Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Nu ook betalen met Pebble en PayPal

001

Veel aandacht gaat op dit moment uit naar Apple Pay, en als de Apple Watch in de lente van het komend jaar uit gaat komen zal dat waarschijnlijk alleen maar meer worden. Maar de andere partijen in deze markt zitten natuurlijk ook niet stil, het bewijs daarvan zien we bijvoorbeeld doordat je vanaf nu met je Pebble smartwatch ook kan betalen.

Dat lukt dankzij een nieuwe app van PayPal, de aankondiging daarvan is te lezen op deze pagina van PayPal zelf. Volgens ons maakt onderstaande quote goed duidelijk waar het hier om gaat:


At PayPal, we’re working to make shopping easy and seamless so that you are one step closer to walking into a store and being able to place your order and pay without ever reaching into your pocket.

So today, we’re sharing that the PayPal app is now available for Pebble. With the PayPal app, Pebblers are able to check-in to pay or pay with payment code at numerous retailers, restaurants and other local businesses accepting PayPal. You can also receive payment notifications while on-the-go through our app – without taking out your phone.

Goed nieuws voor alle Pebble-gebruikers die ook graag met hun smartphone willen betalen, we zijn dan ook benieuwd of het dit platform hiermee gaat lukken om ook een speler van belang in deze markt te worden. De komende tijd wordt er waarschijnlijk nog een aardig robbertje geknokt tussen alle belanghebbenden en het wordt interessant om te zien welke speler (of spelers) hier als winnaar uit zal komen.

De PayPal-app is trouwens niet alleen beschikbaar voor de Pebble, maar ook voor alle smartphones die Android Wear ondersteunen, zoals de Samsung Gear 2, Gear S en Gear Fit.

Google koopt RelativeWave, Form-app nu gratis

001

Waarschijnlijk kennen niet veel van ons de Form-app van RelativeWave voor OS X, want deze app was altijd redelijk prijzig (€ 69,99) en we denken niet dat geavanceerde diagrammen maken iets is wat heel veel mensen gebruiken. Maar voor iedereen die daar wel interesse in heeft is er nu goed nieuws, want deze app is vanaf nu helemaal gratis.

Dat is gebeurd omdat Google het bedrijf RelativeWave in zijn geheel heeft overgenomen, en dat kennelijk betekent dat deze app voortaan geen geld meer hoeft op te brengen. De tekst die nu op de site van RelativeWave te lezen is:


I'm very excited to announce that the RelativeWave team is joining Google to continue the development of Form!

I speak for the team when I say that we're incredibly humbled by what the community has created with Form. We've seen people create designs that we could have never imagined. It's one of the best feelings in the world to see people using your work.

Today, with the help of Google, we're making Form free on the Mac App Store. We want to get Form in the hands of as many people as possible, and this is our first step in accomplishing that goal.

We've just scratched the surface with prototyping. With the help of Google, we'll be focused on improving the state of design and development tools.


De app werkt met OS X 10.9.0/Mavericks en OS X 10.10/Yosemite, en heeft een Mac nodig met een 64-bit processor (maar die twee besturingssystemen werken sowieso alleen maar op Macs met zo'n processor).



Fitbit en Gezondheid-app samen dankzij Sync Solver

000

Heb je een Fitbit polsband om bij te houden hoe het gaat met jouw gezondheid en je te stimuleren om gezonder te leven, dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat deze banden jammer genoeg tot nu niet werken met de Gezondheid(Health)-app van Apple.

Maar dat "tot nu" kunnen we nu schrijven omdat er een app is die ervoor zorgt dat je jouw Fitbit polsband wel met de Gezondheid-app kan laten communiceren. Die app is Sync Solver for Fitbit, en die kost je € 0,89 in de iOS App Store.

En Sync Solver for Fitbit zorgt niet alleen voor de synchronisatie van je Fitbit-data, de app heeft gelukkig ook een heleboel opties waar je in kan stellen welke dingen je tijdens zo'n synchronisatie wel (of niet) in de Gezondheid-app wilt hebben.

