Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Is dit de locatie van de Home-knop van de iPhone 8?

000

De geruchten voor de iPhone 8, of hoe het topmodel dat Apple hoogstwaarschijnlijk ter ere van het tienjarig jubileum van de iPhone gaat uitbrengen ook mag heten, hebben het al tijden over een OLED-scherm dat zo'n beetje de hele voorkant bedekt en zonder zichtbare Home-knop.

Bij AppleInsider waren ze bezig met een uitgebreide test van de nieuwe Niet-Storen-Onder-Het-Rijden (Do Not Disturb While Driving) functie in iOS 11, tijdens die test kwamen ze iets interessants tegen: toen ze daarbij Siri probeerden te activeren lukte dat niet, maar er verscheen wel een mooi bewegend nieuw Siri-icoontje dat we al kennen van iOS 11.

De plek is exact waar je de huidige Home-knop met Touch ID sensor zit, als dat een model zou zijn waarbij het scherm helemaal tot onderaan doorloopt. De kans dat dit toeval is lijkt bijna gelijk aan nul, als op de iPhone 8 geen fysieke Home-knop zit, dan zal Apple natuurlijk moeten zorgen dat we die wel kunnen vinden.

Het lijkt er op dat dit nieuwe Siri-icoontje daar onder ander bij zal helpen.



Resultaten van Apple's 'geheime' bijeenkomst gelekt

003

Een decennium geleden was Apple hard aan het groeien, maar het was nog niet de gigant die het nu geworden is en waarvan we op dit moment nog geen tekenen van stagnatie zien.

In die tijd lukte het Apple om veel van de nieuwe dingen die naar buiten gingen komen stil te houden, door de enorme groei in de afgelopen tien jaar bleek dat steeds moeilijker. Want steeds meer toeleveranciers betekent ook al snel steeds meer lekken.

Succesvolle nieuwe aanpak

Een tijdje geleden liet Apple's CEO Tim Cook al weten dat hij niet blij is met al die lekken, in tegendeel, en dat Apple hard bezig is om diezelfde lekken hard in te perken. Dat lukt prima, zo was er een daling van maar liefst 99 procent van gestolen iPhone-behuizingen tussen 2014 en 2016.

In 2014 werden er nog 387 gestolen, in 2015 waren het er 57, waarvan er 50 op de avond van de aankondiging werden gestolen. In 2016 produceerde Apple in totaal 65 miljoen behuizingen, waarvan er 4 werden ontvreemd. Met andere woorden, ongeveer één per 16 miljoen.

Maar toch nog een lek

Dit succesverhaal heeft natuurlijk één duidelijk schaduwkant, wij zouden deze cijfers helemaal niet openbaar moeten kunnen maken, want die zijn voor intern gebruik. De enige reden dat dit wel kan is er eentje waar de ironie vanaf druipt, het is juist deze meeting over informatie binnen houden die naar buiten is 'gelekt'.

The Outline heeft de opname van deze meeting van een uur lang, die bij Apple gehouden werd voor een aantal mensen wiens verantwoordelijkheid het juist is om lekken tegen te gaan. De meeting, die de titel "Stopping Leakers - Keeping Confidential at Apple" had, was dus toch (nog?) niet helemaal een doorslaand succes.

Het hele artikel van The Outline hierover kan je lezen op deze pagina.

Hitman voor het eerst voor macOS, eerste episode gratis

002

Er is goed nieuws voor gamers: Feral Interactive heeft voor het eerst de bekende game Hitman naar de Mac gebracht, waarbij de originele makers IO Interactive ons toegang geven tot de eerste episode, die gratis te spelen is.

Als je Hitman speelt kruip je in de huid van Agent 47, die meerdere 'contracten' tot uitvoering moet brengen. Met andere woorden, je zal je talent om mensen om te brengen maximaal moeten gebruiken, net zoals je intelligentie.

