werner om 19:23, 4-12-2008Marnix Imacx, als jij je van te voren goed had georiënteerd dan had je kunnen weten dat 6400 ISO zelfs op een Nikon 3D behoorlijk wat ruis geeft. Dat je zulks in iPhoto probeert te verbeteren geeft aan dat je een beginneling bent. Dat is helemaal niet erg. Daarbij komt: ooit waren we allemaal beginnelingen, doch de meeste beginnelingen kopen niet direct een camerabody van zo'n 3500 euro. Men verondersteld dat iemand die in deze prijsklasse een camera koopt ook weet wat hij/zij daarvan kan verwachten.
Marnix is één van de meest gerespecteerde leden van MacFreak (in mijn ogen is er wel degelijk een verschil tussen leden van het eerste uur en jonkies zoals ik die later pas kwamen kijken).
Even opnieuw dan maar in het kader van vergeving, kerstgedachte, vrede op aarde, kerstbomendennennaaldengeur uit spuitbus etc. blablabla?
(en dan wel allemaal lief zijn voor elkaar, ok?)
Gefeliciteerd met je Nikon en zo'n prachtig gezin die je zo'n cadeau geven!
Jammer dat ik je mijn ervaringen met de D3 niet kan geven...
Prachtig jullie reacties.
@ Leendert:Voor mij geen probleem om dit draadje te stoppen doch ik zou het liever nog even laten doorlopen zodat iedereen zijn zegje mag doen ivm verdraagzaamheid met Kerstmis in het verschiet.
Ik ben een "geus" op kerkelijk gebied doch steeds is Kerstmis een mooie aanleiding om even lief te zijn voor mekaar.
@ Pako: Even goegelen? voor mijn part is MacFreak toch nog iets beter hoor op Mac gebied.@ Werner: ge zegt wel die Antwerpenaren zijn echt het toppunt hoor.@ Hans: 't is wel leutig 6 prachtige dames aan tafel te hebben.@ Nick: Ik rook niet, drink niet, ga niet vreemd, heb genen groten moto, een gewoon autootje doch die D3 die ik kreeg kan niemand me nog afnemen*. Terloops mijnen fotograaf verschiet soms als mijn fotootjes binnenkomen.Marnix* liegen is mijn grootste fout, dus ik zal waarschijnlijk in de "helle" geraken. Geen probleem denk ik want ter zullen daar veel MacFreakers zijn dat hoop ik toch.
ps: "we zijn er toch om mekaar te helpen nietwaar" is dit geen "Ollands" liedje?ps 2: Die D3 gehoorzaamt me nu, doch ter was wel flink wat werk aan om die naar mijn hand te krijgen.ps 3: Kocht onlangs Aperture echt heel mooi spul.ps 4: Toe nog ne keer hé. Prettige feesten en nie te zat hé.
(Bewerkt door Marnix Imac om 14:19, 5-12-2008)
Marnix Imac om 14:09, 5-12-2008Geen probleem denk ik want ter zullen daar veel MacFreakers zijn hoop ik toch.
Die D3 gehoorzaamt me nu, doch ter was wel flink wat werk aan om die naar mijn hand te krijgen.
Kocht onlangs Aperture echt heel mooi spul om foto's mee te bewerken.
Prettige bijkomstigheid is dat Aperture mij op die manier geen extra duiten kost... [/news]
Ik bekeek even Robert zijn fotosite:
http://www.robertbenschop.nl/
Straf spul te zien, Robert ik doe heel graag aan toneelfotografie, mag ik een hintje van jou?
Allee ik bedoel, enceneer je zoiets op voorhand? Gebruik je fllts en op welke manier, indien niet, hoe doe je zoiets?
Mijn D3 kan er maar wel bij varen.
Allee ik bedoel, ik zou graag eens weten alle technische gegevens hoe je deze foto's trok.Marnix.
(Bewerkt door Marnix Imac om 18:46, 5-12-2008)
mbt D3 en ervaring - ik kocht mijn eerste spiegelreflex in 1978,nadat ik een tijdje met een geleende had mogen oefenen.
Sinds 1983 verdien ik ook geld als fotograaf (tot 4x5 inch),en begin vorig jaar kocht ik mijn eerste digitale spiegelreflex.Wel meteen een full-frame, maar net geen D3 (nl. een 5D).
