geplaatst door: Luna
Hoi, ik heb een gegraveerde iPod nano 4GB (groen) gekregen, maar ben er ontevreden mee. Het clickwheel is niet helemaal perfect in orde en ik las op de apple.nl forums dat meer mensen dit probleem hebben. Sommigen kregen een vervanging, maar die was ook niet helemaal in orde. Ik stuur 'm dus liever terug om een nieuwe shuffle te kopen. Maar ja, m'n nano is gegraveerd. Kan ik hem dan alsnog retourneren (ik zit binnen de 14 dagen)?
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
2 oktober 2006 - 18:27    reactie #1
geplaatst door: DTP2
Lijkt mij dat graveren niets te maken heeft met de technische staat van het apparaat en dus niets met de garantie te maken mag hebben. Ik zou hem gewoon retourneren. Het zou ook kunnen dat je er een kras op hebt ziiten binnen de 14 dagen en dat zou ook je garantie niet mogen doen vervallen. Extern verfraaien lijkt mij vergelijkbaar.
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
2 oktober 2006 - 18:30    reactie #2
geplaatst door: Luna
Bedankt voor je reactie. Ik bedoel niet vervangen trouwens, gewoon retourneren en alvast een nieuwe shuffle bestellen.

Weet je misschien ook hoe ik dan m'n geld terugkrijg? Ik heb via credit card betaald.

Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
2 oktober 2006 - 18:34    reactie #3
geplaatst door: DTP2
Ik zou even bellen met het bedrijf waar je hem hebt gekocht. Ik weet niet of ze hem ook willen omruilen voor een ander model ondanks dat deze niet in orde is. Ligt een beetje aan de bereidheid van het bedrijf om de klant tevreden te willen stellen.
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
2 oktober 2006 - 18:39    reactie #4
geplaatst door: janjaap
Op de bestelpagina staat dat een gegraveerde iPod niet geretourneerd kan worden.

Ik denk dat je het beste de Apple Store kunt bellen om de situatie uit te leggen.

JJ

(Bewerkt door janjaap om 18:39, 2-10-2006)

"All empty souls tend toward extreme opinions."
27" iMac | EyeTV200 | 4 of 5 TB aan externe opslag: 1 backup is geen backup
iPhone 3G 16 GB Black | 80 GB iPod Black
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
2 oktober 2006 - 18:54    reactie #5
geplaatst door: DTP2
Ze kunnen zoveel schrijven, maar moeten zich gewoon aan de wet houden. Het wil niet altijd zeggen dat als bedrijven iets schrijven dat dit ook het geval is. Als hij kapot is moeten ze hem sowieso repareren. Vervangen tegen een ander model zou service zijn.
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
2 oktober 2006 - 19:01    reactie #6
geplaatst door: BartjeGossen
Is het niet zo dat ze daarna gewoon niet kunnen beloven dat je eenzelfde gegraveerde iPod terugkrijgt?
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
2 oktober 2006 - 19:06    reactie #7
geplaatst door: error
Maar retour zenden en geld terug krijgen is met een gegraveerde iPod dus NIET mogelijk. Repareren en - indien niet mogelijk - een vervanging (met wellicht dezelfde gegraveerde groene huls) is de enige optie.

Wat is er mis met het scrolwiel? Ik heb sinds een paar dagen een zilveren 4GB (uit de US vanwege die kinderachtige volumebemerking hier in de EU)... niets mee aan de hand.

Algemene info: indien Apple geld retour geeft gaat dit altijd via de methode die is gebruikt voor de betaling. Dus betalen met creditcard = ontvangen met creditcard.

Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
2 oktober 2006 - 19:22    reactie #8
geplaatst door: janjaap
>>Ze kunnen zoveel schrijven, maar moeten zich gewoon aan de wet houden.

Ik weet niet of het uitmaakt dat je voor het aangaan van de koopovereenkomst op deze beperking gewezen bent door de verkoper. Het lijkt me dat door de voorwaarde te accepteren door een iPod te laten graveren, je geen beroep meer kunt doen op het recht om een produkt te retourneren binnen 14 dagen. Maar ik ben geen jurist of specialist op het gebied van consumentenrecht. Het ontneemt Apple natuurlijk niet de verplichting om te zorgen dat er een deugdelijk apparaat geleverd wordt.

