Verzoek om template bovenaan de supportforums
19 januari 2005 - 15:09   
geplaatst door: Pb2k
Hoi, keer op keer stelt iemand een support vraag maar mist die vraag in de eerste post al de meest noodzakelijke gegevens om die vraag te kunnen beantwoorden. Dus om nu de eerste vragende reacties te voorkomen : een template !

Welk OS?
Welk Programma?
Wat verwacht u dat het programma gaat doen?
Welke exacte error geeft de computer weer op het scherm?
enzo..

goed spul
Verzoek om template bovenaan de supportforums
19 januari 2005 - 18:07    reactie #1
geplaatst door: Otto
Op zich wel een aardig idee, al ligt de ontwikkeling nu natuurlijk even stil. Misschien is het zelfs wel handig eenvoudig in je profiel aan te kunnen geven wat voor machine, OS etc je hebt, zodat dat standaard links onder je naam wordt weergegeven.
Verzoek om template bovenaan de supportforums
20 januari 2005 - 10:35    reactie #2
geplaatst door: heuvelrach
De basisgegevens in je profiel aangeven vind ik wel nuttig. Maar een template? Nee, dan wordt het een soort supportformulier zoals je die op websites van fabrikanten aantreft. En dat vind ik niet echt passen bij een forum.
iMac alu 20", 2,4Ghz, 320 GB, 2GB, OS X 10.6
Verzoek om template bovenaan de supportforums
20 januari 2005 - 11:55    reactie #3
geplaatst door: dewaard
-1
Verzoek om template bovenaan de supportforums
20 januari 2005 - 12:46    reactie #4
geplaatst door: Toco
-1?  :dontgetit:
1 NAS wil ik niet, ik wil op NAS-1.
Verzoek om template bovenaan de supportforums
20 januari 2005 - 15:59    reactie #5
geplaatst door: Pb2k
-1 ? als de antwoorden snel moeten komen kan het helpen om de vraag duidelijk te formuleren.

Titel "Het werkt niet !"
subtitel : geen

inhoud 1ste post :

"Hallo Allemaal, help !!!!!!"

Maar iemand die alleen "-1" post ziet daar vast geen probleem in.

(Bewerkt door Pb2k om 16:04, 20-01-2005)

goed spul
Verzoek om template bovenaan de supportforums
20 januari 2005 - 17:00    reactie #6
geplaatst door: aryen
ja, otto, ik ben voor jouw versie!
in je onderschrift moet gewoon staan wat je hardware is, en besturingssysteem.
dat scheelt al een slok op de borrel.

mensen, macfreaks, aan wie dit leest, een klein oproepje:
vul uw profiel nou toch eens zo compleet mogelijk in!

dus ook woonplaats en geboortedatum (van mijn part bij benadering :sneaky2: )
woonplaats bijv. vanwege verkoop van apperatuur.

Elke dag muzikale connecties met de CoverX Muziekquiz op conxies.nl
Verzoek om template bovenaan de supportforums
20 januari 2005 - 17:57    reactie #7
geplaatst door: Otto
Op zich hoeven van mij de systeemspecs niet per se in de handtekening, daar moeten mensen inzetten wat ze willen. Het is echter wel handig in je profiel te kunnen aangeven wat voor een mac je gebruikt (bij voorkeur bij de registratie al) en dat dat bijvoorbeld onder je naam, in de linkerkolom, wordt weergegeven, daar is genoeg ruimte.

Ik zie bij nader inzien ook niet zoveel in het template zoals Pb2k het voorstelt, ik denk dat dat inderdaad niet zo lekker zal werken.

Ik zal het eens voorstellen aan Leon zodra die de ontwikkeling van het forum weer oppakt.

Verzoek om template bovenaan de supportforums
21 januari 2005 - 08:24    reactie #8
geplaatst door: Plexyglazz
Ik denk dat het weinig zin heeft om je Mac in je
profiel te zetten, want heel vaak gaan vragen niet
over de hoofdMac van iemand, maar bijvoorbeeld
ook over de tweedehandsbak die ze als router,
keukenmac of kindermac gebruiken.

Misschien dat een extra menu met keuze voor
hardware en software beste is. Misschien dat daar
dan ook de gewraakt forumonderdeelkeuzeknop
bij kan.  

Ik denk dat sommige vragen zo specifiek zijn
dat mensen alsnog uitleg moeten geven in hun
post. Een template zou wel eens enormlog en
onoverzichtelijk kunnen worden.

Maar omdat Léon al eerder heeft gevraagd om
featurerequests en wijzigingen even op te sparen
tot het magazine er is, lijkt het me goed om al
jullie wensen even te bewaren tot er een oproep
komt voor MF-forum 5.4.0 ...


PS: nog geen slotje dus, maar hou je gedachten
nog even bij in je eigen geheugen.

