geplaatst door: Laro
Als ik m'n RAW foto's via Camera Raw in Photoshop bewerk en ze vervolgens bewaar als .jpeg, en die dan weer opnieuw open dan is de kleurverzadiging flink minder. Moet ze dan in het jpeg-beeld weer oppeppen.
Bij het wegschrijven als .jpeg: sluit ik geen kleurprofiel in, en indelingsopties: Basis lijnen
Hoe kan ik voorkomen dat de kleurverzadiging veranderd, dus minder wordt?
antw: Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert
4 juni 2019 - 22:44    reactie #2
geplaatst door: Laro
Schermafbeelding 2019-06-04 om 22.56.49.pngVan RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert


Nee m'n camera staat op sRGB en bij het omzetten van Raw naar .jpg kies ik voor het niet insluiten van een kleurprofiel. De enige keuze die ik daar heb is 'Kleurprofiel insluiten: Adobe RGB (118)'. Die vink ik dus uit. Maar kiezen voor een ander profiel (sRGB) kan ik niet. Da's raar eigenlijk. Ligt dat aan m'n oude trouwe Photoshop CS6?
Ik zie overigens deze instellingen bij >Bewerken>kleurinstellingen.
Zie bovenstaande screendump. Staat dat goed?  :blink:
antw: Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert
4 juni 2019 - 23:43    reactie #3
geplaatst door: x7
Begrijp niet helemaal wat je precies doet, maar in elk geval moet een foto ALTIJD een ingesloten kleurprofiel hebben. Het profiel geeft een concrete betekenis aan de RGB-waarden van de pixels in het bestand. In combinatie met het profiel van het uitvoerapparaat (beeldscherm, printer, beamer) worden daarmee de best mogelijke kleuren weergegeven.
Laat je een van die profielen achterwege dan is de keten verbroken en ben je aan de goden overgeleverd, zoals je hebt gemerkt...

Het venster Kleurinstellingen wat je in je 2e post toont is niet van Camera Raw maar van Photoshop zelf; het bevat de standaard-instellingen voor een blanco, nieuw in Photoshop gemaakt bestand.

Camera Raw gebruikt in principe het profiel wat op de camera is ingesteld. Het veranderen van een profiel kan in Camera Raw door te klikken op de profielnaam onder in het scherm; er verschijnt dan een venster waarin je het profiel kunt wijzigen, evenals o.a. het aantal pixels en de bitdiepte.

Als je Camera Raw*) hebt verlaten en je zit weer in Photoshop zelf, dan kies je Bewerken/Omzetten in profiel...; dan worden de RGB-waarden veranderd zodat de kleuren zo dicht mogelijk blijven bij het origineel.
Kies NIET Bewerken/Profiel toewijzen want dan veranderen de pixelwaarden niet, maar omdat het profiel wel is veranderd worden nu dus ook de kleuren veranderd.

*) Camera Raw is in feite een apart programma dat alleen is op te roepen binnen Photoshop. Verwar het niet met het FILTER Camera Raw, dat in Photoshop te vinden is in het menu Filter. Of zit dat überhaupt nog niet in CS6?
antw: Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert
5 juni 2019 - 15:13    reactie #4
geplaatst door: Laro
Bedankt x7  :shakehands:, het probleem LIJKT opgelost. Camera Raw heeft standaard altijd op Adobe RGB gestaan. Is me nooit opgevallen. Als je dat veranderd in sRGB dan open je alle volgende foto’s automatisch ook in dat profiel. Als ik dan de foto in Photoshop open en bewaar als .jpg dan is de enige keuze die ik daar nu heb 'Kleurprofiel insluiten: sRGB IE61966-2.1 En dat lijkt me goed. Ik zie ook geen verandering van kleurverzadiging, en daar ging het nou allemaal om. Ik ben blij!  :sigh:

Je schrijft “Kies in PhotoShop Bewerken/Omzetten in profiel...; dan worden de RGB-waarden veranderd zodat de kleuren zo dicht mogelijk blijven bij het origineel.”
Moet ik deze actie bij elke foto doen? Het juiste profiel is dan toch al toegewezen?
En je kan daar kiezen voor Engine: Adobe(ACE) en Apple CMM (zie bijlage screendump). Wat is raadzaam?