Voor deze versie van Hitman heeft IO Interactive veel verschillende episodes uitgebracht, die steeds op verschillende locaties spelen. Zo speelt één episode op een modeshow in Parijs, een andere in Bangkok. Ieder locatie brengt nieuwe vermommingen met zich mee, nieuwe doelwitten, etc.

Om Hitman op je Mac te spelen moet je minimaal een 2GHz Intel Core i5 processor, hebben, 8 GB RAM, minimaal een 2 GB AMD M290 GPU en minstens 68 GB vrije opslagruimte.

Op de productpagina voor Hitman van Steam kan je meer lezen, onder andere dat 15-inch MacBook Pros met een AMD GPU niet officieel ondersteund worden, maar dat je daarop eventueel toch deze game kunt spelen.

Officiële ondersteuning is er voor de 27-inch iMacs vanaf eind 2014, alle 15-inch MacBook Pro modellen uit 2016 en Mac Pro modellen vanaf laat eind 2013. Als je de game wilt kopen, de volledige versie kost 59,99 dollar, dat is ongeveer 54 euro. Dat is trouwens een introductie-aanbieding, die 54 euro is de prijs met 66 procent korting ten opzichte van wat deze game uiteindelijk gaat kosten.

Nieuwe iPhone 7 commercial: The Archives, inclusief instructies

000

Apple heeft een nieuwe commercial voor de iPhone 7 uitgebracht, waarin we zien hoe makkelijk het tegenwoordig is om een prachtige video met aandenkens te maken, en hoe moeilijk dat vroeger was.

Het is het vroeger waarmee we beginnen, met een oude editor die nog al het materiaal handmatig bij elkaar moet zoeken, en daarna aan de snijtafel aan elkaar moet plakken. Als we eenmaal het resultaat zien zitten we in de huidige tijd. Waarin we, dankzij de kunstmatige intelligentie van Siri, makkelijk en snel een filmpje kunnen zien met een combinatie van foto's en video's van gebeurtenissen in ons leven.

Als je deze 'Aandenkens' (Memories) nog niet gebruikt, op deze support-pagina van Apple zelf kan je precies lezen hoe dat allemaal werkt. De subtitel op die pagina maakt precies duidelijk waar het om gaat:


Ontdek favoriete en vergeten momenten opnieuw in uw fotobibliotheek.
'Aandenkens' maakt automatisch beheerde verzamelingen van uw belangrijkste foto's en video's.


Geen zin om dat artikel door te lezen? De video van Apple hieronder duurt maar 40 seconden, toch komt daarin de meest belangrijke dingen van deze functie allemaal aan bod.

Scott Forstall vertelt voor het eerst over zijn tijd bij Apple

000

Scott Forstall was in de tijd dat hij werkte bij Apple een controversieel persoon. Zijn team had hij achter zich, want hij was niet alleen veeleisend, hij stond altijd achter zijn mensen als die onder druk kwamen te staan.

Maar tegelijkertijd waren er mensen met veel invloed binnen Apple die hem eigenlijk niet konden luchten of zien. Volgens de geruchten zou het met name Apple's Chief Design Officer Jonathan Ive zijn geweest die tegen het eind niet eens meer in één ruimte met Scott Forstall wilde zijn.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat Scott Forstall aan de wieg stond van een project dat veel van de wereld veranderde. Want 'Project Purple' leidde uiteindelijk tot iOS, het besturingssysteem van de iPhone zoals wij dat nu allemaal kennen.

Gisteren zat er een aantal mensen die deel uitmaakten van dat team bij elkaar voor een interview van het Computer History Museum (CHM). Dat waren iPhone Engineers Nitin Ganatra, Scott Herz en Hugo Fiennes, maar ook de originele leider van het iPhone Software Team Scott Forstall was er dus bij. De interviewer is John Markoff, in het verleden een journalist voor The New York Times.

