe dachten.

Wil je meer over dit onderwerp lezen, dan kan dat in dit artikel van de BBC.

Update: Apple heeft inmiddels een uitgebreide reactie op deze documentaire van de BBC gegeven, een aantal quotes daaruit zijn te lezen in dit artikel van The Telegraph.

Daarbij heeft Apple's SVP Jeff Williams een brief aan het team in het Verenigd Koninkrijk gestuurd, die is in zijn geheel hieronder te lezen:


UK Team,

As you know, Apple is dedicated to the advancement of human rights and equality around the world. We are honest about the challenges we face and we work hard to make sure that people who make our products are treated with the dignity and respect they deserve.

Last night, the BBC's Panorama program called those values into question. Like many of you, Tim and I were deeply offended by the suggestion that Apple would break a promise to the workers in our supply chain or mislead our customers in any way.

I'd like to give you facts and perspective, all of which we shared with the BBC in advance, but were clearly missing from their program.

Panorama showed some of the shocking conditions around tin mining in Indonesia. Apple has publicly stated that tin from Indonesia ends up in our products, and some of that tin likely comes from illegal mines. Here are the facts:

Tens of thousands of artisanal miners are selling tin through many middlemen to the smelters who supply to component suppliers who sell to the world. The government is not addressing the issue, and there is widespread corruption in the undeveloped supply chain. Our team visited the same parts of Indonesia visited by the BBC, and of course we are appalled by what's going on there.

Apple has two choices: We could make sure all of our suppliers buy tin from smelters outside of Indonesia, which would probably be the easiest thing for us to do and would certainly shield us from criticism. But it would be the lazy and cowardly path, because it would do nothing to improve the situation for Indonesian workers or the environment since Apple consumes a tiny fraction of the tin mined there. We chose the second path, which is to stay engaged and try to drive a collective solution.

We spearheaded the creation of an Indonesian Tin Working Group with other technology companies. Apple is pushing to find and implement a system that holds smelters accountable so we can influence artisanal mining in Indonesia. It could be an approach such as “bagging and tagging” legally mined material, which has been successful over time in the Democratic Republic of the Congo. We are looking to drive similar results in Indonesia, which is the right thing to do.

Panorama also made claims about our commitment to working conditions in our factories. We know of no other company doing as much as Apple does to ensure fair and safe working conditions, to discover and investigate problems, to fix and follow through when issues arise, and to provide transparency into the operations of our suppliers.

I want you to know that more than 1400 of your Apple coworkers are stationed in China to manage our manufacturing operations. They are in the factories constantly - talented engineers and managers who are also compassionate people, trained to speak up when they see safety risks or mistreatment. We also have a team of experts dedicated solely to driving compliance with our Supplier Code of Conduct across our vast supply chain.

In 2014 alone, our Supplier Responsibility team completed 630 comprehensive, in-person audits deep into our supply chain. These audits include face-to-face interviews with workers, away from their managers, in their native language. Sometimes critics point to the discovery of problems as evidence that the process isn't working. The reality is that we find violations in every audit we have ever performed, no matter how sophisticated the company we're auditing. We find problems, we drive improvement, and then we raise the bar.

Panorama's report implied that Apple isn't improving working conditions. Let me tell you, nothing could be further from the truth. Here are just a few examples:

Several years ago, the vast majority of workers in our supply chain worked in excess of 60 hours, and 70+ hour workweeks were typical. After years of slow progress and industry excuses, Apple decided to attack the problem by tracking the weekly hours of over one million workers, driving corrective actions with our suppliers and publishing the results on our website monthly - something no other company had ever done. It takes substantial effort, and we have to weed out false reporting, but it's working. This year, our suppliers have achieved an average of 93% compliance with our 60-hour limit. We can still do better. And we will.

Our auditors were the first to identify and crack down on a ring of unscrupulous labor brokers who were holding workers' passports and forcing them to pay exorbitant fees. To date, we have helped workers recoup $20 million in excessive payments like these.

