Allereerst: een gelukkig nieuwjaar!
Ik wil graag jullie mening/advies. Voor mijn band ben ik een (typografisch) logo aan het ontwerpen. Ik heb 2 versies. Van jullie zou ik graag horen wat jullie ervan vinden. Is het ontwerp sowieso ok, in de goede richting, of helaas niet zo goed? Welk gevoel roept het op, wat voor muziek denk je dat de band maakt louter op grond van het logo? Als je mocht/moest kiezen, welke versie geniet jullie voorkeur?
Versie 1:
Versie 2:
Bij voorbaat dank voor jullie input!
Wat betreft mijn overige vragen, wat roept het logo op, welk gevoel/welke 'stijl' (muziek)?
Als je wat tips/info wilt over typografie, misschien dat je dan iets hebt aande website www.ilovetypography.com ... een website helemaal gericht optypografie zal je zeker helpen met alle puntjes die aan je logo verbeterdkunnen worden denk ik
Succes!Joram
Ik vind de tweede ook iets mooier maar ik vroeg me af of het logo ook mooi zou zijn als de eerste (nu kleinere) t wordt opgenomen in de lijn d.m.v. het dwarsstreepje. Tenzij er natuurlijk een functionele reden is en het twee woorden moeten zijn.
Guus
Het lijntje en het grijsverloop in de letters vind ik zelf juist mooi. Geeft een effect van soliditeit wat ik erg op prijs stel. Ik zie niet hoe ik dat effect anders kan bereiken, zonder er een soort van 'object' van te maken. Maar ik zal het lijntje eens weglaten.
Met t-ligaturen heb ik uiteraard geëxperimenteerd, maar dan krijgt het snel een nogal keltische of christelijke associatie.
Met je commentaar op de letterspatiëring ben ik het vooralsnog niet eens Ik heb er nogal uitgebreid aan getrokken en zo werkt het qua gewicht voor mijn gevoel het beste. Je moet de u-n ligatuur denk ik niet als twee letters beschouwen, maar als 1 symbool. Maar ik neem je commentaar uiteraard serieus, dus ik zal er nog wat meer mee spelen. Ik kan me namelijk voorstellen dat jij het anders ziet.
Ik zal eens op die site neuzen, bedankt voor de tip!
@Guus:
Interessant, je ziet het als twee woorden. De bedoeling is dat er 1 woord staat: "Settuno". Dat werkt dus niet voor iedereen.
Ik zal dat t-lijntje weer eens doortrekken, maar kan me herinneren dat dat in een eerder stadium niet echt werkte. Maar je weet het nooit
(Bewerkt door Jules om 18:29, 1-01-2009)
maar ik ben 't met hitch eens. die streep vast aan de s is niet echt mooi. dan zou het nog mooier zijn dat hij door loopt tot het begin van het woord. dus dat die streep alleen eventjes bij de middelste t onderbreekt, maar verder doorloopt.maar misschien is dat juist spuuglelijk :D maar sowieso vind ik die streep los van de s leuker (misschien zelfs nog een haartje extra ruimte)
maar of het logo goed is, hangt eigenlijk voor een groot deel ook van jullie band af misschien past zelfs dat streepje vast aan de s beter bij je band dan het streepje los.daarom zocht ik even kort met onze lieve veel oo'ige vriend, en vond je hyves site, maar daar staat niks over de muziek die jullie spelen ah, heb een fragmentje gevonden :D(btw, het zou misschien leuk zijn, als je bij die foto "tegen" de muur aan settuno zet)
maar nu ik wat muziek luister (klinkt wel leuk overigens) heb ik wel het idee dat die muziek wel goed bij 't logo past (of naja, andersom eigenlijk hè )heb alleen 't idee dat die tekst een haartje dikker mag (als je begrijpt wat ik bedoel. het logo is iets te fragiel voor de muziek) en misschien ietsje grilliger. heb het idee dat het logo een beetje netjes is voor die muziek terwijl ik toch een haartje metal erin meen te horen.
is dit iets meer wat je had gehoopt? (trouwens, je vraagt eigenlijk wel iets onmogelijks als je vraagt wat voor muziek je bij een logo associeert. maar moet zeggen dat ik wel iets italiaans dacht bij die naam. misschien door de fijnheid en natuurlijk de naam)
(Bewerkt door jetskyer om 18:36, 1-01-2009)
Ik heb wat dingen aangepast. Het ligaturen van de t's, of het doortrekken van de lijn kon ik echt niets moois van bouwen. Overige tips heb ik getracht ter harte te nemen.
