InDesign en Pantone kleurconversie
15 december 2006 - 15:13   
geplaatst door: Hajonides
Hoe is de kleurconversie van PMS naar CMYK consistent te houden? Kreeg een telefoontje van de drukker dat een cmyk-document met een Warm Red wel erg af ging wijken van een inlegvel met de PMS-kleur Warm Red. Bij controle blijkt de waarde van PMS Warm Red in ID2 0-75-90-0 te zijn! Mijn Pantone solid to process guide geeft daarvoor 0-84-75-0, een aanzienlijk verschil.

Ik heb de kleurinstellingen in de CS2 suite gesynchroniseerd op Europ Prepress.

*^(&*^%$$^&%………………
Dsbrg, Gldrlnd
InDesign en Pantone kleurconversie
15 december 2006 - 15:23    reactie #1
geplaatst door: Tom242
vink in de inktmanager aan dat LAB waardes gebruikt moeten worden.
Dit geeft de meest realistische conversie, die pantone conversie is niet goed, of toch niet goed genoeg.

Tom

(Bewerkt door Tom242 om 15:24, 15-12-2006)

~Guy•Raf , m (de) grafisch alleseter
InDesign en Pantone kleurconversie
15 december 2006 - 15:42    reactie #2
geplaatst door: Hajonides
Geeft idd een aanzienlijke verbetering! Hoor voor het eerst van deze feature trouwens. Staat ie ook ergens beschreven? Heb ff snel een hi res pdf geschreven met SheetCmyk_1v2: ook de fc afbeeldingen lijken wat te verbeteren. Wil er wel meer van weten voor ik het tot standaard verhef…
*^(&*^%$$^&%………………
Dsbrg, Gldrlnd
InDesign en Pantone kleurconversie
15 december 2006 - 15:43    reactie #3
geplaatst door: AdobeTon
Het blijft een lastig onderwerp zeker als je iets probeert te doen wat eigenlijk niet goed kan; het simuleren van steunkleuren in vierkleurendruk.
InDesign CS2 gebruikt standaard de door Pantone aangegeven CMYK waarden.
In het geval van Warm Red: 0-75-90-0.
Als je de conversie via Lab waarden gebruikt krijg je 0-85-76-0. InDesign gebruikt dan je output profiel van je kleurinstellingen om de conversie te doen.
Dat komt aardig overeen met jouw solid to procesguide, wil je dat precies zo hebben, dan kies je in InDesign een andere bibliotheek, de Pantone Solid to Proces EURO; 0-84-75-0, maar dan is het geen steunkleur meer.

De conversie via Lab is waarschijnlijk in de meeste gevallen de beste oplossing en komt ook met Photoshop's omzetting overeen

groeten,

Ton

InDesign en Pantone kleurconversie
15 december 2006 - 17:09    reactie #4
geplaatst door: Hajonides
Ik moet bij een fc folder een 2-kleuren inleg maken, die kleuren worden voor een deel ook in de fc gebruikt. Je ontkomt dan niet aan een conversie. Dan behoor ik dus de Pantone Solid to Proces EURO biblitheek te gebruiken? Weer wat geleerd…

Blijft toch wel raar, die verschillende waarden. Waar komen die vandaan dan?

*^(&*^%$$^&%………………
Dsbrg, Gldrlnd
InDesign en Pantone kleurconversie
16 december 2006 - 00:17    reactie #5
geplaatst door: FreakinFrank
Volgens mij is de EURO is gebaseerd op de Eurostandaard. De gewone solid to proces op SWOP.
Handig al die standaarden...
InDesign en Pantone kleurconversie
16 december 2006 - 01:00    reactie #6
geplaatst door: Peter Villevoye
Dit zijn standaarden die niet één zaligmakende conversie pretenderen te zijn,
maar conversies voor bepaalde druktechnieken voor bepaalde papiersoorten,
inspelend op vaste aanpassingen die een drukker dan kan doen bij afwijkende
keuzes in papier of druktechniek. Vaag genoeg zo ? Toch is dit de waarheid...

Iedere conversie van een gewenste kleur naar een minder kunnend procedé
(want het vierkleuren-proces heet dan wel "full-color" maar zo "full" is het niet)
zal een benadering opleveren. Vervolgens is de papierkleur ook nog een factor
en kan niet iedere papiersoort met dezelfde CMYK-verhouding worden bedrukt
(een glossy verdraagt méér CMY i.p.v. K en krantenpapier vereist meer K).
Daarom bestaat er geen altijd geldende CMYK-waarde voor een kleur !