Scott Forstall

Scott Forstall ontdekte computers door de TRS-80 van zijn broer, doordat hij leerde coderen kreeg hij een baan bij de marine in de VS, waar ze bezig waren vliegdekschepen te testen op stevigheid. Na het behalen van zijn diploma studeerde hij aan de Stanford University met een specialisatie in kunstmatige intelligentie.

Nadat hij zijn Masters-titel binnen had in 1992 was de keuze tussen werken bij Microsoft en NeXT. Het was het gesprek met Steve Jobs zelf waardoor hij voor NeXT koos, de raakvlakken overtuigenden hem, terwijl de financiële situatie van NeXT toen al niet zo heel erg rooskleurig was.

Toen Apple NeXT in 1997 overnam kwamen er met Steve Jobs een hoop mensen van NeXT mee, waaronder Scott Forstall, die dara zelf het volgende over zegt: "At some point Steve decided Apple needed us".

Het begin van iOS

Volgens Scott Forstall was het onder andere doordat Steve Jobs de pest had aan een manager bij Microsoft waardoor er besloten werd om een besturingssysteem voor een tablet te maken, wat uiteindelijk eerst tot de iPhone leidde, en later ook het besturingssysteem voor de iPad werd.

Dat was ook de tijd dat er steeds meer inkomen kwam buiten computers om, de iPod-verkopen waren op dat moment goed voor de helft van het inkomen van Apple, dus Apple werd steeds meer een bedrijf voor persoonlijke electronica, en minder alleen een bedrijf dat alleen computers maken.

De gezamenlijke afkeer van zowel Steve Jobs als Scott Forstall van de interface van de Blackberry, de marktleider op dat moment, leidde tot Steve Jobs's vraag of het mogelijk zou zijn om een multi-touch device te maken dat in je broekzak zou passen. Het idee voor de eerste iPhone was geboren.

Aan het eind van het interview zien we Scott Forstall iedereen die heeft meegewerkt aan het ontstaan van de iPhone bedanken:


It's not one person, or even four people. It was hundreds and thousands of people who made it happen.

Site Withings gehackt, wachtwoord onmiddellijk aanpassen

004

Apple verkocht een tijd lang devices van Withings. Maar toen dat merk door Nokia werd overgenomen, en Apple en Nokia daarna in de rechtszaal overhoop lagen, werd de verkoop van Withings devices door Apple stopgezet.

Maar sinds Apple en Nokia hebben besloten om elkaar niet meer in de rechtszaal te bevechten, maar juist samen te werken, zouden de devices van Withings weer bij Apple te koop moeten zijn. Zouden moeten zijn, want als wij in de online Apple Store in Nederland zoeken naar "Withings" dan krijgen we bij ons nog niets te zien.

Mocht je in het verleden iets van Withings gekocht hebben, en een bijbehorend account hebben aangemaakt, dan is het nu zaak om dat wachtwoord zo snel mogelijk te veranderen. En als het gaat om een wachtwoord dat je op andere plekken ook hebt gebruikt, dan lijkt het een goed idee om het daar ook aan te passen.

Want volgens het Franstalige Zataz Magazine is de site Withings.com een paar dagen geleden gehackt, en zijn er wachtwoorden daardoor in de handen van deze hackers gekomen. Hoeveel is niet bekend, het gaat in ieder geval om honderden accounts.

Deze hackers hebben een gedeelte van de data met Zataz Magazine gedeeld, bij verificatie bleek het inderdaad om mensen met een account bij Withings te gaan. Daarbij gaat het onder andere om baby monitors en devices om gewichtsverlies bij te houden.

Dit is trouwens niet voor het eerst dat Withings last heeft van het lekken van data, als je er zeker van wilt zijn dat je data veilig is dan lijkt dit merk dan ook eigenlijk niet de beste keuze.

Ikea gaat uitgebreid gebruik maken van AR in iOS 11

000

Dat Apple groot aan het inzetten is op Augmented Reality (AR) zal niemand die het nieuws rond Apple ook maar een beetje volgt ontgaan zijn. Zo had Tim Cook het er over in dit interview en tijdens de keynote van de WWDC kwam AR in iOS 11 ook uitgebreid voorbij (op 1:25:27).

