Het mailverkeer loopt sinds die tijd via mijn (losse) Pc, iets dat ik liever niet zou hebben gedaan, omdat tot die tijd de Pc geen internet verbinding nodig had. en dat is weer de beste beveiliging, die je hebben kunt. Maar het werkt.
Het liefste zou ik entourage weer aan het lopen hebben, ik vond het vele malen beter dan macmail onder OSX en het heeft ooit outlook express vervangen, waar door steeds grotere bestanden niet meer mee te werken viel. Maar de tweede keus is om dan tenminste nog inzage te kunnen krijgen in de berichten van voor de crash. Ik heb bijvoorbeeld problemen met een niet betalende klant, die mij talloze malen heeft beloofd te zullen betalen en derhalve niet ontevreden over het werk te zijn. al die mailtjes kan ik er niet meer bij halen. Dat maakt mijn kansen bij de rechter beduidend kleiner.
Heeft iemand hier een suggestie voor?
Waarom loopt het verkeer via die andere PC? Welk verkeer eigenlijk precies?
entourage loopt op een g4 (destijds het "goedkoopste" model: iets van 4000 gulden) onder systeem 9.2 met een hd van 80 mb, ongeveer voor de helft vol en een intern geheugen, dat met allerlei her en der verzamelde chips is opgerekt tot 768 mb (oorspronkelijk 64).
de mail die binnen komt is afkomstig van drie domeinen en (dacht ik) zes accounts. dat is zowel voor mijn werk als belastingaccountant, als voor de ver- en aankoop van boeken , als voor echte prive-aangelegenheden.
voor mijn fotografie heb ik een macmini met 1 gb en 80 gb hd, waarvoor 2 mb intern klaar ligt en een interne 320 is besteld. talloze handige kleine programma's heb ik wel onder 9.2 maar slechts mondjesmaat onder OSX. Moderne versies van Indesign en Lightroom draaien daar probleemloos op. Photoshop geeft problemen, die waarschijnlijk te maken hebben met het niet afmelden van de vorige installatie op de helaas gevallen vorige macmini.
Dat ik de zooi naar de PC heb verhuisd heeft simpelweg te maken met het feit, dat ik het contact met mijn klanten niet geurende langere tijd kwijt mag zijn. Dat is mij eerder gebeurd en dat kost hoopjes geld. Ik krijg mail onder OSX vast wel een keer naar tevredenheid aan het lopen, maar dat kon ik er toen even niet bij hebben en outlook express op de PC liep direct.
Ik zal het opnieuw opbouwen van de database eens proberen, maar dan moet ik vlak van tevoren alle accounts binnen halen op de Pc om verloren berichten te voorkomen, mocht het niet werken.
(Bewerkt door boudewijn turin om 16:45, 20-12-2009)
boudewijn turin om 16:15, 20-12-2009maar dan moet ik vlak van tevoren alle accounts binnen halen op de Pc om verloren berichten te voorkomen, mocht het niet werken.
[edit]
http://www.entourage.mvps.org/database/size.htmlEntourage 2001 has a limit of 2 GB on both the Database and Messages file. It does not handle this limit very gracefully, so you may experience data loss if you hit it.
(Bewerkt door hitchhiker om 17:11, 20-12-2009)
Het opnieuw opbouwen van de database lijkt vooralsnog het probleem naar tevredenheid op te lossen.
Even wat commentaar op de vorige reageerders: Mijn klanten verwachten (terecht of onterecht) binnen korte tijd commentaar en daar betalen ze ook voor. dus als entourage een backup maakt, maar die komt pas na enkele maanden weer te voorschijn, dan is het kwaad al geschied. Vaak is het probleem dan ook niet meer actueel, bijvoorbeeld omdat ze naar de concurrent zijn gelopen.
Ik heb door diverse ziekenhuisopnames en de daaropvolgende revalidaties in twee jaar tijd pak hem beet veertig procent van mijn klanten verloren, voornamelijk door gebrek aan communicatie, vandaar dat allerlei goedbedoelde maar niet direct effectieve oplossingen niet ter zake doen. Daaronder valt ook de aanschaf van Office voor OSX, even gesteld dat je daar op dat moment het geld voor hebt. Bij het begin van mijn praktijk bleek ook de legaal voor veel geld aangeschafte Office 98 (of 97, wat was het ook al weer) niet te doen, wat in de handleiding gegarandeerd werd. Toen nog niet zo'n probleem, maar nu zou het dramatisch zijn.
