3D Programma - waar begin ik mee?
23 juli 2004 - 21:26   
geplaatst door: ruezzz
Ik heb me de laatste jaren zelf aardig wat programma's eigen gemaakt en nu dat alllemaal een beetje bezonken is, wil ik me nu eens wat meer verdiepen in 3D. Ben al een beetje met Swift 3D aan het stoeien geweest, maar daarin zitten volgens mij aardig wat bugs  ( in de Apple-versie tenminste) bij het invoeren van waarden klopt er iets niet helemaal - waarden verspringen naar andere getallen dan de getallen die ik ingeef - erg lastig...

Wat is een goed programma om me op te storten? Cinema 4D? Of iets anders? En zijn bij een programma bepaalde must-have boeken aan te bevelen?
Ik hoef niet meteen supercomplexe toestanden te fabriceren, dus ik zoek iets waarmee je in eerste instantie redelijk snel wat simpele dingen kunt realiseren, maar wat wel de potentie heeft om het in een later stadium  te gebruiken voor het moeilijkere werk.

Graag jullie reactie.

3D Programma - waar begin ik mee?
23 juli 2004 - 21:55    reactie #1
geplaatst door: neoman
Ik heb in de loop der jaren zo'n beetje met alle 3D programma's voor de Mac gewerkt. Zeer kostbare hobby trouwens :sad: Maar sinds ik met Cinema 4D werk ben ik (bijna) helemaal tevreden. Waarom bijna, het kan altijd beter! Ik ben pas tevreden als je geen enkel verschil tussen de werkelijkhied en een gerenderd 3D plaatje kunt zien en zover is het gewoon nog lang niet (maar het gaat vrij aardig de goed kant op :thumbs-up:)
Swift 3D ben ik (jaren geleden alweer) heel gauw vanaf gestapt. Voor serieus werk kan ik je echt Cinema 4D aanbevelen. Er is een demo te downloaden (en ik geloof ook nog wat tutorials) op hun website zodat je een goede indruk van de mogelijkheden kunt krijgen. Maar vergis je niet, ieder 3D programma vereist een behoorlijke leerinspanning en als je die niet weet vol te houden zul je nooit en te nimmer tot enig serieus resultaat komen. De meesten haken dan ook (helaas) voortijdig af. Helaas, omdat je als je wel vol weet te houden tot bijzonder indrukwekkende resultaten zult weten te komen. Er gaat echt een nieuwe wereld voor je open als je door de eerste hindernissen weet te worstelen. Succes met je eerste stappen in de wereld van 3D :thumbs-up:
3D Programma - waar begin ik mee?
24 juli 2004 - 09:02    reactie #2
geplaatst door: JFK
3D pakketten zijn zeker niet makkelijk om te leren.
Het heeft een hele aparte manier van werken en denken.
niet te vergelijken met bv. Photoshop, AE, Flash of FCPro. Of je handenarbeid les op school.
Het zijn al die pakketten bij elkaar en dan nog is in een 3D omgeving!

Als je eerst wat wil stoeien met 3d kan ik je Maya personal learning edition van Alias aan bevelen.

http://www.alias.com/eng/products-services/maya/maya_ple/index.shtml;$sessionid$3FM5XXDZOJEATQCLCWSSFEWAJMK0IIV0

Maya is toch wel het beste en meest gebruikte wat er te krijgen is. Overzichtelijk, lekkere 'work flow'. En 'Paint Effects' is ook errug leuk om mee te spelen.
het is de gratis versie van Maya complete, met als beperking dat je een watermerk in je 'rendered' plaatjes krijgt. Draaid op OS-X.

