Ik heb een probleempje - ik hoop dat iemand die wat meer ervaring heeft een goede tip heeft.
Ik scan zwartwit-foto's met een Nikon filmscanner. Daarna bewerk ik de foto's met Photoshop 5.0LE en/of Photoshop Elements op een iMac (G4). Als ik tevreden ben met het resultaat zet ik ze op CD-ROM en laat ze afdrukken door een fotozaak (geen prints, maar echte foto's).
Het probleem is dat de afgedrukte foto's veel donderker zijn dan op scherm. Het verschil is zo groot dat het niet te compenseren is door gewoon het scherm wat donkerder te zetten.
Ik ben hier nog niet zo lang mee bezig, dus ik ken nog niet alle ins en outs van de apparatuur en de software. In welke richting moet ik de oplossing zoeken?
Rob de Korte om 15:42, 10-05-2003Dat zocht 'ie nu net niet apple-oogje,ik denk dat het probleem in het papier zit waar het op afgedrukt wordt,kleurenpapier in dit geval.Helaas drukken alle centrales af op kleuren papier dus ik ben bang dat je overal hetzelfde tegenkomt,maar je kunt in iedergeval eens een andere centrale proberen.
Bij dit soort dingen is het belangrijk om te werken 'naar je output'. Waarschijnlijk werken veel ontwikkelcentrales idd met sRGB. Maar in plaats van het eraan te hangen wanneer je klaar bent, kan je het beter meteen aan de beelden koppelen. Met een beetje geluk, hangt je camera het eraan. Anders kan bijvoorbeeld Image Capture het er aan hangen. Alle bewerkingen die je dan in PS doet, doe je in die kleurruimte.
Het allerbeste zou nog zijn om contact op te nemen met de ontwikkelcentrale om te vragen met welk kleurprofiel ze kunnen omgaan. Die link van michelvdb zou ik ook zeker even bekijken...
Suc6 d'rmee
Tiny,Zelf gebruik ik ook "levels' en 'curves' om helderheden/contrast aan te passen. Voor mij zo voor de hand liggend dat ik er niet aan gedacht heb dat dit ook een opdracht is. Geenszins dus bedoeld om die opdracht te gebruiken.
(Bewerkt door arjan om 14:31, 15-05-2003)
Tomorrowstand on 13:45, 15-May-2003sRGB gebruiken? Dan ben je toch bewust je kleurenruimte wel heel erg aan het verkleinen. Of zou dat bij zwart-wit niet erg zijn? Persoonlijk zou ik nooit sRGB gebruiken omdat dat juist door M$ (daar zijn ze weer) als zeer kleine kleurenruimte ooit is opgezet (de s van small).Krijg binnenkort pas mijn eerste officiële cursus kleurenmanagement, maar dacht nu te weten dat je sRGB zoveel mogelijk moet vermijden...
Als het ontwikkelcentrale ermee werkt, wordt het daar sowieso al verkleind. Dus of je het nu vroeg of laat door de 'fuik' gooit, maakt niet uit. Ik ben zeker geen kleurprofielexpert maar ik meer ook begrepen te hebben dat dit een vrij smalle kleurruimte is. Nog beter zou dus zijn om een ontwikkelcentrale te vinden die met een mooie (waarschijnlijk meer exotische) kleurruimte uit de voeten kan.
Maar volgens mij is Léon toch de man die hier alles van af weet...
Als ik een (s)RGB-profiel zou verbinden aan de z/w-foto's, hoe regel ik dat dan? Steeds opnieuw per foto of loopt dat via ColorSync o.i.d.? Het lijkt erop dat Photoshop Elements & 5.0 LE niet echt veel mogelijkheden bieden op dit vlak. Of is het genoeg om de foto gewoon om te zetten van Grayscale- naar RBG-modus, zodat alle apparatuur 'denkt' dat het een kleurenfoto is?
Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat ik nog niet heb getest met kleurenfoto's, vooral omdat ik bijna uitsluitend met z/w heb gewerkt. Het zou denk ik wel nuttig zijn om te weten of het probleem zich ALLEEN voordoet bij z/w...
Groeten, Marc
Maar omdat je het hebt over zwart-wit foto's, is het misschien beter een ander profiel eraan te hangen? Dit weet ik niet want ik heb weinig ervaring met z/w. In ieder geval zou ik even contact opnemen met de centrale waar je afdrukken wilt latern maken. Het beste is om het daar op af te stemmen.
Ik Photoshop kan je de prefs van kleurprofielen oproepen met shift-appel-K. Hoe dat in PS El en PS LE gaat, weet ik niet. Ik denk dat het daar zelfs niet kan?