In die demonstratie konden we zien hoe makkelijk het was om virtuele objecten te plaatsen in onze dagelijkse werkelijkheid, een uitgelezen kans voor bedrijven die zich bezighouden met de inrichting van onze huizen. Want eerst even kunnen kijken hoe verschillende bankstellen staan in jouw huis voordat je ze koopt, is natuurlijk een erg aantrekkelijk idee.

In het eerder genoemde interview heeft Tim Cook het ook specifiek over de interesse van Ikea hiervoor:


There's some things that you can already get a vision of. We've talked to IKEA, and they have 3D images of their furniture line. You're talking about changing the whole experience of how you shop for, in this case, furniture and other objects that you can place around the home. You can take that idea and begin to think this is something that stretches from enterprise to consumer. There's not a lot of things that do that.


Dat was kennelijk het sein dat ook Ikea zelf het hierover kan hebben. In dit Zweedse artikel (hier in een Nederlandse versie met hulp van Google Translate) maakt Michael Valdsgaard, Ikea's Leader of Digital Transformation, duidelijk dat ze hier zwaar op inzetten en er hoge verwachtingen van hebben:


Dit zal de eerste Augmented Reality-app zijn die u toestaat om betrouwbare aankoop-beslissingen te nemen.


Hieronder een voorbeeld van hoe de app er uit zal zien, met daarnaast Michael Valdsgaard.



Tegelijkertijd is er kennelijk nog wel wat werk te doen, want Michael Valdsgaard maakt ook duidelijk dat direct kopen van items in de eerste versie van de app waarschijnlijk nog niet mogelijk zal zijn.

Met deze app zullen wij met een iPhone of iPad verschillende opties in onze eigen woonruimte kunnen bekijken, compleet met natuurlijk lichtval, ook als je bijvoorbeeld een lamp, of meerdere lampen, toevoegt. in eerste instantie zullen er tussen de 500 en de 600 items in de app zitten, waarschijnlijk zullen nieuwe items in de toekomst zelfs eerder in de app verschijnen dan dat ze bij Ikea zelf in de showroom te zien zijn.

Welke devices

Om AR op een iDevice te kunnen gebruiken is behoorlijk wat rekenkracht nodig, daar moet dan ook minimaal een A9 of A10 processor in zitten. Dat zijn op dit moment de volgende devices:


• iPhone 6s en 6s Plus
• iPhone 7 en 7 Plus
• iPhone SE
• iPad Pro (9,7-inch, 10,5-inch of 12,9-inch)
• iPad (2017)

In High Sierra zit ondersteuning voor NVMe SSD

002

Apple heeft de afgelopen tijd laten zien dat steeds snellere SSD's duidelijk de aandacht hebben in Cupertino. Dat is ook één van de redenen waarom de MacBook Pro modellen van eind vorig jaar een stuk sneller zijn dan de voorgangers.

Die snelheid werd onder andere behaald door een PCIe interface voor de SSD, maar ondertussen is er een nieuwe standaard voor snel SSD bijgekomen, NVMe SSD. Dat NVMe staat voor Non Volatile Memory Express, waarbij het Express natuurlijk betrekking heeft op de snelheid die met deze SSD's behaald kan worden. Waar SATA een maximale snelheid heeft van 600 MB per seconde, haalt NVMe SSD doorvoersnelheden die twee tot drie keer zo hoog zijn.

In de beta-versies van High Sierra (macOS 10.13) blijkt een driver voor NVMe SSD te zitten, wat op zijn beurt de vraag oproept waarom Apple deze driver heeft ingebouwd.

Op dit moment is het vooral welkom nieuws voor gebruikers van een Hackintosh, die kunnen nu NVMe SSD's gebruiken zonder dat ze daar nog een hack voor nodig hebben. Maar dat is natuurlijk niet de reden dat Apple deze driver heeft toegevoegd, iedere update van macOS tot nu toe maakte het alleen maar lastiger voor de Hackintosh-community, niet makkelijker.

