Graag zou ik willen weten hoe je het scherm van de imac kunt kalibreren. Zelf heb ik de spyder 2 express nog uit mijn pc tijdperk , maar dit geeft geen goed resultaat. Het beeld wordt namelijk veel te geel. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd ook het kalibreren via de imac zelf, maar zonder wenselijk resultaat. Ik druk mijn foto's af bij profotonet, maar deze zijn eigenlijk altijd te kil/blauw. Iets meer geel toevoegen voordat ik mijn foto's verstuur is ook niet echt een optie (voor de ene foto werkt het, voor de andere absoluut niet).Heeft iemand een goede tip voor mij?
Alvast bedankt!
Groet, Mawo
Is die Spyder 2 eigenlijk wel geschikt voor LCD-schermen?
Sinds een paar jaar werk ik met een IMAC "27 model 2011 .Vermits ik héél veel foto's bewerk in photoshop is een juiste calibratie een noodzaak .Standaart uit de fabriek staat een IMAC nogal helder . Het beste is om de helderheid ongeveer halverwege te zetten op 50% .De kleuren leken op het eerste zicht visueel redelijk correct maar als ik mijn foto's liet afdrukken bij profotonet waren ze te rood .
Ik heb mij toen een x-rite i1 display pro aangeschaft .De installatie van de software verloopt zonder probleem en ook de calibratie is eenvoudig .Na de calibratie was mijn scherm iets roder wat te verwachten was vermits mijn afdrukken ook te rood waren .Sinds ik met dit toestel mijn IMAC gecalibreerd heb zijn mijn foto's steeds correct afgedrukt wat betreft kleur en densiteit . Eens per maand voer ik een nieuwe calibratie uit . Blijkbaar is de kwaliteit van het beeldscherm heel constant en het wekelijks calibreren zoals sommigen aanraden is totaal overbodig . Zelfs bij een maandelijkse calibratie zijn er geen verschillen te zien tenzij misschien een hééééél licht verschil in densiteit dat je enkel opvalt als je 10x voor en na gaat bekijken .
Er doen nogal wat verhalen de ronde dat je een glanzend IMAC scherm niet zou kunnen calibreren . Maar dit is de onzin .
Bedankt voor jullie advies!
De tweede vraag van paulusch is volgens mij veel belangrijker: hoe staan je kleurinstellingen van je Mac en van het fotoprogramma dat je gebruikt?
Als je je camera ingesteld hebt op Adobe RGB (1998) en Photoshop ook, dan ben je al bijna klaar. Daarna calibreer je je scherm zal je in Systeemvoorkeuren > Beeldschermen > Kleur als het goed is het aangemaakte gekalibreerde profiel zien staan en kan je gaan met die banaan.
Even testen met profiel overzetten kan natuurlijk altijd, maar in mijn ervaring is het als het allemaal goed staat helemaal niet nodig.
@ x7:Het verhaal van colormanagment op de site van Profotonet heb ik doorgelezen en heb geprobeerd om dat ICC-profiel te downloaden, maar na het downloaden houdt het op. Wanneer ik erop klik, krijg ik alleen een wit scherm en verder niets. Hoe ik dit moet installeren is mij een vraag. Krijg van profotonet geen support.
@ Marcvdc: In het programma van i1 display pro heb ik het display type op CCFL staan. Weet niet waar ik het type display kan vinden? Heb al het een en ander gegoogled, maar niets gevonden ook niet in mijn eigen computer. (heb een imac 10.1)Whitepoint heb ik op D65en luminance op 120, gewoon standaard dus eigenlijk.Ambiant light smart control heb ik aangevinkt, omdat ik niet vrij ben van omgevingslicht.
Heb het programma vandaag overdag laten kalibreren en nu vanavond met alle lichten uit.. Nog steeds blijft mijn foto op het scherm veel warmer dan op de foto afdruk .
Wat doe ik fout?
Robert om 21:11, 13-02-2013Ik zet nooit profielen over, als alles goed staat kan dat wel, maar hoeft niet.
