Ervaring met Canon
30 juni 2007 - 17:17   
geplaatst door: Janus
Mijn wedervaren met digitaal :
Mijn vier jaar "oude" PowerShot A 70 waarmee ik weliswaar in en zeer vochtige omgeving zat (Highlands Schotland) liet plots nog alleen zeer paarse beelden zien om daarna totaal in mekaar vloeiende en onherkenbare paarse composities te brouwen.
Op de Canonsite leek dit een heel gekend fenomeen dat zich voordoet ten gevolge van vocht en ten gevolge van de inbouw van eenSonychip in een ganse (lange) reeks Canonfotocamera's die allemaal opgesomd zijn op de site. Als het werkelijk aan dit ligt wordt de herstelling op kosten van Canon gedaan en je krijgt er meteen de verontschuldigingen van Canon bij. Waar ?

ETBASS
Gwenten 43
4704 RE Roosendaal
Nederland
Deze firma werkt zelfstandig voor Canon als herstellingsatelier.
Een dealer wist te zeggen dat dergelijke ateliers niet altijd de geneigd zijn de constructiefout van Canon te herkennen waardoor je je gratische herstelling op je buik mag schrijven. Dan krijg je een prijsofferte toegestuurd.
Verder kon het niet voor Vlamigen. Dacht de afstand te omzeilen met informatie in te winnen voor de Franstalige Belgen : die mogen naar Straatsburg ! Of naar een onooglijk plaatsje in het Noorden van Frankrijk.

Iemand ervaring met een dergelijk voorval ??

Opmerkelijk is dat een vriend die zijn Nikon op het zelfde tijdstip aankocht als ik mijn Canon, met precies hetzelfde probleem opgeschept zit, met dit verschil :
- hij mocht zijn camera aanbieden in het hoofdkwartier van Nikon gevestigd in Evere (bij Brussel) daar waar ikzelf mijn Canon naar Roosendaal in Nl moet opsturen.
- daar stelde men in zijn aanwezigheid ogenblikkelijk in een oogopslag  vast dat de fout eveneens lag aan de ingebouwde  Sony chip ( ook !) en de herstelling bijgevolg gratis zal gedaan worden door Nikon, daar waar ik voorbeelden van mijn eveneens identieke paarse misvormde beelden mailde naar Canon - Diegem maar geen bevestiging kreeg van een gratische herstelling die ze op hun site wel voorzien. Men laat er de beslissing over aan het zelfstandig herstellingsatelier dat voor Canon werkt.
- hij kreeg een ontvangstbewijs voor  inlevering van zijn camera. Met de procedure van Canon kan dat niet.
- Nikon zorgt zelf voor de verzending naar een herstellingsatelier in Frankrijk daar waar ik dat zelf moet doen op eigen kosten

Ben benieuwd hoe dat bij mij afloopt. Een zaak is zeker : de volgen digitale camera wordt een Nikon. Service is een stuk beter. Mijn vriend  heeft al zekerheid. Ik helemaal niet...

(Bewerkt door Janus om 17:23, 30-06-2007)

mac mini
Ervaring met Canon
30 juni 2007 - 20:14    reactie #1
geplaatst door: DTP2
Maar om die conclusie aan de hand van een enkel voorval te laten liggen is wel wat kort door de bocht. Er zullen ongetwijfeld ook zat mensen met een Nikon zijn die slechte ervaringen hebben met de service. In dit geval is het gewoon volhouden om te krijgen waar je recht op hebt.
Ervaring met Canon
1 juli 2007 - 18:41    reactie #2
geplaatst door: Janus
De wijze waarop zowel Canon als Nikon reageren  op dergelijke noodgevallen is getructureerd. Ze zullen dus niet vandaag zo en morgen anders reageren en vragen waar je recht op hebt is hier niet ter zake. Je weet op voorhand van de helpdesk waar je recht op hebt.  
mac mini
Ervaring met Canon
1 juli 2007 - 20:00    reactie #3
geplaatst door: dick dale
Ik herken het probleem met een S1 camera. Die is net ter reperatie weg...
Er is hoop want van de 'Canon Nederland site', die schrijft':

-----------------
Betreft de modellen

Digital IXUS II    Digital IXUS IIs    Digital IXUS V3
PowerShot A300    PowerShot A310    PowerShot A60
PowerShot A70    PowerShot A75    MV590
MV600    MV600i    MV630i
MV650i    MV690    MV700
MV700i    MV730i    MV750i
MV5i    MV5iMC    MV5
MV6iMC    Digital IXUS V2    Digital IXUS 430
Digital IXUS 400    Digital IXUS 330    Digital IXUS 500
PowerShot A40    PowerShot A80    PowerShot A85
PowerShot A95    PowerShot S60    PowerShot S1 IS

Oplossing
Bedankt dat u een van onze Canon-producten gebruikt.
We hebben gemerkt dat, in zeldzame gevallen, sommige CCD's, die worden gebruikt in digitale camera's en digitale videocamera's van Canon, een probleem hebben dat leidt tot een afwijkende beelduitvoer.

