Advies gevraagd voor keyboard
23 april 2004 - 12:06   
geplaatst door: gijsbarends
Het borduurt een beetje voort op een vraag die hier iets eerder gesteld wordt. Ik wil een simpel keyboard op mijn ibook g4 aansluiten. Wat is een goede (en niet te dure) aankoop? Is het zo dat een duurder keyboard beter geluid levert of maakt dit niet zoveel uit. Tevens een (waarschijnlijk wat domme vraag), wat is het verschil tussen midi en gewone sound?

Veel dank alvast  :cool:

Advies gevraagd voor keyboard
23 april 2004 - 12:15    reactie #1
geplaatst door: Mattnh
Zelf gebruik ik een Roland PC-300.
Deze kan op MIDI en USB worden aangesloten.
Tegenwoordig heet de club Edirol.
Relatief goedkoop en zeer betrouwbaar.
Maar een keyboard met meer potmeters is eigenlijk ook wel fijn.
Dan kan je de diverse functies van je software naar toe programmeren/toewijzen.
Bijvoorbeeld de virtuele knopjes van je virtuele sampler.
Daarom is de Midiman Oxygen 8 ook erg fijn.
["They say the classics never go out of style, but they do... they do.
Somehow baby, I never thought we'd do, too."]
["ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn"]
Advies gevraagd voor keyboard
23 april 2004 - 13:07    reactie #2
geplaatst door: JH
Als je net begint met muziek maken op de Mac, dan is elk USB/MIDI-keyboard prima, je moet alleen zelf even beslissen of je 2, 3, 4 of 5 oktaven wilt. Ik raad je aan om tenminste 4 oktaven te nemen.
Apple heeft zo'n ding voor 99 euro op de site staan.
Realiseer je wel dat die USB/MIDI-keyboards geen geluiden bevatten !! Ze zijn enkel bedoeld om geluidsbronnen, zoals software-instrumenten in Garageband of soundmodules, mee aan te sturen !!
Een duurder keyboard heeft vaak meer bedieningsfuncties, meer oktaven en een betere aanslag (toetsenbord), that's all. Een synthesizer heeft zowel toetsen als sounds, maar is veel duurder.
Even over het verschil tussen MIDI en audio :
MIDi bevat alleen maar data en geen geluid. Je stuurt dus bijvoorbeeld met je USB/MIDI-keyboard een externe soundmodule aan en die speel-gegevens (niet het geluid!) worden opgeslagen op je Mac. Wil je van die data audio/geluid maken, dan zul je de geluiden van de soundmodule moeten opnemen op je Mac, via de Line-in ingang bijvoorbeeld. Dan pas is het audio geworden.
De software-instrumenten in Garageband maken dit proces een stuk eenvoudiger, want die geluiden zitten al in je Mac. Die hoef je alleen maar aan te sturen.
Audio (Wave, AIFF, MP3, AAC, etc...) is daadwerkelijk geluid dat je direct kunt horen.
Het grote verschil tussen MIDI en audio is dat MIDI veel flexibeler is (qua editing) en heel weinig ruimte inneemt (enkele kilobytes), echter je hebt wel een geluidsbron nodig om het af te kunnen spelen.
Audio neemt vele honderden MB's of zelfs GB's in beslag en is beperkt wijzigbaar, maar het is dus wel concreet. geluid.
Snap je het nou ???  :wacko:
Mac-musician
Advies gevraagd voor keyboard
23 april 2004 - 13:24    reactie #3
geplaatst door: gijsbarends
JH en Mattnh, veel dank voor jullie reacties. Erg leerzaam.

Als ik het goed begrijp heb je voor een midi keyboard een computer nodig om er geluid uit te krijgen. Werkt het keyboard van Apple ook met het programma Reason zover jullie weten?  

Advies gevraagd voor keyboard
23 april 2004 - 14:57    reactie #4
geplaatst door: JH
Als je een USB/MIDI-keyboard hebt, dan heb je een geluidsbron nodig die je aanstuurt en dat kan zijn :
een soundmodule, een keyboard/synthesizer, een computer met geluidskaart (Soundblaster-achtig iets), een computer met muzieksoftware incl. sounds.
Inderdaad, Reason is een goed voorbeeld van een programma dat je kan aansturen met zo'n keyboard. Garageband ook. Je kan zelfs Reason en GB koppelen dmv Rewire, maar da's ff een zijpaadje....
Mac-musician
Advies gevraagd voor keyboard
23 april 2004 - 15:43    reactie #5
geplaatst door: MacJonx
als je een g4 heb is het idd beter een midi-keyboard
te kopen en reason hiermee aan te sturen. de samplers
in reason kunnen elk gewenste sample of instrumentenpatch
van diverse bestandformaten importeren waar je ver-
volgens zeer uitgebreide sampler-functies aan toe kan
wijzen. de patches die verkijgbaar zijn in honderden
professionele en niet-pro zgn. Refills bevatten zowel
synth-patches (om in Subtractor of Malstrom te laden)
als pro-quality patches voor elk denkbaar instrument.

