aRGB / sRGB / Lightroom /iMac
28 maart 2010 - 14:29   
geplaatst door: mujana
Misschien een wat uitgebreide vraag, maar hopelijk zijn hier kenners op dit gebied die antwoorden/tips/adviezen hebben.
In de regel staat mijn iMac 27" bij systeemvoorkeuren/beeldscherm/kleur op iMac gecalibreerd. Dit volstaat bij het laten afdrukken van foto's bij een mij bekende fotograaf. Ikzelf fotografeer alleen in RAW (na Lightroom omzetten naar Jpegs hoogste kwaliteit/ sRGB).
Nu heeft Prophoto RGB een (veel) groter kleurbereik en is dit min of meer de "standaard" instelling bij Lightroom. Daarnaast heeft ook AdobeRGB (aRGB), een groter bereik dan sRGB (maar minder dan ProPhotRGB ja).
Ik wil t.z.t. foto's laten afdrukken via Profotonet. Zij accepteren b.v.k. aRGB foto's en dat lijkt mij ook prima. Ik wil mijn foto's dan ook graag als aRGB aanleveren (ofschoon ze ook met sRGB's uit de voeten kunnen).
Nu mijn vragen;
- is het raadzaam om mijn iMac bij voorkeuren/beeldschermen/kleur op Adobe RGB in te stellen vóórdat ik foto's bewerk in Lightroom?
- logisch dat ik dan exporteer als aRGB naar een aparte map met bijvoorbeeld titel aRGB?
- volgens mij is het slim, om tegelijkertijd dezelfde foto's te exporteren als sRGB naar een andere map (t.b.v. schermweergave). Nadeel zou dan zijn, dat ik dezelfde foto's anders moet "bewerken" in Lightroom (scherm dus dan instellen op iMac gecalibreerd en opnieuw alles "bewerken")? Wat vinden jullie hiervan?
Op mijn iMac zie ik grote verschillen tussen iMac gecalibreed / Adobe RGB / ProPhotoRGB.
- Misschien een idee, om mijn iMac permanent op aRGB of ProPhotoRGB calibratie te laten staan??

Wat is jullie ervaring op dit gebied...alle tips/advies/etc is van harte welkom!
Ik weet, dat ik in mijn camera (Olympus E3) niets hoef aan te passen, omdat ik uitsluitend RAW schiet.
En ja, ik weet dat uiteindelijk een calibratietool het beste is. Echter, ik druk mijn foto's niet zelf af...en heb nog geen idee, of ik dit voorlopig zal doen. Wil natuurlijk wel de allerhoogste kwaliteit prints (en volgens mij komt Profotonet aardig in de buurt).
Nogmaals..alle tips/advies van harte welkom!

Alvast bedankt voor de moeite!

aRGB / sRGB / Lightroom /iMac
28 maart 2010 - 14:38    reactie #1
geplaatst door: Gunp
Wat je ook kan doen is je iMac kalibreren met een spyder of one eye dit heb ik thuis ook gedaan heb deze ook geïmporteerd in photoshop ik denk dat het dan ook in lightroom kan dan heb je ware kleuren zoals het ook was toen je de foto nam. enigste wat je dan nog moet doen is je printer kalibreren.

iMac 3.06Ghz Model 2009, iPhone 3G 16Gb, MacBook Pro i5 15" AntiGlare
aRGB / sRGB / Lightroom /iMac
28 maart 2010 - 15:26    reactie #2
geplaatst door: mujana
Hallo Gunp.
Bedankt voor jouw reactie, maar ik print zelf niet.
aRGB / sRGB / Lightroom /iMac
28 maart 2010 - 15:39    reactie #3
geplaatst door: bertvanderveen
Ik proef een zekere verwarring ten aan zien van de beeldscherminstelling. Het profiel dat bij je iMac hoort moet het uitgangspunt zijn, niet aRGB of pRGB. Je doet er goed aan je beeldscherm te calibreren, dat kan je handmatig doen, met behulp van het ingebouwde calibratieprogramma, maar het is beter om een hardware/software oplossing te gebruiken (bijv. een iOne of een Spyder).

Het doel van calibratie is dat de weergave optimaal is. Oftewel dat je 'werkelijk' te zien krijgt wat de beelddata van een opname inhouden.

Het andere verhaal is omzetten van RAW naar een kleurruimte. Bij gebruik van Lightroom (maar ook andere converters) stel je in welke kleurruimte je wenst. Algemeen wordt door foto-profs AdobeRGB gebruikt.

De weergave van een goed gecalibreerd Mac-scherm is goed voor circa 98% van het AdobeRGB-spectrum, dus ruim voldoende om de opnamen goed te kunnen beoordelen en te bewerken.

Bert Vanderveen [...]
+++ Applegebruiker sinds 1989 (van System 6 via OSX naar macOS 15)
aRGB / sRGB / Lightroom /iMac
28 maart 2010 - 16:06    reactie #4
geplaatst door: Panico
Het idee is juist dat je, door profielen te gebruiken, met 1 bewerkt document overal hetzelfde ziet,
dus op jouw scherm, op een aRGB printer, sRGB printer (je eigen EPSON bv), etc.

De foto die je opstuurt geef je dan het juiste profiel mee, nl. het profiel van de printer.
Dat profiel kun je bij de drukker opvragen.

En hiermee is slechts een tipje van de sluier opgelicht...

http://www.pauldj.nl/  ("Interesting reaction! But what does it mean?")
aRGB / sRGB / Lightroom /iMac
28 maart 2010 - 16:34    reactie #5
geplaatst door: mujana
Begrijp ik het dan goed, dat als ik mijn iMac laat staan op iMac gecalibreerd (standaard), en vervolgens in Lightroom ga werken...en dan exporteren als aRGB (en die dan stuur naar Profotonet)...de uiteindelijke print vergelijkbaar is met wat ik aanvankelijk op mijn scherm zag? Als ik dat doe, dan zie ik wezenlijk verschil tussen het uiteindelijk aRGB resultaat en het aanvankelijke "Lightroom" resultaat vóór omzetting naar kleurruimte aRGB.....Kan ik er dan desondanks vanuit gaan , dat uiteindelijke prints vergelijkbaar zijn met aanvankelijke Lightroombeeld(iMac gecalibreerd)?? In hoeverre is handmatige calibratie (ingebouwd calibratieprogramma) effectief?
Inderdaad....grote verwarring.


Citaat
bertvanderveen om 15:39, 28-03-2010
Ik proef een zekere verwarring ten aan zien van de beeldscherminstelling. Het profiel dat bij je iMac hoort moet het uitgangspunt zijn, niet aRGB of pRGB. Je doet er goed aan je beeldscherm te calibreren, dat kan je handmatig doen, met behulp van het ingebouwde calibratieprogramma, maar het is beter om een hardware/software oplossing te gebruiken (bijv. een iOne of een Spyder).

Het doel van calibratie is dat de weergave optimaal is. Oftewel dat je 'werkelijk' te zien krijgt wat de beelddata van een opname inhouden.

Het andere verhaal is omzetten van RAW naar een kleurruimte. Bij gebruik van Lightroom (maar ook andere converters) stel je in welke kleurruimte je wenst. Algemeen wordt door foto-profs AdobeRGB gebruikt.

De weergave van een goed gecalibreerd Mac-scherm is goed voor circa 98% van het AdobeRGB-spectrum, dus ruim voldoende om de opnamen goed te kunnen beoordelen en te bewerken.