geplaatst door: Hans on his iMac
Momenteel maak ik met een Sony DSC-S70 digitale foto's; soms maak ik op een Epson inkjet-printer prints, maar de qualiteit daarvan laat sterk te wensen over, vandaar dat ik na het lezen van wat draadjes op het forum www.colormailer.nl eens wil proberen.

Nu wil ik natuurlijk graag dat de kleuren die ik op het display van m'n 17'' iMac display zie ook zoveel mogelijk terugkomen in de uiteindelijke prints van colormailer. Nu weet ik dat dit met colorspaces e.d. te maken heeft, en omdat ik hier eigenlijk nog helemaal geen kennis van had dacht ik me er even in te verdiepen... Ongelofelijk hoe iets zo ogenschijnlijk triviaals als kleur toch zo ingewikkeld kan zijn!! Ik ben dan ook de theorie nog lang niet meester, maar omdat ik toch snel wat testafdrukken wil bestellen, heb ik de volgende redenering gevolgd:

- de centrale van colormailer gebruikt het ICC sRGB profiel, die moet ik dus ook gebruiken..
- alle plekken waar je een kleurprofiel kunt instellen dus op ICC sRGB zetten, ik heb de volgende instellingen gevonden:

- System Preferences / ColorSync: RGB Default = sRGB IEC 61966-2.1
- System Preferences / Display / Color: Display Profile = sRGB IEC 61966-2.1
- Photoshop Colorsettings: Working Spaces: RGB = sRGB IEC61966-2.1
- Photoshop Colorsettings: Color Management Policies: RGB: Convert to Working RGB

Heb ik nu alles afgestemd op het sRGB kleurenprofiel en heb ik de meeste kans om de kleuren op m'n display zoveel mogelijk gelijk te krijgen met de kleuren zoals Colormailer ze zal afdrukken? Of is dit te naief gedacht?

Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
16 juni 2003 - 11:19    reactie #1
geplaatst door: Thomas
Hoi hans, volgens mij, maar ik kan me natuurlijk vergisse3n, maak je een denkfoutje.

Het idee van profielen is volgens mij dat ze het verschil van het betreffende apparaat met "standaard" rgb aangeven. Dus als jou monitor 80% rood weergeeft als 84%, staat er in je profiel dat rood iets minder sterk moet worden weergegeven om te compenseren voor die afwijking.

Het profiel wat jij gebruikt geeft dus aan welke "afwijking" de centrale gebruikt.

De manier om het nu op je scherm daar zo veel mogelij kop te laten lijken is je scherm kalibreren. Apple leverd daarvoor een software toolktje bij. Je past dan dus je scherm zo aan dat de kleuren riochting standaard RGB gaan...

Groet,
Thomas

ps Ik ben maar een amatuer op dit gebied dus wie weet vergis ik me gigantisch..leon is op dit gebied dé goeroe!

Wat ik hier uitkraam is puur mijn persoonlijke mening.
Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
16 juni 2003 - 11:45    reactie #2
geplaatst door: Hans on his iMac
Bedankt voor je reactie Thomas! Ik was er al bang voor, dat ik een denkfoutje maakte..

Als ik je goed begrijp moet ik dus eerst m'n scherm calibreren. Eigenlijk wel logisch natuurlijk. Wat voor toolkitje van Apple bedoel je? Of heb je het over de standaard calibrate-functie die bij de display settings zitten: Display Calibrator Assistant.

Ik heb daar net even mee zitten spelen, en de instellingen die je daar gebruikt beinvloeden inderdaad de afgebeelde kleuren en contrast e.d. heel veel. Maar de vraag is dan natuurlijk, wat zijn nu de meest realistische kleuren? Ik moet dus eigenlijk een referentie hebben.. Zijn daar handige tools voor? Ik stel me voor dat je iets als een soort kleurenkaart gedrukt op papier dan nodig hebt die je naast je monitor moet houden. En dan net zo lang met die Callibrator Assistent vogelen totdat de kleuren op de kaart en op de monitor zoveel mogelijk gelijk zijn.

