Op een ander forum ook al even geprobeerd maar ik krijg niet veel respons dus ik probeer het hier ook nog maar een keer.
Ik heb met een LaCie BlueEye m'n 2 CRT monitoren op D50 gamma 2.2 gecalibreerd. Nu kom ik echter op heel veel sites tegen dat je je monitor beter op D65 kan calibreren omdat dat voor de meeste monitoren beter haalbaar is. Het wit ziet er nu behoorlijk cremekleurig uit en ik vraag me af wat ik het beste kan doen.
Ik citeer even een stukje wat ik tegenkwam op http://www.drycreekphoto.com/Learn/moni
ration.htm
A better choice is often 6500°K (or D65). Most monitors reach useful brightness levels much more easily at 6500°K/D65 than at 5000°K/D50. Also, some monitors display reddish highlights at D50. Play with your monitor settings and decide which looks best.
Op het werk hebben we wel alles op D50 gecalibreerd, is het nu zo dat beelden die ik thuis op D65 op kleur zou corrigeren er niet meer goed uitzien op een op D50 gecalibreerde monitor?
Ik werk in een ruimte waar totaal geen daglicht aanwezig is en ik heb geen lichtbak met normlicht. Misschien is het dan toch verstandiger om D50 te blijven gebruiken? Uiteindelijk worden prints ed toch bij daglicht beoordeeld en doordat ik bij kunstlicht zit te werken (zeg maar een behoorlijk "schemerige" omgeving) is meer helderheidsopbrengst van mijn monitor misschien niet eens wenselijk.
Ik zou graag jullie bevindingen omternt dit onderwerp willen horen, alvast bedankt.