Ik zou zeggen kijk eens naar MacMiep dan zie je een heel goed voorbeeld.
Waarom doet MacMiep het zo goed?
- Ze richt zich niet op iedereen die een Mac heeft maar vooral op de overstappers + mensen die moeite hebben met computertermen. [doelgroep]
- Haar boeken lagen vaak op de toonbank van de Resellers. [beschikbaarheid]
- Ze schrijft haar boeken bewust in een soort Jip & Janneke taal zodat het bijna kindvriendelijk is. [toegankelijkheid]
- Mensen die haar boek ooit kochten, spreken het maar al te graag voort zonder dat ze daar zelf beter van worden of geld aan verdienen [kwaliteit]
- Ze heeft een eigen website-/blog + webwinkel omtrent haar boeken. [beschikbaarheid + toegankelijkheid + kwaliteit]
- En daarnaast loopt ze niet te koop met al haar kennis maar deelt ze deze maar al te graag. [vriendelijk + behulpzaam]
Je kan vast een veel uitgebreider profiel maken van MacMiep en dan wordt ook goed zichtbaar waar je kunt verbeteren door simpel na te denken maar het staat als een huis dat ze het goed doet op deze manier. En bovenstaande bevindingen zijn gewoon de waarheid.
Het aller belangrijkste is dat je weet wie je doelgroep is en dat je vanuit die gedachte (richting) gaat werken. Waar bevinden deze mensen zich online of miss. wel offline.
* Een doelgroep is nooit iedereen, of iedereen met een X hobby.
Ga maar eens vanuit deze gedachte werken.. en dan stel je de vragen aan jezelf of neem MacMiep als voorbeeld.
- Waar bevinden de mensen zich die mijn boekje moeten kopen.
[online] Op support forums - MacMiep is lid van MacFreak dus positioneert ze zich dicht bij deze mensen met natuurlijk een linkje naar haar website. (heel normaal)
[offline] Haar boekjes lagen bij de Reseller of andere boekhandels. - Dat wil zeggen iemand die een Mac gaat kopen en niet zeker van zijn zaak is ziet het boekje liggen.
- Welk niveau heeft mijn doelgroep?
MacMiep weet dat het beginners zijn dus vandaar de Jip & Janneke taal.
Als MacMiep op een Apple Cool Stijl door haar boek heen wandelt dan zullen de ervaren mensen miss. zeggen Zo die Miep weet waar ze over praat, respect. maar haar doelgroep heeft geen idee waar het over gaat.
Dus stel MacMiep wilt een boek uitbrengen voor de ervaren gebruikers dan zal ze dit in een ander boekje moeten doen in een andere stijl en niet in de MacMiep classic.
- Hoe kijkt mijn doelgroep naar mij ?
MacMiep is behulpzaam en vriendelijk, al haar kennis stopt ze niet weg in de vorm van; als je het wilt weten moet je mijn boekjes maar kopen..
Nee als er een vraag komt die ook in haar boekje staat helpt ze toch.
Dus haar kennis is gratis (via forum) maar ook weer niet en juist door al deze gratis support bouw je een vertrouwen op na verloop van tijd.
Wees vooral altijd kritisch op jezelf, doe ik er zelf genoeg aan of loop ik de kantjes eraf.. ?
Geef bijv. mensen die je vertrouwt eens het boek en laat hun opschrijven wat ze ervan vinden. Liefst geen familie omdat deze vaak niet objectief zijn richting hun vrienden en familie.
- Is de prijs van mijn boek goed ?
Even voor de duidelijkheid ik vind 20,- een prima prijs voor een digitaal boek dat vol staat met waardevolle informatie. MacMiep kost volgens mij rond de 12 a 16,- en dat is voor de meeste mensen nooit een probleem geweest. Het heeft mij geholpen dus was het uiteindelijk erg goedkoop.
Kortom, als je vooraf niet duidelijk opschrijft wie je doelgroep is en daar niet naar toe gaat werken ga je het zwaar krijgen want dan ben je je meestal aan het focussen op groep die je nooit helemaal kunt bedienen.