Krijgt iOS een standaard Beats Music app?

000

In mei van dit jaar nam Apple Beats Beats Music & Beats Electronics over, waarbij hun streaming service waarschijnlijk de belangrijkste reden was voor deze overname. Want streaming muziek groeit nog steeds, terwijl het kopen van muziek in iTunes op zijn retour is.

Maar tot nu toe hebben we nog niet veel daarvan gemerkt, hoewel de net vernieuwde online Apple Store (klik hier voor de Belgische Apple Store) Beats by Dr. Dre wel op de voorpagina heeft staan, je moet er alleen even voor naar beneden scrollen.

Maar daar zou verandering in kunnen komen, er doet nu een gerucht de ronde dat Apple in het voorjaar van 2015 met een update voor iOS zal komen waarmee Beats Music standaard op je iPhone, iPod touch of iPad geïnstalleerd zal worden.

Er is op dit moment een beta versie van iOS 8.2 die al bij ontwikkelaars is, die beta is waarschijnlijk bedoeld om uit te komen als de Apple Watch in de verkoop gaat. Op dit moment zit Beats Music nog niet in die beta-versie van iOS 8.2, maar dat kan natuurlijk nog veranderen.

Op dit moment kost een abonnement op Beats Music $ 9,99 per maand of $ 99,99 per jaar. Er zijn ook geruchten dat Apple die prijs naar beneden wil brengen naar $ 5,- per maand en daarover in overleg is met de muzieklabels. Het argument zou zijn dat Apple een veel grotere doelgroep zou kunnen bereiken, waar de muziekindustrie uiteindelijk weer zijn voordeel mee zou kunnen doen.

Tip: het lettertype van de Apple Watch in Yosemite

003

In het nieuwsbericht wat we eerder vandaag plaatsten over WatchKit en de Apple Watch kan je lezen dat het lettertype dat voor de Apple Watch gebruikt wordt San Francisco is. Die naam is trouwens een oude bekende, het lettertype dat op de allereerste Apple Macintosh in 1984 voor het systeem werd gebruikt heette ook San Francisco.

Wil je zien hoe het lettertype van van de Apple Watch er op je Mac uitziet, dan kan dat. Tenminste als je daar OS X 10.10/Yosemite hebt staan.

Dat werkt als volgt:

• Je haalt de zip van de bestanden hier op (5,3 MB)

• Je kopieert de zes ttf-bestanden die je nu hebt naar /Library/Fonts op je Mac (dat is dus de Library-folder die je ziet als je jouw opstart-schijf opent)

• Je kopieert onderstaande tekst en plakt die in Terminal, gevolgd door een Enter of een Return


sudo chown root:wheel /Library/Fonts/System\ San\ Francisco*


• Voor de zekerheid repareer je de schijfbevoegdheden met Schijfhulpprogramma, of ook via Terminal met het volgende commando:


diskutil repairPermissions /


Log uit en weer in om het nieuwe font in je menu's te zien.

Wil je terug naar hoe het eerst was, dus met Helvetica Neue als lettertype, dan ga je weer naar /Library/Fonts en gooit daar de zes bestanden die beginnen met "System San Francisco" weg. Dan ook weer even uit- en inloggen en alles is weer bij het oude.

Meer uitleg over deze tip is te vinden op deze GitHub-pagina.



Wat ons opviel aan WatchKit

003

De omgeving voor ontwikkelaars om apps voor de Apple watch te maken is uit en heet WatchKit, meer daarover is te lezen in dit nieuwsbericht. Bij het uitkomen van zo'n nieuwe omgeving gaan wij natuurlijk even kijken of er dingen zijn die daarbij onze aandacht trekken, en dat blijken er deze keer aardig wat te zijn.

