Ik ben op zoek naar "regels" waaraan de lay-out en opmaak van een magazine moet voldoen, zowel cover als inhoudelijk. Daar er hier nogal veel grafisch vormgevers zijn denk ik dat dit op het gepaste forum geplaatst is.Of hebben jullie links die mij zouden kunnen helpen?
Bedankt!
Als je dat weet kun je eens een boekhandel binnenstappen en kijken hoe een ander dat doet.Autoweek, Playboy, MacFan en Libelle hebben een ander publiek, en kijk hoe de resp. covers daarop inspelen.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Suc6!
(Bewerkt door macinjones om 12:12, 27-10-2005)
Het is zo dat ik hier op mijn stageplaats de opdracht heb gekregen om een lijstje op te maken waaraan de lay-out van magazines moet voldoen, om later magazines hieraan te testen. Ik ben bezig met het lezen van "The Magazines Handbook" van McKay en ben hier en daar al wat tegengekomen op het net, maar zou toch graag jullie mening hierover eens krijgen.
People sell and Feeling good sells...
Dus de meeste magazines hebben een persoon op de voorkant die je aankijkt en de kleuren zullen over het algemeen in het warme palet liggen om een prettige sfeer te creëren.
Maar dat zijn natuurlijk alleen maar commerciële overwegingen, een wet van Meden en Perzen bestaat eenvoudig weg niet.
Gelukkig maar, anders zou creativiteit niet meer kunnen bestaan... [/news]
Je moet niks!!! Dat is juist het leuke van creatief ontwerpen. Ik denk dat je dat antwoord krijgt bij elke vormgever. Er is geen tijdschrift hetzelfde want ze zijn allemaal afgestemd op een andere doelgroep. Er zijn dus geen regels!
Maar als je een soort van gemiddelde criteria zoekt; loop eens de boekenwinkel binnen en spioneer eens hoe andere magazines eruit zien.
Fool om 12:43, 27-10-2005[news]De twee hoofdregels:People sell and Feeling good sells...[/news]
People sell and Feeling good sells...[/news]
Mag ik daar sex aan toe voegen? Ook dat sells nog steeds, hoewel iedereen dat ontkend Alles is natuurlijk afhankelijk van de doelgroep, zoals reeds gesteld.
*Edit:Ik vraag me af of musea ook checklisten hebben voor ze een schilderij of ander kunstwerk aankopen?
(Bewerkt door BraboMac om 13:47, 28-10-2005)
Dit is zeker waar. Toch denk ik vooral dat het belangrijk is om elke keer weer verrassend te zijn. Juist als een cover -niet- voldoet aan de staks door jou opgestelde regels, is ie verrassend (en misschien wel goed). Ergo, moeilijk dus. Natuulijk zijn kleuren heel belangrijk. Je ligt tenslotten tussen honderden bladen in de kiosk en mensen moeten juist jou blad kiezen. Eerder gezegd: warme kleuren zijn aantrekkelijk, groen is -not done- en zul je dus minder vaak tegenkomen.
Maar over dit onderwerp zou ik wel een praatgroepje kunnen beginnen, om vervolgens nooit uitgepraat te raken...
(Bewerkt door Dzjuul om 14:23, 27-10-2005)
Fool om 12:43, 27-10-2005[news]De twee hoofdregels:People sell and Feeling good sells...Dus de meeste magazines hebben een persoon op de voorkant die je aankijkt en de kleuren zullen over het algemeen in het warme palet liggen om een prettige sfeer te creëren.Maar dat zijn natuurlijk alleen maar commerciële overwegingen, een wet van Meden en Perzen bestaat eenvoudig weg niet.Gelukkig maar, anders zou creativiteit niet meer kunnen bestaan... [/news]
Nog een leuk weetje, een vrouw op de cover, mannen vinden het uiteraard prettig om naar een vrouw te kijken, vrouwen vinden het niet erg om naar een vrouw op de cover te kijken. Andersom werkt dat niet een man op de cover trekt geen aandacht van een andere man....Daarom zie je op de veronica gids, mode bladen, auto bladen ehhhhhhh eigenlijk elk blad een vrouw op de cover...
