Klopt, je hebt ook de SACD. Die is veel beter, maar het is voor de meeste mensen overkill, het is nooit wat geworden. In mijn verzameling CD's zitten ook 2 SACD's, en mijn speler kan daar ook mee overweg, en het klinkt zeer goed. Maar vergeleken met 2-kanaals CD klinkt 5.1-kanaals SACD vooral anders, ruimtelijker.
Doordat ik inmiddels in dezelfde ruimte een compleet andere set heb getest ('vintage' spul) waarbij de piep ook hoorbaar is ben ik er van overtuigd dat het probleem dus niet in de audio apparatuur zit.
Ik vind het nogal een ondoorzichtig wereldje ...
Als je de CD en de HD-versie vergelijkt is direct duidelijk dat de HD-versie een groter dynamisch bereik heeft. Sommige muziek klinkt in HD echt stukken beter dan de CD-versie.
“High-res” PCM is a load of audiophile BS. There is no audible difference whatsoever. At > -130dB, these extremely low levels of difference are too far below any known minimum audibility threshold to even be considered funny, let alone worthy of any masking analysis! I can therefore embellish what I used to say to the subjectivist audiophiles to something more along the lines of: “You cannot hear the difference unless you’re non-human, or have some kind of bionic fantasy feature implanted in your head, but in which case you’d still need to hear it past this”
En om het nog ingewikkelder te maken heb je daarnaast tegenwoordig ook diverse aanbieders van stereo-muziek met een hogere opnamekwaliteit dan CD. CD is 44,1kHz/16bit, maar je hebt ook opnames van 96kHz/24bit en er is zelfs 192kHz te vinden, de zgn. "HD"-formaten.Ik vind het nogal een ondoorzichtig wereldje, en lang niet alle muziek is in dergelijke formaten te krijgen. Toen ik begin van dit jaar een nieuwe versterker met ingebouwde BluOS-streamer kocht ben ik uit nieuwsgierigheid wel wat aan het downloaden geslagen om te vergelijken. Soms vind je muziek die duidelijk vanuit de studio-master gemaakt is, maar je komt ook heel veel gedigitaliseerd vinyl tegen. Als je de CD en de HD-versie vergelijkt is direct duidelijk dat de HD-versie een groter dynamisch bereik heeft. Sommige muziek klinkt in HD echt stukken beter dan de CD-versie. Bij andere muziek hoor je het nauwelijks (kan ook zijn dat het dan een ge-upsamplede CD is of zo...). Kortom: voor de fijnproever zeker de moeite waard.Je hebt Spotify-achtige abonnement-diensten zoals Tidal die het dan weer Master of Studio-kwaliteit noemen. Ik ben niet zo van abonnementen en heb liever mijn eigen muziek op eigen media. Dan kun je terecht op bijv. https://www.hdtracks.com , maar wel stevig geprijsd, alsof muziek in hoge kwaliteit alleen voor mensen met veel geld beschikbaar zou moeten zijn. Ik ben nog niet helemaal zover dat ik nu al mijn CD's nog een keer ga kopen...Dat is dan wel stevig geprijsd. Als iemand een tip heeft waar je HD-tracks legaal kunt krijgen voor zeg 8-12 euro per album, dan houd ik me aanbevolen. Prijzen van 25-30 euro per album gaat me een beetje te ver.(nou koop ik sowieso zelden meer nieuwe muziek. Vroeger toen ik als tiener nog voor 40 gulden per week een krantenwijk had kocht ik bijna elke week wel een nieuwe cd)Maar wel mooi dat de studiokwaliteit nu ook in de huiskamer te krijgen is. Muzikanten die een goed bewaarde DAT-opname uit de studio bewaard hebben kunnen zonder moeite die muziek nu ook in diezelfde kwaliteit aanbieden voor de gewone consument.
Zeker!Dynamisch bereik is alleen maar het verschil in geluidsniveaus dat geregistreerd/weergegeven kan worden. Dat zegt niks over 'klinkt beter'. Over dat laatste:https://www.lostinsound.space/difference-test/Doe ermee wat je wil .Als je een echte ABX test doet en dán het verschil kunt identificeren: chapeau.
Welke Denon platenspeler heb je? En heeft die, naast de gebruikelijke 2 cinch aansluitingen, ook zo een apart aardingskabeltje met een vorkje aan?Bij de meeste platenspelers is namelijk de arm apart geaard van de mantel van het element.Die moet je normaliter op de daarvoor voorziene schroef op je mengtafel of (voor)versterker aansluiten.Maar vaak helpt het (al naargelang je versterker) dat vorkje mee aan te sluiten op de mantel van je cinch ingang.Een beetje inventief wezen, maar dat lukt.Succes!
Vandaar dus mijn conclusie dat iets anders in de ruimte die piep veroorzaakt die opgepikt wordt door beide platenspelers. Ook wisselen van receiver maakt niks uit. Niemand hier bekend met bijvoorbeeld bepaalde apparaten die kunnen storen of mogelijk iets in de elektrische installatie?