Maar dat zou dan stap 1 zijn, ervoor zorgen dat mijn display kleuren zo natuurgetrouw afbeeldt.

Maar dan moet ik toch nog wel in Photoshop dezelfde workingspace gebruiken als de centrale, sRGB dus, toch??

Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
16 juni 2003 - 12:09    reactie #3
geplaatst door: Hans on his iMac
Ik kan natuurlijk ook op een andere manier calibreren: eerst de centrale een print laten maken en als ik de print dan binnenheb mijn display-profile afstemmen op de print.. Toch?

Ik zie op de site van colormailer een testplaatje dat volgens mij voor dit soort zaken bedoelt is. In dit plaatje is geen kleurprofiel opgeslagen. Is dat ook de bedoeling als je zo'n test wil uitvoeren? En betekend dat, als ik na calibratie mijn eigen foto's ga opsturen ik dat dan ook zonder opgeslagen kleurprofiel doe? Of dan toch weer wel die sRGB? Ik snap er eigenlijk nog bar weinig van..  :blink:

Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 11:03    reactie #4
geplaatst door: Arwin Rood
Hans,

Ja het blijft moeilijke materie, dat kleurenbeheer.
Wat ik meestal doe als ik aanlever bij een onbekende
is een eigen proefdocumentje (met een foto en wat kleurvlakken en verloopjes)
opsturen en uit laten printen. (zonder profielen dus)
Deze gebruik ik als referentie voor m'n volgende documenten die ik daar heen stuur.
Het is niet de juiste manier, maar is wel de "goedkoopste" oplossing.

Sir MacKokkel
One of the MacAteers, knights fighting against bad taste
Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 12:12    reactie #5
geplaatst door: Hans on his iMac
@Arwin: Dus je stuurt een voorbeeld zonder embedded profile naar de centrale. Dat heb ik inmiddels ook naar een paar verschillende gedaan. Maar wat dan?

Als je de print thuis binnenkrijgt, wat doe je dan precies? Ga je dan je Display profile zodanig aanpassen dat de afbeelding op scherm en op papier zoveel mogelijk op elkaar lijken? En sla je dat profiel dan op, bv. als profiel_centraleA, profile_centraleB, enz. En dan elke keer als je foto's gaat bewerken eerst het betreffende display profiel kiezen, profiel_centraleA dus als je naar centraleA gaat sturen?

En wat doe je dan in Photoshop, sla je dan nooit meer embedded profiles op in je afbeeldingen?

Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 12:57    reactie #6
geplaatst door: Arwin Rood
Hans,

Officeel zou je dan van die test een profiel moeten maken.
Maar daar heb je dus meet-apparatuur voor nodig.
[fluistermodus] Laat Leon het niet horen, maar ik doe het op gevoel [/fluistermodus]
Maar je kan ook met het document geopend je scherm zo instellen
dat de foto op de print lijkt en dan een profiel aan maken voor je scherm.
Je scherm is dan aangepast op de printresultaten van het uitdraaistation.
En dan kan je in Photoshop je afbeelding aanpassen tot het gewenste resultaat.
Deze stuur je dan weer op zonder profiel.

Sir MacKokkel
One of the MacAteers, knights fighting against bad taste
Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 13:12    reactie #7
geplaatst door: Leon

Citaat
Arwin Rood om 12:57, 17-06-2003
[fluistermodus] Laat Leon het niet horen, maar ik doe het op gevoel [/fluistermodus]

PANG!!!!!

Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 13:30    reactie #8
geplaatst door: Arwin Rood
ARGHHH!!!!!
Weer m'n mond voorbij getypt!
De kleurenpolitie heeft me te pakken,
Hans, je staat er nu alleen voor... ik... ik....
Wie deed het licht uit.... Alles wordt zwart....
Vaarwel m'n lieve MacFreakers.... Kreun...
zucht...
Sir MacKokkel
One of the MacAteers, knights fighting against bad taste
Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 13:33    reactie #9
geplaatst door: oogappel
Bij het installeren van mn epson software, kreeg ik ook wat rgb profielen voor de epson printer erbij. Verschillende voor de diverse soorten papier..... :thumbs-up:
Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 14:52    reactie #10
geplaatst door: Hans on his iMac
@Arwin: als je erg veel bloed lekt, zou je dan de spetters op een papiertje willen opvangen en mij sturen, kan ik wellicht calibreren op bloedrood!

@Leon: Waarschijnlijk volledig terecht dat je die dolle hond van een Arwin hebt afgeknald, maar de methode van Arwin klinkt mij eindelijk enigszins begrijpelijk in de oren, en zo ga ik het dus proberen. Het gaat er mij natuurlijk om dat ik voor mijn amateuristische doeleinden acceptabele resultaten behaal, als het goed in de buurt zit dan moet dat voor mij goed genoeg zijn. Voor professionele doeleinden wil je ongetwijfeld objectief meten en calibreren.

Maar hoe moet ik met dat eigenlijk voorstellen? Ga je dan met een meetinstrument de lichtfrequenties van de print meten en het beeldscherm instellen op dezelfde lichtfrequenties?? Een soort elektronische stemvork, maar dan anders?  :smile:

(Bewerkt door Hans on his iMac om 14:53, 17-06-2003)

Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 17:53    reactie #11
geplaatst door: Thomas
Mensen die het echt goed willen doen hebben een ruimte met (dure) gereguleerde verlichting en heeele dure beeldschermen en calibratie apparatuur. Dan kan je je kleuren op het scherm objectief meten en aanpassen met een monitor-profiel, en je ouput ook calibreren ...maar dat is voor pro's.

Wat ik hier uitkraam is puur mijn persoonlijke mening.
Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 17:59    reactie #12
geplaatst door: Hans on his iMac
Ja, dat dacht ik al, ga eerst maar eens de 'Arwin-methode' gebruiken, en kijken in hoeverre mijn gefreubel op m'n iMac overeenkomt met de afdruk..
Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 18:04    reactie #13
geplaatst door: digitalguru
Als " amateur" kan je je beeldscherm ook op kleur gaan zetten. het is niet als de profs met meetspullen maar indien je op het net of bij versiontracker eens gaat zoeken naar supercal, kan je softwarematig je scherm op de goede weg zetten. Dan kom het er nadien op aan om het juiste profiel van het juiste papier te gebruiken als je zlf gaat printen. Indien je beelden doorstuurt naar de ontwikkelcentrale hang je daar best een srgb profiel aanhangen.
Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 19:50    reactie #14
geplaatst door: Tomorrowstand
Zo duur en voor de pro's hoeft het allemaal niet te zijn hoor, maar je moet het wel goed doen. Software is handig, maar je hebt toch een metertje nodig voor je beeldscherm. Een goede is er al voor rond de 200 eura, (Eye One) en dan kan je een redelijk normaal scherm (een LaCie bv, helemaal niet zo prijzig) heel goed calibreren: een wereld van verschil! Overigens moet je dan ook je printer calibreren, daar heb je wel weer een duurdere meter voor nodig, want die print-profielen die Epson geeft werken wel aardig, maar niet geweldig: iedere printer is toch weer anders.
En op http://www.colormanagement.nl (soweiso een schat aan info: lezen!) is in een recente test te vinden dat de gewone Apple LCD schermen (ik geef toe: behoorlijk prijzig, maar niet overdreven) de veeeel duurdere Barco schermen bv achter zich laten wat kleurprestaties betreft....dus prijs is echt niet meer het meest in het oog springende. De LaCie diamondtron schermen bv kan je ook hardwarematig al een heel eind calibreren, en dan nog eens een software profiel eroverheen, en dan ziet het er erg perfect uit.
De juiste lichtomstandigheden zijn op zich wel belangrijk, maar vooral wanneer je prints gaat beoordelen....dan moet je een daglichtopstelling hebben, maar ook dat is minder duur dan sommige leveranciers van lichtbakopstellingen wel eens voorstellen: een schuine neutraal grijs geverfde plaat, en erboven een goed armatuurtje met daglichtlamp (of nog goedkoper: een gewone tl met een speciaal reflectortje en filter) doet de truuc heel goed.
voor alles is een tijd - en hier besteed ik de rest
Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
17 juni 2003 - 20:41    reactie #15
geplaatst door: macmotion
Hoi Hans,

Tja.... blijft moeilijke materie!!! Wij zijn er nu al een jaar of 5 mee bezig en ik sta soms nog versteld van alle fouten die kunnen optreden.

Mijn advies is: Laat je kleuren RGB ruimte staan in Adobe RGB 1998. Dit heeft het grootse bereik aan kleuren. sRGB is leuk, maar fletser (slechtRGB). Dan als je in het bezit bent van Adobe Photoshop duik daar eens in AFBEELDING > MODUS > OMZETTEN IN PROFIEL. Vanuit hier kun je je foto naar verschillende RGB variante omzetten. Speel dan ook eens met de opties van INTENT ergens onderin. Dit heeft te maken met het verplaatsen en omzetten van je kleuren die buiten het bereik komen van je gekozen profiel. Sla met elke stap je foto op als een nieuw bestand en noteer bij elk bestand welke instellingen je hebt gebruikt. Stuur dit alles op om te laten afdrukken. En kijk naar het resultaat wat jouw het beste aan staat. Als je dan de juiste instelling hebt gevonden... maak hier een batch van, zodat je steeds de foto's die je wilt afsturen in een map TO DO zet.... ze worden omgezet naar jouw wens en geplaats in een map die je DONE noemt... op cd / mail... en weg sturen die handel.

Ook nog een leuke trucje is neem een foto met veel kleuren hier in, maak hiervan op nieuw een foto in het zonlicht. Niet binnen of onder de tafel lamp. Laad dit weer van af je digicam in op je mac en vergelijk de foto op je scherm met het origineel. Mits je het scherm al een beetje op kleur hebt gebracht via de assistent. Dit is een simpel trucje om wat meer vertrouwen te krijgen of je scherm een beetje klopt. En ja anders toch een mooi meet systeem van Lacie kopen kost wel 500 euro's maar werkt wel het beste van allemaal in dit segment van de markt. Hebben wij ook... en doet het zeer goed en stabiel.

Ik hoop dat je wat aan deze kijk van de zaak hebt. Veel succes... JE ZAL HET NODIG  HEBBEN!!!!!

greetz
macmotion

i live in my own world, but it's ok, they know me here (© feelgood & motion 2003)
Kleuren op prints gelijk trekken aan kleuren op monitor
20 juni 2003 - 11:07    reactie #16
geplaatst door: Hans on his iMac
Op basis van de testprints die ik van digitaalfoto heb ontvangen leid ik af dat voor mij de volgende instellingen het beste resultaat geven:

- Embedded profile in foto: sRGB IEC61966-2.1
- Color Settings Photoshop: sRGB IEC61966-2.1
- Display Profile: Gamma 2.20

Dan zie ik bijna geen verschil tussen de foto op scherm en de afgedrukte foto van digitaalfoto.nl

En als ik nu zo de kwaliteit van de afdruk zie, en de prijzen van de centrales de laatste tijd, dan vraag ik me af wat ik nog met mijn ouderwetse 'analoge' Minolta moet... Ik kan met mijn 3.3 MegaPixel foto's op 13x18 eigenlijk geen verschil meer zien met m'n 'ouderwetste' foto's..

Hoe zit dat bij de (semi-) pro's? Hebben jullie nog wel redenen om analoog te blijven fotograferen? Worden die redenen als ze er nog zijn, steeds minder?

BTW: En er is nog 1 'instelling' die voor mijn 17'' iMac van belang is, en dat is in welke mate ik het scherm naar voren of naar achter kantel. Normaal staat mijn display loodrecht t.o.v. m'n bureaublad. Maar als ik het scherm ietsje achterover kantel wordt het geheel net iets meer gelijk aan de print...

(Bewerkt door Hans on his iMac om 11:11, 20-06-2003)