Dus; hardware callibratitieset aangeschaft; en gaan in Photoshop (werkt goed, al zeg ik het zelf
maar nu wil ik dus ook nog kleur-echt kunnen printen
Heeft iemand advies hiervoor? Ga uit van een A3+ configuratie (proeven van spreads)
Kwam vanmorgen dit tegen http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1066&xSec=46
Monoco EZcolor/Optix XR Bundle.Voor 379,- kun je dus je monitor en printer calibreren.Alle waar is naar zijn geld natuurlijk. Maar wij zijn echt niet zo nauwkeurig qua kleur, dus die tolerantie van 0,003 CIE xyY is naar mijn inzien geen probleem.
Sorry dat ik dit in jou topic doe, maar iemand ervaringen hier mee?
Als printer kan ik je écht de Xerox Phaser (type even onbekend) aanraden.Als die gecalibreerd is krijgen we hier print die (buiten de moeilijk te halenpmskleuren zoals Appeltjesgroen) zeer nauwkeurig en drukkleur-echt zijn.Niet dat het dan aan te raden is om ze als kleurreferentie mee te geven,want dat moet je eigenlijk met geen enkele printer doen. Maar ze gevennaar onze ervaring wel de beste kleurechtheid die te halen is met printers,en hij print nog snel ook.
EyeOne: http://intl.i1color.com/Volgens mij beginnen de prijzen van de betere EyeOne's zo rond de 400-500 Euro Elke maand (is het best) even de schermen calibreren, en als het even kan bij elkecartridge-wissel de printer even opnieuw calibreren, en je hebt een veel grotere zekerheiddat je altijd kleurgetrouw zit te werken.
Mvg,Joram
Mijn hardware/monitorcalibratie is in orde (idd Optix Monaco).
Maar ben dus op zoek naar een printer! Ik ga dus maar "even" kijken wat een Xerox Phaser voor ons kan betekenen Pantone printen is op zich niet zo belangrijk het gaat vooral om FC beeld
en een afwijking van 5% moet kunnen op zich
Dit heeft verschillende hele goede redenen waaronder dat toner te veel verschilt van de inkt op de persen. Ja, je kunt je Phaser goed laten aansluiten op je beeldscherm, maar dat kan met iedere goede printer i.c.m. een profiel. Wij werken met Canon en dit sluit ook prima aan op onze schermen. Maar als je echt kleurproeven wilt gaan maken is een tonermachine niet de oplossing en zou ik in de HP of Epson inkjetmachines gaan zoeken.
Typenummer(s)?
(Bewerkt door DTP2 om 21:42, 16-01-2006)
http://www.epson.nl/product/printer/epson_stylus_photo_r2400/index.htm
Wanneer je grootere afdrukken moet maken zou je de 4800 kunnen overwegen. Die is wel gelijk veel duurder, maar nog steeds een fractie van een Cromalin.
http://www.epson.nl/product/printer/epson_stylus_pro_4800/index.htm [/news]
Maar om die Dupont het summum van de proefprinters te noemen gaat me dan weer wat te ver (en erg weinig drukkerijen die dat ding hebben staan volgens mij). Zeker als 't allemaal wat goedkoper moet dan bij die arme lithograaf...
Het voordeel van inkjets is natuurlijk dat de kleuren enorm consistent zijn, daar kan geen laser/copier tegenop (of eentje die dagelijks gecalibreerd wordt. Het belangrijkste onderdeel is steeds de postscript RIP, althans, hoe instelbaar en calibreerbaar die is. Dat is de truuk, niet de inkjet zelf.(Gebruiken zelf een Canon BJW9000, 6 kleuren grootformaatprinter met een edox RIP, die duurder is dan de printer)
Desondanks moet je niet al te veel illusies hebben wat de kleur betreft. De drukkers, pdf's, programma's, papierkeuze, etc. zijn prima in staat om jouw mooie kleurprintje om zeep te helpen. De beste proef (in digitale tijden) is die van de drukkerij zelf. Als het goed is, word die proefprint aan de hand van de persinstellingen gemaakt. Je zelf, of extern bureau, kan daar niet garant voor staan, nooit. Nadeel is o.a. het gedoe van colormangement, dat per bedrijf wezenlijk verschilt. Als het echt perfect moet zijn een persproef (op de pers zelf, met oplagepapier). In 90% is men (drukkerij) allang blij met een goede kleurenlaserprint...
En aangezien dat vaak een enorm bedrag is op de begroting zijn we aan het kijken of "dat" niet wat goedkoper kan.
Ik hoor jullie nu al denken "niets kan op tegen een echte lithograaf"Jullie hebben helemaal gelijk, maar ik kan zonder uit mijn kraag te scheuren zeggen dat ik toch voor 95% goed zit met mijn kleuren. Alleen nu het proeven dus nog En daar ben ik dus een oplossing voor aan het zoeken Idd Chromalin is ideaal, maar zoals ik al heb kunnen lezen is een Epson bepaalt geen kattepis Vaak is tijd ook een enorm gemis in onze producties en is het dus ideaal als we het in huis kunnen hebben
Dus een inkjetprinter is daarvoor perfect. In gebruik wel vaak duurder per pagina dan een kleurenlaser, maar veel betrouwbaarder. En de inkjetprinter moet aangestuurd worde m.b.v. postscript RIP. Dat zijn helaas maar weinig huis-tuin-keuken printertjes (technisch is er verder weinig verschil met de duurdere grootformaat inkjetplotters).
Ik denk dat die HP Designjets, met prostscript, voor dat doel heel aardige en betaalbare printers zijn, hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb. Met het juiste papier zijn de resultaten al gauw uitstekend. Let er wel op dat elk(!) digitaal proefsysteem de werkelijkheid maar zijdelings benaderd, ook de duurste. Elk systeem gaat trouwens de mist in als het over steunkleuren, duotones en dergelijke gaat.
DTP2 om 12:53, 17-01-2006Wij hebben zelf de 9500 Pro staan, maar die print nog met 6 kleuren dye inkt.
Niet.. pigment inkt
joram om 16:42, 16-01-2006De beste verhalen komen van EyeOne af... in verhouding niet duur, en het menu waar je de kleurinstellingen e.d. doet is kinderlijk simpel Als printer kan ik je écht de Xerox Phaser (type even onbekend) aanraden.Als die gecalibreerd is krijgen we hier print die (buiten de moeilijk te halenpmskleuren zoals Appeltjesgroen) zeer nauwkeurig en drukkleur-echt zijn.Niet dat het dan aan te raden is om ze als kleurreferentie mee te geven,want dat moet je eigenlijk met geen enkele printer doen. Maar ze gevennaar onze ervaring wel de beste kleurechtheid die te halen is met printers,en hij print nog snel ook.Mvg,Joram
Is de Phaser 7750!!