geplaatst door: ePod
Ik heb deze week Call of Duty: United Offensive in huis gehaald en heb daardoor al aardig wat uurtjes slaap gemist. Prima opvolger op het origineel! Eigenlijk gewoon meer van hetzelfde, maar met nog een flinke schep Nazi's er bovenop! Afgezien van een paar bugjes, helemaal top dus.

Alleen vind ik de framerates soms een beetje tegenvallen. Het origineel deed het best soepel op mijn PowerBook 1250 Mhz, maar CoD: UO lijkt in z'n geheel zo'n 25% langzamer te draaien.

De snelheden varieren nogal. Ongeveer 65% van het spel tot nu toe (ben bij missie 5: bommenwerper) schommelt tussen de 20-40 frames per seconde, maar voor de rest stuit ik tegen snelheden van tussen de 12 en 20 fps. Soms dus net te langzaam om lekker te spelen. Vooral omdat het tempo en de moeilijksgraad van het spel een stuk hoger ligt, maakt dit het niet echt makkelijker.

Ik zou graag willen weten hoe anderen dit ervaren, en met welke settings en systeem-configuratie jullie het spel spelen. En weet iemand of er nog console commandos of andere tweaks bestaan om de snelheid te verbeteren? Zo vond ik bijvoorbeeld ergens een console commando om de texturen te comprimeren, maar deze leek niet te werken. Cheats krijg ik overigens ook niet aan de praat.

Mijn syteem:
PowerBook 1250 Mhz
Extern 17" LCD Studio Display (PB scherm dicht, dus geen deling videogeheugen)
ATI Mobility Radeon 9600 64 MB VRAM
1024MB RAM
Mac OS 10.3.8

Mijn CoD United Offensive instellingen:
Versie: 1.5.1
Resolutie: 1280 x 1024
Bijna alle opties op "Low" en "Off", paar op "Normal"

De redelijk hoge en 'native' resolutie van 1280 x 1024 vind ik zelf eigenlijk het belangrijkst, vandaar dat ik de rest vrij laag heb ingesteld. Een lagere resolutie heeft overigens nauwelijks een positief effect op de framerate. Daar win ik misschien 3 tot 5 fps meer mee, maar een lagere resolutie vind ik niks.

Oja, typ het volgende commando in de console om de framerate te tonen: cg_drawFPS 1
Uitzetten: cg_drawFPS 0

:smile:

iMac 2.16 Ghz Core2Duo 20" • Mac Pro 2 x 2.8 Ghz Quad-Core Intel Xeon • 30" Cinema Display • iPhone 3G
CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
9 maart 2005 - 15:57    reactie #1
geplaatst door: YoYelloW
Over het algemeen wordt er in Cod UO veel meer gebruik gemaakt van de AI. dus als je een Singleplayer missie speelt, zijn er meer manschappen aanwezig. ook zijn de mappen groter, waardoor er meer dta te verwerken is, dat zal wel zijn waarom het trager loopt, maar jij zou er geen last van moeten hebben, ik speel et zelf ook op mijn 733! mhz quicksilver, en de meeste missies gaan nog redelijk, dus misschien is er iets anders aan de hand
"Ik weet niet waarmee de 3e wereld oorlog mee wordt uitgevochten, maar de 4e is met stokken en stenen"                                                      
Einstein
                  Macuser.nl
CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
9 maart 2005 - 16:30    reactie #2
geplaatst door: ePod

Wat is bij jou redelijk, YoYellow? Heb jij ook van die enorme slowdows af en toe? In mijn geval is het niet zo erg dat het niet speelbaar is, maar als er 10 Nazi's op je af komen rennen wil je wel snel kunnen richten. Met 14 frames per seconde is dat niet het geval. Verder loopt het spel best aardig hoor, meestal tussen de 20 en 25 fps, met soms uitschieters naar 40-50 fps, maar dat is alleen als je naar de grond of een dichtbij staande muur tuurt...

Welke instellingen gebruik jij?

