De knipperende map duidt er inderdaad op dat het systeem niet van de systeemschijf kan starten.
Je hebt de MBP een jaar: bedoel je een jaar gleden nieuw gekocht of is het een ouder model? A1278 is het modelnummer voor MBP's die vanaf 2009 zijn verkocht. Als de MBP minder dan 2 jaar geleden nieuw is gekocht kun je (met aankoopbon) naar de winkel gaan en consumentengarantie claimen. Als de aankoop langer dan 2 jaar geleden is en je hebt geen Applecare bijgekocht is er geen garantie. Vervangen van de schijf (al dan niet onder garantie) betekent wel dat je gegevens weg zijn. Dus eerst proberen te reden wat er te redden valt. Is er een recente back-up?
Wat je kunt proberen:
Start in Recovery mode (
-R). Je krijgt dan (tenzij de schijf helemaal aan gort is) een aantal opties, waaronder Schijfhupprogramma waarmee je de falende schijf kunt inspecteren.
Heb je een bootable externe schijf of een bootable USB-stick waarmee je de MBP kunt starten? Ook dan is met Schijfhupprogramma de systeemschijf te inspecteren. Afhankelijk van het resultaat is de schijf mogelijk zelfs te herstellen (maar dat is het meest optimistische scenario).
(Voor een meer gedetailleerde beschrijving zie http://www.macmiep.nl/10-problemen.html).
Mocht de schijf niet te redden zijn en de garantie is verlopen dan is het mogelijk zelf een nieuwe schijf te plaatsen in een MBP. Datis een stuk goedkoper dan via de Apple winkel. Zoeken bij iFixit helpt je verder. Je zou kunnen kiezen voor een upgrade via een SSD (maar dat is voor later zorg).
Even verder zoeken op dit forum geeft je vast meer hints hoe je verder moet. Zoeken met Google via zoekterm en site:.macfreak.nl levert altijd veel resultaten.