Met een midikeyboard heb je dus niet alleen een vette
synthesizer (Subtractor, Malstrom), maar ook een zeer
uitgebreide sampler (NN-XT), én drumcomputer (Redrum)
én loopsampler (DrRex) in 1 (en dat voor een prijs die
totaal niet verhouding staat met analoge hardware)

Een groot struikelpunt is dan dat het niet zo klinkt als
die analoge hardware - niet vet, niet helder genoeg en
niet dynamisch. Dit kun je deels opvangen door ook je
output te vervangen. De standaard mac-output is hooguit
gemaakt voor het afdraaien van liedjes - niet meer en
niet minder. Als output om muziek te maken heb je een
geluidskaart nodig die een output geeft op 48khz (DAT-
kwaliteit). Aangezien die moeiijk in te bouwen is in
een iBook, adviseer ik een USB of Firewire geluidskaart
te nemen. Deze doen globaal hetzelfde als de interne
kaarten maar dan buiten je iBook om.

Dan kom je op het volgende: is er geen midi-keyboard
met Audio I/O ingebouwd.. Zelf speel ik niet op mijn
keyboard, hooguit wat rifjes - maar gebruik m vooral als
controller voor Reason. En om lekker met Reason te werken
heb je echt een controller nodig. Ik heb eerst een Oxygen 8
gehad (2-octaafs bordje, goeie aanslag, modwheel, bendwheel,
slider en 8 rotatieknoppen. Deze beviel prima! In Reason
kun je elke functie programeren onder de knoppen van de
Oxygen. Daarna heb ik een Ozone aangeschaft, die ik nu
nog steeds met veel plezier gebruikt.

Het is dezelfde als de Oxygen, met het grote verschil dat
de Ozone dus tevens een geluidskaart is! 48Khz en nog
24-bits ook! Opnemen van geluid is geen probleem meer;
er zitten inputs op voor Microfoon (zelfs condensator-mics!),
gitaarplug en stereo inputs. Verder heeft ie een stereo
output en een apart regelbare Headphone output.

Dus voor rond de € 350 euro heb je een keyboard (2-octaafs),
een audio-interface 24b/48Khz en een midi-controller!

Bovendien ben je al aardig op weg met een portable studiootje.
De Ozone en je iBook is alles wat je nodig heb om in Reason
te werken.

Bekijk de M-Audio.com site voor meer interface oplossingen.
Zolang je geen live-performances doet (staat zo lullig, in je
eentje op een podium in Ahoy met je iBook en Ozone)
kun je elke sound laden, maken, produceren die je wil met
je iBook, je keys en een interface. Mijn uitgangspunt is dat
de processor in je g4-Mac way meer kan dan de processors
in samplers en synthesizers van honderden euro's, dat
mijn schijfruimte en ramgeheugen way bigger is dan die
apparaten en dat ik way veel ruimte en geld bespaar door
Refills, en zelfs Akai-cd's (die je dus ook in samplers
gebruikt) te gebruiken.

Hou er nog wel even rekening mee dat een standaard
Reason exported aiff niet goed genoeg is voor verdere
productie (maar da's ook weer een zijweggetje)

Succes!

- jonx -

Juggler, Antares, Big Deal, Terminator, Blue, 7-Up, Beta Cheese, Mozart,
Danook, Thag, Marconi, Unity, Buster, Son of Buster, Copland, Tempo, Bride of Buster,
Allegro, Veronica, Gershwin, Sonata, Carbon, Jaguar, Panther
Advies gevraagd voor keyboard
23 april 2004 - 18:22    reactie #6
geplaatst door: gijsbarends
Veel dank weer voor de reacties!  :worship: Ik wist niet dat je met zo'n Ibook zoveel zou kunnen doen!
Advies gevraagd voor keyboard
26 april 2004 - 00:46    reactie #7
geplaatst door: aaiBoek
Je hebt Reason om geluid te maken, je wilt simpel en goedkoop. Dan is de M-Audio die Apple aanbiedt echt de keus. Ik heb 'm nu ook om in te spelen en het werkt gewoon goed. Tot je klassiek of gevoelig of pianistisch wilt gaan spelen, dan houdt het op.

Johan

Macfreako ergo sum