geplaatst door: iREM
Ik vroeg me af hoe het nu eigenlijk zit met het uitwisselen van materiaal door reclamebureau's/ontwerp studio's onderling.

Zo af en toe krijg ik de vraag van een ander bureau die het materiaal wat ik heb gemaakt voor een klant ook wil hebben voor eigen gebruik.

Bijvoorbeeld een compleet InDesign bestand met een opmaak voor een magazine dat ik voor die klant maakte. Mijn klant zegt dan doodleuk tegen het reclamebureau van zijn klant, oh...dat mag je wel gebruiken. Moet ik dat wel zomaar vrijgeven? Een logo in letter contouren kan ik nog begrijpen, maar meer ook niet, toch?

Wat is eigenlijk normaal? Je hebt toch ook te maken met auteursrecht op je werk?
Of moet ik dan dat andere reclamebureau ervoor laten betalen?

uitwisseling met andere reclamebureau/studio?
18 maart 2009 - 19:44    reactie #1
geplaatst door: Francicus
...dit is glad ijs waar ik ook vaak over loop te glijden...
Verschillende insteken wat mij betreft. Aan de ene kant je leveringsvoorwaarden en het auteursrecht, aan de ander kant de relatie met je klant, van die teksten van, we hebben je toch al betaald, doe niet zo moeilijk etc. Zolang je de boel niet hebt/had dichtgetimmerd met leveringsvoorwaarden zul je het op een "soepele" manier moeten oplossen. Mijn ervaring is dat als ze bestanden opvragen toch al ander plannen hebben. Hoe vaak is me al niet gevraagd het bestand compleet bij te leveren. En anders zijn er ook nog slimmerds die het bijv ook via een drukker kunnen opvragen. Lastige situatie, ben benieuwd naar de ervaringen van andere collegae.
uitwisseling met andere reclamebureau/studio?
18 maart 2009 - 23:11    reactie #2
geplaatst door: Peter Villevoye
Allereerst, verplaats deze vraag liever naar de juist rubriek
(er is eentje voor Grafische toestanden). Dat levert je meer
bruikbare antwoorden (en anderen minder irritatie, denk ik).

Het ligt er helemaal aan wat je met de klant hebt besproken
en wat er op je factuur en in je leveringsvoorwaarden staat.
Het is niet vanzelfsprekend dat je bestanden 'moet' afgeven,
maar je hebt ook niet altijd een blijvend recht op je werk.

Als je een layout hebt uitgevoerd, dan is die layout wellicht
geen enorm "nieuw, oorspronkelijk" auteursrechtelijk werk;
heb je een nieuw logo ontworpen voor een losse campagne
en gaat men dat logo opeens voor andere zaken gebruiken,
dan ligt het eraan hoe je het logo hebt vermeld op factuur
(of beter: in je leveringsvoorwaarden). Het kan verkeren.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
uitwisseling met andere reclamebureau/studio?
19 maart 2009 - 08:08    reactie #3
geplaatst door: DTP2
Is inderdaad altijd een leuk onderwerp. Meestal doe ik het zo. Ik verplicht me in het geval van het ontwerpen t.b.v. drukwerk tot het leveren van een bestand wat gedrukt kan worden. Een pdf dus. Het gereedschap (indd, psd, tiff, eps, ai) waarmee ik tot dat bestand ben gekomen is van mij. Net zoals een timmerman de hamer en zaag niet hoeft weg te geven nadat hij een kast voor je heeft gemaakt.

Echter, in sommige gevallen geeft de klant van te voren aan dat hij/zij wel degelijk de wens heeft achteraf deze bestanden te ontvangen. Deze keuze wordt ze in het voortraject ook altijd geboden. Maar hier zullen andere tarieven tegenover staan.

uitwisseling met andere reclamebureau/studio?
19 maart 2009 - 08:29    reactie #4
geplaatst door: het ModeratorTeam
van het ModeratorTeam Hoorde inderdaad niet in 'Algemeen' thuis, dus bij deze: Onderwerp verplaatst.

met vriendelijke groet, het ModeratorTeam
uitwisseling met andere reclamebureau/studio?
19 maart 2009 - 08:58    reactie #5
geplaatst door: Peter Villevoye
@DTP2: die vergelijking gaat juist heerlijk mank !
Ik hoef inderdaad je zaag en hamer niet te hebben,
maar ik krijg wel degelijk eigendom over een portie
hout en schroeven, als ik een kast van jou koop.
Originele bestanden zijn je grofstoffelijke materialen
en de programma's zijn je gereedschap. Ik hoef geen
afgezaagde stukken hout (restant van uitsnede foto's)
of de geschuurde spaanders (tikfouten in de teksten).

Je moet de discussie ook niet over die boeg gooien.
Het gaat om auteursrechtelijke rechten en plichten.
Mag een klant opnieuw geld verdienen (of uitsparen)
en jou in zekere zin dus schade/verlies berokkenen,
door jouw creaties (als geheel of als deel) opnieuw
aan te wenden ? Dat is waar een rechter op zal letten,
als twee partijen hier niet uit komen en er geen goede
leveringsafspraken en/of -voorwaarden zijn gesteld.

Als jij originele mooie Pastoe®-kasten gaat namaken
en verkopen of weggeven (en Pastoe's winst schaadt),
dan kan die fabriek je aanspreken op de gejatte vorm.
Dat gaat niet over hout of schroeven of de bestanden.
Dat is de 'zuivere' wijze om je recht te halen/houden.
Door de bestanden te geven maak je het misbruik wel
makkelijker, maar het gaat niet over die bestanden.
Het gaat om het overgedragen of gelicenseerde recht
op het gebruik van jouw creaties.

(Bewerkt door Peter Villevoye om 9:00, 19-03-2009)

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
uitwisseling met andere reclamebureau/studio?
19 maart 2009 - 17:02    reactie #6
geplaatst door: Toco
Wij hebben niets dichtgetimmerd, maar lossen het meestal op door twee dingen:

- of de helft van de ontwerpprijs te betalen. Dat is redelijk, althans onze klanten vinden dat redelijk.

- of eisen dat we de volgende opdracht ook krijgen. Dat is meer een gentleman's agreement. Maar die werkt meestal wel erg goed.

Bij onze grote zus zijn dingen dichtgetimmerd en dan met name voor internationale klanten d.m.v. een contract. Maar dan is het auteursrecht onderdeel van het complete juridische verhaal.

:satisfied:

1 NAS wil ik niet, ik wil op NAS-1.
uitwisseling met andere reclamebureau/studio?
19 maart 2009 - 17:49    reactie #7
geplaatst door: Aad Metz
Naar mijn idee kan je er redelijk kort over zijn.
Als jij een ontwerp hebt gemaakt voor een folder, betaald de klant voor de folder. (punt)
Wanneer iemand anders jouw ontwerp wil gebruiken, kan je hen een InDesign sjabloon geven waar zijn voor betalen.
Duidelijk zal zijn dat ze jou daarna minder vaak nodig zullen hebben..:(

Ik geef zelfs trainingen in hoe zo'n sjabloon moet worden gebruikt.
Sommige ontwerpers nemen zelfs deze (uitleg) kosten in de offerte.