Hier mee leren omgaan heeft alles te maken met de term "kleurbeheer".
Vroeger noemden we dat dan "lithografie" en beschouwden we het als vak,
een uiterst technisch vak van goochelaars die met inkt en papier jongleren.
Nu noemen we het "kleurbeheer" en verwachten we dat het één knopje is...
Veel software (ook die van Adobe) heeft geprobeerd dit te simplificeren,
maar drukwerk is en blijft nu eenmaal diverse instellingen vereisen.

Tip: vraag eens bij een beetje nette drukkerij of je eens mag komen kijken.
Een ochtend of middagje wat klussen zien 'opzetten' en 'inschieten' laat je de
schellen van je ogen vallen – niet dat je alles meteen weet, maar je begrijpt
dan snel genoeg op welke moeilijkheden lithografie/kleurbeheer inhaakt.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
InDesign en Pantone kleurconversie
16 december 2006 - 12:53    reactie #7
geplaatst door: Hajonides
Klopt allemaal, maar ook na zo'n 20 jaar ervaring wil ik nog wel eens verbaasd staan over resultaten. Dit is zo'n moment…

Normaal val ik bij twijfel terug op m'n waaierset (huidige is 1 jaar oud), maar bij PMS-conversie blijkt dat dus niet goed te werken. Heb bij het kiezen van een kleurenbibliotheek in ID nooit verder gekeken dan mijn neus lang is, had anders die Solid to Process Euro wel eerder geprobeerd…

Zie nu dat de standaard conversie in ID via SWOP verloopt, wat ik onlogisch vind als de kleurinstellingen op Europe Prepress staan.

Is het nu dus in z'n algemeenheid verstandig LAB waarden standaard aan te vinken?

*^(&*^%$$^&%………………
Dsbrg, Gldrlnd
InDesign en Pantone kleurconversie
16 december 2006 - 13:20    reactie #8
geplaatst door: Peter Villevoye
Lab-kleuren zijn de 'rijkste' omgeving om kleur in te formuleren.
Het bevat geen afwijking of benadering vanwege een drukproces.
Het is niet gebaseerd op een proces of afgeleide mengverhouding
van licht of inkt, maar een wetenschappelijke benadering van hoe
een waarneming van een kleur werkt.

Lekker technisch maar 't is wel de werkwijze onder de motorkap
van o.a. PhotoShop en alles wat met kleurbeheer te maken heeft.
We hoeven het niet te begrijpen maar we moeten Lab niet negeren
of proberen te versimpelen door te zoeken naar andere "trucjes".

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
InDesign en Pantone kleurconversie
18 december 2006 - 14:11    reactie #9
geplaatst door: woz
Normaal val ik bij twijfel terug op m'n waaierset (huidige is 1 jaar oud), maar bij PMS-conversie blijkt dat dus niet goed te werken. Heb bij het kiezen van een kleurenbibliotheek in ID nooit verder gekeken dan mijn neus lang is, had anders die Solid to Process Euro wel eerder geprobeerd…

Heb je wel de juste bekeken? De nieuwe PMS-> CMYK waaier van Pantone? De Pantone Color Bridge Coated Euro? lees hier evt meer over het probleem Pantone en de verschillende oplossingen.

InDesign en Pantone kleurconversie
18 december 2006 - 17:01    reactie #10
geplaatst door: Hajonides
Baie interessant. Had eertijds op MacOSX.nl al wat gevolgd hierover, maar kon dat zo gauw niet terugvinden. Wordt toch weer een opfriscursus kleurbeheer/controle vrees ik…
Is er trouwens in een waaierset te zien om welke versie het gaat? Heb ff snel getracht een jaar van uitgave te vinden, zonder resultaat.
*^(&*^%$$^&%………………
Dsbrg, Gldrlnd
InDesign en Pantone kleurconversie
19 december 2006 - 08:50    reactie #11
geplaatst door: woz
Voorin tussen de kleine letters zou het jaar van uitgifte of drukken moeten staan. Maar aan de naam kun je ook zien of je de juiste hebt. Color Bridge Coated Euro. Onlangs is ook de UNcoated waaier beschikbaar gekomen.

Lab is niet altijd het beste kwam mijn collega vorige week achter. De nieuwe waardes van Pantone kwamen idd dichter in de buurt. (Dat ik dát nog eens kon zeggen, na al die jaren genaaid te zijn door Pantone!)