Een 3 tal maanden geleden besloot ik om de interne 750GB HDD van mijn MacBook Pro te vervangen door een Samsung 840 EVO 1TB SSD schijf.
Man, man, man mijn laptopje vliegt weer. Zo ongelooflijk snel.
Omdat ik telkens al een OS X update gedaan had sedert ik hem kocht (10.6 -> 10.9) besloot ik om deze keer een clean OS install te doen van Yosemite, en gewoon mijn data te kopiëren naar mijn home folder. Uit de Library heb ik enkel de mail en de keychains gekopiëerd. Ook van alle applicaties een verse installatie gedaan.
Echter een maand geleden begon ik problemen te krijgen, de spinning beach ball en soms kon je verder werken, meestal moest je hem uitzetten en rebooten.
Disk first AID gedraaid, eerste keren niks te zien. Later kreeg ik wel een foutmelding. Die was in eerste instantie te fixen. Maar naar paar weken begonnen de problemen weer. Dus DFA gedraaid, die kon het niet fixen. Dan maar Diskwarrior gebruikt en die kon het wel weer fixen. Intussen begon ik toch al rare dingen te vermoeden.
Toen de problemen weer begonnen. Alles er af gegooid, schijf opnieuw geformatteerd, Yosemite er op en mijn data er terug op. Maar na verloop van tijd weer dezelfde problemen.
Nu mijn vraag (hoewel ik echt wel een probleem met de SSD vermoed) :
- kan ik een analyse laten doen van heel de schijf (liefst non-destructive) om te zien of er bad blocks zijn
- kan ik een 'harde' format doen die eventuele bad blocks er uit filter (ik kan geen secure erase doen op de schijf die knop blijft grijs.
PS de SMART status van de schijf geeft aan dat de schijf ok is