We bieden onze verontschuldigingen aan voor enig ongemak dat hierdoor zou kunnen veroorzaakt zijn. Canon biedt u gratis reparatie aan voor de toestellen met een afwijking die hierdoor veroorzaak wordt.

Canon wil onze klanten adviseren over de details van deze zaak en ons beleid ten aanzien hiervan.

Details van het probleem:
In sommige, zeer zeldzame gevallen, kunnen bij een hoge temperatuur of luchtvochtigheid gedeelten van de interne bedrading van de CCD's loslaten in producten die een afwijkende beelduitvoer hebben.

Als dit defect optreedt, wordt het signaal in de opnamemodus niet goed uitgevoerd vanuit de CCD.

Afbeeldingen worden niet weergegeven
Kleuren van de afbeeldingen wijken af
Afbeeldingen worden vervormd weergegeven
Dit kan leiden tot de hierboven genoemde beeldafwijkingen op het LCD-scherm.
Oplossing:
Gebruikers die deze problemen ervaren bij hun apparaat, kunnen het beste contact opnemen met de dichtstbijzijnde Canon-onderhoudsdienst.

Producten met een afwijkende beelduitvoer waarbij is vastgesteld dat de interne bedrading van de CCD heeft losgelaten, worden gratis gerepareerd.
---------------

lezen op www.canon.nl via het kopje 'service' -> helpdesk pagina.

Succes en gegroet.


Ervaring met Canon
1 juli 2007 - 20:51    reactie #4
geplaatst door: DTP2
En zo zie je dus dat het bedrijf het officieel erkent en je dus recht hebt op reparatie/vervanging en er dus eigenlijk niets aan de hand is anders dan een op dat moment medewerker die niet weet wat de bedoeling is en je probeert af te schepen.
Ervaring met Canon
1 juli 2007 - 23:33    reactie #5
geplaatst door: Janus
Canon erkent  de fout in het algemeen voor een hele reeks types van zijn camera's maar laat het aan het herstellingsatelier over om te oordelen of de fout daar inderdaad aan gelegen is.
Dit in tegenstelling tot Nikon waar het volstaat op hun hoofdkwartier in Brussel een voorbeeld te tonen van de misvormde beeldvorming ten gevolge van hun constructiefout om de ogenblikkelijk de garantie te krijgen dat je camera gratis hersteld wordt en dit vóór hij naar het herstellingsatelier verstuurd wordt.
Ik heb eveneens een voorbeeld van de misvormde beeldvorming op het hoofdkwartier van Canon in Brussel laten zien en kreeg daar geenzins ter stond deze waarborg op een gratische herstelling. Ik moet wachten op de beslissing van het herstellingsatelier in Roosendaal. De procedure van Canon is omslachtiger.  Nu gesnapt ? Houd je op de hoogte van de afloop.

(Bewerkt door Janus om 23:34, 1-07-2007)

(Bewerkt door Janus om 23:39, 1-07-2007)

mac mini
Ervaring met Canon
1 juli 2007 - 23:40    reactie #6
geplaatst door: dick dale
Citaat
Nu gesnapt ?

we proberen maar te helpen hoor...

Ervaring met Canon
2 juli 2007 - 12:03    reactie #7
geplaatst door: Janus

Citaat
dick dale om 23:40, 1-07-2007
Citaat
Nu gesnapt ?

we proberen maar te helpen hoor...

Sorry, Dick Dale.  Bedankt voor je tussenkomst.  Ik reageerde op de tussenkomsten van DTP2 .maar liet na hem te citeren

mac mini
Ervaring met Canon
10 juli 2007 - 23:42    reactie #8
geplaatst door: Janus
Heb van uit Leuven (Vlaanderen) mijn Canon op 27 juni opgestuurd naar het erkende reparatieatelier ETB van Canon in Roozendaal.
Bij de zending had ik de kopie gevoegd van de tekst die dick dale hierboven aanhaalde in verband met een slecht werkende ingebouwde Sony chip met een gestoorde beeldvorming als gevolg. Canon stelt er zich garant in, om in dit geval de herstelling gratis te doen.
Op 9 juli kreeg ik de camera terug toegestuurd. Het bijgaande factuur bedroeg € 00 en ze hadden tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de camera een volledige onderhoudsbeurt te geven.
Ik heb me terug volledig verzoend met de dienstverlening van Canon en met Canon in het algemeen.
mac mini
Ervaring met Canon
11 juli 2007 - 07:07    reactie #9
geplaatst door: DTP2
Gelukkig dat het zo netjes is opgelost en je weer tevreden bent met je Canon.