Hieronder hebben we ze bij elkaar gezet:

• Er zijn twee resoluties (272 x 340 pixels voor 38mm Apple Watch, 312 x 390 voor het 42mm model), erg opvallend voor een bedrijf dat tot nu toe ervoor gezorgd heeft dat het voor ontwikkelaars erg makkelijk was om apps voor iDevices te maken, juist door ervoor te zorgen dat er geen verschillende resoluties waren.

Allebei de schermen krijgen de kwalificatie Retina mee.

• Het font is San Francisco. Dezelfde naam als het font dat gebruikt werd voor de eerste Apple Macintosh in 1984.

• Op dit moment is een Apple Watch echt een accessoire voor een iPhone, als je jouw iPhone niet bij je hebt kan het veel minder. De kans lijkt groot dat hiervoor gekozen is om de batterijtijd zoveel mogelijk te rekken.

• Er zijn drie soorten apps, maar eigenlijk zijn geen van die drie echte apps.

De WatchKit apps zijn een soort extensies voor apps op je iPhone die op de Apple Watch ziet. De rekenkracht wordt door de iPhone geleverd, ongetwijfeld ook weer om de batterij zoveel mogelijk te ontzien. Op de Apple Watch komt maximaal 20 MB aan data te staan, de rest staat op de iPhone.

De Glances zijn nog simpeler, hiermee kan een app informatie op de Apple Watch laten zien. Bijvoorbeeld het weer, hoeveel mails er voor je klaarstaan, etc.

De laatste zijn de notificaties, waarschijnlijk uiteindelijk het meest gebruikt. Deze informatie zal ook op de iPhone te zien zijn, maar handig om ook aan je pols te hebben. Er is een simpele en een uitgebreide form.

Op dit moment laat Apple dus nog geen complete apps toe, het rekenwerk wordt vooral door de iPhone gedaan. Er zijn wel geruchten dat bepaalde partijen een SDK hebben gekregen waarmee dit wel kan, het lijkt er dus op dat Apple voorlopig voorzichtig wil beginnen.

En vooral ervoor wil zorgen dat de batterijtijd van de Apple Watch acceptabel zal zijn, want dat lijkt de grooste uitdaging op dit moment.

Alle Final Fantasy games voor iOS halve prijs

000

De maker van de Final Fantasy games, Square Enix, heeft op dit moment alle games uit deze serie voor iOS in de aanbieding. Een aanbieding die ons de moeite lijkt, want ze hebben bij allemaal maar liefst vijftig procent van de prijs afgehaald. Heb je interesse in één (of meer) van deze games, dan lijkt dit een goed moment om ze te kopen.

Hieronder de links naar alle games die nu in de aanbieding zijn.

FINAL FANTASY (universeel)

FINAL FANTASY II (universeel)

FINAL FANTASY III (iPhone en iPod touch)

FINAL FANTASY III (iPad)

FINAL FANTASY IV (universeel)

FINAL FANTASY IV: THE AFTER YEARS (universeel)

FINAL FANTASY V (universeel)

WatchKit is uit, ontwikkelaars kunnen nu apps Apple Watch maken

000

Apple had het al eerder aangekondigd, maar eindelijk is het zover, Apple's WatchKit is uit. Mocht je geen idee hebben waar we het over hebben, WatchKit is de software waarmee ontwikkelaars apps voor de Apple Watch kunnen maken. De pagina voor WatchKit is hier te vinden, de bijbehorende regels voor het design (de zogenaamde Human Interface Guidelines) staan op deze pagina.

