geplaatst door: Studio Stijn
Ik heb een MacBook Pro retina 15 inch.
Gisterenavond ontdek ik een dode pixel. Ik zoek wat op en lees meerdere verhalen over opgeblazen pixels die je ook kunt voelen op je beeldscherm. Onzin, denk ik. Tot dat ik wrijf over mijn oplichtende plekje op het scherm. En verrek, er zit een klein beschadigingetje. Ik durf er niet aan te krabben, maar de plek licht duidelijk op als het beeld heel donker is.
Vandaag ben ik naar ICentre Tilburg geweest. Zij kunnen hem opsturen, maar als t geen garantie is, ben ik €90 kwijt aan onderzoekskosten. Alternatief, naar de macstore in Amsterdam met laptop.

Wat denken jullie enerzijds over de pixel maar ook het verhaal van de onderzoekskosten. Mag ik niet gewoon verwachten dat als ik apparaat koop, dat ik het voor een garantiebepaling, kosteloos bij de winkel moet kunnen aanbieden?

Voor de volledigheid er heeft bij mijn weten niets klem gezeten tussen mijn laptop dat deze beschadiging heeft veroorzaakt. Als ik heel precies meet, valt het plekje ingeklapt binnen met toetsenbord veld en zal een zandkorrel o.i.d dus niet het scherm in prikken. En is het denkbaar dat een bij een dergelijk soort beschadiging de pixels in je scherm ook beschadigen? En als je een screenshot maakt van de dode pixel, moet je hen dan ook op de foto kunnen zien?

https://discussions.apple.com/thread/4569807?start=15&tstart=0

(Bewerkt door Studio Stijn om 16:10, 21-05-2014)

(Bewerkt door Studio Stijn om 3:37, 27-05-2014)

Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 16:16    reactie #1
geplaatst door: kiopoula
Persoonlijk zou ik zeggen: garantiegeval. Je wilt geen dode pixels op je scherm en zeker niet op een MBPr.
De criteria bij Apple liggen anders. Wat dat precies in het geval van een retina scherm is weet ik niet. Voor gewone schermen is dat 4 tot 5 pixels geen garantie, daarboven wel vervanging onder garantie. Daarbij wordt ook nog gekeken naar waar die pixels precies zitten. Is dat midden op het scherm b.v. dan weegt dat zwaarder dan binnen 1 cm aan een rand.
Hier is het ook iCentre die zich daarachter verschuilt. Kent Apple de garantieclaim toe of niet.

Jij als klant van iCentre hebt daar echter niets mee te maken. iCentre heeft jou destijds niet gezegd dat er 1 pixel stuk was of binnen de garantietermijn stuk zou gaan. Er is jou dus een ondeugdelijk product geleverd. Dat geeft jou binnen de NL wetgeving recht op een kostenloze reparatie van het euvel. Pixel uit! Sorry, punt uit.

Zij zullen je dan ook geen 90 euro onderzoekskosten in rekening mogen brengen wanneer zij zelf niet kunnen zeggen of dit wel of niet onder de garantie van iCentre valt. Immers, het is iCentre die jou de aankoopgarantie geeft, niet Apple.

In dit hele verhaal is het niet onbelangrijk hoelang geleden je de MBPr hebt aangeschaft. Langer dan 2 jaar geleden? Vergeet het dan maar, dan is moeilijk nog aan te tonen dat het om een fabrieksfout gaat.
Minder dan 6 maanden geleden, dan moet men aantonen dat jij die pixel kapot hebt gemaakt en mag men absoluut geen onderzoekskosten rekenen.

Een dode pixel zie je niet op een screenshot. Je moet daarvoor echt een foto van het beeldscherm nemen.

(Bewerkt door kiopoula om 16:17, 21-05-2014)

Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 16:21    reactie #2
geplaatst door: Studio Stijn
De laptop is nog geen twee maanden oud.Maar hoe overtuig je ICentre ( aardige gasten overigens) ervan dat het en niet mijn probleem is dat zij blijkbaar geen garantie gevallen mogen afhandelen, en hoe toon je aan dat het geen door mijzelf toegebrachte beschadiging is?
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 16:27    reactie #3
geplaatst door: kiopoula
Omdat het minder dan 6 maanden is hoef jij NIET aan te tonen dat het jouw schuld is. De bewijstlast ligt in de eerste 6 maanden bij de verkoper.

Daarnaast maakt het voor jou absoluut niks uit, maar dan ook echt niks, dat iCentre geen garantiegevallen zou mogen afhandelen. Als verkoper zijn ze verplicht de garantieregels volgens de Nederlandse wet uit te voeren. Hoe ze dat doen is de zaak van iCentre. Daar heb jij dan weer niets mee te maken.

Je kunt e.e.a. precies nalezen op consuwijzer.nl: http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie
Dit is een site van de overheid. Verwijs de mensen van iCentre eventueel naar deze site.
Persoonlijk heb ik trouwens ook alleen maar aardige gasten bij iCentre ontmoet.

Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 16:31    reactie #4
geplaatst door: FanBoy
http://support.apple.com/kb/HT4044

If you are concerned about pixel anomalies on your display, take your Apple product to an Apple Authorized Service Provider or Apple Retail Store for closer examination. There may be a charge for the evaluation.

-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 16:41    reactie #5
geplaatst door: kiopoula
Over de link van Fanboy, hierboven: Dit zal juridisch in Nederland geen steek houden. Men kan op geen enkele wijze volhouden dat wanneer men eerst moet onderzoeken of dit wel of niet onder garantie valt daar kosten voor verschuldigd zijn. Zoals ik al eerder aangaf ligt de bewijslast bij de verkoper. iCentre zal jou dus duidelijk moeten maken waarom het niet onder hun garantie valt. In de garantievoorwaarden staat ..... daarom heeft u geen recht op kostenloze reparatie van uw MBPr.

Bij aankoop ben je akkoord gegaan met die garantievoorwaarden, voor zover deze conform de Nederlandse wet zijn. Binnen twee maanden na aanschaf kunnen ze jou dan nimmer de onderzoekskosten laten betalen. Wat men bij Apple ook beweert. Dat zou ook echt mooi zijn!

Mijn advies: Blijf vriendelijk en correct maar laat weten dat je bekend bent met de rechten die je hebt en er ook geen probleem mee hebt om dit zo nodig tot de bodem uit te (laten) zoeken.

Een ander advies aan ieder die een MBP of iMac aanschaft: Laat voordat je in de winkel de factuur betaalt het spul uitpakken en aanzetten. Je kunt dan gelijk op dode pixels e.d. controleren met b.v. deze dead pixel test:

Wanneer je online koopt mag je trouwens binnen 8 dagen zonder opgaaf van reden het apparaat retourneren. Controleer dus bij eerste opstart direct al op dode pixels. Probleem kan wel zijn dat deze pas na een aantal weken optreden. Dat was hier misschien ook het geval?

(Bewerkt door kiopoula om 16:45, 21-05-2014)

Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 16:49    reactie #6
geplaatst door: mayo
goede service zeg, zo houd je je klanten wel binnen!

Hoe durven ze, 9O euro als het geen garantie is, zou me diep schamen.

Misschien zouden ze het zou kunnen doen,

Welkom meneer, fijn dat we u weer als klant mogen begroeten!
Wat vervelend dat u een dode pixel heeft! mag eigenlijk niet voorkomen, zeker niet binnen 2 maanden.

Ik kan u zo niet vertellen hoe het komt maar we gaan dit kosteloos voor u onderzoeken.
U hoort  zo spoedig mogelijk van ons!

Ik krijg in Nederland steeds meer het gevoel dat ik als klant maar lastig ben en dat de middenstand het helemaal niet leuk vind als ik iets wil weten of wil kopen. Of het nou de gemiddelde Blokker of super of restaurant is. Als je binnen komt kan er meestal al geen begroeting van af en je wordt door de vakken vullers aan de kant gereden, aan de kassa kijkt bijna niemand je aan en volgens mij spreekt een groot gedeelte geen goed Nederlands, net als de gemiddelde taxi chauffeur .

Zwangere dame wilde met de taxi naar huis, kon geen taxi krijgen omdat de afstand te klein was!!!!!!!!!!!!

