@ ab:Sommige mensen kunnen 'zien', sommigen kunnen het leren, anderen leren het nooit. Leren zien is een proces wat jaren kan duren. Ik denk niet dat dit, afgezien van wat compositieregeltjes, in één dag geleerd kan worden. Ik ben dan ook van mening dat we hieraan voorbij moeten gaan. Fotograferen, opslaan, rustig bekijken en dan aanpassen van wat je gefotografeerd hebt is m.i. niet de juiste basis. Dit is m.i. erg 'des digitaals'. M.a.w. wat maakt een fotootje méér uit; als tie niet goed is gooi ik 'm toch weg. Toverwoord zou pre-visualiseren moeten zijn.
- Een leuk verhaaltje over een creatief proces werkt niet: absoluut mee eens.- Leren doe je door te doen; als je met interactie bedoelt dat de deelnemers zelf aan de gang gaan: absoluut mee eens.- Van 9:00 - 17:00 uur echt werken; luisteren, kijken, fotograferen, mensen over drempels helpen, beoordelen, uitsnijden en wat corrigeren: absoluut mee eens.
In drie uur kun je vrijwel niets: absoluut mee eens. Daarom ook mijn reactie op de verwijzing van Marjolein (en later nog van macFanGuy) naar de avond in Huis ter Heide: het aangekondigde tijdsschema staat verkopers toe hun verhaal te doen. En dát hoef ik niet te horen...
KIJK, nu beginnen we elkaar te snappen. Gelukkig maar. Misschien is het verstandig wanneer ik leer me duidelijker uit te drukken. Ik doe de volgende keer nog meer mijn bets.
Heel veel succes met de organisatie van de fotodag!
Hé MacFreakers!IK denk dat het een leuke, leerzame (ietwat vermoeiende) dag kan worden. KOMEN DUS!
De dag die Leon probeert te organiseren zou voor bijv. voor mij als amateur fotograag heel interessant zijn. "Een dag het veld in" om het maar zo te zeggen. In de praktijk leren. De Macned dag is voor mensen die de overstap naar digitaal zouden willen gaan maken of voor de mensen die net iets meer willen gaan doen met hun gekochte camera. Deze mensen zouden hierna zich snel moeten gaan opgeven voor de Macfreak Foto Dag.
Ik zou pas oordelen als ik er geweest was. En nog iets. Het is wel weer een gezellige avond voor de Mac'ers.
Apple offering online photography seminarSep 09, 03 | 12:10 pm By Amy Percival
Apple is offering a free online digital photography seminar for professionals and amateurs alike. The seminar discusses common problems experienced by beginners, techniques for improving quality, and tips on organizing and sharing photos.
http://seminars.apple.com/seminarsonline/prophoto/apple/index.html?s=203
en hier
(Bewerkt door Geronimo om 23:29, 9-09-2003)
Er worden (door anderen) weliswaar onderwerpen aangehaalddie zeker over digitaal (al dan niet vs. analoge techniek) gaan.Het bekende "maken en meteen kijken" ligt dan voor de hand.En van jou verwachtte ik dus een groot aantal goeie suggestiesmet digitaal als invalshoek. Maar je bleef, overduidelijk terechtèn met bijval van velen, hameren op het "kijken". Dat mag In dat kader zijn al jouw en andermans suggesties uitstekend.We zullen ons best doen om er een goed plan voor te maken.
PS: lees deze (en mijn eerdere) reactie asjeblief met 'smiley',want ik wil(de) je absoluut niet afkatten of anderszins plagen.Het verbaast mij alleen hoe gretig mensen meer willen wetenover iets wat we eigenlijk in andere richting verwacht hadden.(Léon was al snel omgeturnd - ik bleef nog even hangen.)
In mijn optiek mag ieder een eigen mening hebben en daar ook bij blijven. Ik respecteer ieders mening, ook al denk ik ánders over bepaalde zaken.
Het 'maken en meteen kijken' principe blijft natuurlijk het grote voordeel van digitaal fotograferen. Zelfs al 'kijk' je pas nadat een bepaalde actie afgelopen is en je inmiddels al een veertigtal foto's hebt gemaakt. Want dat is een ander voordeel: het kost niets meer of je nou 4 of 400 maal een mooie of leuke foto probeert te maken. Menigeen zit nog een poosje vast aan het 'voorzichtig' en 'zuinig' fotograferen, zich niet realiserend dat veel professionele fotografen (ook analoog) eindeloos veel foto's 'schieten' en eerst achteraf zorgvuldig gaan selecteren en schiften. Ooit heb ik wat dat betreft een fervent studiofotograaf een modefotograaf als 'langzaam filmer' horen betitelen...