(Bewerkt door Dzjuul om 14:33, 27-10-2005)
Maar zoals alle collegae zeggen: Eigenlijk zijn er geen algemene regels.Iedere doelgroep is anders. En de meeste vormgevers proberen het toch altijd net even anders te doen dan anderen.
Kortom: hierover is niets zinnig in het algemeen te melden, behalve de ongelooflijk voor de hand liggende zaken als dat het aan moet sluiten bij de doelgroep, etc etc.
Checklijsten zijn erg in trek omdat het de wereld zo lekker classificeert, maar eigenlijk voldoen ze bijna nooit in de praktische zin dat je er wat aan hebt. Kijk naar iets "simpels" als webtoegankelijkheid dat is goeddeels een technische kwestie, maar toch kom je daar aan de hand van checklists niet echt tot de kern van de zaak. Ook al vertrouwen veel mensen blind op dat soort automatische checks
Daarom is het meten van magazines aan de hand van regels over hoe het zou moeten, waar het aan "moet" voldoen, nagenoeg nutteloos werk Consumentenonderzoek en doegroepenanalyses daarentegen is wel de manier om hier zinnige uitspraken over te doen. En dan doelgroepen indelen en gebruikersscripts maken. Veel meer werk, want niet algemeen uit te voeren, maar wel heel nuttig en zinvol.
middelen daartoe?álles: formaat, titel, logo, typografie, fotografie, illustraties, banners, kleurgebruik, weggevertjes, kortom álles, mits teasing
maar als je het hebt overeen blad uitsluitend voor abonnees ofeen blad uitsluitend voor controlled circulation(denk bijvoorbeeld aan bepaalde soorten vakbladen)dan gelden de verkoopregels niet
een blad eenmalig goed verkopenkán middels de cover
een blad meermalen goed verkopendoe je niet op vormgevingmaar op inhoud...
een blad dat er gelikt uitzietmaar waarvan de inhoud niet deugt/kloptis als een prachtige auto zonder motor...
regels?géén regels!
grtz, MM
Zo moet je je favoriete blad aan linker-rand/bovenhoek kunnen herkennen,want een magazine zal waarschijnlijk in de lange rijen op 't schap belanden.Magazines die zóveel macht hebben en/of populariteit genieten dat ze 'vol'in beeld liggen, zijn schaars. Dus zorg dat je goed herkenbaar bent/blijft !
Veel covers beginnen met een leuke foto of illustratie, kwakken dan lekkerbot hun logo en wat koppen erop en met een insert of 'flap' wordt het heleeffect van de lay-out tot op het laatste restje verknald. Een goede cover isin balans qua elementen en indeling, verleidt en informeert tegelijk en zalniet z'n eigen ramen ingooien met een insert of flap (eerder erop inspelen).
Verdere invulling (beeld, tekst, sfeer, papierkeuze, formaat) is helemaalafhankelijk van de doelgroep, de bedoelingen en concurrerende magazines.Daarbij heb je de keuze tussen aansluiten en marktaandeel erbij peuterenof je afzetten, afwijken van wat concullega's doen en hopen op aandacht.
Vaak blijken "Regels" overigens niet eens zo slecht als je ze leert kennen...
Peter Villevoye om 1:48, 30-10-2005Er zijn wel degelijk wat regels (of op z'n minst "conventies") te detecterenin de schier eindeloze massa "hout met vlekken" die in de Bruna te koop is.
er zijn meer magazines/tijdschriftendie níet in het tijdschriftenvak liggen...
je uitleg geldt dus niet voor álle tijdschriftcovers!
Maar je ziet pas iets als je echt goed kijkt.