Update: Huisstijl leverancier gezocht!
19 december 2005 - 08:25   
geplaatst door: Slagroom
Een potentiele klant vroeg mij om naast de website ook de gehele huisstijl van zijn nieuwe product te leveren. Ze willen voor alle PR met één persoon te maken te hebben en dat ben ik dus.

Nu is dit de eerste keer dat ik een huisstijl ga leveren en heb dus nogal wat vragen.

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik de huisstijl niet zelf wil gaan ontwerpen. Ik zoek hier een partner voor in de omgeving Emmen (Drenthe).

Wat ik weet is dat ze een brochure willen hebben en van die mapjes waar je informatie in kunt doen... je weet wel, die krijg je altijd op beursen. Ze stoppen er dan een hele lading boekjes, A4tjes en visitekaartjes in...

Daarnaast denk ik dat ze gebruikelijke dingen willen hebben zoals briefpapier, visitekaartjes... en... tja, wat is nog meer gebruikelijk?

Wat moet ik hun vragen om het voor een huisstijlontwerper mogelijk te maken om een offerte op te stellen?

Ook willen ze een logo. Hoe gaat dat in z'n werk eigenlijk? Eerst de offerte tekenen dan een paar voorbeelden, eerst een paar voorbeelden en dan de offerte tekenen?

Al met al heb ik een heleboel vragen en lijkt het mij verstandig om eens een keer met een van de huisstijlontwerpers hier in de buurt (Emmen dus) rond de tafel te gaan zitten.

Maar ook zou ik graag van de mensen hier niet in de buurt willen weten hoe ik dit aan moet gaan pakken.

Alvast bedankt!

(Update) Zie laatste pagina!

(Bewerkt door Slagroom om 11:14, 8-01-2006)

Update: Huisstijl leverancier gezocht!
19 december 2005 - 08:47    reactie #1
geplaatst door: DTPRonald
Leg dat inderdaad bij een lokale vormgever neer, en hij kan je vertellen hoe je het beste te werk kan gaan.

Als wij een huisstijl ontwikkelen bevat die meestal briefpapier, vervolgpapier, enveloppen in verschillende uitvoeringen, visitekaartjes, en stiekem ook al wat voorbeelden voor auto- of gevelbelettering (om ze lekker te maken).

Het is belangrijk dat je goed luistert naar je klant, dit om te voorkomen dat je eindeloos proeven blijft maken. Als je 1 keer komt met een goed voorstel dan hoeft er meestal weinig meer aan te gebeuren.

Voor de prijs van een logo hanteren wij een vast bedrag, en vertellen ze daarbij wat ze er voor krijgen. Mochten ze uiteindelijk hele andere ideeën/wensen gaan krijgen dan kun je aan de bel trekken.

Let op dat er van je verwacht wordt dat je uiteindelijk drukklare bestanden aanlevert voor de drukkerij, die moeten compleet kleurgescheiden kunnen worden, met afloop zijn, en netjes in elkaar zitten.

Update: Huisstijl leverancier gezocht!
19 december 2005 - 10:17    reactie #2
geplaatst door: Slagroom
Dus jullie ontwerpen een logo en gaan net zo lang door met re-designen tot dat de klant tevreden is?
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
19 december 2005 - 10:27    reactie #3
geplaatst door: DTPRonald
Ja. In 75% van de gevallen is het (bij ons) een schot in de roos, en dus gelijk goed. Bij de overige gevallen komen ideeën van de klant pas als je bij het 3e concept bent aanbeland, kan dus alles weer opnieuw gedaan worden, of met een geheel andere invalshoek. Wat ook helpt is om ze direct bij de eerste keer een 3-tal variaties te laten zien, zo kun je met z'n allen de richting een beetje bepalen.
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
19 december 2005 - 10:30    reactie #4
geplaatst door: Slagroom
Dat gebeurt na het ondertekenen van de offerte neem ik aan?
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
19 december 2005 - 11:28    reactie #5
geplaatst door: DTPRonald
Officieel ondertekenen gebeurt niet zo vaak. Meestal komt er een "is goed" mailtje retour, dat is in principe ook genoeg.