Jouw theorie over AI kan wel kloppen trouwens, want de Multiplayer game loopt wel ten alle tijden soepel. Daarin wordt volgens mij nauwelijks AI gebruikt...

iMac 2.16 Ghz Core2Duo 20" • Mac Pro 2 x 2.8 Ghz Quad-Core Intel Xeon • 30" Cinema Display • iPhone 3G
CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
9 maart 2005 - 16:37    reactie #3
geplaatst door: YoYelloW
Bij mij loopt et wel aardig, als ik gewoon speel tussen 10 en 15 fps, dat is traag, maar ik ben al blij dat het gaat, en ik verwacht er ook niet meer van. Maar op jou systeem zou het zzeker vlot moeten lopen.
Ik zet alles altijd op zn laagst, 800x600 in window mode, en inderdaad, in de multiplayer wordt helemaal niet gebruik gemaakt van AI, dus die spelen stukken vlotter bij mij, behalfe als het hele grote maps zijn.
"Ik weet niet waarmee de 3e wereld oorlog mee wordt uitgevochten, maar de 4e is met stokken en stenen"                                                      
Einstein
                  Macuser.nl
CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
10 maart 2005 - 11:02    reactie #4
geplaatst door: ePod

Ik heb gisteravond die Mulitplayer nog eens goed bekeken, en de framerates liggen echt stukken hoger! Als ik alles op medium/high instel en bijna alle andere opties aanzet, krijg ik nog steeds tussen 40-70 frames per seconde! Dit speelt fantastisch! Het verschilt inderdaad wel een beetje van map tot map, maar het is hoe dan ook aanzienlijk beter als in de Single Player misssies... En wat gaaf zeg, die Multiplayer! Wel ontzettend goede en lastige tegenstanders... some people really don't have a life...

Weet iemand trouwens hoe je ALLE (cheat) commandos kan laten werken in de console? Wil daar wat dingetjes van uitproberen... (en nee, ik zal geen cheats gebruiken om verder te komen...  :hypocrite: )

iMac 2.16 Ghz Core2Duo 20" • Mac Pro 2 x 2.8 Ghz Quad-Core Intel Xeon • 30" Cinema Display • iPhone 3G
CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
10 maart 2005 - 12:41    reactie #5
geplaatst door: YoYelloW
Dit misschien
"Ik weet niet waarmee de 3e wereld oorlog mee wordt uitgevochten, maar de 4e is met stokken en stenen"                                                      
Einstein
                  Macuser.nl
CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
10 maart 2005 - 13:17    reactie #6
geplaatst door: ePod

Thanx YY,

Zoiets had ik al gevonden, maar dit is een omschrijving voor de PC versie. Werkt iets anders.

Heb op MacOSX.nl het volgende gevonden:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=363254&highlight=call+duty+cheats#363254

iMac 2.16 Ghz Core2Duo 20" • Mac Pro 2 x 2.8 Ghz Quad-Core Intel Xeon • 30" Cinema Display • iPhone 3G
CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
10 maart 2005 - 21:19    reactie #7
geplaatst door: Hobbes
ik speel COD:UO gewoon op mijn ibook 933 G4 en kom geen onnoemelijke problemen tegen met framerates of zo. Alleen ergens in het bos bij Bastogne was het soms heel irritant schokkerig (zo rond de 15 fps) en das wel lastig als je de bosjes ss'ers moet neermaaien. Maar voor het overige is de gameplay fantastisch. Mijn instellingen zijn trouwens vrij normal en heel soms eens low op een fullscreen van 1280x1024 (maar soms wel eens lager hoor).

Ik zit trouwens vast momenteel in de bomber sectie. heb al drie keer moeten opnieuw beginnen vanwege idiote errors als dead entity is not an object en dergelijke, yeah right. Of leuker nog als je geblokkeerd zit bij de cockpit en ze voortdurend in je oor roepen SHUT DOWN THE blabla.
Ik vind dit tot nu toe een schitterend spel maar het vliegtuigstukje zint me niet. De messerschmidts blijven maar komen en de bomber ontploft telkens. Er lijkt geen eind aan te komen en hoeveel ik ook vliegtuigjes neerhaal met verschillend geschut, het resultaat is altijd hetzelfde. BOEM!

