Op dit moment ondersteund Windows XP OpenGL naast het eigen DirectX voor beeldweergave. Microsofts implementatie van OpenGL is dusdanig belabberd dat het heel gebruikerlijk is om OpenGL-drivers (lees: videokaart-drivers) van de videokaart-fabrikant te gebruiken.
Microsoft heeft er nu voor gekozen om vanaf Windows Vista niet meer actief OpenGL-drivers te ontwikkelen. Men gaat zich helemaal toespitsen op DirectX.
Wat is het gevolg voor de industrie? An sich hoeft het geen enkele impact te hebben. Vrijwel alle fabrikanten van grafische kaarten bieden toch al hun eigen drivers aan. De chipset op de grafische kaarten kan daarom gewoon OpenGL blijven gebruiken als interface.
Het zal me echter niet verwonderen als er een paar 'low-budget bouwers' met een nieuwe generatie kaarten komen die alleen DirectX ondersteunen. Dit gebeurd in zekere zin al in Printerland waar printer-fabrikanten ervoor kiezen om hun printer enkel Windows GDI-ondersteuning te bieden. Men omzeilt daarmee duurdere chipsets en implementaties voor PostScript of Hewlett-Packard PCL.
Maar volgens mij zal er nog lange tijd OpenGL aangeboden worden. Al is het alleen al dat MacOS X, Linux en embedded devices (je afstandsbediening, je telefoon, etc) met complexe GUI's vaak OpenGL gebruiken. Tot slot: Microsoft had met Windows 95 ook geen OpenGL implementatie. Kwam pas later.
Ik zie met de introductie veel verwoede pogingen om de eigen standaarden door te drukken. Jammer voor Microsoft, maar de wereld in 2007 is toch heel anders dan toen in 1995.
Voor wat Office betreft: het gaat hier om het Office 2007 OpenXML-formaat. Het is Microsofts politieke poging om de wereld enige openheid van zaken te geven. De standaard, beschreven in ruim 6000 pagina's, vormt het fundament voor Office 2007 bestandsformaat. Ik zou me over de compatibiliteit met Office 2004 niet al te veel zorgen maken. Microsoft komt heus wel met een update.
Groet!
Doctor