Mijn punt: ik had alleen maar vragen (over ruis, RAW, PS, etc.)en voelde mij dus vaak een beginner op mijn eigen vakgebied.
Gelukkig kan ook ik hier met mijn vragen terecht, en bedenk wel:het geoefende oog bepaalt de foto; de camera legt alleen maar vast!
Panico om 18:50, 5-12-2008Nog even er tussendoor:mbt D3 en ervaring - ik kocht mijn eerste spiegelreflex in 1978,nadat ik een tijdje met een geleende had mogen oefenen.Sinds 1983 verdien ik ook geld als fotograaf (tot 4x5 inch),en begin vorig jaar kocht ik mijn eerste digitale spiegelreflex.Wel meteen een full-frame, maar net geen D3 (nl. een 5D).Mijn punt: ik had alleen maar vragen (over ruis, RAW, PS, etc.)en voelde mij dus vaak een beginner op mijn eigen vakgebied.Gelukkig kan ook ik hier met mijn vragen terecht, en bedenk wel:het geoefende oog bepaalt de foto; de camera legt alleen maar vast!
Heel mooi verwoord Panico.
Marnix.
Portretten van ondernemers, West Top, Foto 4
Geen commentaar, straf spul, om fier op te zijn, echt heel mooi gemaakt, de foto die me meest aanstaat van gans je reeks.
Zoiets zou ik echt willen zien op heel groot formaat. 20 op 30 meter in een straatbeeld in Brugge voor de Halletoren als eerbetoon aan de vele kleine zelfstandigen die daar dag en nacht hun boterham proberen te verdienen.
(Bewerkt door Marnix Imac om 23:03, 5-12-2008)
Marnix Imac om 18:35, 5-12-2008Ik bekeek even Robert zijn fotosite:http://www.robertbenschop.nl/Straf spul te zien, Robert ik doe heel graag aan toneelfotografie, mag ik een hintje van jou?Allee ik bedoel, enceneer je zoiets op voorhand? Gebruik je fllts en op welke manier, indien niet, hoe doe je zoiets?
Ik schiet bijna altijd tijdens een doorloop (meestal de generale) die dan wel 'voor mij' is, met andere woorden, ik mag vrij bewegen. Bij sommige groepen is er daarna nog tijd voor 'setups', dus worden sommige stukken nog een keer gedaan, maar dat is de uitzondering. Dat doen we vooral omdat er dan wat meer licht op gezet kan worden (ik let er wel altijd heel erg op dat dat dezelfde sfeer heeft als het originele licht. M.a.w. de master open en wat invul er bij.
Ik flits bijna nooit (alleen in héél hoge uitzonderingen) en gebruik een zo'n laag mogelijke iso-setting. Maar dat betekent in realiteit dat ik met minimaal iso 800 schiet en meestal met 1600 of 3200 (de H stand op een Canon 40D of 20D). Daarbij schiet op de A-stand (automaat met diafragma-voorkeuze) en met zoomlenzen met een maximale opening van 2.8 die altijd helemaal open staan i.c.m. autofocus.
Daarbij belicht ik altijd genoeg onder om te compenseren voor het vele zwart wat je vaak in de achtergrond in het theater hebt, en dat kan wel tot min 2 stops gaan, vooral met veel contrast en veel zwart in de achtergrond. Dit alles omdat een meter in een camera moeite heeft bij te lichte en te donkere onderwerpen.
Verder belicht ik vaak alles nog een kleine beetje extra onder (1/3 tot 2/3 stop) zodat ik voldoende tekening in de hoge lichten overhoudt (ik heb een hekel aan te veel uitgebeten hoge lichten, het gaat er dan zo digitaal uitzien).
Daarna in Photoshop eerst de Levels goed zetten, met Shadow/Highlights de schaduwen extra doortekening geven, en in de schaduwpartijen de minst mogelijke hoeveelheid Dust and Scratches om zoveel mogelijk ruis weg te halen. Wat er dan nog aan storende ruis overblijft in de rest wordt met de hand gecorrigeerd, en dat is bij sommige foto's aardig wat werk.
Hoop dat dit een beetje duidelijk is, anders hoor ik wel weer... [/news]