Echt irritant die vliegtuigjes, blij dat die etters de oorlog verloren hebben. Zo kom ik echt nooit in de volgende missie! :angry:

macbook pro 1,8; ibook G4 933; b&w G3 400; imac G3 400, powerpc 7100/66;
Scientific progress goes boink! (Calvin and Hobbes, B. Watterson)
Hobbes de enige échte Tiger!
CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
10 maart 2005 - 23:05    reactie #8
geplaatst door: YoYelloW
Je moet gewoon goed luisteren wat ze zeggen, en als je echt niet verder komt, gewoon ff cheaten en de volgende missie loaden, bedenk wel dat het entertainment is, dus irritatie is geen optie!
"Ik weet niet waarmee de 3e wereld oorlog mee wordt uitgevochten, maar de 4e is met stokken en stenen"                                                      
Einstein
                  Macuser.nl
CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
11 maart 2005 - 11:26    reactie #9
geplaatst door: ePod
Het Bomber level lukte me in twee pogingen (Normal Difficulty), heb niet eens zoveel vliegtuigjes hoeven neerhalen. Inderdaad gewoon orders opvolgen en de trekker overhalen. Parachuteje springen is leuk trouwens...

:tounge:

Wat betreft de framerates ben ik misschien een beetje verwend. Of misschien wel gewend... aan betere tijden. Speelde hiervoor Return to Castle Wolfenstein en Max Payne op de hoogste instellingen en in 1280 x 1024 met behoud van hele hoge framerates. 'Tuurlijk, de minimale systeemeisen liggen een stuk lager daarvan in vergelijking met CoD, maar gezien de minimale eis voor CoD van o.a. een G4 867 en 32 MB videokaart had ik toch iets beter verwacht met mijn huidige PowerBook. De kleinste vertragingen vallen nu gewoon erg op. Oh well, zo gaan die dingen in computerland... en upgraden voor een spel alleen vind ik een beetje onzin.

Maar nu hou ik op met klagen, want uiteindelijk is het een prima speelbaar spel en zelfs op lage en gemiddelde instellingen ziet het er nog ontzettend gelikt uit. En multiplayer is helemaal schitterend!!

:worship:

:wink:

(Bewerkt door ePod om 11:30, 11-03-2005)

iMac 2.16 Ghz Core2Duo 20" • Mac Pro 2 x 2.8 Ghz Quad-Core Intel Xeon • 30" Cinema Display • iPhone 3G
CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
12 maart 2005 - 01:31    reactie #10
geplaatst door: Zorcky
Ik had deze draad dan beter eens gelezen voordat ik mijn review schreef, het is tof om te zien dat er toch wat meer en meer Mac gebruiker denken aan spellen spelen  :inlove:

Nu op mij G5 met geforce 6800 kan ik alles mooi laten open staan en vlot spelen, en soms vind ik het wel lastig om met zo een systeem een oordeel te doen over een spel. Voor Doom 3 zal dat wel te doen zijn omdat de specs veel hoger liggen. Maar als de specs rond de 867 Mhz liggen is dat op mijn systeem heel goed bespeelbaar en geeft dat natuurlijk een verkeerd beeld, want ik denk toch dat de gemiddelde Mac gebruiker nog steeds G4 is. Of heb ik dat mis?

CALL OF DUTY: UNITED OFFENSIVE framerates & instellingen
12 maart 2005 - 11:28    reactie #11
geplaatst door: Hobbes

Citaat
YoYelloW om 23:05, 10-03-2005
Je moet gewoon goed luisteren wat ze zeggen, en als je echt niet verder komt, gewoon ff cheaten en de volgende missie loaden, bedenk wel dat het entertainment is, dus irritatie is geen optie!

@YoYelloW: Ik luister echt wel, misschien was ik iets te optimlstisch bij het kiezen van het spelniveau in het begin. Ik denk dat ik maar gewoon opnieuw begin. Bij de bombers welteverstaan.

Trouwens hoe doe je dat een missie rechtstreeks laden. Ik heb de gewone COD al twee keer uitgespeeld en vond de russische missies het best ontworpen, Stalingrad was super, moeilijk, realistisch en dergelijke. Maar om nu telkens alle missies te spelen om een favoriite missie te spelen. Ik heb ook nog een leven tracht ik dan te bedenken.

Om dus een veel te lang verhaal stukken korter te maken:
Hoe kan je rechtreeks een missie laden in COD (UO)?

Trouwens die irritatie valt best wel mee hoor. Relativeren is geen kunst. 't is een spelleken hé! :thumbs-up:

macbook pro 1,8; ibook G4 933; b&w G3 400; imac G3 400, powerpc 7100/66;
Scientific progress goes boink! (Calvin and Hobbes, B. Watterson)
Hobbes de enige échte Tiger!