geplaatst door: whaha
Deze video legt goed uit waarom gamen op de Mac nog steeds lastig is.
Het is geen probleem van de hardware.
Het is geen probleem van de software.

Het is een probleem van het beleid van Apple, onder andere met de winkel en rare eisen die Apple stelt.

Keuzes maken de Mens
Waarom het beleid van Apple m.b.t. games tekort schiet
28 maart 2025 - 08:30    reactie #1
geplaatst door: boiing
Is het niet heel simpel: marktaandeel? Heel veel investeren in een platform met een klein marktaandeel lijkt me niet het beste business-model. Tenzij Apple je sponsort.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Waarom het beleid van Apple m.b.t. games tekort schiet
28 maart 2025 - 18:58    reactie #2
geplaatst door: anraadts
@boiing: heb je de video bekeken?

Want meneer Snazzy Labs heeft wel een aantal goede punten, onder andere dat Apple eigenlijk een aparte App Store zou moeten maken voor gaming, die minstens even goed als Steam zou moeten zijn.
Waarom het beleid van Apple m.b.t. games tekort schiet
28 maart 2025 - 19:10    reactie #3
geplaatst door: Ziegler
Waarom zou Apple de gamers naar de mac moeten brengen? Wat is daar het nut van? Via Steam kan je veel games op allerlei platforms spelen. Civilization is daar bijvoorbeeld te koop voor MacOs, Windows en PS. Wat is de toegevoegde waarde als Apple speciaal voor MacOs een shop opent?
Waarom het beleid van Apple m.b.t. games tekort schiet
28 maart 2025 - 19:25    reactie #4
geplaatst door: boiing
@boiing: heb je de video bekeken?
Die had ik bekeken ja vanochtend, en ik snap zijn punten. Ik betwijfel alleen of dat de bottleneck is. Vandaar mijn opmerking. Een groot deel van de video gaat over compatibility layers, Rosetta, Metal kit converters, Crossover etc. Allemaal trucs om non-native Mac games toch op de Mac te spelen. Dat die M chips zo goed presteren zorgt ervoor dat het nog redelijk draait. Al lijkt Assassin's Creed te onderpresteren op zulke fenomenale hardware.

Volgens mij worden er weinig games écht Mac-native ontwikkeld. Gezien de hardware zou dat in theorie geweldige resultaten moeten geven. En dan kom ik dus bij dat marktaandeel.. Als ze voor verschillende platformen kunnen ontwikkelen met dezelfde code als basis zal het nog wel gebeuren (zie Civ 7 inderdaad), maar het blijft behelpen en haalt op die manier niet de maximale performance uit de Mac.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Waarom het beleid van Apple m.b.t. games tekort schiet
28 maart 2025 - 19:57    reactie #5
geplaatst door: anraadts
Al lijkt Assassin's Creed te onderpresteren op zulke fenomenale hardware.
Wat volgens Snazzy Labs vooral aan Ubisoft ligt

Citaat
maar het blijft behelpen en haalt op die manier niet de maximale performance uit de Mac.
Ben het met je eens dat het marktaandeel niet helpt, maar als dat de enige factor zou zijn dan zou het de steeds verder verbeterende hardware niet veel uit moeten maken, maar dat lijkt wel het geval (maar omdat de Game Porting Toolkit 2 daar ook invloed op heeft is het moeilijk de kip en het ei hier van elkaar te scheiden).
Waarom het beleid van Apple m.b.t. games tekort schiet
28 maart 2025 - 21:44    reactie #6
geplaatst door: whaha
Ik ben het er mee eens dat macOS first game ontwikkeling nogal niche is. Je snijdt je als game ontwikkelaar nogal in de vingers als je alleen voor de Mac ontwikkelt (en dan dus niet voor iPhone, iPad / Apple Arcade), alleen zijn er genoeg studio's die bewijzen dat je makkelijk op dag 1 ook een versie voor macOS uit kan brengen.

In mijn bibliotheek zie ik dan titels als 'Fantasy Strike', 'Return to Monkey Island' en 'Across the Obelisk'. Nee, dat zijn geen grote titels, maar de ontwikkelaars daarachter willen gewoon dat zo veel mogelijk mensen hun games kunnen spelen, dus zorgen ze ervoor dat het op meerdere platformen uitgebracht wordt.
Zorg er in ieder geval voor dat ik 'Prince of Persia: The Lost Crown' op een wenslijst kan zetten in de Mac app Store, zodat ik het kan kopen wanneer het in de aanbieding is. (Ik heb het spel al voor de PS5, maar voor een leuk prijsje wil ik het best kopen voor mijn Mac mini, kan ik goed zien wat het verschil is.)
Keuzes maken de Mens
Waarom het beleid van Apple m.b.t. games tekort schiet
30 maart 2025 - 07:28    reactie #7
geplaatst door: anraadts
Is het nodig dat het dat games alleen voor de Mac ontwikkeld worden?

Lijkt me al voldoende dat de Mac gewoon ook meedoet, dat zou al een enorme stap zijn (gezien het verleden).
Waarom het beleid van Apple m.b.t. games tekort schiet
30 maart 2025 - 19:18    reactie #8
geplaatst door: whaha
Exclusieve titels kunnen helpen bij adoptie van het platform voor gamen.

Nu brengt Ubisoft Prince of Persia The lost Crown naar de iPhone, want daar zijn er wel mensen die het kopen.
Ik ben alleen nu heel nieuwsgierig naar de touch screen bediening...
Keuzes maken de Mens