O ja: ook wat mij betreft is het zo dat, al komen mijn reacties misschien als zijnde pittig, scherp over, het is nooit mijn bedoeling om wie dan ook te kwetsen of dwars te zitten. Jouw opmerking aangaande 'smiley' geldt ook (en altijd) voor mij. Maar soms kan ik wel eens erg koppig zijn, zeker voor zolang ik het idee heb met iets bezig te zijn...
Heel veel succes met de organisatie!
..... dat veel professionele fotografen (ook analoog) eindeloos veel foto's 'schieten' en eerst achteraf zorgvuldig gaan selecteren en schiften.......
(Maar wat is het toch mooi, die digifotografie).
Prima verhaal, dat over het verwerken van negatieven en over het feit dat het daar nog wel eens fout wil gaan. maar ik meen dat dat niet de enige reden is waarom er bij een bepaalde soort fotografie VEEL opnames worden gemaakt.
Ik had het over de modefotografie. Daarbij is het van belang dat de kleding (tegenwoordig is dat wat minder strict) goed-passend, goed-vallend, juist belicht (met wisselende weersomstandigheden -zelfs al ga je naar een 'zon'-land) gefotografeerd wordt. Met een beetje wind is de kans groot dat kleding net niet goed valt of verkeerd opwaait. Daarbij dient ook het model nog op de juiste wijze al dan niet vriendelijk te zijn. Doe je dat met één model, dan is dat wel in de gaten te houden. Moet je echter met meerdere modellen tegelijkertijd (meerdere modellen in één shot) werken dan neemt de kans dat er net iemand verkeerd kijkt, de ogen dicht heeft, een valse plooi door de wind ontstaat, sterk toe. En dán is het handig om uit een ruim aanbod aan opnames te kunnen kiezen. En dán is het goed vooraf met de opdrachtgever juiste afspraken te hebben gemaakt over de ontwikkelkosten. Overigens heb ik het dan over diamateriaal (tijdschriften) en nooit over negatieven en prints.
Totaal daar tegenover staat bijvoorbeeld de fotografie van statische onderwerpen in de studio. Daar heb je als fotograaf in principe alles in de hand. De compositie, de beelduitsnede, de belichting, wat je maar wilt. Daar maakte je eerst (veelal een hele reeks) polaroids (nu kijk je lekker op de monitor), bepaal je de juiste camera- en lichtinstellingen en dan volgden drie opnames: één juist belicht, één 1/3 stop over- en één 1/3 stop onderbelicht.
ik ben het met je eens waar je het hebt over het 'baggergehalte'. Ja, dat neemt zeker toe. Weggooien is voor heel veel mensen so wie so moeilijk. Kijk maar eens wat mensen allemaal in hun huis hebben staan. Het van Jan des Bouvries bekende truttemerul. Veel mensen kunnen maar heel moeilijk iets wegdoen. Maar bij digitale fotografie lijkt me dat niet eens zo erg. Dan hébben mensen maar HD's vol met 'mislukte' foto's. So what.Beter twintig foto's gemaakt waar er één tussen zit die de moeite alleszins waard is dan 'maar' negentien foto's die eigenlijk allemaal zo de prullenbak in kunnen. Wedden dat men die negentien foto's allemaal bewaard? En wedden dat men eerder geneigd is negentien foto's weg te gooien omdat men er één heeft (de twintigste) die 'wel ZÓ goed' is..!
Ik ben en blijf het met de stelling eens: EERST KIJKEN DAN KNIPPEN. En misschien is het wel heel moeilijk mensen te leren kijken, ze te leren zien. Mijn ervaring leert me gelukkig dat, wanneer je mensen die echt geïnteresseerd zijn, steeds weer aangeeft wat er TE ZIEN is, dat die mensen dan meer en meer ook zelf gaan zien en je daarop attent maken.
Ik ben het verschrikkelijk met je eens als je het hebt over het 'niet-helemaal-juist-voorlichten' (bijvoorbeeld in de fotohandel). H E L E M A A L M E E E E N S. Ik vraag me wel eens af hoe dat toch komt, al die verkeerde voorlichting waar het digitale fotografie betreft. Ik denk dat dat te maken heeft met audio/video- of zelfs witgoedverkopers die van mening zijn dat ze ook wel weten wat fotografie is. Dat is hetzelfde als aan een autoverkoper vragen boten te verkopen (...ach er zit toch ook een motor in, dus...)