Maya word veel gebruikt voor films, minder voor games. Daar zie je veel 3ds Max maar die is niet voor ons Macfreaks beschikbaar.

check voor tutorials films de Gnomon workschop van Alex Alvarez.
http://www.thegnomonworkshop.com

Binnenkort is trouwens Maya Unlimited beschikbaar voor OS-X! Dan heb je ook fluid effects, fur en vele, vele andere xtra tools..... daar gaat je vrije tijd...... sociaal leven.....vriendin.......:)

(Bewerkt door JFK om 9:31, 24-07-2004)

we choose to go to the moon...
3D Programma - waar begin ik mee?
24 juli 2004 - 09:48    reactie #3
geplaatst door: neoman
Als je voor Maya Unlimited gaat is het allereerst je bankrekening die eraan gaat. :happy:

Maar nu weer even serieus. De meeste 3D pakketten zijn z.g. polygoon modelers en die laten je toe fraaie zaken te modelleren. Maar er zijn ook z.g. nurbs modelers en die hebben weer hele andere modelleer mogelijkheden. Wat is beter of slechter? Dat is niet te zeggen. Het hangt er namelijk maar helemaal vanaf wat je ermee wilt gaan doen. Kijk maar eens rond op het web en als je je keuze gemaakt hebt in het type pakket dat je aanspreekt koop dan een boek over die wijze van modelleren.

3D Programma - waar begin ik mee?
24 juli 2004 - 10:33    reactie #4
geplaatst door: JFK
helemaal met je eens neoman:)

Er is zoveel te krijgen voor 3d. gratis/duur. veel/weinig opties. moeilijk/makkelijk. Of alleen voor drukwerk, games en animaties.
Kijk rustig rond  en ' try before you buy'

Al denk ik dat voor de mac de keuze toch zal zijn tussen Cinema en Maya.
Mocht iemand een andere mening hebben moet hij het nu zeggen.

Maar de alex alvarez tutorial filmpjes die zijn echt super fett! :)

we choose to go to the moon...
3D Programma - waar begin ik mee?
24 juli 2004 - 11:03    reactie #5
geplaatst door: JFK
Boeken van de Digital serie van new riders vond ik erg goed.

http://www.peachpit.com/series/series.asp?st=44425

het gaat niet over een specifiek sofware pakket maar 3d animatie, texturing, lightning&rendering in het algemeen. Maakt dus niet uit met welk pakket je werkt of het nou maya, cinema of blender is.

we choose to go to the moon...
3D Programma - waar begin ik mee?
24 juli 2004 - 11:59    reactie #6
geplaatst door: Farang
Zelf ben ik geen proessioneel 3D ontwerper, maar ik heb een kleine 2 jaar met Cinema4D mogen spelen. Wat mij opviel was dat C4D heel makkelijk onder de knie te krijgen is. Zeker als je net zoals neoman zegt wat tutorials volgt op hun website. Probeer de demo eens een tijdje.

Cinema4D http://www.maxon.net/

Dual G5 2GHz     - 1,5 GB - ATI Radeon 9600 Pro - OS 10.3.3
3D Programma - waar begin ik mee?
24 juli 2004 - 12:28    reactie #7
geplaatst door: Audion
Zelf gebruik ik al jaren POV-Ray, lastig vanwege zijn non-grafische omgeving maar wel gratis en een zeer goeie kwaliteit... Kijk maar eens wat ik gemaakt heb op http://www.antonraves.com
3D Programma - waar begin ik mee?
24 juli 2004 - 12:53    reactie #8
geplaatst door: artiecad
dit vond ik indertijd een goed programma
http://www.pixelsdigital.com/

(Bewerkt door artiecad om 16:32, 24-07-2004)

<><  Blij dat ik nog leef !
3D Programma - waar begin ik mee?
24 juli 2004 - 14:49    reactie #9
geplaatst door: ruezzz
Bedankt voor jullie reacties tot zover: ik denk dat ik Cinema 4D maar eens ga proberen.
Volgens mij heb ik daar zelfs nog een Full Functional LE versie van op een CD van een of ander duits mac-blad.
Als ik Lord of the Rings deel 4 klaar heb plaats ik wel een linkje  :wink: