geplaatst door: MatsoeMatsoe
Beste MacFreaks,

Ik heb een Macbook Pro 2019, 13 inch met twee USB-C poorten (modelnummer: A2159).

Sinds kort ervaar ik een bijzonder probleem met de funtionaliteit van mijn USB-C poorten. Normaal gebruik ik één USB-C poort om een hub aan te sluiten waarmee ik mijn iMac koppel via Target Display Mode (als extern scherm) en hang ik er een harde schijf aan en nog wat randapparatuur zoals een USB DAC voor mijn speakers. De tweede USB-C poort gebruik ik voor het opladen van de macbook. Ik gebruik deze setup al ongeveer 2 jaar en heeft altijd zonder problemen gewerkt.

Sinds kort kan ik echter alleen nog maar opladen via de poorten en rechtstreeks (via directe USB-C verbinding) een harde schijf koppelen. Mijn USB-C adapters/hubs lijken niet meer te werken (Heb meerdere getest en krijg dan constant de melding dat de hub teveel energie gebruikt (zelfs wanneer ik niets aan de adapter/hub heb gekoppeld) en vervolgens blokkeert de macbook de poorten waardoor ik ook niet meer kan opladen. Ook Target Display Mode met de iMac werkt niet meer. Het lijkt er dus op dat ik alleen nog maar kan laden en een harde schijf kan aankoppelen, direct op de USB-C poorten van de Macbook. Vrijwel alle andere apparatuur werkt niet meer.

Na veel op het internet gezocht te hebben heb ik de volgende acties al uitgevoerd:
- Poorten schoonmaken
- Resetten van de SMC (System Management Controller)
- Resetten van NVRAM
- Uitvoeren van Apple Diagnostics (geen issues gevonden)

Alle bovenstaande acties hebben het probleem niet opgelost helaas. Nu vraag ik mij af of jullie wellicht nog suggesties hebben die ik zou kunnen proberen. En als tweede vraag, zou het een hardware probleem kunnen zijn? En zou dan het vervangen van de poorten het probleem kunnen fixen?

Het gekke is dat de poorten dus wel werken voor opladen of een harde schijf, terwijl ik zelf zou denken dat als het een hardware probleem zou zijn, de poorten helemaal niet zouden werken..

Ik hoor graag of jullie me hiermee kunnen helpen!

Bij voorbaat dank!

Mats

geplaatst door: nnsa
Gebruik een Powered Hub.

Door veroudering hangt er waarschijnlijk veel te veel aan je huidige hub, of heeft die de geest gegeven.
geplaatst door: MatsoeMatsoe
Gebruik een Powered Hub.

Door veroudering hangt er waarschijnlijk veel te veel aan je huidige hub, of heeft die de geest gegeven.

Bedankt voor je snelle reactie, ik heb ook al een gloednieuwe hub geprobeerd, echter geeft hij dan dezelfte melding (te veel energie), terwijl ik niets aan de hub heb gekoppeld.. Ook als ik geen hub gebruik en bijvoorbeeld mijn imac direct via USB-C koppel, lijkt er niets te gebeuren..
geplaatst door: nnsa
Gebruik je de (originele) voedingsadapter, ook als de hub aan de Macbook zit ?
geplaatst door: MatsoeMatsoe
Gebruik je de (originele) voedingsadapter, ook als de hub aan de Macbook zit ?

Ja ik gebruik de originele voedingsadapter, wel met een nieuwe kabel van Anker.
geplaatst door: nnsa
Misschien dat de Apple hardware test nog iets zegt, anders naar een Apple Service Center ?

https://support.apple.com/nl-nl/102550
geplaatst door: MatsoeMatsoe
Misschien dat de Apple hardware test nog iets zegt, anders naar een Apple Service Center ?

https://support.apple.com/nl-nl/102550

Ja, ik zal dat nog eens proberen.