Allereerst de beste macwensen voor 2006. Het belooft een spannend jaar te worden dus...
Ik heb een vraag over Illustrator en PDF. Ik ben zelf jarenlang lekker aan het opmaken geweest met FreeHand. Ooit begonnen met 2, 3.1 en op naar 10. Dit pakket was jarenlang slimmer dan Illustrator en Quark bij elkaar opgeteld (behalve als het om boekwerken ging). Ook de workflow was lekker direct. Ik heb de meeste features van Freehand uiteindelijk allemaal zien opduiken in AI en QXpress (duurde wel lang hoor). Onlangs dan toch maar de overstap gemaakt naar Illustrator (voorlopig alleen om de bestanden af te bakken). Dit pakket is nu overall beter (voorvertoning, tracing, ...), punt uit. En achter 'Adobe' FreeHand wordt binnenkort een punt gezet, vrees ik.
Ik heb jarenlang mijn bestanden bij drukkers aangeleverd als .fh, als ze dat hadden en anders (en dat ging altijd perfect) als quark-eps (cmyk) tesamen met de gecollecteerde (prima functie in FH) benodigde bestanden (fonts, cmyk-bitmaps, etc).
Eigenlijk nooit problemen mee ondervonden. Advertentiemateriaal vanuit FreeHand: fonts omzetten tot paden en wegschrijven als cmyk pdf vanuit FH. Altijd goed.
Het nieuwe toverwoord is al jaren certified PDF. Dus vandaar de aanschaf van CS2 met Indesign en Illustrator. Hierzou ik dan bijvoorbeeld Enfocus Instant kunnen gebruiken om die pdf's certified te krijgen. Dit lukt dus niet vanuit CS2 volgens mij. Wat een tegenvaller. Ik heb als proef diverse keren met Instant de zaak proberen af te bakken en eindigde dan met een map met talloze bestanden waaronder een PDF. Echt lekker eenduidig is echt allemaal niet. Een bekende leverancier verteld dat het toch echt via Adobe distiller moet. Enfocus zelf en sommige gebruikers (las ik online) geven aan dat het wel rechtstreeks moet kunnen vanuit CS2/Instant.
Ik heb zelf nauwelijks te maken met drukwerkbestanden van derden dus Instant lijkt me wel wat. Zijn er hier maccers met goede ervaringen met Enfocus Instant en IndesignCS2/Illustrator? Of is het dure Distiller toch de bom duiten waard?
PDF is op zich een prachtig documentformaat door zijn uitwisselbaarheid. Toch heb ik er een onbestemd gevoel bij. Na het circus van de kleurprofielen/kleurmanagementsystemen/ColorSync nu ook certified pdf's. Allemaal bedoeld om het eindresultaat goed controleerbaar te maken voor druk. Door alle verschillende opties loop je wel snel de mogelijkheid om alsnog ergens de mist in te gaan. De drukker kan de verantwoordelijkheid voor het drukwerkbestand mooi terugspelen naar de ontwerper.
Laatst een pdf met de juiste profielen laten drukken. Foto's toch allemaal te donker op biotop.
Ik wens mij een toekomstig grafisch systeem toe waarbij monitors op een pc en een apple hetzelfde beeld tonen in rgb, cmyk en wat nog meer gewenst is, universeel afgesteld. Gewoon werken in rgb, geen profielen verzenden of ontvangen maar kunnen vertrouwen op de juiste universele conversie. Drukken op biotop? Dan inktreductie of puntverkleining bij de drukker (bijv. via een biotopprofiel). Je kunt voor een preview dan bijvoorbeeld een biotopprofieltje downloaden bij je drukker om dit te kunnen previewen. Dus alleen previewen (vanuit bijv. Indesign). Volgens mij is hier nog aardig wat terrein te winnen op het gebied van gebruikersgemak. Zou er een tijd komen dat je een digitaal proefdrukje kan krijgen van de drukker met een voorspelbaar resultaat? In pdf?