En tot slot, ja, het ís toch mooi, die digitale fotografie. En ook voor jou, Arjan, geldt: ik respecteer je mening en je opvattingen en stel daar met een knipoog de mijne tegenover.
Wauw, wat een interessant draadje...
Ik heb soms het idee dat als er in een apparaatje maar iets zit wat met ééntjes en nulletjes iets doet, het de moeite waard is om aan te schaffen. Het maakt dan niet zo veel uit wat het kost (of hoe lang het meegaat). In de winkel: "Ja maar meneer/mevrouw, het is digtaal....". "Oh, dan wil ik het wel". In de DOS periode (waar ik niets van moest hebben) vroeg ik weleens, aan collega's die thuis een computer hadden, wat ze er mee deden. Vaak konden ze daar niet goed een antwoord op geven. Ja, nou eh, een brief schrijven of een spelletje.... Toen kwam Windows met een grafische interface en heb ik een computer aangeschaft (foute voorlichting hè, maar het is allemaal goed gekomen). Ik vond dat je je tijd beter kon besteden met werken op de computer dan met letters intoetsen en dan maar afwachten of tie iets wil doen.
Tot voor kort peinsde men er toch niet over om een analoge compactcamera voor 400,= aan te schaffen. Je leek wel gek. Maar, omdat er tegenwoordig 'iets digtaals' in zit vliegen ze als broodjes de deur uit. Extra frutseltjes zoals filmpje en/of geluidopname dragen natuurlijk niets bij aan de fotografie. (VOOR IEDEREEN met zo'n camera: dit is NIET bedoeld om u belachelijk te maken of te krenken; het betreft hier de slechte voorlichting). Ik stond een tijdje terug in een (van origine) fotowinkel in Rotterdam (windowshopping) en ving een gesprek op tussen een klant en verkoper. De klant wilde voor zijn vrouw een digicompact en zelf wilde hij een digitaal alternatief voor zijn analoge Canon EOS (type ???). Nou, zei de verkoper, Canon heeft juist een camera op de markt gebracht met 10 miljoen pixels; de EOS D1s. Dat is wel een goede vervanging.... (scheldmodus)Als je @#%& weet dat deze camera 6000,= kost, verkoop je dat toch niet aan iemand die leuke fotootjes wil maken. Daarbij heb je helemaal geen 10 MP nodig voor een schitterende A3 print (scheldmodus uit).Dit soort dingen maken mij razend. Klanten, te goeder trouw, misleiden. Ik vind dat dit in de gehele digitale bussiness veel te veel voorkomt. Het is dan ook jammer als mensen voor veel geld iets gekocht hebben wat achteraf niet de te verwachtte resultaten geeft.Daarom pleit ik voor betere voorlichting in het algemeen en specifiek voor de Foto-MacFreakers op technisch vlak.
(Net printjes (ook deelvergrotingen) gemaakt van 'image-samples' van de nieuwe Nikon D2H met maar 4 MP. Ik denk dat deze het wel gaat worden; hoewel een D100 en een nieuw PoBO ook wel leuk is)
(Bewerkt door arjan om 18:17, 13-09-2003)
Oké dan! Heel goed!
En dat van die winkels, jíj hebt dit verhaal zelfs nog bij een (van origine) fotowinkel en dan word je met soort kul geconfronteerd. Moet je eens in een níet van origine fotowinkel naar een camera vragen... Heb ik wel eens gedaan. In eerste instantie probeert de verkoper in te schatten wat je te besteden hebt. In tweede instantie praten ze dáár dan een camera bij. Ach, weten zij veel.
En ook de kopers lijken niet te beseffen dat je voor een leuke boot niet de Mercedes-dealer moet binnenstappen. Of een fiets bij het tuincentrum. En dan staan de kopers de verkopers ok nog eens met open mond aan te staren omdat hij er zoveel van af weet... En nou is het vervelende dat dat heel nu en dan nog eens aardig klopt ook.
Maar ík ga voor een camera naar een goede fotozaak. Probleem is alleen: zijn die er nog?
't Blijft een leuk draadje, hier op MacFreak.
Hé Leon, heb je nog meer van dit soort aankeilers?
.....goede fotozaak. Probleem is alleen: zijn die er nog?
Het gekke is, dat veel mensen een "specialist" zelden vertrouwen,net zoals Mac-gebruikers hun dealer altijd van graaien verdenken.Omgekeerd vertrouwen veel dealers hun klanten ook niet meer...
