Probleem in "Classic" onder OSX
9 oktober 2004 - 20:29   
geplaatst door: Walter Jaegermann
Na het starten van de "classic" omgeving, verschijnt er een dialoogvenster in beeld, met in het beste geval enkel een "OK" button. Het venster is de gehele "classic" sessie in beeld en niet weg te krijgen. Zo te zien wil het systeem de helpfunctie van OS9 opstarten.
Kijk op "www.jaegermann.nl/images/OS9-probleem.jpg voor een screendump"

Hoe krijg ik dit venster, wat iedere keer opstart, bij iedere gebruiker, weg?

Walter Jaegermann
Heteren
Probleem in "Classic" onder OSX
9 oktober 2004 - 21:03    reactie #1
geplaatst door: jbtroost
Walter,

Eerst wat retourvragen:
- Welk systeem OSX draai je?
- Wat is je hardwareconfiguratie (incl. externe gezelligheden zoals scanners, ZIPs, printers, hardwaresleutels)
- Heb je al geprobeerd of dit ook met rechtstreeks opstarten in OS 9 gebeurd?
- Heb je het bureaublad al opnieuw opgebouwd vanuit de 'Classic' systeemvoork onder de tab 'Geavanceerd'?

Groet, JB

Probleem in "Classic" onder OSX
9 oktober 2004 - 21:59    reactie #2
geplaatst door: hitchhiker
Het heeft waarschijnlijk niets met de helpfunctie te maken. Wat je ziet is de standaard applicatiemenubalk van OS 9. Die bestaat uit een Apple menu en een Help menu. Het programmma in kwestie is kennelijk blijven hangen vóór dat het zijn/haar eigen menu's kon toevoegen.

Als dit allemaal vanzelf gebeurt, dan is het bijna zeker dat het een programma is dat automatisch wordt geopend bij het opstarten. D'r zal dus wel een alias o.i.d. in de map HD:Systeemmap:opstartbestanden zitten. Of daar zit het programma zelf in, wat voor een aantal programma's verklaart waarom ie het niet doet: hij mist zijn support-files. :crazy:

Probleem in "Classic" onder OSX
10 oktober 2004 - 08:38    reactie #3
geplaatst door: Walter Jaegermann
JB,

- OSX 10.2.8
- iMac G4 combo, 512 MB ram, 60 GB HD, HP USB printer, kaartlezer op USB
- Rechtstreeks starten OS9 nog niet geprobeerd
- Bureaublad nog niet opnieuw opgebouwd

Laatste twee ga ik zo proberen.

Dank voor de reacties alvast!

Walter Jaegermann
Heteren
Probleem in "Classic" onder OSX
10 oktober 2004 - 10:01    reactie #4
geplaatst door: Walter Jaegermann
JB, Hitchhiker,

Ik ben een paar uur bezig geweest met het volgende:

Opgestart van OS9 schijf.
--> Duurde circa 20 minuten ivm schijfherstel. Daarna direct bommelding:
"Codefragment kon niet worden voorbereid
"Apple-Menu-uitbreiding"
   fouttype 1010
om de extensies etc. etc."

Daarna opgestart zonder extensies in OS9. Regelpaneel Apple-menu-uitbreiding even geparkeerd op de desktop.
Opnieuw opgestart, weer c.a. 20 minuten.
Nu start de Mac wel door, maar op het moment dat het bureaublad zichtbaar wordt, komt het dialoogvenster weer in beeld. Geen tekst, op Ok drukken werkt weer niet.
Getracht met Option/Control/Esc het process te stoppen:
Nu wordt aangegeven dat er een probleem is met de HP Inktjet Engine: adres fout.
Direct daarna: bommelding enige mogelijkheid = herstart, wat ook niet werkt. (OK klikken, er gebeurt niets, moet hardware-matig worden uitgezet - aan/uit knop 10 seconden ingedrukt houden)

In heb een aantal malen weer getracht om de zaak terug op orde te krijgen.
Ik kom meestal wel tot het bureaublad, echter komt dan het dialoogvenster weer tevoorschijn, waarna normaal afsluiten of herstarten ook niet meer lukt. Moet telkens hardware-matig gebeuren.

