Sinds afgelopen dinsdag ben ik met dank aan de mediamarkt de trotse bezitter van een nieuw iMac 27".Deze Mac wil en ben ik gaan gebruiken in een windows omgeving. Laat ik het anders zeggen, vanwege het administratie pakket ben ik gedwongen om virtueel op windows te werken.Hier loop ik echter meteen tegen en aantal problemen aan, want hoe kan je dat nu het beste doen?Op dit moment heb ik een trial van Vmware Fusion op de Mac gezet en een een op een copy laten maken van mijn windows pc. Dit kan via een programma van Vmware. Ik noem het even pc2mac voor het gemak.
Op zich ging het overzetten bij mij in een keer goed. sterker nog, vanuit het virtuele windows bureaublad kan ik keurig een op een bestanden naar mijn iMac bureaublad slepen en deze afhankelijk van de soort ook gewoon openen en of bewerken. Maar nu komt het. De iMac is aangesloten op een windows netwerk via een SMB server van Microsoft. Op dit netwerk zijn tevens een aantal printers aangesloten, sommige zijn via de virtuele machine te benaderen. Anderen weer niet. Een enkele werd via een PC gedeeld over het netwerk, is nu wel te benaderen maar de printopdracht blijft hangen....
Als gevolg van de mooie iMac op mijn bureau zijn er nog een aantal aangeschaft door anderen.En omdat het administratie pakket in de basis werkt word er aan mij gevraagd of ik de andere Pc's ook virtueel wil activeren op de iMac via Vmware Fusion. Bij een van de 4 pc's wil het kopiëren niet lukken. de vraag is dan wat dan wel te doen....?
Moet je dan eerst Vmware Fusion op je mac zetten en dan via een windows installatie disk windows schoon gaan installeren...? En is Vmware fusion wel de beste oplossing? En hoe gaan we de server benaderen voor de opslag van belangrijke documenten...? Waar en hoe installeer je de printers, doe je dit in het virtuele gedeelte of doe je dat op de Mac en worden deze dan automatisch herkend door de virtuele machine en zo ja werkt het dan ook. Mijn eerste ervaring daarmee is d`t het niet altijd werkt. De printer krijgt namelijk een aparte naam, is zichtbaar in de printersettings op de virtuele windows machine maar wil niet functioneren. Zou het helpen als je bonjour op de windows server installeert...? En lost dit alle printerissues in een keer op?
Moraal van het verhaal is wie kan of wil me helpen dan wel adviseren over welke stappen te nemen en welk programma te gebruiken....?
Ik hoor of lees echt heel erg graag van jullie!!!
Groet patrick
Hoe groot is jullie bedrijf?Het klinkt alsof jullie toe zijn aan een systeembeheerder (als je die nog niet hebt).
Een luxe probleem. Voornaamste reden was investeren. Ten tweede werkt een Mac veel lekkerder dan een pc.het RDC verhaal heb ik ook al aan zitten te denken al weet ik niet zo een twee drie hoe ik dat moet activeren op de Mac. Belangrijkste is dat het software pakket genaamd Cash gebruikt kan blijven worden. En hoe vervelend ook dit werkt alleen onder windows.... En ja ik gebruik het voor mijn volledige administratie, dwz inkoop, verkoop offertes, boekhouding, facturering en ga zo maar door....
Patrick S om 11:21, 26-01-2013het RDC verhaal heb ik ook al aan zitten te denken al weet ik niet zo een twee drie hoe ik dat moet activeren op de Mac.
Meer info: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=202808
Ik neem even aan dat jullie in het bedrijf tot voor kort met vijf PCs werkten in een netwerk, waar diverse printers op aangesloten zijn, en dat alles (printen vanuit het administratieprogramma etc.) goed functioneerde. Dan is het overstappen op het gebruik van RDC vanaf een iMac naar een van de PCs waar nog steeds het administratiepakket op draait, een relatief kleine stap. Als dat werkt, kun je stapje voor stapje de rest van de zaken aan de praat brengen, zoals printen vanaf de iMac, office-programma's voortaan op je Mac gebruiken etc. Als je het stapje voor stapje doet hoef je niet in één keer een hele berg problemen op te lossen. De PCs die je niet meer nodig hebt faseer je dan geleidelijk uit.
Patrick S om 11:52, 26-01-2013En kunnen de pc's dan ook echt verdwijnen van het bureau?
Ik werk thuis vaak via mijn iMac op mijn PC op het werk. Dat doe ik met de RDC client die bij MS Office 2011 zit, maar dat kan ook met CoRD, wat gratis is. Dat werkt prima, alsof ik gewoon op mijn werk PC zit te werken.
Printen is geen probleem. Je geeft, via je Mac, op de PC waar je werkelijk op zit te werken een printopdracht. Je kunt printen via CoRD / MS RDC, maar dat is in jouw geval niet nodig; je iMac en je PC zitten in hetzelfde LAN.
Wat gaat er dan gebeuren met de rechtstreeks aangesloten usb printers in sommige pc's?Als de Pc weg is, is er ook geen ruimte meer voor de usb printer.... Via rdc de printer op de mac benadren, gaat dan dan wel werken...?
De printer kun je op je Mac aansluiten, of op een Airport Express, Airport Extreme, of een andere router die een printerserver ingebouwd heeft.
Deel die printer via het netwerk, en zorg dat je vanaf de PC op die printer kunt printen.
Zo hoef je niets ingewikkelds met RDC te doen, en kun je gewoon blijven printen.
"Pietje Puk, je hebt een PB" vind ik vaak een zwaktebod op een forum.
Het idee is en blijft om windows enkel en alleen te gaan gebruiken voor het administratiepakket en de overige taken in Mac OSX te laten uitvoeren. Oftewel dag PC hallo Mac. Dus de grote vraag blijft nogmaals, hoe krijgen we dit voor elkaar...?
Bij Icentre kreeg ik als tip om bijvoorbeeld windows 7 schoon te installeren in bijvoorbeeld VWware Fusion. Vervolgens dit virtuele bestand te kopiëren naar de andere virtuele machines en ze van daaruit te gaan instellen.En de laatste tip had te maken met Sysprep om het virtuele bestand schoon te houden. Graag nogmaals jullie reacties.