Ik heb dat gemerkt toen ik niet meer voor een Apple-dealer werkte:mensen geloofden me eerst nooit en trokken alles wat ik zei in twijfel,want "jij werkt hier, dus je zit waarschijnlijk prijs op te voeren". Toen iker niet meer werkte gaf ik dezelfde adviezen en slikte men het acuut.Of op beurzen: werk je toevallig op de Adobe-stand, vragen ze je watik vind van Macromedia; geef ik DreamWeaver les, vragen ze wat ikvind van GoLive. mensen zijn van nature wantrouwig over verkopers.
Kijk, als je voor 'n grote foto- of reclamestudio regelmatig binnenlooptbij een leverancier van bijv. computers die ook wat camera's erbij doetof eentje die gespecialiseerd is in fotografie en tevens Macs verkoopt,of eentje die het begrepen heeft en van beide markten goed thuis is,dan bouw je een relatie met zo'n bedrijf op. Dan ga je erover praten.Misschien prik je dan wel eens door die "verkoop-façade" heen.
Maar de meeste mensen zullen in een andere positie verkeren.Ze kopen hooguit 1x in de vele jaren een nieuwe (digitale) camera,kennen nauwelijks fotozaken, laat staan de mensen die daar werken,krijgen een 'opgefokt' gevoel als ze in de vitrine de prijskaartjes zien,laten zich van voor tot achter adviseren en kopen 'm dan bij Dixons(want daar was-ie 3 tientjes goedkoper - we blijven Hollanders...)"Zie je wel dat het goedkoper kan dan bij die fotozaak ?"
Ander scenario: ze huldigen het credo "alles van één leverancier",en hebben de pech dat hun computerboer niks weet van camera'sof omgekeerd. Ze doen maar wat en ze kopen maar wat, laten zichvanalles aanpraten en denken dat ze in 1 middag kunnen doorzienhoe 20 merken door jarenlange marketing-ervaring 200 modellenaan de massa slijten. (Ik word al duizelig als ik de vitrines zie !)
Tuurlijk, ik pleit graag voor een goede foto- annex computerzaak,maar tussen weten, zeggen en werkelijk doen zit een groot verschil.Toen in de zestiger jaren enkele warenhuizen gingen onderzoekenof mensen gecharmeerd waren van zelfbedieningswinkels, was deunanieme reactie van respondenten: "nee hoor, zó onpersoonlijk".Gelukkig zette 1 bedrijf hun nieuwe formule tòch door en scoorde.Mensen vertonen graag preferent gedrag: "tuurlijk ga ik naar eenfotozaak, tuurlijk heb ik wat extra geld over voor goede service".Maar ze wachten toch maar even op het krantje van MediaMarkt...
Maar goed, gelukkig belanden ze dan bij MacFreak en kunnen zealsnog inhalen wat een goede fotozaak of een bevriende fotograafhad kunnen vertellen. En waarschijnlijk ook nog voor niks
Mooi geschreven. Klopt!
Laatste alinea: perfect (als iets perfect kan zijn...).
De foto's staan er niet geschaald op (rechtstreeks uit de camera zonder PS handelingen of wat weet ik meer) dus het kan wel ff scrollen worden voor de mensen met een kleinere beeldbuis (zoals ik). De reden hiervoor is dat mijn stiefdochter ze zo kan afhalen en niet gelijk met een verkleining zit.
De foto's staan hier!
Don't shoot me, ik ben maar een beginneling
De foto's zullen hier slechts tijdelijk staan (een week of twee of afhankelijk van ander "werk") omdat ik soms de ruimte nodig heb voor andere foto's.
(Bewerkt door Corrado om 13:20, 15-09-2003)
mijn werk: http://marcof.net
lijkt me wel leuk, zo'n MFoto dag, maar ik zal er niet zijn, vanwege foto bezigheden die al mijn vrije tijd opslorpen ondertussen. misschien een tip: digitaal fotograferen is anders dan analoog fotograferen. iedereen (bla) zegt wel dat digitaal zo makkelijk is, maar om echt goed een digi foto te maken is toch behoorlijk wat werk nodig. Zo is juiste belichting cruciaal, nog sterker dan bij dias, en alles luistert net andersom dan bij analoog vaak. zo is (onopzettelijk) overbelichten dodelijk, geven felle kleuren grote verzadigingsproblemen, witbalans, RAW formaten, enz..het post processing is ook iets wat vaak onderschat wordt, en net zoveel tijd kost dan een goed doka avontuur.
geen idee hoe je dat in een dagje verwerkt krijgt
Maar goed, Leon, wanneer is de speciale MacFreak foto-dag??En nee, ik ben niet ongeduldig.