Hieronder de tekst van het persbericht dat Apple over WatchKit heeft verstuurd:


Ontwikkelaars kunnen apps gaan ontwerpen voor Apple Watch

WatchKit-softwaretools nu beschikbaar voor ontwikkelaars

CUPERTINO, 18 november 2014 – Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat WatchKit nu beschikbaar is. Met deze softwaretools kunnen ontwikkelaars gemakkelijk nieuwe toepassingen ontwerpen voor Apple Watch, het persoonlijkste apparaat van Apple ooit. Ontwikkelaars maken voor Apple al de bijzonderste en innovatiefste toepassingen die je maar kunt bedenken. Vanaf nu kunnen ze ook van start met het ontwikkelen van WatchKit-apps, nog voordat Apple Watch verkrijgbaar is. Zo kunnen ze aan de slag met de ontwikkeling van innovatieve WatchKit-apps, meldingen waar je op kunt reageren en Glances, waarmee je op het juiste moment de juiste informatie kunt zien met een vluchtige blik op Apple Watch.

"Apple Watch is het persoonlijkste apparaat van Apple ooit. Met WatchKit beschikken de fantastische iOS-ontwikkelaars over alle tools die ze nodig hebben voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen voor dit unieke apparaat", aldus Philip Schiller, senior vice president Worldwide Marketing van Apple. "Met de iOS 8.2-bèta-SDK kunnen ontwikkelaars gebruikmaken van WatchKit voor het ontwikkelen van baanbrekende nieuwe apps, Glances en meldingen die speciaal zijn ontworpen voor de Apple Watch-interface. Ook hebben ze de beschikking over nieuwe technologieën zoals Force Touch, Digital Crown en Taptic Engine."

Ontwikkelaars kunnen meldingen maken waarop de gebruiker direct kan reageren vanaf de pols. Met dit soort meldingen kunnen gebruikers bijvoorbeeld de lichten thuis uitdoen, snel vluchtgegevens opvragen op het vliegveld of een nieuwe route berekenen bij vertraging met de trein of bus. Met Glances zien gebruikers in een oogopslag informatie die zij belangrijk vinden, zoals nieuwsberichten, sportuitslagen, de status van het alarmsysteem of de volgende stap van een heerlijk recept.

Ontwikkelaars die al een blik hebben mogen werpen op de WatchKit-tools en API's kunnen niet wachten om aan de slag te gaan met de persoonlijke en indrukwekkende mogelijkheden die Apple Watch te bieden heeft*.

"Sportfans willen graag actuele informatie die op hen is afgestemd. Met de ESPN-app voor Apple Watch kunnen we ze live op de hoogte houden van tussenstanden en informatie geven over hun favoriete teams", zegt John Kosner, executive vice president Digital and Print Media van ESPN. "In Glances krijgen fans foto's van livewedstrijden te zien. Als er op dat moment geen wedstrijd bezig is, zien ze bijvoorbeeld speelschema's of wedstrijduitslagen. Ook krijgen ze een melding als er gescoord wordt, of het laatste nieuws. Zo wordt het al snel een persoonlijke ervaring."

"Met de Apple Watch-app kunnen we Instagram nog beter op de gebruiker afstemmen", zegt Kevin Systrom, medeoprichter en CEO van Instagram. "In de meldingen kun je direct foto's bekijken en erop reageren met een vind-ik-leuk of emoji. Bij Instagram news en in de watch list kun je de nieuwste foto's van je vrienden bekijken en nieuwe accounts volgen, en zie je een overzicht van je vind-ik-leuks en reacties."

"De American Airlines-app voor Apple Watch stuurt een herinnering zodra je moet vertrekken naar het vliegveld, stelt je op de hoogte als de gate wordt gewijzigd, geeft informatie als je tijdens je reis moet overstappen en stuurt een melding als het boarden is begonnen en je nog niet bij de gate bent", aldus John Gustafson, vice president Digital van American Airlines. "En tijdens de vlucht kunnen reizigers op een hoogte van 10 km opvragen waar ze zijn."

Deelnemers aan het iOS Developer Program kunnen de iOS 8.2-SDK (bèta) inclusief WatchKit per direct downloaden van developer.apple.com/watchkit. Op de website van WatchKit staan onder andere programmeerhandleidingen, Human Interface-richtlijnen en sjablonen. In de loop van volgend jaar kunnen ontwikkelaars ook volledig native apps voor Apple Watch maken.

