iPod harddisc crash...
22 december 2006 - 20:53   
geplaatst door: Krisveldhuizen
Hallo allemaal,

Ik wil even graag mijn ei kwijt want ik heb toch een rotervaring met Apple achter de rug. Misschien kan iemand mij misschien ook wat wijzer maken en toch een optie onthullen door wat advies...maar eerst wat er is gebeurd;

Op 5 mei 2005 heb ik bij Polectro Plaza in Amsterdam een splinternieuwe Ipod Photo van 60 GB gekocht nadat mijn 40 GB 3e Generatie iPod er na ongeveer anderhalf jaar al was opgehouden. Bleek vorige week opeens deze iPod Photo het niet meer te doen...

Ik ben naar de Apple store in de stad geweest waar mij was verteld dat ik hem gewoon in kon leveren waarna ze in principe voor 69 Euro mij een nieuwe iPod van hetzelfde model zouden geven. Toen ben ik de volgende dag met de iPod teruggegaan en nadat de jongen achter de balie hem even had bekeken, constanteerde hij dat de harddisc gecrasht was en dat ze hem dan niet omruilen.

Het enige wat hij voor mij kon doen, omdat de iPod 7 maanden buiten de garantie viel, was mij het nummer van het hoofdkantoor geven en "misschien dat ze een uitzondering willen maken omdat het zo een lullig geval is". Ik denk dat die jongen wel wist wat het antwoord zou zijn en het een makkelijke manier was om mij af te schepen, want na een half uur aan de telefoon gehangen te hebben met iemand van het hoofdkantoor, kreeg ik een klinkklare 'nee' te horen; er zal geen uitzondering gemaakt worden en ik kon de iPod net zo goed weggooien, daar een reparatie net zoveel dan wel meer zou kosten als een nieuwe iPod.

Nu staan ze waarschijnlijk helemaal in hun recht. Garantie op, pech gehad. Maar ik ben toch wel heel erg teleurgesteld. Ik ben altijd super zuinig op mijn iPod geweest, en toch was bij mijn eerste 40 GB (die me meer dan 400 Euro heeft gekost) de harddisc gecrasht...pech, zou je denken, maar vervolgens gebeurt hetzelfde met de 60 GB die ik vorig jaar 5 mei heb gekocht....voor 459 Euro.

Ik heb ook een 1 GB shuffle, heb een iBook, een zwarte MacBook...dus best een goede klant. Heb ik allemaal ook verteld, en ook uitgelegd dat het toch wel zuur is dat tot 2 x toe de harddisc crasht...dat is toch echt slechte kwaliteit of op z'n minst heel veel pech. En dan krijg ik als reactie "sorry, had U toch de iCare moeten nemen" :confused:

Inderdaad, maar ik had al lang gespaard voor die dingen en je verwacht toch dat zoiets het wel blijft doen...

En nu kan ik weer mijn iPod weggooien. Ik durf nu zeker niet nog eens een paar honderd Euro voor een nieuw neer te tellen, bovendien zou dat ook niet moeten. Die dingen moeten toch IETS langer dan *net* na de 1 jaar garantie te gaan...

Zucht. Erg frustrerend, en ook teleurstellend, dat je zo wordt afgescheept.

Nog een laatste strohalm; een vriend van mij zei dat je volgens de EU verplicht 2 jaar garantie moet hebben. Is dit waar? Want in dat geval kan ik alsnog terug en zijn ze verplicht het op z'n minst te repareren...

Sorry voor de lange post maar ik moest echt even mijn frustratie kwijt....

Kris

iPod harddisc crash...
22 december 2006 - 21:32    reactie #1
geplaatst door: Claus Bleijerveld
Tjonge, wat een pech, maar je vriend heeft volgens mij gelijk, weet er niet het fijne van, maar weet dat er zoiets is binnen de EU.

Zou nog even wachten met weggooien en even zoeken naar de mogelijkheden.

Freelance Audio Engineer
http://www.crystalcradleaudio.com
iPod harddisc crash...
22 december 2006 - 21:47    reactie #2
geplaatst door: Krisveldhuizen
Ik heb net dit gelezen op http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578 ;

"Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.
Europese Richtlijn Koop en Garantie

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.
Nederlandse regelgeving

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan."

De laatste paragraaf lijkt erop te wijzen dat ik in mijn recht sta; ik kan (met recht) redeneren dat het apparaat niet deugdelijk is daar het hier om een hardware crash gaat waar ik totaal niks aan kon doen; dus, een indeugdelijk apparaat. Niet?

Misschien iemand die er iets meer van weet/over kan vertellen? Alle advies die ik kan krijgen voordat ik terug ga naar de winkel is zeer welkom; hoe meer ik weet hoe beter ik voorbereid ben zodat ik niet nog eens word afgescheept...

Bedankt voor je reactie, Claus!

Kris

iPod harddisc crash...
22 december 2006 - 22:35    reactie #3
geplaatst door: BartjeGossen
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt en daar doen ze inderdaad niks mee. Die termijn van 2 jaar geldt alleen wanneer je binnen het eerste jaar al schriftelijk aan Apple hebt gemeld dat je product niet goed is en ligt de bewijslast sowieso bij jou: je moet bewijzen dat je iets niet hebt gedaan (namelijk het niet slecht gebruiken van de iPod).

Het is vrij vervelend. Ik heb ook 2x aan de lijn gehangen maar nul op het rekest. Even slikken en weer doorgaan!

Hoe ze overigens aan die 69 euro komen is voor mij een vraag, een iPod met gecrashte harde schijf zit je al dik aan de 250 euro.

Je kunt overigens je vraagtekens stellen bij de verkoper. Het is vreemd dat je naar de fabrikant moet met je product terwijl de winkelier iets aan jou verkocht heeft, maar goed. Er zijn al meer draadjes hierover, zoeken op garantie levert wel wat op.

iPod harddisc crash...
16 juli 2007 - 12:33    reactie #4
geplaatst door: BartjeGossen
Mijn iPod is wonderbaarlijk uit de dood opgestaan en hangt weer aan het infuus. Een paar keer de iPod op de tafel laten vallen (ik had ergens gelezen dat een goede tik op de harde schijf de nodige problemen op kan lossen en aangezien er toch geen enkele sprake meer van garantie was...) en opeens startte de iPod opnieuw op en was het tikkend geluid van de harde schijf verdwenen.
iPod harddisc crash...
16 juli 2007 - 12:56    reactie #5
geplaatst door: Borgmonster
Dan kun je nu alsnog voor 69 euro een spiksplinternieuwe ophalen mét garantie!
iMac 21.5" | 3.06 GHz | 1 TB | 4 GB| Magic Mouse - iPod nano 16Gb 5e gen. Quidquid latine dictum sit, altum viditur -  MacBook Pro 17" SSD - MacBook Pro 13" - iPhone 6S - iPhone 11 Pro
iPod harddisc crash...
16 juli 2007 - 15:46    reactie #6
geplaatst door: hitchhiker
Of ie spiksplinternieuw is, moet je afwachten. Garantie is 3 maanden of tot wanneer de oorspronkelijke afliep. Langsdurend geldt.