Nu is dit de eerste keer dat ik een huisstijl ga leveren en heb dus nogal wat vragen.
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik de huisstijl niet zelf wil gaan ontwerpen. Ik zoek hier een partner voor in de omgeving Emmen (Drenthe).
Wat ik weet is dat ze een brochure willen hebben en van die mapjes waar je informatie in kunt doen... je weet wel, die krijg je altijd op beursen. Ze stoppen er dan een hele lading boekjes, A4tjes en visitekaartjes in...
Daarnaast denk ik dat ze gebruikelijke dingen willen hebben zoals briefpapier, visitekaartjes... en... tja, wat is nog meer gebruikelijk?
Wat moet ik hun vragen om het voor een huisstijlontwerper mogelijk te maken om een offerte op te stellen?
Ook willen ze een logo. Hoe gaat dat in z'n werk eigenlijk? Eerst de offerte tekenen dan een paar voorbeelden, eerst een paar voorbeelden en dan de offerte tekenen?
Al met al heb ik een heleboel vragen en lijkt het mij verstandig om eens een keer met een van de huisstijlontwerpers hier in de buurt (Emmen dus) rond de tafel te gaan zitten.
Maar ook zou ik graag van de mensen hier niet in de buurt willen weten hoe ik dit aan moet gaan pakken.
Alvast bedankt!
(Update) Zie laatste pagina!
(Bewerkt door Slagroom om 11:14, 8-01-2006)
Als wij een huisstijl ontwikkelen bevat die meestal briefpapier, vervolgpapier, enveloppen in verschillende uitvoeringen, visitekaartjes, en stiekem ook al wat voorbeelden voor auto- of gevelbelettering (om ze lekker te maken).
Het is belangrijk dat je goed luistert naar je klant, dit om te voorkomen dat je eindeloos proeven blijft maken. Als je 1 keer komt met een goed voorstel dan hoeft er meestal weinig meer aan te gebeuren.
Voor de prijs van een logo hanteren wij een vast bedrag, en vertellen ze daarbij wat ze er voor krijgen. Mochten ze uiteindelijk hele andere ideeën/wensen gaan krijgen dan kun je aan de bel trekken.
Let op dat er van je verwacht wordt dat je uiteindelijk drukklare bestanden aanlevert voor de drukkerij, die moeten compleet kleurgescheiden kunnen worden, met afloop zijn, en netjes in elkaar zitten.
(tenzij het om astronomische bedragen gaat, dan wil ik wel een krabbeltje zien)
(Bewerkt door DTPRonald om 11:29, 19-12-2005)
Ook is het weer eens wat anders voor klanten dat ze niet een logo van een ontwerper "door de strot" geduwd krijgen, maar dat ze ook ergens terecht kunnen als ze zelf ideeën hebben. Dat wil niet zeggen dat we ze niet adviseren om het geheel esthetischer aan te pakken. Bij ons is het zo een klant kan krijgen wat ie wil en een klant krijgt voor wat ie wil betalen en daar komt toch meer creativiteit bij kijken om er dan ook nog iets leuks van te maken.
De klanten met meer geld en die je de vrije hand geven zijn voor ons de slagroom.
Irritatie van mij is dat mensen soms bij ons komen met een ontwerp van een ontwerper, wat verschrikkelijk veel gaat kosten om te laten drukken. Meer dan dat de mensen kunnen/willen betalen. Ook zijn soms de ontwerpen zo complex dat ze (bijna) niet te realiseren zijn wat de prijs ook weer omhoog jaagt. Een goede ontwerper kijkt verder dan zijn/haar mooie ontwerpen en houdt net zo veel rekening met de portemonnee van de klant als het traject van vervaardigen.
Dan ben je een goede zeg ik!
(Bewerkt door DTP2 om 21:50, 6-01-2006)
Er zijn een aantal soorten klanten op dit gebied;- die iets heel simpels willen, en het eerste dat je maakt is bij voorbaat al akkoord.- die iets specifieks in hun hoofd hebben maar het soms niet goed kunnen overbrengen (en als je dan niet goed luistert dan blijf je oneindig voorstellen maken)- die het al helemaal uitgedoktert hebben en alleen willen dat je het uitwerkt- die iets zoeken dat niet bestaat of onmogelijk is, en waar je uiteindelijk ook niet uitkomt- en er zijn er ook die je gebruiken als vergelijkend warenonderzoek; meerdere bedrijven de opdracht geven om in elk geval iets achter de hand te hebben. Maar dat komt dan achteraf pas uit.
Wie van jullie is bereid om deze opdracht voor mij uit te voeren. Het liefst iemand in de buurt van Emmen. Dat communiceerd wat makkelijker. Of als iemand een andere oplossing weet... ik houd me aanbevolen!
Hans
macerwin om 21:16, 8-01-2006Vooral niet iets ontwerpen en het daarna de klant door de strot duwen zoals velen doen.
Tja, je kan ook meteen een goed ontwerp maken en dat goed (dus met een goede motivatie etc.) presenteren. Dan is iedereen meteen tevreden en als er goed werk is geleverd ook meteen klaar. En om dat 'door de strot duwen' te noemen gaat me een beetje ver.
Ik snap ook wel dat dat duwen hier en daar gebeurd, maar de voorstelling van zaken werd me iets te zwart/wit...[/news]