Als Apple in de nabije toekomst nog steeds voor een eigen aansluiting, met eigen controller en driver, zou kiezen, dan had deze ondersteuning voor NVMe natuurlijk niet in High Sierra gezeten. Met andere woorden, in de komende tijd gaan we Macs zien met NVMe SSD's, de vraag lijkt alleen welke.

Wordt dat de iMac Pro, de nieuwe, modulaire, Mac Pro, of allebei?

Erg interessant Bloomberg-interview met Tim Cook

000

Apple's CEO Tim Cook laat keer op keer zien dat onder hem Apple een veel opener bedrijf is dan in het verleden, onder Steve Jobs was de standaardreactie altijd om zoveel mogelijk binnenshuis te houden.

Dat is niet alleen te zien aan de openheid van zaken die Apple tegenwoordig over allerlei zaken geeft, bijvoorbeeld op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden, maar ook aan de hoeveelheid interviews die tegenwoordig door het management gegeven worden.

Daarbij is nu een interview van Megan Murphy voor Bloomberg met Tim Cook zelf bij gekomen, waarin een aantal erg interessante dingen voorbij komen. Het is dan wat ons betreft ook verplicht leesvoer voor iedereen die wil weten waar Apple op dit moment mee bezig en waar het bedrijf naartoe op weg is en een kleine hint over zijn gedachtes over de huidige politieke situatie in de VS.

Hieronder een paar citaten, te beginnen wat Steve Jobs nog altijd voor Tim Cook betekent.


You've talked about Steve Jobs and how you revere him. How much time do you spend thinking about what people will say about your legacy at Apple?

None. To be totally honest with you, I don't think in those terms. I think more about doing stuff. I hope people remember me as a good and decent man. And if they do, then that's success.

Steve's DNA will always be the base for Apple. It's the case now. I want it to be the case in 50 years, whoever's the CEO. I want it to be the case in 100 years, whoever's CEO. Because that is what this company is about. His ethos should drive that-the attention to detail, the care, the ­simplicity, the focus on the user and the user experience, the focus on building the best, the focus that good isn't good enough, that it has to be great, or in his words, "insanely great," that we should own the proprietary technology that we work with because that's the only way you can control your future and control your quality and user experience. And you should have the courage to walk away and be honest with yourself when you do something wrong, that you shouldn't be so married to your position and your pride that you can't say, "I'm changing directions." These kind of things, these guardrails, should be the basis for Apple a century from now. It's like the Constitution, which is the guide for the United States. It should not change. We should revere it.

In essence, these principles that Steve learned over many years are the basis for Apple. It doesn't mean the company hasn't changed. The company's going to change. It's going to go into different product areas. It's going to learn and adjust. Many things have changed in the company, even in the last six to seven years. But our "Constitution" shouldn't change. It should remain the same. I think of it as a North Star. It's always important to have that in mind as you make decisions. It ­actually makes decision-making much simpler.


Over de HomePod, die Apple tijdens de keynote van de WWDC voor het eerst aan ons presenteerde (de presentatie van de HomePod begint op 2.01:15).


I was a little surprised the HomePod was pitched primarily as a music device when the competitive talk is of Amazon Echo's Alexa and the immersive experience in the home. How will the HomePod better integrate Apple inside people's lives?

We're actually already in the home through the iPhone you take with you everywhere. It's in your pocket or laying on a stand. Today, pre-HomePod, I can control my home using Siri through the iPhone. When I get up in the morning, my iPhone is my alarm clock. I say, "Good morning," and all of a sudden my lights come on. The temperature adjusts and a series of things occur. We're also in the home through Apple TV. Many people use iPad as their computing device. The desktop Mac enjoys a place in the home. The thing that has arguably not gotten a great level of focus is music in the home. So we decided we would combine great sound and an intelligent speaker.

