Wij hebben uw e-mail in goede orde ontvangen.Vorige week hebben wij uw melding / klachty onde rde aandacht gebracht bij Dell. Hierop hopen wij op korte termijn een reactie van te krijgen met het veroek of Azerty deze monitor(en) kan retourneren.Zodra wij een antwoord hierop van ontvangen hebben zullen wij de mogelijkheden met u doornemen.
Vandaag kreeg ik een mailtje van Azerty:
We hebben uw verhaal bij Dell neergelegd en hieronder de reactie van Dell:Dell vraagt:Wilt u mij het servicetagnummer en het serienummer van de monitor e-mailen? Wilt u mij ook het dps nummer e-mailen waaronder de vervangende monitor is ingeboekt? (103........) Ik kan dan nakijken wat er allemaal besproken is. Gaarne uw reactie.Bij voorbaat dank. Met vriendelijke groet, Silvano PortaService afdelingAzerty
Dit was mijn antwoord in eerste instantie:
Hallo Silvano,Achter op de monitor staat een nummer dat wordt aangeduid met S/N. Is dat het serienummer? Wel nu, dat is S/N: CN-008DXD-74261-5C8-15KSMaar wat is het servicetagnummer? Ik neem aan dat jullie weten wat het servicetagnummer is.En wat is het dps nummer? Van de vervangende monitor heb ik alleen een factuur, die een creditfactuur genoemd wordt. Hier staat geen nummer op dat begint met 103. Ik neem aan dat ook dit een vraag is die jullie beantwoorden?Graag ontvang ik een antwoord op dit mailtje.
Achter op de monitor staat een nummer dat wordt aangeduid met S/N. Is dat het serienummer?
Wel nu, dat is S/N: CN-008DXD-74261-5C8-15KS
Maar wat is het servicetagnummer? Ik neem aan dat jullie weten wat het servicetagnummer is.
En wat is het dps nummer? Van de vervangende monitor heb ik alleen een factuur, die een creditfactuur genoemd wordt. Hier staat geen nummer op dat begint met 103. Ik neem aan dat ook dit een vraag is die jullie beantwoorden?
Graag ontvang ik een antwoord op dit mailtje.
Maar het zat me niet lekker. Ik ben het zat! Het dps nummer waaronder de monitor is ingeboekt! Dus ik stuurde deze mail 2 uurtjes later:
Hallo Silvano,Ik heb er nog eens over nagedacht, en een en ander begint me behoorlijk dwars te zitten. Op 5 februari heb ik die monitor bij jullie besteld, en tot op heden heb ik nog steeds geen goed functionerende monitor in huis. Aangezien jullie het een en ander van Dell laten afhangen en Dell nummers van me wil hebben, zie ik ook geen schot in de zaak komen. Ook irriteert het me dat jullie me vragen wat het servicetagnummer is. En wat het dps nummer is waaronder de vervangende monitor is ingeboekt. Ik heb niks ingeboekt.Ondertussen ben ik nog steeds tijd en energie kwijt aan deze monitor. Om het serienummer te vinden, moest ik eerst de monitor weer loskoppelen en van te voren alle attributen die ik rondom geinstalleerd heb, opzij leggen. Toen ik de monitor weer aangesloten had, bleek ik het scherm niet achterover te kunnen kantelen. Bleek dat het scherm niet meer goed vastzat aan de poot, de bevestiging was half los. Dus weer computer uitzetten, stekkers eruit etc.Natuurlijk moeten jullie over het functioneren van deze monitor met Dell praten. Maar jullie (Azerty) zijn degene waar ik mee in zee ben gegaan en aan jullie heb ik 289 betaald voor de monitor. Na ruim twee en halve maand met een storende monitor te zitten, diverse mailtjes en ook nog een monitor moeten inpakken en weer terug sturen, heeft het wel lang genoeg geduurd. Ik wil graag morgen mijn geld terug hebben en de monitor aan jullie retourneren.
Ik heb er nog eens over nagedacht, en een en ander begint me behoorlijk dwars te zitten. Op 5 februari heb ik die monitor bij jullie besteld, en tot op heden heb ik nog steeds geen goed functionerende monitor in huis. Aangezien jullie het een en ander van Dell laten afhangen en Dell nummers van me wil hebben, zie ik ook geen schot in de zaak komen. Ook irriteert het me dat jullie me vragen wat het servicetagnummer is. En wat het dps nummer is waaronder de vervangende monitor is ingeboekt. Ik heb niks ingeboekt.
Ondertussen ben ik nog steeds tijd en energie kwijt aan deze monitor. Om het serienummer te vinden, moest ik eerst de monitor weer loskoppelen en van te voren alle attributen die ik rondom geinstalleerd heb, opzij leggen. Toen ik de monitor weer aangesloten had, bleek ik het scherm niet achterover te kunnen kantelen. Bleek dat het scherm niet meer goed vastzat aan de poot, de bevestiging was half los. Dus weer computer uitzetten, stekkers eruit etc.