We've gone far beyond auditing and corrective actions by creating educational programs for workers in the same facilities where they make our products. More than 750,000 people have taken advantage of these college-level courses and enrichment programs, and the feedback we get from students is inspiring.

I will not dive into every issue raised by Panorama in this note, but you can rest assured that we take all allegations seriously, and we investigate every claim. We know there are a lot of issues out there, and our work is never done. We will not rest until every person in our supply chain is treated with the respect and dignity they deserve.

If you'd like to learn more about our Supplier Responsibility program, I encourage you and our customers to visit our website at apple.com/supplierresponsibility.

Thanks for your time and your support.

Jeff

met dank aan forumleden 'Pieterr' en 'wivy', voor het melden van dit nieuws

App Store prijzen gaan op 1 januari omhoog

011

Op dit moment worden de BTW op de prijzen in de App Store en de Mac App Store allemaal berekend met het niveau van de BTW van Luxemburg, en de BTW is daar 15 procent.

Maar vanaf 1 januari 2015 zal de berekening van de BTW worden aangepast naar het land waarin de App Store waar jij een app koopt is gevestigd. Dat betekent dat het voor ons 21 procent BTW wordt, voor zowel Nederland als België. En dus zullen de prijzen in allebei de App Stores omhoog gaan.

De verklaring van Apple hierover is kort en krachtig:


On January 1, 2015, value-added tax (VAT) rates for apps will change for all territories in the European Union. VAT will be based on the customer’s country of residence instead of being the same across all EU territories.

Note that prices for apps on the App Store include VAT, while the developer's proceeds are calculated after VAT is deducted.

Learn more about updated VAT rates for apps on the App Store.

If you have any questions about this change, contact us.

Regards,

The App Store team


Daarbij komt ook nog dat de Amerikaanse Dollar steeds sterker aan het worden is, waardoor de prijzen bij ons ook sowieso al naar boven bijgesteld werden. Zo kostten apps van $ 2,99 niet zo lang geleden nog € 2,79 bij ons, op dit moment moeten we daar al 10 cent meer voor betalen.

Voor de online Apple Store zal het niet veel uitmaken, daar wordt op dit moment al 21 procent BTW gerekend. Wij zijn vooral benieuwd of het nu makkelijker wordt voor ondernemers om een bon met BTW te krijgen van Apple voor apps die via de App Store of de Mac App Store gekocht worden, want dat is op dit moment erg lastig.

Kortingen en Kerstcadeaus bij iCentre

003

De kans dat veel van onze lezers iCentre kennen lijkt ons groot, want met maar liefst 24 winkels in een groot gedeelte van Nederland is het waarschijnlijk één van de grootste Apple Resellers in ons land. Wil je zo'n winkel opzoeken, of gewoon zien waar al die iCentre winkels zitten, dan kan je dat op deze pagina zien.

Met de feestdagen voor de deur kan je in die iCentre winkels terecht voor veel korting. Zo krijg je bij een 13 inch MacBook Pro of Air een giftcard van maar liefst 130 euro, geven ze op dit moment 10 procent korting op artikelen van Harman Kardon en JBL, 5 procent op alle Wacom pen/tablets, 10 procent korting op alles van B&W, 25 procent korting op een tweede product van Pipetto, 50 procent korting op alle producten van Tech 21 die voor de iPad bestemd zijn en 25 procent korting op een tweede product van Native Union.

Deze actie loopt vanaf vandaag tot en met 28 december aanstaande. Wil je zelf alle acties van iCentre bekijken? Klik dan even op de afbeelding hieronder.



djay Pro voor de Mac is uit, en ziet er ook goed uit

001

djay is een app waar we al vaker op MacFreak aandacht hebben besteed, onder andere omdat het een prachtig gemaakte app is waar volgens ons veel mensen plezier van zouden kunnen hebben. Die app bestond tot nu toe zowel voor de iPad als voor de iPhone, en inmiddels is daar ook een versie voor de Mac bij gekomen.

