Inktlimiet beperken-aanpassen
12 maart 2010 - 14:12   
geplaatst door: FracMeak
Hoe kan ik ervoor zorgen dat een Indesign-document, na exporteren als PDF, met z'n inktlimiet onder een bepaalde waarde blijft? Ik moet een PDF aanleveren bij de drukker met als PDF-voorinstelling PDF/X-1a:2003. Daarbij wordt gevraagd om de inktlimiet op 300% te houden. Via het venster 'voorvertoning scheidingen' kan ik m'n inktpercentage controleren en ook constateren dat die op verschillende plekken boven de 300% uitkomt. Eigenlijk ging ik ervan uit dat de gebruikte PDF-voorinstelling er voor zorgt dat mijn inktlimiet niet boven de 300% uitkomt, maar dit blijkt niet zo te zijn. Hoe kan ik dit op een snelle manier oplossen zonder één voor één al m'n beelden aan te moeten passen?
Inktlimiet beperken-aanpassen
12 maart 2010 - 15:36    reactie #1
geplaatst door: Aad Metz
Een moeilijke methode is de inktlimiet aan te passen binnen Photoshop
(UCR/GCR-instellingen).
Eenvoudiger is een icc-profiel te gebruiken die al een Tac-waarde (inktlimiet)
in zich heeft
Inktlimiet beperken-aanpassen
12 maart 2010 - 16:03    reactie #2
geplaatst door: bertvanderveen
Trek die waarde eens naar 320%. Zijn die highlights nu weg, dan is het probleem er echt niet. Een beetje drukker kan dat wel goed drukken. Mijn mening is: geen problemen creëren als het niet noodzakelijk is.
Bert Vanderveen [...]
+++ Applegebruiker sinds 1989 (van System 6 via OSX naar macOS 15)
Inktlimiet beperken-aanpassen
12 maart 2010 - 21:57    reactie #3
geplaatst door: FracMeak
Klopt, de waardes komen niet boven de 320% uit, maar probeer zo'n  :mad: drukker daar maar es van te overtuigen. Die heeft waarschijnlijk ook alleen maar ergens de klok horen luiden... Toch maar op zoek naar een bruikbaar profiel...
Inktlimiet beperken-aanpassen
12 maart 2010 - 22:06    reactie #4
geplaatst door: Aad Metz
Kijk eens op:
http://degrootdruk.video-instructions.biz/page/41/kleurprofielen.html
en installeer deze profielen volgens de video
Inktlimiet beperken-aanpassen
12 maart 2010 - 22:13    reactie #5
geplaatst door: bertvanderveen
Die 300% is een ondergrens die voor het gemak van de drukker dient. Een beetje drukker kan 330 op gemiddelde papiersoorten draaien. En je ziet het verschil tussen 300 en 330 echt wel — misschien is de keuze om een 'betere' drukker te zoeken wel t beste...
Bert Vanderveen [...]
+++ Applegebruiker sinds 1989 (van System 6 via OSX naar macOS 15)
Inktlimiet beperken-aanpassen
13 maart 2010 - 08:43    reactie #6
geplaatst door: Macnum
Toch, bertvanderveen, is het niet helemaal waar wat je beweert. Als je er van
uitgaat dat in beide gevallen op dezelfde densiteit gedrukt wordt heb je gelijk.
Wanneer echter door een max. inktlimiet van 300% een hogere densiteit
gedrukt kan worden (minder smetten e.d.) zie je wel degelijk verschil met de
330% en lagere densiteit.
Inktlimiet beperken-aanpassen
13 maart 2010 - 14:36    reactie #7
geplaatst door: bertvanderveen
Een lagere densiteit is tegenwoordig geen probleem met de nieuwere inkten met meer pigment… De ISO-normen lopen altijd wat achter op wat er in de praktijk mogelijk is.
Bert Vanderveen [...]
+++ Applegebruiker sinds 1989 (van System 6 via OSX naar macOS 15)
Inktlimiet beperken-aanpassen
26 maart 2010 - 18:58    reactie #8
geplaatst door: deejee54
Volgens mij ligt dit toch wat genuanceerder. Bij een leuk, kleurrijk plaatje zal het niet veel uitmaken om de 320% limiet in schaduwpartijen te overschrijden, drukker zal er niet blijer van worden, een opeenstapeling van bijna volle tinten is gewoon niet prettig drukken, de afwerker baalt helemaal want moet bij het snijden rekenen op extra droogtijd (smetten). Bij beelden van zwarte onderwerpen, denk aan fototoestellen, TV's, HiFi apparatuur enz. zal men daar wel degelijk rekening mee moeten houden, oftewel zwaar UCR/GCR moeten gebruiken om tekening te behouden. Hierbij zou ik de limiet zelfs onder de 300% houden. Een opbouw van het diepste zwart in 96% zw, 50% cyan, 40% magenta en 42% yellow is dan wel het uiterste. Hier zit je op een inktlimiet van onder de 230 en geloof maar dat het zwart diep zwart is en dat je tekening en contrast behoudt.