Ben toch in heel wat landen geweest maar Nederland staat toch echt aan de top van dit soort ongein.


Wat gek dat men steeds meer online gaat aanschaffen.


Laatst in Adam een gezelschap professoren uit andere landen in een restaurant, dachten dat ze door hun gastheer op de hak werden genomen toen ze onbeschoft en zonder enige vorm van service werden bediend, nee hoor dit is normaal!!!!!!!
:yucky:

Vuilnisman kunnen die zakken ook nog mee!!!!!!

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 17:18    reactie #7
geplaatst door: JGO
Een pixel die defect raakt heeft altijd een interne oorzaak. Nooit extern. Er zijn geen andere aanwijsbare oorzaken.

citaat, jammer genoeg ben ik de bron kwijt:

Occasionally the individual transistors responsible for carrying
current to a pixel will either short out or remain open resulting in
what is called a dead pixel. A "lit" pixel is one that appears as one
of several randomly placed white, red, blue or green pixel elements on
a dark background, or you may have a "missing" pixel which shows up as
a black dot on a light colored background.


Dus dan komt in beeld:

De consuWijzer (ministerie van economische zaken, dus dat is bindend) schrijft over garantie:

Gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

bron:

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is

En de onderzoekskosten? De verkoper houdt gewoon een slag om de arm (moet 'ie van zijn baas)


(Bewerkt door JGO om 17:27, 21-05-2014)

Doordrammende 8600, Zoevende G3 en
een MacMini
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 17:34    reactie #8
geplaatst door: kiopoula
Voor absolute duidelijkheid. Het maakt een groot verschil of je de computer zakelijk of privé hebt aangeschaft. Het gaat in de vorige reacties om consumentenrecht. Wanneer je de computer zakelijk hebt aangeschaft ligt het veel lastiger. Dit zou je dan aan je juridisch adviseur moeten voorleggen.
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 18:56    reactie #9
geplaatst door: Studio Stijn
Dag iedereen,
Ontzettend bedankt voor alle reacties.
Het is een privé aanschaf van 16 april, dus nog geen twee maanden oud.
Ben nog even terug geweest naar de winkel. Nogmaals, aardig personeel, maar ik wordt
geen steek wijzer. Ik bedoel, hoe moet ik nou mijn punt maken. Ik kan moeilijk de computer inleveren voor onderzoek, een formulier tekenen met hun voorwaarden, en dan mijn computer ophalen en in geval van geen garantie zonder te betalen weglopen. In andere woorden hoe krijg ik Icentre door de knieën?

En of het een dode pixel is weet ik natuurlijk niet zeker. Wat ik zie in een donker vlak is een intens oplichtend vlekje. Overigens ook behoorlijk midden in het scherm. en als ik het plekje bekijk met een lichte achtergrond zie ik een donker beschadigingetje. En ik wil dus dat apple een uitspraak doet over garantie zonder dat mij dat €90 kan kosten.

(Bewerkt door Studio Stijn om 19:02, 21-05-2014)

Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 20:03    reactie #10
geplaatst door: pjottervmr
Het is toch vrij simpel om uit te voeren.
Als je in de winkel niet verder komt met je klacht gewoon even een brief sturen naar hoofdkantoor van iCenter met de klacht en de reden waarom je denkt dat dit onder garantie valt.
Je moet wel even goed nakijken wat hierover vermeld staat bij iCenter over dit probleem.
Stel: bij iCenter staat niets hierover en bij Apple staat 0 dode pixels?
Dan geef je dus keurig aan dat je van mening bent dat het onder garantie voorwaarden valt binnen 6 maanden en dat iCenter maar zwart op wit moet aangeven waarom hun denken dat het niet onder deze garantie voorwaarden valt en dat jij verantwoordelijk bent voor deze dode pixel.
Zij moeten dit aantonen en aannemelijk maken niet jij. Als de laptop verder er nog perfect uit zien en alleen dat dode pixel heeft dan lijkt het me erg moeilijk dat iCenter zonder onderzoek te doen kan bepalen dat jij schuldig bent ICenter kan vervolgens dan vragen om de laptop te onderzoeken maar dat is dan op aanvraag van hun en daar hoef jij geen onderzoeken kosten voor te betalen hun willen toch weten wat de oorzaak is zodat ze geen garantie hoeven te geven? Als ze toch eisen dat je 90 euro geef blijven klagen en zeggen dat je niet verantwoordelijk bent en dat hun de garantie moeten geven. Als je lid bent van het CNV kun je vragen via hun advocaten dat hun even een brief opstellen zodra er een stempel van een advocaat op staat doet dit wonderen.....