Die versie voor de Mac is vandaag uitgekomen, en om die introductie te vieren is die nu te koop met maar liefst 40 procent korting in de Mac App Store voor € 44,99.

Het promo-filmpje ziet er in ieder geval mooi gelikt uit, en als je goed kijkt dan kan je daarin ook al veel van de mogelijkheden van deze app zien.

Wil je meer over deze app weten? Dan kan op de pagina van djay Pro zelf terecht.

Daar kan je lezen je over de intergratie met zowel iTunes als Spotify, wat voor Audio Streaming mogelijkheden er in zitten, welke Audio FX al in het programma geïnstalleerd zijn, hoe goed dit programma met zo'n beetje alle bekende MIDI controllers samenwerkt, en nog veel, veel meer.

Apple haalt 20 miljoen dollar op voor (PROJECT) Red

000

Ruim drie weken geleden kon je het hier op MacFreak al lezen, Apple ging dit kwartaal extra geld doneren aan (PROJECT) Red. Als je dat nieuwsbericht nog niet gelezen hebt, dan kan je dat hier alsnog inhalen.

Apple's CEO Tim Cook heeft aan alle werknemers van Apple voor het eind van het jaar een e-mail gestuurd, en in die mail kunnen we ook lezen dat deze actie een groot succes is geworden. Want de teller van het totaal dat Apple nu aan Red heeft gegeven staat inmiddels op 100 miljoen dollar, en van die honderd miljoen werd er maar liefst 20 miljoen in de afgelopen periode opgehaald.

Hieronder kan je de brief van Tim Cook in zijn geheel lezen:


Team,

With the holidays upon us and 2014 drawing to a close, it’s a great time to look back at this unforgettable year. Together we have reached new heights with our products and delivered Apple’s most innovative lineup ever. I’m immensely proud of the work that you and your teams are doing to make Apple a force for good in the world, both through our products and by making a difference on issues that touch millions of lives.

It’s been a year of amazing announcements across the board. Just this fall we had the biggest iPhone launch ever with iPhone 6 and iPhone 6 Plus, unveiled the thinner and more powerful iPad Air 2, introduced the new 27-inch iMac with its stunning Retina 5K display, and launched an entirely new category of service — Apple Pay — which is winning over banks, merchants and customers even faster than we had hoped. The App Store had a record-setting year and our software products, led by iOS 8 and OS X Yosemite, have never been stronger. During this busy holiday season, our store teams are doing a fantastic job introducing and answering questions about all of our products, and they’re doing it with the energy and enthusiasm that has always endeared them to our customers.

This year marked the 30th anniversary of the Mac, which has been the symbol of revolutionary technology since its introduction. Today, the Mac enjoys a wider audience than ever and the highest market share in almost 20 years. This achievement is a credit to our teams who are constantly innovating to make Apple’s products the best in the world. Year after year, the Mac gets better because we love it and we can’t stop thinking about the possibilities for what it can do.

We've made important decisions like acquiring Beats for its popular products and incomparable talent, and partnering with IBM to transform mobile computing in the enterprise. Each of these moves opens new opportunities for Apple, and their impact will continue to be felt far into our future.

Together we’re also making an impact on some of the most important issues facing society. Here in the U.S., we've made a bold commitment to provide technology for schools that need it the most. Apple is a leader in sustainability, powering our data centers with 100% renewable energy. The success of our company is creating jobs and opportunities for workers from all walks of life. We're dedicated to advancing equality, diversity and human rights in the workplace, from our corporate offices to the factory floor. And we’re defending our customers’ personal data because we believe they have not just an expectation but a right to privacy.

