AppleCare , duur of juist niet?
2 maart 2013 - 17:32   
geplaatst door: drBennet
Ik zit een beetje in dubio of ik AppleCare neem op mijn zojuist aangeschafte MBP 15"
Deze kost 349 euro waarmee ik de fabrieksgarantie uitbreid tot 3 jaar. Dit bij een aanschafprijs van 1829 euro.

Vergelijk ik dit met mijn autootje dat ik nieuw koop dan krijg ik daar standaard 2 jaar op en kan ik voor 240 euro 3 jaar extra, dus 5 jaar fabrieksgarantie kopen. Dit bij een aanschafprijs van 14.000 euro.

De verhoudingen lijken bij AppleCare dus nogal ongunstig. Is dat ook zo. Moet ik mij niet doodstaren op het bedrag alleen? Zijn er alternatieven? Wat is jullie ervaring?

AppleCare, duur of juist niet?
2 maart 2013 - 17:37    reactie #1
geplaatst door: Iphonefan123
Kopen bij dixons......standaard 3 jaar garantie
sja wat zal ik zeggen
(  mac mini 5.1  airport express v3  airport extreme v5 airport extreme v6  iphone 7  iPad air 2  apple tv3)
AppleCare, duur of juist niet?
2 maart 2013 - 17:40    reactie #2
geplaatst door: annemia
Sorry, maar dat was de vraag niet. Het MBP is blijkbaar al aangeschaft, en dan ........
Mac mini i7 late 2012 met SSD; iPad 3, iPhone SE 2020, MacBook Air 13" 2022
AppleCare, duur of juist niet?
2 maart 2013 - 17:44    reactie #3
geplaatst door: Godfather
Ik koop het wel altijd, dus ook op mijn 15" van afgelopen jaar. Het is namelijk in tegenstelling tot bv. de Dixons garantie, een Apple garantie waarbij Apple geautoriseerde mensen met originele onderdelen aan mijn Mac zitten in het geval van problemen. Bij Dixons moet je maar zien hoe ze hem repareren (lees zo goedkoop mogelijk). Daarnaast biedt AppleCare ook telefonische ondersteuning voor 3 jaar, is voor de een wel zo prettig en voor de ander overbodig maar toch, het zit erbij.

Puntje bij paaltje koop ik het bovenal voor het feit dat ik mijn apparaat binnen 3 jaar kan doorverkopen met originele Apple garantie. Dan haal ik het al gauw uit. Voor mij een no-brainer dus.

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
AppleCare, duur of juist niet?
2 maart 2013 - 17:55    reactie #4
geplaatst door: Iphonefan123
@godfather denk je nou echt dat ze immitatie intel processor erin zetten bij defect? Of een immitatie moederbord?
Persoonlijk denk ik dat 350 euro erg duur is voor 1 jaar extra garantie. De ondersteuning krijg ik hier.
sja wat zal ik zeggen
(  mac mini 5.1  airport express v3  airport extreme v5 airport extreme v6  iphone 7  iPad air 2  apple tv3)
AppleCare, duur of juist niet?
2 maart 2013 - 18:14    reactie #5
geplaatst door: MacMiep
Je hebt tot een jaar na aanschaf nog de tijd om het aan te schaffen.
Als er iets misgaat, is dat vaak in het eerste jaar. Mocht je een 'maandagmorgen machine' hebben, kun je dan beslissen.
Overigens is twee jaar garantie nu standaard, dus betaal je voor 1 jaar extra dat bedrag.

W.B. Dixons garantie: Apple onderdelen zijn vaak zo specifiek gemaakt, dat er ook alleen Apple onderdelen weer inpassen.

grtz,
MM

Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
AppleCare, duur of juist niet?
2 maart 2013 - 18:36    reactie #6
geplaatst door: Brinky
@godfather. Wanneer het Dixons zou lukken om de boel te repareren met PC onderdelen dan zouden we ons wel een beetje gen.... mogen voelen door Apple.

Applecare is overdreven duur voor wat je er voor krijgt. De support vind je op sites als deze en de verlengde garantie is ook een sigaar uit eigen doos.

AppleCare, duur of juist niet?
2 maart 2013 - 19:51    reactie #7
geplaatst door: VwVanFan
Applecare is zeker duur,maar ook goed,niks van te zeggen.(eigen ondervinding)
Kijk eens op marktplaats en zo,daar worden soms deze producten goedkoper aangeboden.

:reading:

AppleCare, duur of juist niet?
2 maart 2013 - 19:57    reactie #8
geplaatst door: ChrisG
Volgens de wet heb je recht op 2 jaar garantie. Apple is daar al een paar keer op gewezen.
Dus je koopt 1 jaar extra garantie. Als je de voorwaarde van applecare lees staat er in dat ze je spullen mogen maken met refurbisched stuff. Dus componenten die zijn gerepareerd. Persoonlijk vind ik het dus ongehoord duur. Maar ja, dat is mijn mening.