Natuurlijk moeten jullie over het functioneren van deze monitor met Dell praten. Maar jullie (Azerty) zijn degene waar ik mee in zee ben gegaan en aan jullie heb ik 289 betaald voor de monitor. Na ruim twee en halve maand met een storende monitor te zitten, diverse mailtjes en ook nog een monitor moeten inpakken en weer terug sturen, heeft het wel lang genoeg geduurd. Ik wil graag morgen mijn geld terug hebben en de monitor aan jullie retourneren.
Hoop voor je dat OF Dell OF Azerty snel met een oplossing komen.
Isaa om 12:13, 15-04-2016Als ik vandaag niks van Azerty hoor, ga ik een klacht indienen m.b.v. www.klacht.nl. De klacht wordt dan zichtbaar op internet en in de resultaten van google. Dit lijkt me de beste aanpak, of heeft iemand nog suggesties?
In elk geval jouw correspondentie (emails etc.) bewaren (printen, ordner).Je hebt volkomen gelijk, een product wat niet aan schappelijke eisen kan voldoen en er aanspraak gemaakt wordt op garantie. Je hoort inderdaad ook bij Azerty te zijn. Waar zij hun producten van inkopen, is niet voor jou/ons interessant.
Heb je evt. rechtsbijstand in deze geraadpleegd?Volgens mij zou het bedrijf na alles (en voor alle tegenslagen) jou per ommegaande moeten terugbetalen (en jij de monitor retourneren).
Ik zie je reactie nu pas, soms krijg ik geen mailtje van MacFreak dat er een nieuw bericht is. Het afgelopen uur heb ik al zitten kijken op de site van Xando, omdat ik er over zit te denken om een geheel nieuwe computer te kopen, met Apple Care Protectionplan. Dan kan er eventueel iemand naar je toe komen, mocht er een reparatie nodig zijn. Dan kan ik sowieso alles aan hun over laten, dat is beter voor mij. (Misschien ook voor jullie? )
Ik moet nu uitrusten, maar als ik weer boven water ben, ga ik het uitzoeken bij rechtwijzer of waar dan ook.
Echter, als er hier spijkers met koppen geslagen worden, zal de ware aard van de u2415 waarschijnlijk voor jou een mysterie blijven... Of hopen op Hexdiy, die zich vastgebeten heeft aan de u2415.
We hebben uw case bij Dell neergelegd en Dell heeft deze informatie nodig om deze case te onderzoeken. Graag vernemen we van u de servicetag van uw serviceproduct.De servicetag van Dell is achter op de monitor te vinden.http://www.dell.com/support/contents/nl/nl/nldhs1/article/Product-Support/Self-support-Knowledgebase/locate-service-tag/Projectors-Monitors Het 103 nummer betreft het RMA nummer van Dell.Dit nummer hebben wij in ons bezit. (10317791085) We wachten op een oplossing van Dell.Bedankt voor uw reactie.
Maar daar ga ik niet meer op in. Ze hadden veel eerder met deze vragen moeten komen. En nog beter: wat is er gebeurd met de eerste u2415 die ze me toegestuurd hadden? Als ze die onderzoeken, weten ze ook wat er met deze aan de hand is. En daar hebben ze heel veel tijd voor gehad. Ze mogen met Dell doen wat ze willen, maar voor mij is het te laat.
Isaa om 14:59, 15-04-2016En ook Spooter: bedankt voor je reactie! (knip) Of hopen op Hexdiy, die zich vastgebeten heeft aan de u2415.
Nog even samenvatten:
- Ofwel geeft de Dell U24XX reeks de EDID niet naar behoren door aan OSX en Linux ( en sommige Windows) computers,waardoor die in een achterlijke non-plug-n-play fallback resolutie belanden.In een vorig citaat hier is dit allerminst ontkend door Dell Chris_M op het Dell forum, na een vraag van mijnentwege.
- De Dell U24XX reeks heeft zeker een probleem met het doorlussen over de Displayport OUT: daar wordt het EDID in elk geval niet doorgegeven.
- Ofwel is de default van de Dell U2415 of hele U24XX reeks op Displayport de Displayport versie 1.2,wat vele grafische kaarten, waaronder Mac grafische kaarten, in het bijzonder die van de Mac Mini van Isaa niet kunnen leveren.In dat geval dient de DisplayPort versie 1.2 afgeschakeld te worden in het keuzemenu van de Dell monitor zelf.De precieze werkwijze wist Dell Chris_M me ook niet te communiceren, maar hij heeft op het Dell forum daar al het een en ander gepost.