(tenzij het om astronomische bedragen gaat, dan wil ik wel een krabbeltje zien)  :hypocrite:

(Bewerkt door DTPRonald om 11:29, 19-12-2005)

Update: Huisstijl leverancier gezocht!
6 januari 2006 - 21:16    reactie #6
geplaatst door: arnospaansen
LOL leuk is dat, ja. Klanten die na elk voorstel zelf weer een idee krijgen  :boring: . Van tevoren gewoon een prijs afspreken voor een eerste ontwerpgang, meerwerk tegen uurprijs. Geloof me, dit bedenk ik niet zo maar, maar heb ik door schade en schande geleerd. Maar het belangrijkste is wel dat je de klant compleet uithoord.
http://www.arnospaansen.nl
G4 350 10.4.7
MacBookPro 2.33 17" 10.4.9
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
6 januari 2006 - 21:37    reactie #7
geplaatst door: DTP2
De manier zoals DTPRonald aangeeft is er wel een waar het bedrijf geloof ik al ruim 15 jaar in zijn huidige vorm mee bestaat. Het kan dus ook op de "niet reclamebureau" manier waar er toch vaak astronomische bedragen op tafel (moeten) komen voor huisstijlen.

Ook is het weer eens wat anders voor klanten dat ze niet een logo van een ontwerper "door de strot" geduwd krijgen, maar dat ze ook ergens terecht kunnen als ze zelf ideeën hebben. Dat wil niet zeggen dat we ze niet adviseren om het geheel esthetischer aan te pakken. Bij ons is het zo een klant kan krijgen wat ie wil en een klant krijgt voor wat ie wil betalen en daar komt toch meer creativiteit bij kijken om er dan ook nog iets leuks van te maken.

De klanten met meer geld en die je de vrije hand geven zijn voor ons de slagroom.

Irritatie van mij is dat mensen soms bij ons komen met een ontwerp van een ontwerper, wat verschrikkelijk veel gaat kosten om te laten drukken. Meer dan dat de mensen kunnen/willen betalen. Ook zijn soms de ontwerpen zo complex dat ze (bijna) niet te realiseren zijn wat de prijs ook weer omhoog jaagt. Een goede ontwerper kijkt verder dan zijn/haar mooie ontwerpen en houdt net zo veel rekening met de portemonnee van de klant als het traject van vervaardigen.

Dan ben je een goede zeg ik!

(Bewerkt door DTP2 om 21:50, 6-01-2006)

Update: Huisstijl leverancier gezocht!
6 januari 2006 - 21:41    reactie #8
geplaatst door: Pako
Net zoals dat jij gespecialiseerd bent in webdesign lijkt het me wijs om voor een huisstijl ook met een specialist in zee te gaan. Juist iemand alles laten regelen 'die ook de websitte heeft gedaan' getuigt van een verkeerde blik op 'de huisstijlzaak'. Hoe je het ook went of keert: huisstijl is een specialisme, jouw expertise daargelaten, blijf er gewoon met je handen van af en verwijs door naar een specialist. Je gaat je automonteur toch ook niet vertellen hoe ze een uitlaat moeten vervangen? Of om in het jargon te blijven: Porsche vertellen hoe de nieuwe 911 er uit moet zien? Dat een bedrijf graag één aanspreekpunt wil kan ik me best voorstellen, maar dat werkt in deze gewoonweg niet.
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
6 januari 2006 - 21:46    reactie #9
geplaatst door: DTPRonald
Precies. Je bent vaak vrij in het opzetten van een concept, en daarna komen ineens de ideeën..  jaaaaa maar dat willen we niet, we hadden het liever zus en zo gezien bla bla. Maar aan de andere kant wil je natuurlijk ook dat de klant uiteindelijk tevreden de deur uit gaat en voor vervolgorders ook weer terug komt.