As the holiday shopping season kicked off in November, we teamed up with some of the most popular developers on the App Store for an unprecedented fundraising effort on behalf of (PRODUCT) RED. Developers created exclusive content for the campaign, with all proceeds going to the Global Fund to fight AIDS in Africa. In addition, Apple pledged a portion of our retail and online sales on two of the busiest shopping days of the year.

I'm thrilled to announce that our total donation for this quarter will be more than $20 million — our biggest ever — bringing the total amount Apple has raised for (PRODUCT) RED to over $100 million. The money we’ve raised is saving lives and bringing hope to people in need. It’s a cause we can all be proud to support.

In September, we gave a glimpse of the future with Apple Watch, our most personal device ever. Most customers will never know how hard you and your colleagues are working to make it a reality, but they will appreciate the depth of care and effort behind Apple Watch from the moment they put it on their wrist. People love Apple products, which means they love the work you do. The knowledge that you’ve done something great for someone else is a powerful reward — one which I hope you feel during the holiday season and throughout the year. There’s nothing else quite like it.

Enjoy this time with your friends and loved ones. I could not be more excited about what's in store for next year, and for the opportunity to work with all of you to make it happen.

Tim


Meer dan 90 procent van iPhones een 16 GB of minder?

011

De makers van de Camera-app Ice Cream vroegen zich af hoeveel opslag de meeste iPhones die verkocht zijn eigenlijk hebben. Ze vroegen het aan Telefonica/O2 in het Verenigd Koninkrijk. Het antwoord verbaasde hen nogal, en ons eigenlijk ook.

Want volgens Telefonica/O2 zou maar liefst 91 procent van de gebruikers een iPhone hebben met 16 GB of minder. Dat minder zijn dan waarschijnlijk vooral iPhones met 8 GB aan boord, er zitten mogelijk ook nog wat 4 GB modellen van de iPhone van de eerste generatie bij, maar het lijkt ons sterk dat dat er nu nog veel zijn.

We zijn benieuwd of de aanpak waarvoor Apple heeft gekozen met de iPhone 6 en iPhone 6 Plus, het 32 GB model laten vervallen en modellen met 16, 64 en 128 GB te verkopen, er voor gaat zorgen dat meer mensen voor 64 GB kiezen.

Met zoveel mensen met 16 GB of minder is het ook interessant om te kijken hoeveel mensen last hebben van een tekort aan opslag. Dat blijken er aardig wat te zijn, waarbij vooral opviel dat 8 procent van de gebruikers zelfs dagelijks daar problemen mee zou hebben. Wij gokken dat dat vooral de mensen zijn met een iPhone met maar 8 GB aan opslag.



Door dit onderzoek van Telefonica/O2 zijn wij nieuwsgierig geworden naar wat de opslag is van de iPhones die de bezoekers van MacFreak hebben. Daarom hebben we een nieuwe poll gemaakt, waar jij kan aangeven hoe dat bij jou zit.

Reacties op die poll kunnen natuurlijk ook in dit draadje.

Tot 80 procent korting met App Santa

000

Gisteren hadden we al twee nieuwsberichten over app bundels, maar aan het eind van het jaar en kort voor de feestdagen zijn er natuurlijk veel meer. De allergrootste collectie is waarschijnlijk App Santa, en het goede nieuws is dat dat eigenlijk helemaal geen bundel is.

Want waar je bij de meeste bundels meteen een heleboel apps moet kopen is App Santa eigenlijk een collectie van apps, want je kan er zoveel, en natuurlijk ook zo weinig, van kopen als je zelf wil. Daarbij lopen de kortingen uiteen, wij zagen apps waar een derde van de prijs af was tot apps waar je maar liefs 80 procent korting op krijgt.

De apps die App Santa dit jaar in de collectie heeft zitten zijn allemaal geschikt voor iOS, bij een aantal apps zijn er ook versies voor de Mac bij.

Wil je kijken welke apps er allemaal in de aanbieding zijn? Klik dan even op het plaatje van App Santa hieronder.