Chris

AppleCare, duur of juist niet?
2 maart 2013 - 23:33    reactie #9
geplaatst door: Godfather
Het is een persoonlijke keuze die ik maak omdat ik geen zin in gezeur heb. Jullie hebben inderdaad gelijk dat je als consument(!) meer dan 1 jaar garantie hebt, maar of je ook daadwerkelijk meer dan 1 jaar krijgt is een ander verhaal.
Naast rechten heb je als consument ook plichten, net zoals de verkoper die heeft. Een van die plichten is de bewijslast die na 6 maanden omdraait van verkoper naar koper, waarbij Apple overigens 1 jaar hanteert ipv. 6 maanden. Dit zijn details en geneuzel waar ik geen zin in heb want met alles respect; ik behoor gewoonweg niet bij de fanatieke groep Kassa drammers. Het is mijn tijd gewoonweg niet waard om te moeten leuren.

Met AppleCare weet ik dat ik dat niet hoef te doen en die gemoedsrust is belangrijker voor mij. Dit, tezamen met eerder genoemde voordelen als verkoop binnen 3 jaar, internationale garantie, telefonische ondersteuning en het feit dat gecertificeerde technici aan mijn Mac zitten bepalen mijn keuze. Daarnaast is het zakelijk aanschaffen sowieso een ander verhaal.

En nee, ik pretendeer niet dat er imitatie intel processors gebruikt worden maar ik weet niet wat er wel gebeurd en ook niet door wie, dat bevalt mij niet.

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
AppleCare, duur of juist niet?
2 maart 2013 - 23:41    reactie #10
geplaatst door: Godfather
Trouwens, ik zou de eerste zijn die het aanmoedigt dat Apple standaard 3 jaar garantie geeft, het is niet zo dat ik het leuk vind om 350 euro uit te geven (overigens is dat enkel voor de 15" zo duur, voor een iMac is het de helft). Het is dan ook veel geld, no doubt about it maar dat betekent niet dat het zinloos is. Ik hoop dat sommigen op het forum dit inzien en dat het ieder z'n keus is. Verder zie je me ook nooit in een casino, los ik mijn gehele hypotheek af en hou ik ook niet van gokken of beleggen, misschien verklaart dat ook het e.e.a. dat ik liever op safe speel ;)
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 08:27    reactie #11
geplaatst door: Mekfriek
Ik heb een paar jaar geleden het grootste iMac-model met Apple Care gekocht (bij een Apple Premium Reseller) en in de laatste week van die 'Care' het beeldcherm laten vervangen.
Ondanks dat zou ik nu gewoon naar Mycom of Dixons gaan, en zonder Apple Care met 3 jaar garantie kopen.
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 09:29    reactie #12
geplaatst door: speedyf
Achterlijk duur. Inderdaad zoals eerder geschreven. Als ie kapot gaat gaat ie echt in de eerste 3 mnd. kapot. of het is een DOA. Dan is ie dus gelijk kapot.

Toen ik vroeger bij Dell zat lachten we onze ballen uit onze broek omdat we als sales nl. meer dan 200% marge maakten op garantie up sell.
Dell en elke fabrikant weet natuurlijk donders goed wat de return rate is op hun producten.

En de trap van masslov ... Veiligheid is N0-1, dus ja, mensen kopen veiligheid en daar spelen fabrikanten handig op in.

MBP - 15" RETINA Mojave -Iphone 11S - Mac Mini I5,16Gb Late 2012 - Mojave. 2xTimeCapsule 1 TB - Airport Express - 2x ATV3 1x ATV2 Jailbreak- Ipod nog wat...een groene.- Ipad air.
AppleCare , duur of juist niet?
3 maart 2013 - 09:39    reactie #13
geplaatst door: Robert

Citaat
speedyf om 9:29, 3-03-2013
Als ie kapot gaat gaat ie echt in de eerste 3 mnd. kapot. of het is een DOA. Dan is ie dus gelijk kapot.

Vind ik een beetje vreemde reactie, als nota bene degene voor je schrijft dat zijn scherm in de laatste week van die drie jaar vervangen werd...