Er zijn een aantal soorten klanten op dit gebied;
- die iets heel simpels willen, en het eerste dat je maakt is bij voorbaat al akkoord.
- die iets specifieks in hun hoofd hebben maar het soms niet goed kunnen overbrengen (en als je dan niet goed luistert dan blijf je oneindig voorstellen maken)
- die het al helemaal uitgedoktert hebben en alleen willen dat je het uitwerkt
- die iets zoeken dat niet bestaat of onmogelijk is, en waar je uiteindelijk ook niet uitkomt
- en er zijn er ook die je gebruiken als vergelijkend warenonderzoek; meerdere bedrijven de opdracht geven om in elk geval iets achter de hand te hebben. Maar dat komt dan achteraf pas uit.

Update: Huisstijl leverancier gezocht!
6 januari 2006 - 22:17    reactie #10
geplaatst door: Slagroom
Bedankt voor de tips!

Wie van jullie is bereid om deze opdracht voor mij uit te voeren. Het liefst iemand in de buurt van Emmen. Dat communiceerd wat makkelijker. Of als iemand een andere oplossing weet... ik houd me aanbevolen!

Update: Huisstijl leverancier gezocht!
8 januari 2006 - 11:17    reactie #11
geplaatst door: Slagroom
Ik zoek dus iemand/een bedrijf die in opdracht van mij een huisstijl inclusief logo (waarvan het idee al bekend is) wil ontwerpen voor een klant van mij.
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
8 januari 2006 - 11:31    reactie #12
geplaatst door: Leon
[news]Zie PB. Ik kom niet uit de buurt van Emmen, maar via het internet samenwerken gaat prima. Dat heb ik destijds ook gedaan met het MacFreak Magazine en andere projecten (ontwerp huisstijl, website, etc.) en dat werkt best goed en ik heb flink ervaring met het werken op deze wijze! [/news]
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
8 januari 2006 - 14:09    reactie #13
geplaatst door: alfasud1972
Ik heb eventueel ook wel interesse, ben zelf Dtp-er /vormgever en mijn vader is vormgever (wij werken samen), ik woon in Emmen en mijn vader woont in Odoorn.
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
8 januari 2006 - 17:24    reactie #14
geplaatst door: MACHINEHEAD
Ik wil je ook wel helpen...
Kom uit Groningen en ben DTPer/Vormgever bij een Drukkerij in Groningen.
Doe dit werk al zo'n 16 jaar en heb veeeeel ervaring.

Hans

And when the machine breaks down, we break down. And I ain't gonna allow that... in any of you. Not one. (Captain Barnes - Platoon)
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
8 januari 2006 - 18:33    reactie #15
geplaatst door: SuperNilles
Ik woon zelf in Dronten wil je wel helpen. Stuur me anders een pb.
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
8 januari 2006 - 21:16    reactie #16
geplaatst door: macerwin
Gewoon heel goed naar de klant luisteren, eventueel een paar voorbeeldjes en daar verder mee gaan werken. Vooral niet iets ontwerpen en het daarna de klant door de strot duwen zoals velen doen. De klant is nog altijd koning en vindt het vaak juist leuk om inspraak te hebben. Uiteraard hangt het van klant en budget af hoe je te werk gaat. Ik doe dit werk nu bijna 20 jaar op een reclamebureau in Groningen, en nog steeds blijkt het goed te werken :)
Update: Huisstijl leverancier gezocht!
9 januari 2006 - 01:20    reactie #17
geplaatst door: Robert
[news]
Citaat
macerwin om 21:16, 8-01-2006
Vooral niet iets ontwerpen en het daarna de klant door de strot duwen zoals velen doen.

Tja, je kan ook meteen een goed ontwerp maken en dat goed (dus met een goede motivatie etc.) presenteren. Dan is iedereen meteen tevreden en als er goed werk is geleverd ook meteen klaar. En om dat 'door de strot duwen' te noemen gaat me een beetje ver.

Ik snap ook wel dat dat duwen hier en daar gebeurd, maar de voorstelling van zaken werd me iets te zwart/wit...[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.