Regelmatig maak ik geluidsopnamen (m.n. zangkoren etc.) en brand daar CD's van.Op locatie gebruik ik Røde NT3 microfoons, mix met Behringer Eurorack MX602A en neem op op een Pioneer D-500 DAT recorder.Thuis voer ik het materiaal digitaal in op mijn ouwe PowerPC 7100/80 met een Sound Accelerator II card en Sound Designer II. Editen, omzetten 48.000 > 41.100 en branden.(Ik doe verder alles op mijn G4 desktop maar heb alleen voor die audio-bewerking de 7100 in het leven gehouden, omdat deskundigen zeiden dat de kwaliteit ervan nog steeds niet door latere apparaten ge-evenaard zou zijn. Onlangs heb ik hem zelfs om die reden nog met een G3-kaart ge-upgrade (wat overigens nog niet werkt)).
Nu krijg ik aangeboden een M-audio USB-duo, en zo te zien zou ik met dat ding rechtstreeks op locatie op mijn PowerBook G4/400 kunnen opnemen. Lijkt een stuk sneller en simpeler... Maar ik heb geen idee wat het kwaliteitsverschil zou zijn. Ik weet niet hoe kwetsbaar zo'n direct opname-proces is (weg is weg, de DAT-tape kun je altijd weer terugspoelen). Ook weet ik niet of 175,- voor die M-audio een nette prijs is. Of zijn er betere apparaten beschikbaar? Bovendien zou ik met die nieuwe slag een heleboel gedane investering overbodig maken - krijg ik daar kwaliteitsverschil voor terug? Klopt het dat geluidsverwerking met die Sound Accelerator nog steeds superieur is, dus loont het om door te gaan met die 7100? ( Op zich vind ik het geen ramp om met die 7100 door te gaan, geeft dat ding nog wat nut...) Op mijn huidige mixer kan ik nog enigszins equalizen, op de M-audio is dat beperkter. Is dat van belang, of kun je met graphic equalizen sowieso beter wachten tot tijdens het editen met Soud Designer? Kan een PoBo van 400 Mhz dit goed aan? Is er een goed programma om net zo mooi op het PoBo te editen als met Sound Designer, of kan ik thuisgekomen beter alsnog overzetten van PoBo naar 7100?
Wie helpt me uit het moeras?
Ik heb ooit eens één goeje tip gehad: Neem alles RECHT op.... Geen EQ, geen Compressors/gates, nix: Zelfs de 75 Hz. laag af op een CK91 uitzetten, alles uit.. echt alles.Dan doe je de rest maar iin de mix.
Wat er af is komt er nooit meer bij, en wat erin zit kan er altijd nog af.
De AD conversie is't belangrijkste. Zit er geen spdif uit op je DAT, welke online is (Dwz: Er komt signaal uit de spdif, als je analoog in gaat) Dan kan je die gebruiken. Als je nl. later de DAT analoog afspeeld, en weer digitaliseert, doe je dus AD-DA-AD... beetje te veel van het goede!!!
Eenmaal van A naar D is genoeg. Gebruik het liefst een doosje met GOEDE microfoon pre-amps, en fantoom voeding... Kun je meteen je Condensators aansluiten, zonder tafel, nix.
Succes! (En tot laters voor die laserprinter!)
Wat bedoel je met DAT analoog afspelen? Vanaf dat het signaal de DAT binnengaat werk ik in beide opties alleen nog maar digitaal, tot op de gebrande CD.
Mijn twijfel begint juist omdat beide apparaten waartussen ik moet kiezen uitstekende mic.pre-amps hebben plus fantoomvoeding. Ook daar dus weer moeilijk kiezen.
(en het zou wel eens een pinksterprinter kunnen worden, als je dan thuis bent...)
succes
Dat de 7100 in combi met de kaart en sounddesigner superieur zou zijn kan ik niet goed meer plaatsen; de huidige AD/DA converters op goede geluidskaarten kunnen met hogere samplefrequenties en hogere bitrates werken, en klinken absoluut beter dan oude.
Geen idee wat je budget is, maar gezien je werkwijze zou ik eens gaan kijken wat Digidesign je kan bieden.B.V. de digi 002 is erg handige en goede meerkanaals kaart/mengtafel met meerdere goede convertors die je in staat stelt (met een Powerbook eraan) om meerkanaals op te nemen en later te mixen/masteren in een rustige omgeving.
Zo heb je een zeer compacte en profi-set met minder spullen, en het aantal vertaalslagen heb je tot een minimum beperkt.
(Bewerkt door bart om 18:30, 14-05-2004)