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 10:09    reactie #14
geplaatst door: Bestek88
Het is zoals Godfather zegt. Je eigen keuze. En ik vind het een handige keuze omdat ik zakelijk het apparaat gebruikt en dus niet zit te wachten op onverwachte dure rekeningen als de boel weer kapot gaat. De videokaart van 2008 iMac als mijn inmiddels 2011 iMac moest worden vervangen na garantie periode. Bij het 2011 model zelfs tweemaal! En daar sta je dan zonder die 'dure' AppleCare. Het bedrag voor AppleCare had ik er makkelijk uit gehaald. En inderdaad, als je Mac niet stuk gaat kun je het AppleCare bedrag uit kunnen geven aan zwartwit lolly's. Maar helaas, ze gaan dus wel eens stuk. Dus neem je de gok of niet. :thumbs-up:
Pluk de dag en kus het gazon. http://www.BestOntwerp.nl
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 10:14    reactie #15
geplaatst door: phd
Ik was blij dat ik het had bij het vervangen van de HDD van mijn 27" iMac. Ik had nog garantie, maar om zelf te lopen slepen met een 27" zag ik niet zitten dus een AppleCare maar aangeschaft zodat ze alles thuis komen doen of de apparatuur komen ophalen.

Als je al zoveel geld uitgeeft voor een Apple zou ik niet bezuinigen op een AppleCare.

AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 10:17    reactie #16
geplaatst door: ChrisG
Bij mijn eerste iMac had ik ook garantie gekocht. Toen hij kapot was heb ik hem weg gebracht naar htr in Veenendaal. En zo'n 3 maanden later was hij klaar. Dus zo'n halleluja verhaal is het allemaal niet.
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 11:00    reactie #17
geplaatst door: wimmie86
@phd, TS Let op, bij een MacBook geldt een carry-in garantie met AppleCare. Een monteur komt alleen aan huis bij een iMac (on-site). Ook voor een MacMini geldt carry-in.
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 11:13    reactie #18
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
Godfather om 17:44, 2-03-2013
Ik koop het wel altijd, dus ook op mijn 15" van afgelopen jaar. Het is namelijk in tegenstelling tot bv. de Dixons garantie, een Apple garantie waarbij Apple geautoriseerde mensen met originele onderdelen aan mijn Mac zitten in het geval van problemen. Bij Dixons moet je maar zien hoe ze hem repareren (lees zo goedkoop mogelijk). knip

Leuk dat mensen denken dat Dixon dit zelf repareert. :biggrin:
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 11:39    reactie #19
geplaatst door: YoYelloW
Leuk, ik zie hier allemaal mensen dingen neer zetten zonder onderbouwingen, op niets gebaseert en soms zelfs simpel weg incorrect.

Applecare is meer dan alleen de hardware garantie, en hoewel je de weg naar dit forum al gevonden hebt voor vragen, zit 3 jaar telefonische ondersteuning er ook bij. Dat zit dus ook bij die prijs in, of je het wil of niet.

Zeggen dat een mac niet binnen 3 jaar kappot mag gaan, of als het gebeurt al binnen 3 maanden is natuurlijk bullsh*t. Alles kan ermee gebeuren en dat kan op elk moment dat je een mac gebruikt dus na 1 week en ook na 2,5 jaar.

Mocht er iets defect aan raken dan betaal je gelijk de hoofdprijs. Kleine onderdelen zullen niet te prijzig zijn, amar een scherm of het logicboard zijn gelijk al 4 a 5 honderd euro, soms zelfs meer.

Applecare blijft altijd een gok, "wat als er niets gebeurt in die 3 jaar" dan heb je voor niets betaald, maar als er wel wat gebeurt ben je blij dat je het hebt, en wordt de mac zonder gezeur gerepareert.

Dixons is geen apple autorised service provider, betekent dus dat als je het bij hun laat repareren, de officiele apple garantie vervalt. Het zal me overigens ook niets verbazen als er wel wat haken en ogen aan die dixons garantie zit, maar daar ben ik niet bekent mee.

"Ik weet niet waarmee de 3e wereld oorlog mee wordt uitgevochten, maar de 4e is met stokken en stenen"                                                      
Einstein
                  Macuser.nl
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 12:36    reactie #20
geplaatst door: wimmie86
Wat zou er zoal kapot kunnen gaan en wat zullen daarvan ongeveer de reparatiekosten zijn? Aangenomen dat je niet zelf gaat zitten prutsen ben je altijd een behoorlijk bedrag kwijt aan arbeidsloon bij reparaties buiten garantie. Arbeidsloon én onderdelen worden gedekt door een AppleCare contract. Vervoers- of verzendkosten en kosten voor tijdelijke vervanging vallen daar niet onder. Voor een MacBook geldt dat je die voor reparatie moet brengen naar een AASP, carry-in bij een geautoriseerde Apple Service Provider.

Wat kan er kapot aan een MBP en wat kost een reparatie?