Wie er vanuit gaat, dat zijn of haar klantenbestand veel trouwer zal blijken te zijn, moet ik helaas teleurstellen. Klanten, die je aanvankelijk haast als vrienden zou beschouwen, vertrekken zonder een woord van verklaring of eindigen in een hopeloze incasso-procedure.
boudewijn turin om 1:14, 22-12-2009dus als entourage een backup maakt, maar die komt pas na enkele maanden weer te voorschijn, dan is het kwaad al geschied.
Verder zou ik graag willen weten of die oude file inderdaad bijna of helemaal 2 GB was. Die file (= de backup) staat in een eigen map met de naam "Main identity" en de datum waarop hij gemaakt is. Staat naast ev. ander indentities en dus ook naast je normale actieve Main Identity. Kijk dus even hoe groot dat bestand is.Is dat 2 GB oid, dan zul je óf mail moeten deleten omdat je anders binnenkort weer dezelfde problemen krijgt óf je moet upgraden naar Office 2008 waarbij die limiet verdwenen is.
De database is bij lange na geen 2 GB, ik zou het even moeten nakijken, maar waarschijnlijk is hij nog niet een halve gb. Ik maak er dan ook gewoonte van om minimaal eens per jaar de zaak flink op te schonen. Tot een paar jaar geleden gooide ik zelfs alles weg, nadat ik van de zinvolle berichten een afdruk gemaakt had. Maar dat kostte mij uiteindelijk toch teveel tijd, niet zozeer het printen zelf als het daarna archiveren van de stapel.
aanvulling: de database of liever gezegd de map "berichten" blijkt 734 mb groot te zijn. Dat is iets meer dan ik verwacht had, maar nog bij lange na geen 2 gb.
(Bewerkt door boudewijn turin om 22:51, 28-12-2009)
Printen is wel erg 20e-eeuws. Persoonlijk bewaar ik mail als text of als pdf (een enkele keer als beide). Is iets meer moeite per mail (al is het maar omdat Ms vertikt om een fatsoenlijke shortcut aan het Save as...-commando te hangen) maar daarna ben je ook klaar. Extra niet te onderschatten voordeel: al je mail is nog steeds per Spotlight doorzoekbaar. Er zijn (Applescript)-uitbreidingen te koop die dat archiveerproces voor je doen.
(Bewerkt door macnewby om 19:16, 23-12-2009)
hitchhiker om 16:05, 23-12-2009Printen is wel erg 20e-eeuws. Persoonlijk bewaar ik mail als text of als pdf (een enkele keer als beide). Is iets meer moeite per mail (al is het maar omdat Ms vertikt om een fatsoenlijke shortcut aan het Save as...-commando te hangen) maar daarna ben je ook klaar. Extra niet te onderschatten voordeel: al je mail is nog steeds per Spotlight doorzoekbaar.
Microsoft is niet de enige met de naar mijn mening nogal irritante gewoonte om een deel van de wel degelijk aanwezige shortcuts ergens op de laatste pagina van de handleiding te verstoppen, in plaats van ze gewoon in de menu's te vermelden. Zo is bij Word de save as funktie op te roepen met F12. Ik heb het net even geprobeerd, maar bij entourage werkt dat niet (of is het een andere) Adobe en Quark hebben er ook een handje van. Waarschijnlijk een poging om illegale gebruikers dwars te zitten. Dat ben ik niet, maar ik heb er net zoveel last van, vooral bij shortcuts die 3 toetsen nodig hebben, eigenlijk longcuts dus.
Wat betreft dat printen, dat 20e eeuws zou zijn. Lang niet alles, dat in de 20e eeuw of eerder is uit gevonden is slechter dan dat van de afgelopen 10 jaar. De communicatiemogelijkheden zijn vertigvoudigd, maar of we nou ook echt beter communiceren, valt nog te bezien. In mijn vak (boekhouder) zie ik steeds vaker, dat mensen grote hoeveelheden stukken digitaal opsturen. Dat lijkt efficient, maar vanaf papier werk ik ongeveer tien maal zo snel. Behalve het tijdrovende openen en sluiten van de vensters heb je ook nog eens te maken met de logica van naamgeving door allerlei verschillende mensen, waarvan slechts een enkeling dat goed blijkt te kunnen. Vaak is het betrouwbaar nummeren van de uitgaande fakturen al een tree te hoog.Bij de belastingdienst zelf werkt het wel , maar daar hebben ze dan ook heeeeeeeeel lang over nagedacht en loopt de communicatie met een speciaal programma, dat de XML codes die er in verwerkt zitten uit kan lezen.