@jetskyer: zag je post pas na het plaatsen van de nieuwe versie. Bedankt voor je commentaar! Het mag dus ietsje grilliger en/of vetter, vind je. Ik zal er eens mee experimenteren.
(Bewerkt door Jules om 18:45, 1-01-2009)
De T-ligatuur blijft juist met sans-serif fontjes heel mooi overeind zonder't dat 't op een Keltisch logo gaat lijken. Maar ook zonder ligatuur zou ikde 2 T's aanpassen zodat ze net zo groot lijken. 't Staat nu een beetjevreemd denk ik.
Dat er met de letterspatiëring is gestoeit is heel goed te zien. Hij klopt nuniet, zet de tekst maar eens gewoon, en zet die onder je logo. Vergelijk dande spatiëring nog maar eens en je zult zien dat d'r nog het één en anderrechtgezet moet worden.
De U en de N zijn nu geen ligatuur. Een ligatuur is niet een vervorming zodatletters 1 vorm worden, maar een combinatie van 2 letters die samengesmoltenzijn. Vaak gebeurt dit door een lusje of door bijvoorbeeld de punt van de f telaten samensmelten met het puntje op de 'i'. Wat je nu hebt gedaan is geenligatuur. Maar juist door het maken van een dergelijke combinatie gooi je despatiëring een beetje op z'n gat. Met zo'n combinatie zou 't namelijk meeruitgebalanceerd staan als je de rest van de tekst wat dichter bij elkaar zet,of die combinatie dusdanig te laten opvallen dat het een icoon wordt die alsaanvulling op de tekst gebruikt wordt. Het icoon wordt dus een U+N, en nietandersom. Op die manier zou je de U+N namelijk meer als icoon maken dieje bij wijze van spreke ook los kan gebruiken, waarbij de rest van het woordde ondersteuning vormt. Op dit moment is de U+N meer een niet passendobject binnen dat logo namelijk.
Overigens heb ik bij de naam Settuno de indruk dat het om Hardrock of om"emorock" muziek gaat. Zit ik er ver naast?
waarin maak je het? photoshop?
ik weet nie of dit mooi zal zijn (is dus gewoon een gedachtengang :D) maar misschien is het mooier als je ín de letter een verloop maakt van donker (buiten) licht (midden) en dan weer donker naar buiten. dan ben je wel van je vaalheid bovenin af.
nu ik er nu nog even iets beter naar kijk, lijkt 't haast alsof de eerste 't' naar beneden is gedonderd, maar toch ook weer niet. dit is weer zo'n halvegare gedachtengang, maar misschien is het mooi dat je dezelfde type 't' gebruikt als de tweede, maar hem dus 2 streepdiktes laat zakken.
@Joram: Onze stijl is niet echt in een hokje te vatten. Maar ik enk niet dat je het emo-rock kunt noemen. Als je geïnteresseerd bent in de muziek, die is op myspace en soundclick (betere kwaliteit) te vinden
@Jetskyer: nu in Photoshop, als hij af is, ga ik hem in illustrator nabouwen. Ben daar namelijk minder handig mee.
(Bewerkt door Jules om 19:26, 1-01-2009)
(Bewerkt door Jules om 20:34, 1-01-2009)
maar kan je zo'n un of tT en schaduwen etc ook in vectors dumpen?
Imho is de derde versie duidelijker dan de vierde. Geen flauwe schaduwtjes (zo duidelijke een oplossing van een DTPer in de copyshop;-) ) en lekker straight-forward zonder Spielerei met de un. Waarom zouden nu net die twee letters anders moeten dan de rest? Welke meerwaarde geeft dat?
Hoe spreek je de naam eigenlijk uit:
Settuno (in een keer door)Set TunoSett un o
In je vormgeving lijkt door de tweede t los te zetten, tussen de t's een lettergreep te zitten; (Set Tuno).
Ik zou, maar ja... wie ben ik?, een groter contrast in het verloop doen ipv de un als object te maken. Dat houdt het geheel 'lichter' en het blijft in balans met elkaar.
Een van mijn favoriete bands heeft een soortgelijk iel lettertype - maar erg sterk door zijn eenvoud. Ook in mono-tone wit of lichtblauw op een foto. Zie hier.
Toch zit er wel wat in zijn opmerking en ik experimenteer er nog wel even mee verder.