It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 21:19    reactie #12
geplaatst door: Brinky
Ik zou inderdaad gewoon Apple bellen, was het niet zo dat je de eerste drie maanden sowieso applecare hebt? Hou je van de domme en lever hem bij een andere ASP in. Wie weet.
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 21:28    reactie #13
geplaatst door: Studio Stijn
Naar een apple store gaan kan ik inderdaad zelf doen. Met de trein naar Amsterdam vanuit Tilburg.
Kost me een dag. probleem opgelost. Maar dan door mezelf en gaat Icentre vrijuit.
De reden dat ik juist bij hen heb gekocht is: dichtbij, zodat als er iets is, het makkelijk kan worden opgelost.
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 22:18    reactie #14
geplaatst door: VwVanFan
Ik zou je toch adviseren om naar Amsterdam te gaan.
:woot:
De iCentre heeft totaal geen benul van klantenservice,en dat is
waarom ik er met een grote boog langsloop.
De enige zaak met fatsoenlijke service in Tilburg was Staples,maar dat is sinds kort
ook een wassen neus.( 2 maanden aan het leuren geweest met toetsenbord wat kapot was)
Blijft Saturn,waar het personeel (mijn ondervinding) klantvriendelijk is,maar geen service-centre zijn.
:yucky:
Mycom op de Schouwburgring gaat nog iets als je met de juiste persoon te maken krijgt.
Droevig gesteld met Apple in ieder geval in Tilburg.
A-Mac in den Bosch of Eindhoven kun je nog overwegen.

:cool:

En natuurlijk,als je Applecare hebt,gelijk Apple bellen.

Succes.

:thumbs-up:

Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 23:01    reactie #15
geplaatst door: neoman
Het zou best eens kunnen dat het helemaal geen dode pixel is maar een anomalie in het scherm. Je zegt immers dat je het puntje kunt voelen. Door die beschadiging kan het betreffende puntje als een soort prisma gaan werken voor de backlight verlichting. Uit onderzoek (wat je makkelijk zelf kunt uitvoeren met wat kleurtestjes en een vergrootglas) moet blijken of het een pixel fout of een schermfout is. Maar als het geen pixelfout is, zal direct de vraag opkomen hoe de beschadiging aan het scherm ontstaan is. Een sterke vergroting kan daar misschien iets over zeggen. Hoe dan ook vind ik EUR 90 aan kosten voor dat onderzoek obsceen. Een serieuze dealer zou uit coulance het onderzoek gratis moeten doen. En tenzij overduidelijk is dat je het zelf hebt veroorzaakt zou het onder garantie moeten worden hersteld. Overigens hanteert ook A-mac onderzoekskosten. Dus ik zou een bezoek aan Amsterdam overwegen. Retourtje Amsterdam is goedkoper dan de onderzoekskosten van een dealer. En waarschijnlijk is de customer service van een Apple store ook echt klantgericht.

Maar hoe oud is je laptop? En waneer ontdekte je de pixelfout? Direct?

En nee, het is niet mogelijk een dode pixel op een screenshot te zien tenzij dat screenshot met een camera gemaakt is.

(Bewerkt door neoman om 23:04, 21-05-2014)

Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
21 mei 2014 - 23:12    reactie #16
geplaatst door: kiopoula
Wanneer je dit rechtstreeks door Apple wilt laten afhandelen, hetzij via de AppleStore, hetzij via AppleCare, ben je 100% afhankelijk van een toekenning of afwijzing van de garantieclaim door Apple zelf. Dat terwijl Apple in deze kwestie juridisch gezien geen partij is.

