Ik wil graag iets ontwerpen in 3D.Normaal gebruik ik altijd Illustrator voor het ontwerpen maar hierin kan ik niet goed overweg met het 3D gedeelte.
Via de zoekfunctie op deze site kwam ik ook al bij Piranesi.Ziet er allemaal heel leuk uit. maar toch meer voor een ander doel dan een logo te maken.
Wat gebruiken jullie?
je moet gewoon alle objecten selecteren, en ervoor zorgen dat je lagen goed liggen. dan ergens in het menu een 3D effect kiezen, en je Maccie een half uurtje laten stampen (hangt ervan af hoe snel je mac is, en hoeveel lagen je boven op elkaar hebt)
dan krijg je iets wat er aardig op lijkt, maar mijn ervaring is dat je dan elke laag nog een beetje moet verplaatsen op z'n horizontale as en verticale as omdat illustrator ze op exact dezelfde plek laat staan, en als je een 3D kubus tekent, is het achterste vierkantje "verschoven" ten opzichte van het voorste. als je die verschuiving niet hebt, kijk je eigenlijk gewoon recht van voren.
in illustrator kan je als het goed is (iig cs3 wel) instellen hoeveel graden de hoek is waarmee je kijkt, en hoe dik de objecten die je hebt geselecteerd zijn. dan moet je even met de tangens van de hoek maal de dikte van het object, en je weet hoeveel je het object moet verschuiven:
een klein voorbeeldje:men hebben twee tandwielen die op elkaar zitten. de as waar ze doorheen zitten is recht, maar je kijkt met een hoek van 30 (standaard in illustrator) graden vanaf de linker kant naar de tandwielen. deze zijn 10mm dik.dan neem je dus de tangens van 30 * 10 = 5,77. zoveel moet het achterste tandwiel naar links.als je ook nog schuin van boven kijkt, pas je hetzelfde trucje toe. dus met een hoek van 30 graden van boven, moet het achterste tandwiel 5,77mm omhoog.
ik hoop dat je het zo snapt, en anders stuur je het maar met instructies naar m'n mail, en dan stuur ik het gefixt naar je toe. vergeet niet het woord "hatsjoea" toe te voegen in de tekst, anders vind ik je mailtje nooit meer terug.
Daarmee snijden we ook de diverse disciplines in 3D aan:1. modelleren (objecten tekenen, samenstellen en 'kneden')2. materiaalstructuur maken (kleuren, textuur, structuur, etc.)3. licht en ruimte creëren (een zwaar onderschatte discipline)4. positioneren/animeren (objecten samenvoegen/bewegen)5. renderen (een technisch en tijdrovend hoogstandje)
Er zijn talloze grote, hééle grote en ook kleine 3D-programma's.Hele grote zijn bijv. Maya en 3D-Max; middelgrote zijn Carrara,Cinema-3D of het typische Bryce (met zijn eigenwijze interface)en klein maar fijn is bijvoorbeeld Google's Sketch-Up (gratis).
Maar ook deze opsomming is slechts een greep uit de massa.
(Bewerkt door Peter Villevoye om 22:25, 28-06-2008)
en aangezien die grote 3D programma's nogal prijzig zijn (lijkt mij) en de topicstarter aangeeft dat ie illustrator heeft, is het toch het makkelijkste om het daarmee te fixen?
DNA om 14:08, 28-06-2008Piranesi. Ziet er allemaal heel leuk uit. maar toch meer voor een ander doel dan een logo te maken.
hey peter, je weet wel wat hij wil. namelijk een logo maken.en dan kan volgens mij prima in illustrator.
Ja ik kom wel vaker wat logo's tegen dat 3D gemaakt zijn.En daarnaast lijken zo ook nog echt zilver met glans en alles erop en eraan.
ik kan slechts alle designers af gaan om voorbeelden te tonen.Maar de stoere jongens uit Maastricht maken ook niet slecht werk. http://www.stoerebinken.nlhet voorbeeld staat onder het kopje "nieuwsbrief" hun eigen logo redelijk netjes gemaakt.Beetje grappig dat het bedrijf op de homepage 12 jaar bestaat en bij de neuwsbrief maar 11 jaar "smokkelaars"
Maar er zijn natuurlijk vele mooiere, maar dit is ook al oke om mee te beginnen
nu vind ik een programma dat Poser heet. ziet er ook leuk uit.
Wat dat zware 3D-spul betreft, zit je zeker bij DAV te kijken.Dat zijn de 'hoeders' van een opensource editor en opkopersvan diverse 3D-producten die een soort 'asiel' nodig hebben.Daarnaast verkopen ze massa's plug-ins en clip-art voor 3D.Grappige toko, maar inderdaad wat overweldigend.
Poser is vrijwel uitsluitend (of beter: het meest geschikt)voor het snel ineen zetten van allerlei menselijke figuren.
(Bewerkt door Peter Villevoye om 3:30, 29-06-2008)
ik had er eerst ook overheen gelezen, als je namelijk niet de regels erboven nog helemaal in je kop had zitten, vat je hem net andersom op.
maar als je zoiets wilt, heb je niet veel aan illustrator. illustrator is een "dom" vectorprogramma, dat je kan gebruiken als je een klok oid (ja, heb ik gedaan. 300 tanden met de hand uitgezaagd) wilt ontwerpen. maar dat gaat om het technische aspect, en niet om de mooi.
photoshop zou dan meer in de richting komen, of natuurlijk dat poser. maar van beide programma's weet ik niks, dus ik haak maar af denk ik