"Settuno" is 1 woord. Als je het uitspreekt met de standaard uitspraakregels van bijvoorbeeld het Engels, Nederlands en het Italiaans, en een hoop andere talen, klinkt het ongeveer hetzelfde. We hebben er dus voor gekozen omdat het internationaal bruikbaar lijkt en wel lekker bekt. De associatie met Italië is terecht. Het woord is een contaminatie van "settanta", italiaans voor seventig en "uno", één.
We zijn een Leidse band, het kengetal van Leiden is 071. Beetje flauw, maar eerder gedaan en redelijk effectief.
Okee, en nu ga ik gauw kijken om wat voor muziek het echt gaat....
Als het 1 woord is zou ik de scheiding niet op Set-tuno zetten, maar op Sett-uno. No-offnce, maar tuno associeer ik met dat wat ik in een blikje vis tegenkom.
Je zou kunnen experimenteren door de bewerking in de t's om te draaien;
òf door in versie drie uno als 1 geheel te behandelen (dat is het inwezen ook). Dan krijg je Zoiets als bijv. Settuno.
't Is maar een idee... Maar 't is jouw logo.
Belangrijk aan een logo vind ik dat het goed leesbaar is in verschillenden uitingen.Dit logo zie ik (bijna) scherm groot.Je moet je ook bedenken hoe het logo overkomt op bijv. een visitekaartje.Je merkt dan dat veel kleine details (verloopjes, schaduwen) volledig wegvallen.En verder: Komt het logo op de zijkant van jullie toerbus...?...Ook dan zou je rekening kunnen houden met de beperkingen die het lettersnijden bijv. met zich mee brengt.
*over de kwaliteit van een logo ben je nooit uitgepraat en logo's worden m.i. nogal vaak om onduidelijke redenen naar de prullenbak verwezen (zie http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/brand_new_best_worst_2008.php ), waarschijnlijk vooral indien er sprake is van concurrerende ontwerpbureaus of opgeblazen ego's van kunstenmakers-met-eigen-ontwerptoko (hiermee bedoel ik uiteraard niet de interessante en kundige commentaren op dit topic, maar de praatjes op genoemde best/worst-site);*jullie zijn nog steeds een amateurgroep en het logo is daarmee tamelijk onbelangrijk: kies dus wat je zelf lekker vindt. De kans dat jullie iets gaan betekenen in de massa van tussen de 30 en 40 duizend amateurpopgroepen in Nederland is verwaarloosbaar;*een goed logo maken is een vak, maar is ook gekoppeld aan de hoeveelheid exposure dat het krijgt, dus maak je niet teveel illusies over zijn impact;*de bas is goed, de gitaar kan iets meer achterin de mix, timing kan hier en daar wat strakker, leuk dat jullie zèlf iets hebben gefabriekt i.p.v. klakkeloos gekopieerd en zet die charmante juffrouw Jannie mooi vooraan op het podium: werkt beter dan any logo!
(Bewerkt door Alvinus om 9:18, 2-01-2009)
(Bewerkt door Alvinus om 9:20, 2-01-2009)
(Bewerkt door pjotter om 9:41, 2-01-2009)
Een heel ander idee: als je naar de samengevoegde u en n kijkt, lijkt dit net op een omgevallen s... Met een beetje fantasie ook op een omgekeerde e. Misschien dat je vanuit die basis, zelf een lettertype kunt maken. Dan weet je zeker dat het uniek is en hoef je geen kunstjes uit te halen, zoals het doortrekken van strepen enzo (ziet er amateuristisch uit).
Mocht je toch verder willen gaan met dit ontwerp; zet het logo eens tegen verschillende achtergronden en kijk of het nog steeds werkt. Vaak is kleurverloop e.d. totaal niet belangrijk, het gaat om de vorm van het logo. Denk aan het nike logo, deze heeft altijd een andere kleur/opvulling tegen een andere achtergrond. Bij bands zie je dit nog vaker aangezien albumcovers vaak heel erg verschillend van stijl zijn. Denk aan de Daft Punk albumcovers. Print het eens uit. Op een scherm ziet het er anders uit dan op papier.Ontwerp er een cover bij en kijk of het allemaal klopt. Passen de fotos bij het logo en vice versa, welke kleuren zitten er in de cover en past dit bij de band/het logo? Etc. etc.
In ieder geval, veel succes! En onthoud dat het draait om de muziek op de eerste plaats, maar dat een image of concept tegenwoordig net zo belangrijk zijn...