- Op p. 4 van dit topic staat een post van Doctor Apple, waarbij hij deze problemen bevestigt, en bovendien ook nog wijst op mogelijke problemen met de gebruikte kleurmodus (RGB dan wel YcBcR).
- in die die post stelt Doctor Apple ook:
De Apple Mini DVI -> DVI adapters zijn enkel DVI-D compatible, terwijl de uitgang ook DVI-I aankan
Ziezo, dit is het voor vandaag, morgen een zware werkdag. Al mijn research links hierover staan in dit topic, lees ze zo jullie willen.
Through the Monitors On-Screen Display menu (OSD), change the option from MST "OFF" to MST "Secondary" (You are changing the monitors setting from DP 1.2 to 1.1).It may be necessary to restart the computer for monitor settings to activate.
http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN296015
Wat wellicht het geval is met de Mac Mini van ISAA.
Ik denk dat dit euvel gaat blijven aanhouden als Displayport v. 1.2 niet wordt afgeschakeld in de menu's van de Dell monitor zelf. Blijf op Displayport v.1.1.
EDID aangeleverd aan Mini DisplayPort is wellicht ook hetzelfde als dat op HDMI. Geen probleem, als dat EDID ook het juiste is.
Als het EDID op HDMI het foute/ontbrekende EDID op Displayport volgt, loopt de boel geheid in de soep.
Of Dell zelf van dat euvel op de hoogte is weet ik niet, maar ik vind wel een Nederlander op het Dell forum die van wanten weet, en gerelateerde problemen heeft op een Windows bak.http://en.community.dell.com/support-forums/peripherals/f/3529/t/19580375?pi23185=3
Als hij een workaround voor Windows heeft gevonden maak ik me sterk dat deze Mac community dat ook kan.
If all else fails: EDID override dankzij SwitchResx op Mac OSX:http://www.madrau.com/srx_download/download.html
Edit: en nog dit:
I was having the same issues but a simple change of the monitor setting to disable DP 1.2 fixed the issues. Most computers are not fully 1.2 compliant yet, even fewer support MST which is the main feature of 1.2, so it does not harm to disable it.
Once DP 1.2 is disabled, I highly recommend forcing RGB mode by using the various links in recent threads regarding blurry text - and this applies to just about any external monitor on a recent Mac, unfortunately.
En nog dit:
The U2414 monitors are very good - PWM free, even backlighting, etc - and the above issue isn't due to the monitors, but rather the lack of understanding by people when to use or disable certain features like DP 1.2.
Bron: http://forums.macrumors.com/threads/mac-mini-dell-u2414h-display-port-problem.1713591/ (Bewerkt door HEXDIY om 7:47, 17-04-2016)
(Bewerkt door HEXDIY om 8:12, 17-04-2016)
Sinds kort heb ik de opvolger van deze monitor in mijn bezit (de U2515h) en dit werkt icm. mijn MBP early 2011 ook nog niet naar behoren.
Al een week zoek ik op diverse fora naar tips of vergelijkbare ervaringen maar tot nu toe weinig gevonden wat me echt verder helpt. Jullie discussie over de U2415 is erg uitgebreid en de monitor lijkt in een aantal opzichten op die van mij dus ik hoop dat een van jullie mij (en andere U2515h gebruikers) verder kunnen helpen..
Het probleem: zowel horizontaal als verticaal staan er zwarte balken op het scherm van een paar cm (dus rondom het scherm). Wat ik ook doe, het lukt me niet om het scherm beeldvullend te krijgen. Het beeldscherm schalen of resolutie veranderen helpt iig niet. De resolutie staat op 2560x1440 en is geconnect via DP. Zou het aan de videokaart van mijn MBP 13" early 2011 liggen?
Heeft iemand hier ervaring mee of een andere goeie tip?
Tx alvast!
https://support.apple.com/kb/PH22160?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL
(Bewerkt door Pieterr om 11:09, 17-04-2016)
Die optie had ik inderdaad al geprobeerd maar dat hielp niet. het is geen underscan helaas anders was het snel opgelost.
Mocht je nog een ingeving hebben dan ben ik erg benieuwd.
MacMettis om 10:29, 17-04-2016 De resolutie staat op 2560x1440 en is geconnect via DP. Zou het aan de videokaart van mijn MBP 13" early 2011 liggen?
Resolutions 1280 by 800 (native), 1152 by 720, 1024 by 640, and 800 by 500 pixels at 16:10 aspect ratio; 1024 by 768, 800 by 600, and 640 by 480 pixels at 4:3 aspect ratio; 1024 by 768, 800 by 600, and 640 by 480 pixels at 4:3 aspect ratio stretched; 720 by 480 pixels at 3:2 aspect ratio; 720 by 480 pixels at 3:2 aspect ratio stretched
Dat zou betekenen dat bij 1280 x 800 (native) instelling op je Macbook je op het Dell scherm onder en boven 640 pixels en links en rechts 320 pixels over houdt. Je MBP kan niet meer pixels vertonen. Is het Dell scherm in te stellen op 1280 x 800?
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i5-2.3-13-early-2011-unibody-thunderbolt-specs.html
heeft ie de Intel HD Graphics 3000, met een maximum resolutie van 2560x1600. Probeer dus ook eens die resolutie. Op een beeldhoogte van slechts 1440 gaat ie wellicht een letterbox formaat maken in beide richtingen.
The maximum resolution supported on an external display is 2560x1600.
De beeldschermverhouding ( aspect ratio) van je MBP is 16:10. Probeer dus eens een custom resolutie in te stellen van 2304x1440. Desnoods via SwitchResX.Dat zou alle pixels van je Dell moeten vullen. Probeer anders de optie "scaled" in je beeldschermvoorkeuren.
Of probeer elk van de standaard 16:10 resoluties:1280x8001440x9001680x10501920x1200
Zie ook:
https://m.reddit.com/r/Monitors/comments/352odz/help_picking_between_24_at_1920x1200_or_27_at/
https://en.wikipedia.org/wiki/16:10
Ik begin te vrezen dat de native aspect ratio van je Dell U2115 slechts 16:9 is. Diens native resolutie is in elk geval 2560x1440, native scanrate slechts 60 Hz.
Nog een vraagje, Mettis: wil je een extended of een gespiegelde desktop?
Edit: sorry jtk, ik was nog aan het opzoeken & tikken toen jij al had gepost.
(Bewerkt door HEXDIY om 23:07, 17-04-2016)
Wat blijkt? De Dell U-2XXX reeks heeft 2 versies: de M en H suffix.H-suffix is een 16:9 flat panel versie.M-suffix is een 16:10 flat panel versie.
Jij hebt een H-suffix Dell monitor, dus dien je wellicht resoluties om te rekenen, want je Macje zit wellicht op een 16:10 beeldverhouding, niet op 16:9.
Of je wisselt gewoon je scherm om, of je houdt mijn omrekenfactor in het oog, en maakt een custom profiel aan.
Succes!
In mijn instellingen kom ik niet verder dan 1280x800 (native) zoals Jtk ook aangeeft. Heb verder inderdaad de Intel HD Graphics 3000 maar een resolutie van 2560x1600 zie ik niet als optie (ook niet als ik het scherm schaal).
@Hexdiy, ik wil het scherm als extended gebruiken niet als gespiegeld. Ik vind het dus vreemd dat mijn Mac de resoluties van het ene scherm (mac) niet van het andere (monitor) los kan vaststellen, of heb ik dat mis?
Het antwoord zit m denk ik idd in de suffix M en H. Net ook een post op Dell gevonden over hetzelfde probleem en daarmee ook naar verschil Mac/Windows verwijst:
http://en.community.dell.com/support-forums/peripherals/f/3529/t/19682331
Ik denk dat ik even ga bellen met de winkel om te vragen of ruilen tot de opties behoort (leveren ze überhaupt M-suffix monitoren), en jullie advies is anders met SwitchRex custom resolutie proberen?
Tx!
Probeer anders eerst eens met het veel simpelere Display Menu of je de juiste settings voor je externe scherm kunt instellen.
http://displaymenu.milchimgemuesefach.de
In noodgevallen probeer je idd. best SwitchResX om een custom resolutie te forceren, maar met wat al in OSX zelf zit zou je toch al een heel eind moeten komen.
Ziehier nog een antwoord van DELL-Chris M daarover:
Every monitor User's Guide has a listing of which aspect ratio they utilize. For example, the U2515H uses 2560x1440 60Hz, Wide 16:9. So if the OSD (On Screen Display) list the correct aspect ratio Wide 16:9, Resolution 2560x1440 60Hz, and Maximum Resolution 2560x1440 60Hz, the monitor is setup correctly. Which is why we ask users to set the monitor to Factory Defaults and then run the Self-Test and BID (Built-In Diagnostic). If the failure is seen on those test, we would simply exchange the monitor if inside the 3 year warranty period.
Enne, Dellhex uit je link ben ikzelf. Heb je een H model, dan heb je idd. de verkeerde native aspect ratio voor je Mac, denk ik.
Nogmaals trouwens: probeer ook eens je Displayport 1.2 af te zetten (zie plaatje).
@Hexdiy, kewl, mooi dat jij dat had gepost, had je niet herkend onder een pseudo-pseudoniem
Hoe kan ik checken of ik een M of H model heb? op de doos staat levensgroot U2515H, dus misschien zoek ik te ver en staat het voor mn neus? geen idee. tip?