Ik heb inmiddels de extensie HP inktjetprinters disabled, en Apple menu-uitbreiding weer wel terug in de regelpanelen gezet. Computer start dan wel door, echter dialoogvenster blijft.

Uiteindelijk via extensies disabled weer terug naar OSX opstartschijf, waarin ik nu dit bericht zit te typen.

Wie oh wie heeft er nog wat hints voor me??

Walter Jaegermann
Heteren
Probleem in "Classic" onder OSX
10 oktober 2004 - 14:47    reactie #5
geplaatst door: hitchhiker

Citaat
hitchhiker om 21:59, 9-10-2004
.....dan is het bijna zeker dat het een programma is dat automatisch wordt geopend bij het opstarten. D'r zal dus wel een alias o.i.d. in de map HD:Systeemmap:opstartbestanden zitten. Of daar zit het programma zelf in.....

Any luck?

Laat eens een virusscanner lopen.
Met extensies uit werkt het kennelijk, dat is ook wel een hint.

Probleem in "Classic" onder OSX
10 oktober 2004 - 17:34    reactie #6
geplaatst door: Walter Jaegermann
Hitchhiker,

Thx!

Inderdaad in de map Opstartbestanden stond een bestand "hp inkjet engine".

Verwijderd en klaar is Clara.

Ik ga de HP inkjetprinter opnieuw onder OS9 installeren.

Walter Jaegermann
Heteren
Probleem in "Classic" onder OSX
10 oktober 2004 - 17:48    reactie #7
geplaatst door: Walter Jaegermann
En daar ben ik weer!

Nadat ik de HP drivers voor OS9 opnieuw heb geïnstalleerd, is mijn probleem ook weer terug.

Kan het zijn dat de driver naar een soort print-spooler bestand kijkt waar nog data in zit?
Waar zou dat bestand dan gelocaliseerd zijn?

Groeten,

Walter Jaegermann
Heteren
Probleem in "Classic" onder OSX
10 oktober 2004 - 21:34    reactie #8
geplaatst door: jasperr
Ik heb hetzelfde probleem gehad en dezelfde oplossing gevonden. Zag helaas dit draadje te laat, anders had ik je kunnen helpen. Ook bij mij keert het probleem weer terug na installatie van de nieuwste drivers, met als gevolg dat ik mijn deskjet niet meer kan gebruiken met Classic.
Wat iets is wat ik nog moet proberen, is de oude (op CD) meegeleverde versie van de drivers installeren in Classic. Ik weet niet niet zeker, maar volgens mij is het probleem geboren bij introductie van een nieuwe HP driver. Misschien doet die oude het nog wel. Als jij nog tips/bevindingen hebt hoor ik dat graag.
Probleem in "Classic" onder OSX
10 oktober 2004 - 21:51    reactie #9
geplaatst door: jbtroost
Walter,

Omdat bij de melding 'code fragment could not be prepared, error 1010' de toevoeging 'apple menu' geeft zou de fout daar moeten zitten. Wat (mogelijke) oplossingen:

- Heb je misschien nog in je 'Recente Programma's' de oude versie van die spooler staan of heb je een alias in je apple menu staan? > map leeggooien.
- Heb je de Apple Menu voorkeuren al weggegooid?.
- Als je bij het opstarten in OS9 de spatiebalk ingedrukt houdt kom je in de Extension Manager. Zoek daar de AppleMenu-uitbreiding extensie en klik de vink ervoor uit. Dan 'Ga door' klikken.


Meneer Kevin Lenzo heeft een aardig overzicht van de foutmeldingen:

http://www-2.cs.cmu.edu/afs/cs/user/lenzo/html/mac_errors.html

(naast natuurlijk www.AppleErrorCodes.com). Error 1010 heeft dus idd met een foute Library te maken, in jouw geval met die van het AppleMenu.


Groet, JB