Het verschil in CD-R's (al dan niet speciaal voor audio) en voorbespeelde CD's staat buiten kijf en daarmee heb je de spijker op zijn kop geslagen. Een krasje op de coating (de matte zijde bedoel ik dan) van een CD-R leidt in bijna alle gevallen tot een probleem disc. Daarom, bewaar CD-R's netjes in het daarvoor bestemde doosje, leg ze niet in de volle zon, bewaar ze niet in te vochtige ruimten en raak met je vingers niet de gevoelige lagen aan. Als je je aan die simpele regels houdt en kwalitatief goede CD-R's koopt moet je volgens mij jaren vooruit kunnen.
edit:typo
(Bewerkt door neoman om 18:17, 26-07-2004)
Kan ik concluderen dat het antwoord op mijn vraag is dat er voor de gemiddelde luisteraar geen hoorbare verschillen zijn tussen een audo-CDR en een gewone CDR? Geen antwoord heb ik gekregen op mijn vraag of audio CDR's robuuster zijn, dus minder snel stuk gaan, slijten.
Er zijn geen technische verschillen tussen cd-r's en speciale audio cd-r's m.b.t. geluidskwaliteit en 'robuustheid".
Waarom leiden al die overtuigingen tot verschillende conclusies?Met alle respect: welke instantie kan hier nu echt het allerlaatste woord over spreken?
Ben je er echt in geïnteresseerd dan? Zoek je de perfecte CD, de perfecte auto en de perfecte vrouw?
Is gewoon goed niet goed genoeg?
Guus
Wat dit draadje betreft denk ik dat er niets anders opzit dan contact met een fabrikant op te nemen die dan uitsluitsel moet geven over de vermeende fundamentele verschillen tussen CD-R en audio CD-R's.
(Bewerkt door neoman om 23:03, 26-07-2004)
CD-R's zijn er in verschillende smaken:* er zijn verschillende capaciteiten (74 min / 650 MB, 80 min / 700 MB, 90 min / 800 MB)* ze zijn er in verschillende kwaliteiten* ze zijn er in algemene data en specifieke audio variant, waarbij de audio variant bedoeld is voor een audio CD recorder.
Audio CD-R's hebben niet per definitie een hogere kwaliteit dan 'gewone' CD-R's, misschien is dat gemiddeld het geval (dikkere beschermingslagen enz), maar kan per merk / disc verschillen.
Waar gaat deze discussie nu eigenlijk over? Koop gewoon goede CD-R's, liefst van een merk dat je kent en waar je goede ervaringen mee hebt (ja, dat kan een paar doosjes kosten voordat je die gevonden hebt). Verwacht niet dat merk X voor 10 cent per CD dezelfde kwaliteit levert als een goed merk voor 80 cent tot een euro!
Ik gebruik van alles: Philips, Sony, Emtec, Verbatim, Fuji, TDK, ..., en alles naar volle tevredenheid!
Bij DVD's is het allemaal wat kritischer. Daar is de mediacode van belang. Maar gelukkig levert Apple een van de beste DVD-R's! Voor DVD+R (brandt m'n superedrive ook) is Philips erg goed. Maar OK, dit is een heel ander draadje...
Tot zover een beetje techniek enz...Nu de resultaten in't kort, zéér kort want ik mag geen merken noemen : Alle CD's kunnen niet zo goed tegen krassen. Warmte geen probleem, behalve voor alle RW's. UV-straling gaat dan weer minder goed, geeft veel problemen. Alle CD's kunnen zeer goed tegen solventen.En dan nu het belangrijkste : Er zit GEEN ENKELE lijn in prijs t.o.v. de kwaliteit.De goedkoopste Data-CD-r kostte toen 0,45 euro, de beste koop kost 0,49 euro, de beste uit de test kost 0,77 euro, de duurste : 1,40 euroDe goedkoopste Data-CD-rw kostte toen 1,39 euro, de beste koop en beste uit de test 1,90 euro, de duurste 1,99 euroDe goedkoopste Audio-CD-r kostte toen 1,09 euro, de beste koop 1,28 euro, de beste uit de test en tevens de duurste 1,51 euroDe goedkoopste Audio-CD-rw kostte toen 2,16 euro, de beste koop en beste uit de test en duurste 3,77 euro.
Hopelijk hebben jullie er iets aan.
7) Q: What makes media "good" or "bad"?
A: This can become a long and fiery debate. Everyone has a preference for a certain brand, certain dye type, etc., etc. There is no such thing as a list of "good" or "bad" media. There is no good or bad dye type. It's the combination of drive, media and burn speed that makes or breaks a disc. The manufacturer of the discs can take a good dye and make it bad, and vice versa. The plastic disc that the media is constructed on must be perfectly flat in order to proved a smooth reflective surface for the dye, and the list of things that go into a "good disc" continues. As burn speeds increase, we are rapidly reaching the end of the possibilities for media, at least at it's current prices. So, a good disc is one that works for you in a reliable way. You have to test the media in your own drive to know.
8) Q: How do I know if I'm buying "good" media?
A: You don't. You can buy the brand that has consistently worked for you, or others, but never assume that it will perform exactly like that last spindle did. Price is no indicator either, as often the best media can be had at bargain prices, (or high prices), under a variety of labels. Poor media is also sold with well-known names on the label.
Q: If Brand A CDR are made in Factory X and Brand B CDR are also made in Factory X, the quality must be the same right?
A: No this is simply not true. While some factories are known for higher quality media than other factories, the factory itself is not a guarantee of quality. Most factories have internal quality control. During the quality control process, it is likely a grade is assigned to each batch of CDR. They may also have different lines which produce different grades of CDR. Different brands may demand different minumum grades for their CDRs. Futhermore, it is possible some brands also have their own seperate quality control to ensure all the CDRs they release achieve a certain minimum standard. What this means is the factory should not be regarded as the sole determinant of quality of the CDR. Don't be surprised if CDR from one factory under one brand name perform consistently worse then CDR from the same factory under a different brand name.