Verzoek om template bovenaan de supportforums
21 januari 2005 - 09:29    reactie #9
geplaatst door: Pb2k
het hoeft helemaal niet log te zijn. je kunt mensen toch op gang helpen?
niemand is er mee geholpen als de eerste 10 posts allemaal van behulpzame mensen zijn die vragen om meer info. Soms wordt zelfs daar niet meer door de topicstarter op gereageerd. beetje sturing kan geen kwaad. Ik wil best helpen (mijn tijd aan andermans probleem besteden)  maar dan mag ik ook wel wat medewerking van de topicstarter verwachten.
goed spul
Verzoek om template bovenaan de supportforums
21 januari 2005 - 09:47    reactie #10
geplaatst door: Tomorrowstand
Op zich voel ik er wel wat voor. Ik ben niet voor de signature-optie, want inderdaad, zoals als wordt gesteld: het gaat vaak helemaal niet over je eigen hoofd-systeem. Beetje onhandig om iedere keer je onderschrift te moeten gaan aanpassen, dat lijkt me helemáál typisch iets dat wordt vergeten, waardoor de antwoorden dan zelfs gaan over het verkeerde systeem. En als je 5 systemen in je onderschrift zet, is het nog steeds gissen.

Het moet volgens mij meer een soort checklist zijn: wat voor hardware, welk systeem, welke programmatuur, en vooral: wat heb je tot nu toe al gedaan om het probleem te verhelpen! Want vaak zijn ook de eerste paar suggesties allemaal vragen als: heb je dit al gedaan? En dat? Waarop het antwoord iedere keer "ja" luidt … niet echt handig.

Aan de andere kant: door de snelheid waarmee hier doorgaans wordt gereageerd, gaat het vaak toch allemaal best goed, niet dan?

voor alles is een tijd - en hier besteed ik de rest
Verzoek om template bovenaan de supportforums
21 januari 2005 - 10:00    reactie #11
geplaatst door: Otto
Ik durf eigenlijk wel te wedden dat rondom de 90% van alle gevallen over het eigen systeem gaat. Als het over een ander systeem gaat, dan vermeldt je dat er gewoon even bij in de post toch? Zo gaat het op de officiële Apple fora ook, en dat werkt prima.

Bovendien zijn er ook genoeg vragen te bedenken waarbij je configuratie eigenlijk helemaal niet van belang is, en dan is het weer irritant toch die gegevens te moeten invullen lijkt me.

Verzoek om template bovenaan de supportforums
22 januari 2005 - 17:57    reactie #12
geplaatst door: heuvelrach
Hear, hear! Alsjeblieft geen pop-up of andere soorten van formulieren om in te vullen voor je een vraag gaat stellen. Dat vind ik de dood voor een forum als dit. Bij de registratie je hoofdsysteem invullen is mooi genoeg, want net als Otto denk ik dat de overgrote meerderheid vragen stelt over zijn/haar hoofdcomputer.
iMac alu 20", 2,4Ghz, 320 GB, 2GB, OS X 10.6
Verzoek om template bovenaan de supportforums
22 januari 2005 - 18:25    reactie #13
geplaatst door: hitchhiker
Maar goed dan weet je wat voor Mac en wat voor OS, dan weet je dus nog niks. Dan moet iemand nog steeds fatsoenlijk uitleggen wat ie doet, wat niet, welk programma, wat er nou eigenlijk goed of fout gaat etc. Relevante info voor het probleem in kwestie, en dat is dus elke keer weer anders. :confused:

Kortom iemand moet gewoon zijn/haar vraag fatsoenlijk stellen en dan ook antwoord geven op vragen die gesteld worden en uiteindelijk (aangenomen dat het probleem opgelost wordt) aangeven waar 'm nou de kneep zat. Zoals Pb2k al zegt: een beetje medewerking van de topicstarter is toch wel het minste dat je mag verwachten bij de oplossing van zijn/haar probleem. :cool:

Verzoek om template bovenaan de supportforums
23 januari 2005 - 01:34    reactie #14
geplaatst door: dewaard
Hehe, mijn reactie heeft blijkbaar wat stof doen opwaaien :)

-1 en +1 zijn begrippen uit de open source wereld en wordt gebruikt om te stemmen over een voorstel (vaak van een nieuwe feature in een open source product).

Waarom ik dit geen goed idee vind? Het is niet flexibel.

Bovendien mag je van topicstarters verwachten dat ze de moeite nemen om het een en ander duidelijk te specificeren. Persoonlijk zou ik het beter vinden om een gebruiker voor het posten van zijn vraag erop te wijzen wat de forumregels zijn en hoe ze een vraag moeten formuleren wanneer ze snel het juiste antwoord willen hebben (kan met een linkje naar een FAQ).

(Bewerkt door dewaard om 1:34, 23-01-2005)

Verzoek om template bovenaan de supportforums
24 januari 2005 - 10:34    reactie #15
geplaatst door: Pb2k
het hoeft toch niet opzichtig en officieel, als je bij het maken van een support-topic een kleine verwijzing naar een effectieve manier van vragen stellen te lezen krijgt scheelt dat echt tijd en moeite voor iedereen. maar ik val in herhaling.

"topicstarter, vertel zoveel mogelijk over uw systeem en probleem, lees de FAQ voor tips"

merci

goed spul