- Harde schijf - 200
- DVD drive (in de niet-retina modellen) - 200
- Display - 800
- Logic Board - 800
- Poweradapter - 100
- Batterij - 200
- Geheugenmodules - 150
- Toetsenbord of trackpad - 150

- Wanneer DVD drive of Poweradapterkapot zijn is dat meestal te wijten aan de gebruiker. AppleCare vergoedt dan niets.
- De capaciteit van de batterij loopt in 3 jaar behoorlijk terug, maar AppleCare vergoed hier alleen een nieuwe batterij wanneer die capaciteit nog maar weinig is in combinatie met weinig laadcycles. Een slechte batterij met heel veel laadcycles valt onder slijtage.
- Een harde schijf kan makkelijk kapot, geheugenmodules en TB/TP gaan juist niet gauw stuk. Gezien de reparatiekosten heb je die met AppleCare al dik betaald.
- Blijven over Display en Logic Board. De display mag dan niet door eigen toedoen defect geraakt zijn (balpoint er tussen laten zitten o.i.d.). Over het toetsenbord mag je natuurlijk geen cola hebben gegooid.

Ik lees in dit draadje dat sommigen het een gok vinden wanneer je geen AppleCare neemt. Welke gok neem je dan precies? Je gokt er m.i. op dat je Display én je Logic Board geen fabrieksfouten hebben die er in het 3e jaar uit uitkomen. En je gokt dat je niet een maandagmorgen mac hebt gekocht die dan meerdere problemen gaat vertonen. Eigenlijk gok je er op dat de eindcontrole van Apple heel goed is. Wie daar weinig vertrouwen in heeft of vaak pech heeft met zijn aankopen raad ik aan om AppleCare erbij te nemen. Tegen anderen zeg ik dat je beter even kunt nagaan welke verzekeringen er mogelijk zijn bij de maatschappij waar je toch al wat verzekeringen hebt ondergebracht. Dat scheelt je mogelijk vele tientallen euro's en hoef je niet het hele bedrag in 1x op te hoesten.

@YoYelloW, mijn ervaring is dat zodra de problematiek wat ingewikkelder wordt de mensen van AppleCare je ook niet kunnen helpen.

AppleCare , duur of juist niet?
3 maart 2013 - 15:53    reactie #21
geplaatst door: YoYelloW

Citaat
wimmie86 om 12:36, 3-03-2013

@YoYelloW, mijn ervaring is dat zodra de problematiek wat ingewikkelder wordt de mensen van AppleCare je ook niet kunnen helpen.


Applecare ondersteund alleen Apple software, en het is er ook vooral voor mensen die ofwel nieuw zijn op de mac, of niet zo handig zijn met computers in het algemeen.

Telefonische ondersteuning krijgen is niet gratis, alleen de eerste 90 dagen zijn gratis bij de aanschaf van een mac, daarna is het ofwel applecare aanschafen, of 49 euro betalen voor een eenmalige overeenkomst.

Dit is naturlijk lang niet voor iedereen nodig, maar er zijn mensen die heel veelvuldig gebruik van maken.

(Bewerkt door YoYelloW om 15:55, 3-03-2013)

"Ik weet niet waarmee de 3e wereld oorlog mee wordt uitgevochten, maar de 4e is met stokken en stenen"                                                      
Einstein
                  Macuser.nl
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 18:44    reactie #22
geplaatst door: MacFrankie
Oftewel: AppleCare is duur, voor sommige mensen nuttig, maar de meesten zijn beter af met 3 jaar garantie bij MyCom of Dixons.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 20:10    reactie #23
geplaatst door: annemia
Voor degenen die toch Applecare willen aanschaffen loont het de moeite om even goed te zoeken op internet. Op eBay vond ik bij een Engelse verkoper Applecare voor mijn Mac Mini voor iets meer dan de helft van de prijs. Het zag er heel vertrouwd uit, meer dan 6000 feedbacks en feedbackscore 100%, bovendien betalen via Paypal.
Mac mini i7 late 2012 met SSD; iPad 3, iPhone SE 2020, MacBook Air 13" 2022
AppleCare, duur of juist niet?
3 maart 2013 - 20:36    reactie #24
geplaatst door: pjottervmr
De ebay constructie is bekend dat is de voordeligste manier om aan apple care te komen.
Apple care op een MBP is aardig maar zoals velen al aangeven de standaard garantie van Dixons is zeker het overwegen waard. De extra zaken met apple care zoals ondersteuning daar is ook al eea over gezegd  en een overweging waard als je dit nodig hebt. Zelf maar 1 maal apple care gehad (25 jaar apple gebruiker) en zeker een aantal problemen gehad met APPLE Producten. Gelukkig altijd kunnen oplossen door aan te geven dat je meer van een product kunt verwachten. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik maar 1 maal direct bij Apple hebt gekocht de andere keren altijd via een dealer die ik verantwoordelijk hou hij problemen die niet normaal zijn. Ik moet toegeven bij flinke problemen zou je blij zijn met apple care omdat dan alles wel heel eenvoudig gemaakt wordt. Ik moet hier zeggen zou want die ene keer dat ik apple care had en een probleem had was het met de accu en die werd niet vergoed. (aantal laadcycly 300 op 2 jaar).