Nog een kleine vraag over Camera Raw: als ik klik op het profiel onderin het scherm dan verschijnt het venster ‘Werkstroomopties’ waar ik dus kies voor RGB IE61966-2.1.
Maar wat is vervolgens de beste instelling; 8 bits/kanaal of 16 bits?

Schermafbeelding2.pngVan RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert
antw: Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert
5 juni 2019 - 16:03    reactie #5
geplaatst door: Robert
Je schiet in RAW maar met een sRGB profiel? Waarom? Is dat het enige profiel dat jouw camera kan gebruiken?

Want als dat AdobeRGB als optie biedt dan zou ik sRGB onmiddellijk vaarwel zeggen (want een veel kleinere kleurruimte).
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert
5 juni 2019 - 23:31    reactie #6
geplaatst door: x7
Citaat
Je schrijft “Kies in PhotoShop Bewerken/Omzetten in profiel...; dan worden de RGB-waarden veranderd zodat de kleuren zo dicht mogelijk blijven bij het origineel.”
Moet ik deze actie bij elke foto doen? Het juiste profiel is dan toch al toegewezen?

Klopt, "omzetten in profiel" doe je alleen als je een foto hebt die al een profiel heeft, en je wilt een ander profiel gebruiken.

Je moet je goed realiseren dat een foto in RAW (bijvoorbeeld Nikon NEF of Canon CRW) per definitie nog geen profiel heeft. Een RAW bestand bevat alleen de waarden (helderheden) van de afzonderlijke 'pixels' van de sensor, en elke 'pixel' in een RAW-bestand heeft maar één kleur: rood, groen of blauw.

Zolang je binnen Camera Raw werkt is je foto dus eigenlijk nog geen foto. Het plaatje wat je ziet is een voorvertoning*) van hoe de foto eruit komt te zien als je hem omzet in een bestand waarin elke pixel 3 kleuren (RGB) bevat.

Pas als je in Camera Raw op de knop "Afbeelding openen" klikt wordt het bestand omgezet naar RGB, dus met 3 kleuren per pixel. Je hebt dan Camera Raw verlaten en je ziet het beeld nu in het standaardvenster van Photoshop. Vervolgens kun je nog bewerkingen uitvoeren (die meteen worden opgeslagen) en sla je tenslotte het bestand op in de gewenste indeling, bijvoorbeeld JPEG, TIFF of PSD.

De keuze voor een bepaald profiel heeft te maken met wat je met het bestand van plan bent. Als je een peperdure wide-gamut monitor hebt of een goede printer, is het zonde om er een sRGB-bestand heen te sturen. Hetzelfde geldt voor een foto die naar een andere kleurruimte moet worden omgezet, bijvoorbeeld van RGB naar CMYK (voor drukwerk).

Je zei dat je geen verandering in kleurverzadiging ziet. Dat komt omdat er altijd twee profielen actief zijn: dat van het bestand en dat van het uitvoerapparaat. ColorSync leest het profiel van het bestand, weet daardoor hoe de kleuren en helderheden eruit moeten zien en past dan de pixelwaarden aan om het er op het betreffende beeldscherm of printer goed uit te laten zien.

Maar als je bestand sRGB is en je beeldscherm of printer heeft een kleurruimte zoals AdobeRGB, dan worden de verzadigde kleuren duidelijk slechter weergegeven dan mogelijk zou zijn. Vergelijk het met hele goede geluidsboxen: sluit er een CD-speler op aan en het klinkt prachtig, maar met een cassettespeler klinkt het van geen meter. Sluit je ze aan op slechte luidsprekers, dan is het verschil niet meer zo groot, maar wel slecht.