Maar je kunt het proberen. Niet geschoten is altijd mis.Maar wat moet je wanneer Apple je claim afwijst? Terug naar iCentre? Ik denk daarom dat je dit direct met iCentre moet oplossen. Al kun je het natuurlijk best aan Apple voorleggen.

Maar het klopt ook allemaal wel. Men wil ook bij een mogelijke garantieclaim eerst geld zien om de kosten te dekken wanneer het achteraf geen garantiegevalletje blijkt te zijn. Daar kan ik op zichzelf ook wel inkomen. Er zijn nogal wat mensen die menen dat hun problemen door de computer hardware wordt veroorzaakt terwijl het een softwareprobleem blijkt te zijn. Alleen zal daar hier natuurlijk geen sprake van zijn :confused:

(Bewerkt door kiopoula om 23:17, 21-05-2014)

Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
22 mei 2014 - 09:38    reactie #17
geplaatst door: Studio Stijn
Vandaag gebeld met Icentre,
Zij hebben ruggespraak gehouden, en houden voet bij stuk. In het geval van geen garantie moet ik de onderzoekskosten betalen. Op een apparaat van €2000.
6 weken oud apparaat.
Op de vraag waarom Apple geen onderzoekskosten rekent, en zij wel krijg ik geen antwoord.
Kijk als je nou verzendkosten moet betalen, dat begrijp ik....

Hoe makkelijk is het om om deze reden een verkoop te laten ontbinden?
Iemand daar ervaring mee?

Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
22 mei 2014 - 09:54    reactie #18
geplaatst door: Godfather
Volgens mij is het probleem dat een dode pixel niet per definitie een ondeugdelijk product is. Ik vraag me dan ook af of wat kiopoula zegt werkt in dit geval. Alles klopt namelijk m.b.t. de garantie en de rechten en plichten die je hebt maar dat houdt allemaal op zodra het defect niet alszijnde ondeugdelijk kan worden bestempeld. Lastig dus...
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
22 mei 2014 - 10:03    reactie #19
geplaatst door: kiopoula

Citaat
Studio Stijn om 9:38, 22-05-2014
In het geval van geen garantie moet ik de onderzoekskosten betalen.

Dit lijkt mij volkomen terecht, maar dan wel achteraf, dus na het onderzoek.
Vantevoren kunnen ze je bijvoorbeeld wel al informeren bij welke redenen er geen toewijzing van de claim zal zijn. Jij kunt dan wellicht zelf al nagaan of het binnen die voorwaarden valt of niet.

(Bewerkt door kiopoula om 10:05, 22-05-2014)

Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
27 mei 2014 - 03:37    reactie #20
geplaatst door: Studio Stijn
Nou, even een update. Ik ben gisteren in de apple store in Amsterdam geweest.
Dikke garantie op t scherm. Dezelfde dag nog vervangen. Ik ben heel blij.
Exit Icentre met dit soort dure aanschaffen voor mij.
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
27 mei 2014 - 03:49    reactie #21
geplaatst door: JGO
Mooi! :thumbs-up:

Waarschijnlijk hebben zij dan wel de expertise in huis om zelf te beoordelen of de defecte pixel het gevolg is van een beschadiging van het scherm door de schuld van de gebruiker/eigenaar of - zoals algemeen - de oorzaak falende electronica is.

Doordrammende 8600, Zoevende G3 en
een MacMini
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
27 mei 2014 - 09:49    reactie #22
geplaatst door: kiopoula
Ik zou het even terugmelden aan iCentre met de toevoeging dat je na deze ervaring niet meer van plan bent om ooit nog wat bij ze aan te schaffen en kennissen en famillie ieder bezoek aan iCentre af te raden  :devil:
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
27 mei 2014 - 11:16    reactie #23
geplaatst door: Studio Stijn
Daar zal ik over nadenken. In de winkel ben ik prima geholpen. Garantie beleid vind ik niet klantvriendelijk. In ieder geval staat het nergens vermeld, die onderzoekskosten..
Garantie geval of niet (MacBook Pro retina) OPGELOST
27 mei 2014 - 11:33    reactie #24
geplaatst door: Brinky
Top, helaas is mijn ervaring bij APR's ook dat de service voor de verkoop beter is dan die na de verkoop...