"All empty souls tend toward extreme opinions."
27" iMac | EyeTV200 | 4 of 5 TB aan externe opslag: 1 backup is geen backup
iPhone 3G 16 GB Black | 80 GB iPod Black
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
2 oktober 2006 - 19:47    reactie #9
geplaatst door: DTP2
Ik wil ook niet meer zeggen dat als hij het niet goed doet of er problemen zijn met het clickwheel dat een gravering zou betekenen dat er niet gerepareerd gaat worden. Omruilen voor een ander model zou slechts een hele goede service zijn. Nogmaals, een belletje en je weet het.
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
2 oktober 2006 - 23:18    reactie #10
geplaatst door: hitchhiker
Bij Postbus 51 staat o.a. het volgende:

"Herroepingsrecht
Bij elke overeenkomst op afstand heeft u zeven werkdagen de tijd om de overeenkomst in te trekken (herroepingsrecht) zonder betaling van een boete of opgave van redenen. U moet ten hoogste de kosten voor het terugzenden van de goederen betalen. De termijn om de koop ongedaan te maken gaat in op de dag dat u de goederen ontvangt. In een aantal gevallen kunt u het herroepingsrecht niet uitoefenen."

Voor terugsturen ben je sowieso te laat, gravering of niet. Om een goed werkende nano te krijgen ga je naar http://www.apple.com/nl/support/ipod/service/ :cool:

Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 01:46    reactie #11
geplaatst door: Luna
van het ModeratorTeam Beste Luna, welkom op dit forum. Het is hier niet de bedoeling om een heel bericht wat er direct boven staat te 'quoten'.
Maar dat had je natuurlijk allang in de Huis- en gedragsregels gelezen.   :cool:

Fool (=Robert)

Ik heb 'm gisteren (maandag) ontvangen.

Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 09:51    reactie #12
geplaatst door: mvdg
"In een aantal gevallen kunt u het herroepingsrecht niet uitoefenen". Ik kan me voorstellen dat een speciaal voor jou gemaakt product onder die regels valt. Immers het zou wel erg makkelijk zijn om een bedrijf te "naaien" als iedereen een gegraveerde iPod kan bestellen om die vervolgens terug te sturen, Apple kan er dan immers niks meer mee. Dit geldt trouwens voor meer spullen hoor. Dingen die speciaal voor jou zijn gemaakt/samengesteld daar gelden andere regels voor dan voor standaard apparatuur.

Ik ben het eens met de eerdere schrijvers, je moet gewoon de garantie aanspreken en niet tevreden zijn voor je een goede iPod hebt. Het feit dat jij hebt gehoord dat sommige clickwheels van geretourneerde iPods niet goed zijn lijkt me geen sterk argument. Er zijn immers ook tig duizend iPods met prima clickwheels. Dus dikke kans dat jij een goede terugkrijgt. En als je dan weer niet tevreden bent ga je gewoon weer terug, dat is je recht.

Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 09:56    reactie #13
geplaatst door: Flix
Toch denk ik dat het Apple is (en ook moet zijn) die met het aanbieden van de optie 'graveren' ook het risico loopt, en niet de consument! Anders moeten ze het òf niet doen, òf het op een andere manier regelen.

Maar ik kan me herinneren dat idd iemand een gegraveerd ding zonder problemen kon inleveren binnen de bekende periode...

Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 10:02    reactie #14
geplaatst door: error
Ik vind het nogal logisch dat Apple (gratis) gegraveerde iPods niet terug neemt en geld retourneerd.
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 10:15    reactie #15
geplaatst door: Flix
Ik niet! Nu jij weer... :music:
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 10:59    reactie #16
geplaatst door: mvdg
Even in het wetboek kijken.. zie het door mij vet gemaakte regeltje.
Een artikel dat voor jouw op jouw specificatie is gemaakt kun je dus niet zomaar terugsturen. Apple meld dit ook bij het bestellen dat je dit niet kunt doen. Lijkt mij duidelijk. Ze geven het aan en het is volledig correct.

Citaat
Artikel 46d

1.   Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2.   In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3.   In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

4.   De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a.   van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b.   van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°. snel kunnen bederven of verouderen;
c.   van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d.   van kranten en tijdschriften.

Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 11:27    reactie #17
geplaatst door: Flix
Ik denk dat Apple zich dan nog eerder achter punt 2°. kan verschuilen, want met regel 1 zou elke BTO bestelde Mac, al is het maar met extra geheugen, niet te hoeven worden teruggenomen.

Op zich een interessant gevalletje: ik denk niet dat Apple zich met het aanbieden van de optie 'graveren' zich zo makkelijk kan onttrekken aan de 'normale' verplichtingen; uiteindelijk schept het aanbieden van producten en diensten ook verantwoordelijkheden; zeker door een groot bedrijf jegens een 'kleine' consument.

Maar als ze het uitdrukkelijk zelf vermelden voordat je de opdracht tot graveren geeft, dan zijn ze natuurlijk wel duidelijk geweest, en hebben ze hun verantwoordelijkheid genomen.

Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 12:33    reactie #18
geplaatst door: Borgmonster
Alle verwijzingen naar wetsartikelen in de voorgaande topics betreffen alleen maar overeenkomsten die volgens Nederlands recht overeen zijn gekomen.
Wanneer je bij de Applestore iets koopt doe je dat expliciet onder de voorwaarden van (ik meen) Iers recht, omdat de Apple Store daar is gevestigd. De Apple Store is niet in Nederland gevestigd.
Je kunt je dus ook niet beroepen op Nederlands recht.

Overigens: zoals mvdg ook aangeeft, is een op maat gemaakte koop niet retourneerbaar. Dat staat ook in de Apple Store-voorwaarden.

iMac 21.5" | 3.06 GHz | 1 TB | 4 GB| Magic Mouse - iPod nano 16Gb 5e gen. Quidquid latine dictum sit, altum viditur -  MacBook Pro 17" SSD - MacBook Pro 13" - iPhone 6S - iPhone 11 Pro
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 13:56    reactie #19
geplaatst door: mvdg
@Felix: dat is waar. Het persoonlijke aspect is voor Apple natuurlijk het lastigst want wie wil andermans gegraveerde iPod nog hebben.

Het "op specificatie" zou je eventueel nog anders kunnen zien: een Mac wordt weliswaar door jou samengesteld maar eigenlijk kies je enkel uit de onderdelen waar zij je uit laten kiezen. Wat dat betreft is het dus tóch een standaard apparaat: jij kiest feitelijk 1 van de samenstellingen die zij aanbieden. Maargoed, dat is misschien op het randje. In ieder geval zouden ze die samenstelling voor een andere klant weer kunnen wijzigen als jij besluit hem terug te sturen, iets wat met een gegraveerde iPod natuurlijk lastiger is..

Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 13:56    reactie #20
geplaatst door: Peter Villevoye
Hoho, wacht even - ik lees veel reacties langs elkaar gaan.
Het retourneren van een iPod (omdat je 'm niet leuk vindt)
is iets anders dan het retourneren omdat-ie niet in orde is.

De artikelen en wetten waarmee jullie smijten melden:
retournering "zonder opgave van redenen", en dat is iets
anders dan retourneren en een beroep doen op garantie.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 14:16    reactie #21
geplaatst door: duende
Mijn intussen een jaar oude nano, toen 'ie kapot was kreeg ik van Apple gewoon een vervanger, dus waarom bij deze splinternieuwe niet? :wink:
iPod Nano 4 gig
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 17:07    reactie #22
geplaatst door: hitchhiker

Citaat
Borgmonster om 12:33, 3-10-2006
Wanneer je bij de Applestore iets koopt doe je dat expliciet onder de voorwaarden van (ik meen) Iers recht, omdat de Apple Store daar is gevestigd. De Apple Store is niet in Nederland gevestigd. Je kunt je dus ook niet beroepen op Nederlands recht.

In de verkoopvoorwaarden van de Apple Store staat o.a. het volgende:

"16. Toepasselijk recht en jurisdictie betreffende geschillen

Wij zullen eventuele geschillen snel en efficiënt trachten op te lossen. Indien u niet tevreden bent over de wijze waarop wij met een geschil omgaan en een gerechtelijke procedure wilt beginnen, dient u dit te doen bij de bevoegde rechter in Nederland. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing."

Niks Iers recht dus. :cool:

Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 17:14    reactie #23
geplaatst door: mvdg
@Peter Villevoye:

Ik heb nergens bedoeld te zeggen dat hij niet teruggestuurd zou mogen worden ivm garantie. De vraagstelling in het begin van dit draadje was (naar mijn idee in ieder geval) of het een optie was om het ding gewoon terug te sturen omdat je daar recht op hebt, en dan een andere te kopen. Dat is dus niet zo. Het ontbinden van de koopovereenkomst kan niet zomaar omdat die iPod niet teruggenomen hoeft te worden in het kader van de wet.

De schrijver moet dus het normale garantie traject gaan volgen en kan niet een kortere weg nemen door een beroep te doen op de "geen vragen gesteld wij nemen hem terug" regeling. Iets wat normaal wel kan (en ik spreek uit ervaring want ik heb een Macbook geruild omdat ik geen zin had in garantie-gedoe..) Ik begrijp het perspectief van de schrijver dus. Alleen het kan niet in dit geval.

Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Ontevreden met gegraveerde iPod nano, retourneren?
3 oktober 2006 - 17:58    reactie #24
geplaatst door: Peter Villevoye
Je klopt -zoals altijd- als een bus. Ik plaatste mijn opmerking wat laat.
Maar er waren wat eerdere reacties die de duidelijkheid doorkruisten...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !