Is het mogelijk om bij het verder ontwikkelen van het bb nog een nieuwe optie toe te voegen. Soms lees ik een bericht en denk: Wow, dat helpt mij weer een stapje vooruit. Als er nu ergens een knop was waar je waardering mee kon uitdrukken dan zou ik dat prettig vinden. De tot uitdrukking gebrachte waardering dient dan vermeld te worden onder de naam aan de linkerkant van de pagina. Bijv onder je "vorderingen" als lid.
Het drukt dan de waardering die anderen hebben voor deze poster. Huh? Roept daar iemand om een een afkeuringsknop? Nou, neuh, wou het postief houden.
Ben trouwens zeer tevreden over de smileys, zien er goed uit. Kan dat nog eens uitgebreid worden.[Ja toch, maar even aan Leon (in retraite) gevraagd, hij ontwikkelt de boel, dus... Reactie van een andere moderator is natuurlijk ook prima ]
Jazzaddict om 19:40, 5-11-2003Niet aan beginnen aub.
Arjan S om 19:47, 5-11-2003Hoe zou je zoiets moeten waarderen?Wat voor de één als bagger bestempeld mag wordenkan toch immers voor de ander bijzonder nuttig zijn?
In de baggerbox zal dat inderdaad het geval kunnen zijn, maar bijv. bij heel technische vragen kan dat heel goed werken.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die er een zooitje van willen maken, maar door de bank genomen kan het wel degelijk werken. Ik denk dat mensen in staat zijn om iets dergelijks te doen. Als het maar lang genoeg gebeurd dan komt er wel zeker een bepaald gemiddeld oordeel bovendrijven.Dat kan een soort ietwat subjectief kwaliteitsoordeel worden, uigedrukt in sterren of strepen of wat dan ook.
Ik ben ongeveer 2 jaar moderator op een andere webstek [Amerikaanse] geweest en dan zie je dat er bepaalde mensen zijn die een bepaald soort waardering genereren. Dat uitte zich in geschreven reactie, zowel positief als negatief. Naar sommigen werd met aandacht geluisterd. Anderen ontvingen antwoorden in de trant van: "Och Jezus, daar heb je hem ook weer"
Wat ik mij dus voorstelde was om dat soort gevoelens min of meer te quantificeren. Zeker met hele technische vragen zou dat voor bepaalde posters een soort expertise waardering opleveren. Denk ook even aan de "Helpers" op de Engelse "Discussionforums" op de Applewebstek. Dat is een andere manier om gekwalificeerde posters uit de massa op te tillen. Als ik daar een vraag stel en ik krijg antwoord van een "Helper" dan hecht ik daar meer waarde aan dan aan een advies van een andere poster.
VanDerDekken om 22:45, 5-11-2003CitaatJazzaddict om 19:40, 5-11-2003Niet aan beginnen aub. Reden a.u.b.?
talula om 0:21, 6-11-2003Ik sluit me graag aan bij de reactie van Francois. Daarbij, als je iemand waardeert om zijn hulp kan je dat toch ook gewoon via een berichtje duidelijk maken? Kortom, ik zie er ook het nut niet zo van in...
Ik zou persoonlijke bedankberichten ook helemaal niet uit willen sluiten. Ben daar sterk voor zelfs, maar daar ging mijn bericht niet over. Ik was op zoek naar een soort expertise waardering, gebaseerd op meerdere en een groeiend aantal waarderingen of ontbreken daarvan. Komt trouwens vaker voor op webstekken, dat men vraagt of de informatie jou geholpen heeft. Zo'n knop aan het einde van een bericht.
Ik vind het prettig om te zien wat de waardering van anderen is betreffende de persoon die mij van advies dient. Op die manier kan ik dat advies beter inschatten. Ik hoop dat ik e.e.a. ietwat verduidelijkt heb.
In het reele leven doen we dat toch ook, als we iets aan willen schaffen dan kijken we ook in het rond en vragen bij vrienden of kenissen wat zij ervan denken. Voor bepaalde artikelen bijv. kan de Consumentengids heeel nuttig zijn, al was het maar voor het overzicht [Nee, nu niet over me heenvallen, ik ben op de hoogte van de discussie waarin de bond wordt afgekraakt w.b. hun mening over Apple computers] Als je auto kapot is dan ga je ook niet naar een willekeurige garage, maar naar een waar je vertrouwen in hebt.
Jazzaddict om 1:55, 6-11-2003CitaatVanDerDekken om 22:45, 5-11-2003CitaatJazzaddict om 19:40, 5-11-2003Niet aan beginnen aub. Reden a.u.b.?Omdat ik tegen kwotaties ben. Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of iets al dan niet belangrijk is en/of toegevoegde waarde heeft.
Natuurlijk maakt iedereen dat voor zichzelf uit, Klopt helemaal! En juist die losse gedachten die bij iedereen wel aanwezig zijn wou ik ten nutte maken vam anderen. Lijkt me weinig op tegen.
OK, je bent tegen kwotaties. Het zij zo. We zijn het eens dat we het niet eens zijn.
Francois om 0:14, 6-11-2003Ieder mens bezit kwaliteiten. Jij, ik en ieder ander op dit forum. Ik kan van jou leren en jij van mij.Ook al post ik 99% in de baggerbox, dat ene berichtje wat ik in een ander draadje post kan vooriemand waardevol zijn. Maar volgens deze formule word ik niet bestempeld als zijnde "helper".Een newbie kan door te leren van zijn fouten een prima oplossing bieden voor een bepaald probleem.Ik voel absoluut niets voor een soort van kwaliteitsstempel, en zeker niet op MacFreak. Het is al erggenoeg dat we hier in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. Niet doen dus.....
Inderdaad voor iemand kan dat ene berichtje heel veel betekenen en je hebt gelijk dat je dan nooit de status van "Helper" bereikt, maar dat is, in ieder geval wat mij betreft, ook geen doel op zich van mijn voorstel. Wie zou streven naar status om status is m.i. met iets anders bezig dan met helpen. Overigens is daar niets op tegen als iemand naar die status wil streven, gewoon heel goede berichten schrijven en je ziet wel wat ervan komt.
Je zegt: "Het is al erg genoeg dat we hier in het dagelijkse leven mee te maken krijgen." Kan ik even niet volgen. Wat is er zo vreselijk aan het geven en krijgen van waardering? ik heb het over positieve waardering, natuurlijk kan een kwaliteitsstempel dat je op iemand drukt ook een negatieve waardering inhouden. "Van Puffelen, potverdrie man, je hebt al weer je klantenquotum niet gehaald" Daar heb ik het niet over!Tegen mijn vroegere leerlingen zei ik na een dictee altijd: Je hebt x zinnen Goed van de 10/20/30. De goede zinnen kregen een groene krul.
(Bewerkt door VanDerDekken om 4:18, 6-11-2003)
kebdarge om 4:26, 6-11-2003ik vind het ook nog steds een goed idee, maar het is al eerder geopperd, en toen werdt het ook gelijk gebombardeerd. jammer maar helaas. Dictatuur van de meerderheid.op de apple site hebben ze het ook, niet met personen, maar per berichtje.
Bedankt voor de steun. --- Grinnik ---, de meerderheid hebben we nog niet gehad, want ik heb maar een paar reacties gekregen. Waarvoor ik iedereen overigens bedank, want op zich is het leuk en interessant om andermans mening te horen, ook al deel je die niet.Trouwens de enige die beslist is Leon, al dan niet samen met zijn moderatoren, naar ik aanneem.Als we een vereniging waren dan zou inderdaad een democratische meerderheid kunnen beslissen.
Op de Apple webstek heb je wel degelijke een waarderingsysteem: de "Helpers. Maar ik vind jouw opmerking over een bericht ook heel goed en bruikbaar. Ik heb zoeven Cocktail opgehaald omdat mijn downloadsnelheid niet echt je dat was, i.v.m. datgene wat het zou moeten zijn. Door de Optimalisatie van mijn netwerkverbinding is de snelheid ineens significant omhoog gegaan. Dus dat berichtje van Louis de Boer in de afdeling "Communicatie" was zeer toe de point en zou zeker een positieve waardering van mij gekregen hebben.
Nu echter verdwijnt het in de hoop van allerlei andere berichten en ik weet dat ik extra oplet als ik iets van Louis lees. En DAT zou ik zo graag anderen ook toewensen.
Als het trouwens op de een of andere manier opzoekbaar gemaakt kan worden, dan scheelt dat weer tijd. Deze webstek wordt groter en groter en efficient zoeken zal steeds belangrijker worden. Het zou toch makkelijk zijn als je opgaf: "Zoek alle 5-sterberichten over het optimaliseren van downloadsnelheden" o.i.d.
Maar misschien horen we nog iets van onze lieve beste Bovenbazen
Openlijke waardering voor prestaties, ideeën, informatie etc. van bepaalde mensen ervaren velen in dit landje als impliciet gebrek aan waardering voor de prestaties, ideeën, informatie van anderen. Dat zit heel diep in met name het linkse gedeelte van ons volkje ingebakken, en is er niet makkelijk uit te krijgen.
(Bewerkt door Guy om 7:46, 6-11-2003)
Ik zeg niet dat ik een verklaard voorstander ben van een waarderingssysteem; maar ik zie er wel de positieve kanten van. Niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor de verstrekker van het advies: want deze laatste wordt kritischer ten opzichte van zichzelf, en zal iets langer nadenken alvorens op "submit" te drukken.
En verder: alles met mate natuurlijk. Je moet geen adviezen gaan geven met de bedoeling om waardering te krijgen, en vervolgens gefrustreerd gaan raken, als die waardering niet onmiddellijk je kant op komt. Je moet adviezen geven omdat je het leuk vindt om een ander te helpen, en nergens anders om. Als een waarderingssysteem zou leiden tot allerlei verkrampte reacties (en gezien de Nederlandse onwennigheid en overgevoeligheid op dit punt, zou me dat niet verbazen) kun je het uiteraard veel beter laten.
Wat betreft andere sites, zoals die van Apple, die wel een waarderingssysteem gebruiken; volgens mij vergeet je even dat dat voornamelijk sites zijn van bedrijven, die op die manier proberen hun service te vergroten. Dat het goed werkt ben ik met je eens, maar dit is een forum. Hier zijn het vrijwilligers, en in de meeste gevallen ook geen professionals, die elkaar proberen te helpen... dat is een verschil.Ik zit in ieder geval niet te wachten op zo'n soort waarderingsstatus en ik denk dat dat voor veel meer mensen hier geldt... ik bedank mensen liever persoonlijk voor hun hulp, en waardeer het ook zeer als ik bedankjes ontvang voor hulp van mijn kant. Dat lijkt me eigenlijk wel voldoende. Trouwens, als je hier regelmatig komt ontdek je toch zelf wel wie waar veel verstand van heeft?
VanDerDekken om 2:43, 6-11-2003Je zegt: "Het is al erg genoeg dat we hier in het dagelijkse leven mee te maken krijgen." Kan ik even niet volgen. Wat is er zo vreselijk aan het geven en krijgen van waardering?
Dat kan natuurlijk het geval zijn. En betere zoekfuncties,gecombineerd met een eventuele "kwaliteitsaanduiding"kan het zoeken (en vinden) vergemakkelijken.
Maar dan ga je voorbij aan de essentie van het "forum".Een web-forum als dit dankt haar schijnbare alwetendheidniet aan een archief vol ooit gestelde vragen en gegevenantwoorden, maar aan de aanwezigheid van directe hulp.Er is altijd wel een gek die een vraag kan stellen en eenandere gek die graag wil helpen. Dàt is de essentie.
Dat er tegelijkertijd een soort "documentatie-hoeveelheid"ontstaat, puur door alle conversaties te archiveren, is eenhandige bijkomstigheid maar geen doelstelling, laat staandat daar ook nog eens een waarderingsysteem voor komt.
Die waarderingssystemen die je bij bedrijvenwebsites ziet,zijn vaak onderdeel van een fors documentatie-systeemof inderdaad een professioneel functionerende helpdesk.
Een financiele bijdrage (voor diegene welke het nog niet deden) zal meer deugd doen om het forum waar ze zoveel hulp van krijgen draaiende te houden.Ik begrijp niet dat 10 per jaar teveel is terwijl er anderszins zoveel geld verbrast wordt.