Tja, communicatie is een vak...
Vraag je eigen (of beter de klant) wat zijn doelgroep is en wat zijn spreidingsgebied is. Hoe wil hij zich als bedrijf prodileren en wie wil hij bereiken. (Dit kan overigens heel breed). Maar wil hij bijvoorbeeld de luxe klant met luxe producten of de doorsnee klant.
Vakbladen/tijdschriften over het onderwerp zijn meestal de eerst aangewezenen. Huis-aan-huis kranten kunnen een uitkomst bieden.
Als het zeer regionaal is, kun je denken aan een eiegen huis-aan-huis mailing of meelopen met de huis-aan-huis krant (insteken). Het rendement hieruit is niet bepaald hoog, maar doet wel mee met de naamsbekendheid.
Als het misschien ook wat landelijker kan, zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld tijdschriften als Eiegen huis & Tuin, Elegance, etc. Helaas schrikt de klant dan meestal van de kosten voor de advertentie...!
Ik ben van mening dat reclame bij regionale radio/tv meestal alleen goed werken in dicht bevolkte regio's, maar dat kan ik mis hebben. Het zou een keuze kunnen zijn.
Om klanten naar de zaak te halen met acties etc. is ook een idee. In ieder geval voor de eerste kennismaking. Waar ik op zou staan is een goede bedrijfsvoering. Daar kun je als ontwerper niet veel aan doen, maar service is een terugkomer. Geeft een bedrijf een goede service en persoonlijke benadering, hebben ze bijv. kinder-vriendelijke faciliteiten, gehandicapten-faciliteiten, parkeerterrein, goede documentatie en vergelijkingen, dan gaat dat meestal als een vuurtje rond... Dat is altijd de beste reclame...
Een hulpmiddel bij goede serviceverlening is een zeer doorgevoerde service-gerichte site. Een site niet alleen met informatie over zijn bedrijf en producten, maar ook over de producten in het algemeen. Verregaande informatie over zijn vakgebied zodat mensen hem gaan zien als icoon van wijsheid voor badkamer-benodigdheden. Bijvoorbeeld: als ik product X zoek, waar moet ik dan in het algemeen op letten, waar krijg ik mee te maken en wat heb ik bijvoorbeeld nog meer nodig.
Heel langzaam zullen steeds meer mensen hem gaan vinden omdat hij op de site al informatie geeft die men niet in de winkel hoeft te vragen. Natuurlijk zullen mensen deze informatie gebruiken en bij een ander gaan halen, maar meestal trekt het de klant automatisch naar de winkel.
Nou ja, ik hoop dat je hier iets aan hebt...
(Bewerkt door Rolade om 16:37, 26-08-2005)