Leuk leesvoer en ergens kan ik me wel vinden in een technische benadering om te gaan meten en op zoek te gaan naar verschillen. Ik ben ook niet zo gevoelig voor marketing-hype, maar geluid is een raar ding en iedereen beleeft het weer anders. Het kan ook zomaar zo zijn dat de HD-tracks simpelweg door een betere sound engineer gemixed/gemonteerd zijn. ...En muziek is veel meer dan technische perfectie het is ook emotie. Het menselijk brein is in staat om heel veel zelf aan en in te vullen.
Leuk dat je er zo op reageert jaco123 . Het is nooit mijn bedoeling om in de audiofiele discussies te belanden en ben altijd blij als mensen met open blik over dit soort zaken kunnen praten, zonder vooroordelen.
of echte ABX testen doen met verschillende audiobestanden op goede apparatuur (voorbeelden om mee te beginnen).
De laatste jaren zit ik meer op het spoor dat de speakers zo'n beetje het belangrijkste instrument zijn, en daarna de opname zelf. De rest van de keten moet in orde zijn maar maakt veel minder uit. Zie mijn eerdere bericht over de Penta speakers, voor weinig geld een totaal andere geluidsbeleving en daar gaat het uiteindelijk om -> die emotie en het genieten .
Vind ik wel interessant om eens een keer mee aan de slag te gaan als ik het huis alleen heb (bijna nooit dus, met de huidige reis-beperkingen...) en er rustig voor kan gaan zitten. Even kijken hoe ik die test het beste uit kan voeren. Geen idee hoe goed safari met afspelen van deze formaten omgaat? Streamt Airplay HD-geluid of kan ik die tests beter op safari op de AppleTV starten?
Maar ik heb sinds deze aanschaf weer heel veel meer genoten van muziek dan ik in lange tijd gedaan heb en daar gaat het uiteindelijk om.
Even kijken hoe ik die test het beste uit kan voeren. Geen idee hoe goed safari met afspelen van deze formaten omgaat? Streamt Airplay HD-geluid of kan ik die tests beter op safari op de AppleTV starten?
Goeie vraag. De online test die ik noemde gaat om het verschil tussen lossless en een goede kwaliteit lossy, 320kbps Tidal bijvoorbeeld. Knap als je dat al kunt onderscheiden, vandaar 'om mee te beginnen'. Voor die test voldoet Airplay (naar een goede DAC uiteraard), want dat kan lossless ALAC 16/44.1 streamen, niet hoger. Als je CD en HD formaten wil vergelijken zul je iets meer uit de kast moeten halen. De Mac kan het prima afspelen maar het moet dan op een of andere manier bedraad (optisch of via een USB DAC) naar je versterker.
Leuk dat je Piega speakers hebt! Die stonden hier namelijk tot de Penta's kwamen ook . Weliswaar de kleine TMicro versie maar zelfs met subwoofer was dat toch te mager. Wel een fraai geluid van midden tot hoog.
Zoals ik eerder al opperde: (goedkope) schakelende voedingen. Dus voedingen zonder klassieke transformator (want die geven hooguit een 50 Hz brom).Heb je je iPhone aan een goedkope Chinese lader liggen? Vervang die eens door een goede (Apple) lader.
Ik heb DAT tapes uit 1988 die we tbv van de radio gebruikten en die werken nog feilloos. Hoewel SONY in die tijd zei dat je ze om de opname zeker te stellen om de 7 jaar een digi kopie moest maken....................Maar ja, dat was toen het inzicht.Er was een tijd dat we bij de radio tbv uitzendingen maar ook voor het archief heel veel op DAT opnamen en ook bewaarden. Na verloop van tijd ging dat helemaal fout ! Want, een DAT tape is kwa mechaniek gewoon een video cassette. zoals wij zeiden;"het lust in en lust uit". En daar zit 'em nou net de kneep. Het is uiterst kwetsbaar. En ook de "tracking" ging vaak fout als je de DAT's uitwisselde tussen machine's.Op zich was het een prachtige medium maar uiterst kwetsbaar.Dus we vielen tbv ons archief, indien aaanwezig, gewoon lekker terug op onze analoge tapes. ( 38 en 2 track).Werkt ook na 60 jaar nog prima. Maar dan is er weer het probleem van de afspeel recorder. Maar daar is het "werkpaard" van Telefunken de M15 om de hoek komen kijken. Gelukkig zijn er nog een stel.Nieuw animo in dit quasi vergeten forum?
Nou (effe off-topic): dat zou geen fraai plaatje zijn, hoor!
Lange tijd niet gebruikt, ik hoop dat ze nog werken.Maar ik zit nu met een video restauratie aan mijn broek, dus antieke videogear heeft nu voorrang.Ook een puzzeltje, want Hi-8 kan nog niet interfacen met FireWire.