Weet je misschien ook hoe ik dan m'n geld terugkrijg? Ik heb via credit card betaald.
Ik denk dat je het beste de Apple Store kunt bellen om de situatie uit te leggen.
JJ
(Bewerkt door janjaap om 18:39, 2-10-2006)
Wat is er mis met het scrolwiel? Ik heb sinds een paar dagen een zilveren 4GB (uit de US vanwege die kinderachtige volumebemerking hier in de EU)... niets mee aan de hand.
Algemene info: indien Apple geld retour geeft gaat dit altijd via de methode die is gebruikt voor de betaling. Dus betalen met creditcard = ontvangen met creditcard.
Ik weet niet of het uitmaakt dat je voor het aangaan van de koopovereenkomst op deze beperking gewezen bent door de verkoper. Het lijkt me dat door de voorwaarde te accepteren door een iPod te laten graveren, je geen beroep meer kunt doen op het recht om een produkt te retourneren binnen 14 dagen. Maar ik ben geen jurist of specialist op het gebied van consumentenrecht. Het ontneemt Apple natuurlijk niet de verplichting om te zorgen dat er een deugdelijk apparaat geleverd wordt.
"Herroepingsrecht Bij elke overeenkomst op afstand heeft u zeven werkdagen de tijd om de overeenkomst in te trekken (herroepingsrecht) zonder betaling van een boete of opgave van redenen. U moet ten hoogste de kosten voor het terugzenden van de goederen betalen. De termijn om de koop ongedaan te maken gaat in op de dag dat u de goederen ontvangt. In een aantal gevallen kunt u het herroepingsrecht niet uitoefenen."
Voor terugsturen ben je sowieso te laat, gravering of niet. Om een goed werkende nano te krijgen ga je naar http://www.apple.com/nl/support/ipod/service/
Fool (=Robert)
Ik heb 'm gisteren (maandag) ontvangen.
Ik ben het eens met de eerdere schrijvers, je moet gewoon de garantie aanspreken en niet tevreden zijn voor je een goede iPod hebt. Het feit dat jij hebt gehoord dat sommige clickwheels van geretourneerde iPods niet goed zijn lijkt me geen sterk argument. Er zijn immers ook tig duizend iPods met prima clickwheels. Dus dikke kans dat jij een goede terugkrijgt. En als je dan weer niet tevreden bent ga je gewoon weer terug, dat is je recht.
Maar ik kan me herinneren dat idd iemand een gegraveerd ding zonder problemen kon inleveren binnen de bekende periode...
Artikel 46d1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.4. De leden 13 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;b. van zaken die:1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;4°. snel kunnen bederven of verouderen;c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;d. van kranten en tijdschriften.
1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
4. De leden 13 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;b. van zaken die:1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;4°. snel kunnen bederven of verouderen;c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;d. van kranten en tijdschriften.
Op zich een interessant gevalletje: ik denk niet dat Apple zich met het aanbieden van de optie 'graveren' zich zo makkelijk kan onttrekken aan de 'normale' verplichtingen; uiteindelijk schept het aanbieden van producten en diensten ook verantwoordelijkheden; zeker door een groot bedrijf jegens een 'kleine' consument.
Maar als ze het uitdrukkelijk zelf vermelden voordat je de opdracht tot graveren geeft, dan zijn ze natuurlijk wel duidelijk geweest, en hebben ze hun verantwoordelijkheid genomen.
Overigens: zoals mvdg ook aangeeft, is een op maat gemaakte koop niet retourneerbaar. Dat staat ook in de Apple Store-voorwaarden.
Het "op specificatie" zou je eventueel nog anders kunnen zien: een Mac wordt weliswaar door jou samengesteld maar eigenlijk kies je enkel uit de onderdelen waar zij je uit laten kiezen. Wat dat betreft is het dus tóch een standaard apparaat: jij kiest feitelijk 1 van de samenstellingen die zij aanbieden. Maargoed, dat is misschien op het randje. In ieder geval zouden ze die samenstelling voor een andere klant weer kunnen wijzigen als jij besluit hem terug te sturen, iets wat met een gegraveerde iPod natuurlijk lastiger is..
De artikelen en wetten waarmee jullie smijten melden:retournering "zonder opgave van redenen", en dat is ietsanders dan retourneren en een beroep doen op garantie.
Borgmonster om 12:33, 3-10-2006Wanneer je bij de Applestore iets koopt doe je dat expliciet onder de voorwaarden van (ik meen) Iers recht, omdat de Apple Store daar is gevestigd. De Apple Store is niet in Nederland gevestigd. Je kunt je dus ook niet beroepen op Nederlands recht.
In de verkoopvoorwaarden van de Apple Store staat o.a. het volgende:
"16. Toepasselijk recht en jurisdictie betreffende geschillen
Wij zullen eventuele geschillen snel en efficiënt trachten op te lossen. Indien u niet tevreden bent over de wijze waarop wij met een geschil omgaan en een gerechtelijke procedure wilt beginnen, dient u dit te doen bij de bevoegde rechter in Nederland. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing."
Niks Iers recht dus.
Ik heb nergens bedoeld te zeggen dat hij niet teruggestuurd zou mogen worden ivm garantie. De vraagstelling in het begin van dit draadje was (naar mijn idee in ieder geval) of het een optie was om het ding gewoon terug te sturen omdat je daar recht op hebt, en dan een andere te kopen. Dat is dus niet zo. Het ontbinden van de koopovereenkomst kan niet zomaar omdat die iPod niet teruggenomen hoeft te worden in het kader van de wet.
De schrijver moet dus het normale garantie traject gaan volgen en kan niet een kortere weg nemen door een beroep te doen op de "geen vragen gesteld wij nemen hem terug" regeling. Iets wat normaal wel kan (en ik spreek uit ervaring want ik heb een Macbook geruild omdat ik geen zin had in garantie-gedoe..) Ik begrijp het perspectief van de schrijver dus. Alleen het kan niet in dit geval.