* Sommige appfuncties kunnen worden gewijzigd en zijn mogelijk niet in alle regio's of talen beschikbaar. Voor Apple Watch is iPhone 5 of hoger vereist.

Nokia koos de beste bron voor 'inspiratie'

001

Een kleine zeven maanden geleden verkocht Nokia zijn devices and services unit aan Microsoft en sindsdien was er nog niets uit dit bedrijf gekomen. Inmiddels kunnen we dat in de verleden tijd schrijven, want Nokia heeft weer iets uitgebracht, een tablet met een 7,9 inch scherm, een resolutie van 2048 x 1536 pixels en met de naam N1.

Als het je opviel dat dat formaat en die resolutie precies hetzelfde is als Apple's iPad mini 3, dan is het de moeite om even naar onderstaande introductievideo van de N1 te kijken, want er is nog wel meer waarin deze tablet op die van Apple lijkt.

Wat we hier zien is volgens ons een exacte imitatie van de iPad mini, het enige verschil is het logo, de USB connector, en een extra rij gaatjes bij de speaker. Nokia lijkt dus ook toegetreden tot de groep van fabrikanten die hebben begrepen dat Apple imiteren een manier is om wat extra geld te verdienen.

En daar blijft het niet bij, zelfs de site voor de Nokia N1 heeft een design die de meesten van ons waarschijnlijk ook erg bekend voorkomt.

We hopen dat ze Hans Zimmer, de componist van de muziek voor de film Inception, betaald hebben voor de muziek bij de introductievideo, maar gezien de schaamteloosheid waarmee ze Apple kopiëren gokken we dat ze hier ook geen moeite voor hebben gedaan. Als er wel moeite gedaan is, dan is dat waarschijnlijk vooral gedaan door de juristen van Nokia, die erop hebben toegezien dat er precies genoeg is aangepast om niet aangeklaagd te kunnen worden.

Het is trouwens niet voor het eerst dat Apple's iPad mini is nagemaakt, Xiaomi was volgens ons de eerste die deze 'eer' toekomt, hun Mi Pad kan je hieronder zien.




Microsoft maakt werk van Skype

003

Toen Microsoft Skype in 2011 overnam was niet iedereen er zeker van dat dat goed zou zijn voor Skype, Microsoft had tenslotte al vaker dat soort overnames gedaan waarna bleek dat het geen succes werd en het overgenomen programma doodbloedde. Maar Skype is langzaam maar zeker steeds volwassener geworden, en voor veel van ons waarschijnlijk de keus voor videobellen, zeker als het gaat om het bellen met mensen die geen Mac of iDevice hebben.

Maar gelukkig laat Microsoft zien dat er serieus aan Skype doorgewerkt wordt, onder andere door recent Skype for Business te lanceren.

Meer over deze introductie is te lezen in deze blog-post van Microsoft zelf. Als je je afvraagt wat er nu met Microsoft Lync gaat gebeuren, de optie die Microsoft tot nu toe aanbood voor zakelijk videobellen en vergaderen; Skype for Business is eigenlijk Lync in een nieuw jasje.


In the first half of 2015, the next version of Lync will become Skype for Business with a new client experience, new server release, and updates to the service in Office 365. We believe that Skype for Business will again transform the way people communicate by giving organizations reach to hundreds of millions of Skype users outside the walls of their business.


Maar Skype for Business is niet het enige waaraan we zien dat Skype bij Microsoft serieus genomen wordt. Want ondertussen is er ook een beta-versie van Skype for Web gelanceerd, waarmee Microsoft dus onder andere de directe concurrentie met Google aangaat.

We zijn benieuwd of dat betekent dat Skype nog een groter marktaandeel zal gaan krijgen, in de tussentijd krijgen wij in ieder geval steeds meer opties.