Als je je foto's vooral bekijkt vanaf jou eigen of andermans (sociale media) beeldscherm, dan is sRGB prima. Wil je er echt iets moois van maken, bijvoorbeeld een goede afdruk of weergave op een top-beeldscherm, kies dan AdobeRGB. Om daar goed mee te kunnen werken heb je wel een goed beeldscherm nodig.
Op onderstaand plaatje kun je zien dat AdobeRGB een ruimer kleurenpalet geeft dan sRGB.

*) Hetzelfde geldt voor de bewerkingen die je doet binnen Camera Raw: ze worden pas toegepast op het moment dat je Camera Raw verlaat. Er wordt dan een nieuw bestand aangemaakt. Het oorspronkelijke RAW-bestand verandert niet en dat is fijn; je kunt daardoor later straffeloos een andere versie maken.

Unknown-3Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert

antw: Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert
6 juni 2019 - 00:31    reactie #7
geplaatst door: HEXDIY
Bedankt voor je leerzame en heldere uitleg, x7!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert
6 juni 2019 - 15:35    reactie #8
geplaatst door: Laro
Phoe .. 't is wel een materie hoor. Supergoed uitgelegd x7!  :thumbs-up:
Ik werk altijd in RAW (NEF dus, want Nikon). Dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit of de camera staat ingesteld op sRGB of Adobe RGB. Want pas bij het openen van het beeld in PhotoShop wordt er vanuit CR het daar aangegeven profiel op los gelaten?

Maar dan .. m’n foto’s worden op van alles bekeken. Sommige verschijnen in de krant (CMYK-drukwerk) daar past de krant nog een keer een ander profiel toe, naar ik begrijp.
Andere op sociale media op beeldschermen van wisselende kwaliteit. Maar ik wil wel het onderste uit de kan halen. Ben ik toch gebonden aan sRGB vrees ik.
antw: Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert
6 juni 2019 - 16:43    reactie #9
geplaatst door: Robert
In RAW maakt het inderdaad niet uit. Want wat x7 schrijft klopt, bij RAW wordt pas een profiel toegewezen op het moment dat je dat in een programma opent. De reden dat ik toch AdobeRGB aanraadt is omdat meerdere programma's bij het verwerken van RAW-bestanden standaard het profiel gebruiken dat bij de opname gekozen was.

Maar bij het openen van een RAW-bestand altijd AdobeRGB kiezen, en niet sRGB. De reden daarvoor is simpel, als je voor sRGB kiest dan gooi je bij voorbaat kleuren weg (zie de afbeelding van x7 voor het verschil tussen de groottes van die twee kleurruimtes).

Bij het omzetten naar CMYK verlies je sowieso al een hoop, als je dan eerst kleuren weggooit omdat je voor sRGB kiest dan verlies je twee keer. En dat is natuurlijk zonde.

Voor gebruik op het web kan je het beste sRGB kiezen.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Van RAW naar jpeg: Photoshop verzadiging verandert
7 juni 2019 - 00:25    reactie #10
geplaatst door: bigwade
Tot een aantal jaar geleden leverde ik AdobeRGB bestanden aan mijn klanten.
Daar ben ik mee gestopt.
Zelf kon ik het niet zien op mijn sRGB Eizo scherm en dan wordt het een beetje pianospelen met toetsen die je niet hoort.
De iMac die ik nu gebruik komt niet verder dan sRGB+ dus dat schiet ook niet op.
Voor het meeste drukwerk is sRGB (veel) meer dan genoeg.
Alle online print zoals X-pozer, Blurb, Albelli etc zijn allemaal ingesteld op sRGB.
Veelal wordt mijn beeld ook gebruikt voor online en om verwarring te voorkomen ben ik ruim 7 jaar geleden geheel overgestapt op sRGB.
Geen enkele wanklank van klanten en mijn eigen privé boeken en wandprinten zien er gewoon erg goed uit.