So it's going to be a holistic process joining up all those touch points so people can exercise control over their lives, whether through Siri or iPad?

To put it in perspective, Siri is getting requests from 375 million devices right now. My guess is it's the largest by far of any kind of assistant. Some of those requests are done in the home. Some of those are done on the go. That's the platform that we build off. It's very different from our starting point. We're also in so many languages around the world: Siri isn't just in English. We're well-positioned around the world. So, again, what is the thing that's missing in this equation? The combination of quality audio and instinct.

Do you think people will pay $349?

If you remember when the iPod was introduced, a lot of people said, "Why would anybody pay $399 for an MP3 player?" And when iPhone was announced, it was, "Is anybody gonna pay"-whatever it was at that time-"for an iPhone?" The iPad went through the same thing. We have a pretty good track record of giving people something that they may not have known that they wanted.

When I was growing up, audio was No. 1 on the list of things that you had to have. You were jammin' out on your stereo. Audio is still really important in all age groups, not just for kids. We're hitting on something people will be delighted with. It's gonna blow them away. It's gonna rock the house.


En, last but not least, Tim Cook's gedachtes over Augmented Reality, waarbij hij in de twee openingszinnen meteen duidelijk maakt hoe belangrijk hij denkt dat dit gaat worden:


You've talked a lot about augmented reality at the heart of the company's future. How do you see AR moving forward?

I think it is profound. I am so excited about it, I just want to yell out and scream. The first step in making it a mainstream kind of experience is to put it in the operating system. We're building it into iOS 11, opening it to ­developers-and unleashing the creativity of millions of people. Even we can't predict what's going to come out.

There's some things that you can already get a vision of. We've talked to IKEA, and they have 3D images of their furniture line. You're talking about changing the whole experience of how you shop for, in this case, furniture and other objects that you can place around the home. You can take that idea and begin to think this is something that stretches from enterprise to consumer. There's not a lot of things that do that.

You'll see things happening in enterprises where AR is ­fundamental to what they're doing. You're going to see some consumer things that are unbelievably cool. Can we do everything we want to do now? No. The technology's not complete yet. But that's the beauty to a certain degree. This has a runway. And it's an incredible runway. It's time to put the seat belt on and go. When people begin to see what's possible, it's going to get them very excited-like we are, like we've been.


Er komt nog meer veel meer aan bod tijdens dit interview, het complete vraaggesprek is te lezen op deze pagina van Bloomberg.

De calculator Digits tijdelijk helemaal voor niets

004

Heb je meer wensen dan de calculator die Apple op de iPhone meelevert, dan is mogelijk "Digits, the calculator for humans" de oplossing voor jou.

Deze biedt een aantal extra opties, bijvoorbeeld een geschiedenis van de calculaties die je uitgevoerd hebt, die vervolgens ook gedeeld en geprint kan worden. Daarbij zit er de mogelijkheid in om te zien wat er in je calculatie staat, en daar ook dingen in aan te passen. Dus als je een foutje maakt bij het invoeren hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen.

Daarbij is deze calculator ook beschikbaar voor de iPad, waar je er toch nog steeds zelf een calculator op zal moeten zetten, want vreemd genoeg levert Apple daar standaard zelf nog steeds geen calculator voor.

Normaal gesproken kost "Digits, the calculator for humans" € 4,99, op dit moment is deze helemaal gratis in de App Store. Dat deze app gratis is, is ter ere van het feit dat de makers hard bezig zijn met een update. Deze app zal binnenkort dan ook ondersteuning voor 64-bit krijgen, en dan dus klaar zijn voor iOS 11. Als die update uitkomt zal je voor deze app weer moeten betalen, dit is dus je kans op een gratis uitgebreidere calculator, die binnenkort klaar is voor de toekomst.

De systeemeisen zijn erg laag, iOS 5.0 is voldoende voor deze app, op dit moment. Er zijn geen in-app aankopen, dus gratis is in dit geval ook echt helemaal gratis.