Excusez, maar dat is onzin. Je kunt natuurlijk geluk hebben, maar net zoals je beeldscherm een profiel behoeft (kalibreren is in feite meestal niets anders dan een profiel van je beeldscherm maken) geldt dat ook voor een printer i.c.m. een bepaalde papiersoort.Ik maak veel grote afdrukken en maak van iedere papier-printercombinatie een profiel. Ik heb zowel een vellen- als een rollenprinter en die geven nu nagenoeg gelijke resultaten. Zo spaar ik heel veel tijd en geld.Overigens, die profielen gaan niet alleen over kleur, maar ook over gamma en doortekening in schaduwen en hoge lichten.
Verplichte kost: de NIDF-norm. Lees met aandacht de aanbevelingen op pagina 4 over de verlichting van de werkplek. Erg onderschat, maar heel belangrijk.
(Bewerkt door x7 om 23:23, 13-02-2013)
Ik heb sinds jaren een Lacie Blue Eye v2. Wat eigenlijk gewoon een vermomde Eye One Display is, zo word hij ook herkend door mijn systeem. Hierdoor hem in al die tijd gewoon Eye One Match 3 gebruikt ipv de standaard beperktere LaCie software.
Omdat er bij de overgang naar 10.7 niet meteen software voor beschikbaar was had ik mijn calibrator opgeborgen, maar blijkbaar iets te goed want ik realiseerde mezelf vorige week tijdens het installeren van een schone 10.8 installatie op een nieuw werkstation dat hij al die tijd nog ongebruikt in de kast lag.
Eye One had inmiddels een update uit waardoor ik hem weer kon gebruiken, ik dus geïnstalleerd maar het resultaat verbaasde mij nogal... Zie onderstaand screenshot:
Een keer opnieuw gedaan maar weer hetzelfde resultaat. We praten hier duidelijk niet over een nuance verschil in de zin van 'het lijkt wel ietsjes te groen'... Dan maar eens een ander werkstation proberen, dus ik de software geïnstalleerd op een nieuwere 27" iMac maar met 10.7 op.
Toen zag he er dus zo uit...
Niet 1:1 hetzelfde maar precies dezelfde groene kleurzweem.Ik dacht dat kunnen 2 dingen zijn:
1. i1 neemt me in het ooitje en ziet wel degelijk dat het geen originele i1 is maar een LaCie2. Hij is gewoon kapot na 4 of 5 jaar trouwe dienst.
Ik dus de originele Lacie software geïnstalleerd op beide werkstations, maar kreeg exact dezelfde groene kleurzweem op beide.
Ik kon het toch nog niet helemaal geloven dat dat ding was overleden, dus ik dacht misschien die andere iMac met Windows 7 via Bootcamp eens proberen..Eye One Match 3 geïnstalleerd, zonder problemen gekalibreerd en het resultaat is in één keer perfect.
Geen idee waar het in zit, maar begin nu toch wel aan mezelf te twijfelen.Is er iemand die me een beetje een duw in de goede richtting kan geven?
In onderstaand zit bestand zitten 5 aangemaakte profielen met in de naam precies van welke computer en OS hij aangemaakt is.https://dl.dropbox.com/u/69302878/profielen.zip
edit: instellingen gewoon volgens default:Whitepoint: D65Gamma: 2.2Lminuance: 120
(Bewerkt door Nelis00 om 11:58, 14-02-2013)
In de map Hulpprogramma's op je opstartschijf kun je het programma Digitale-kleurenmeter vinden. Daarmee kun je de RGB-waarde van iedere pixel op je beeldscherm meten. Je menubalk en de boven- en onderkanten van vensters moeten neutraal zijn.Check ook even in Systeemvoorkeuren/Beeldschermen of de nieuwe profielen wel geselecteerd zijn. Je kunt daar ook switchen tussen profielen (het originele profiel heet iMac); meet dan eens met Digitale-kleurenmeter wat voor effect dat heeft.
(Bewerkt door x7 om 14:08, 14-02-2013)
x7 om 22:45, 13-02-2013CitaatRobert om 21:11, 13-02-2013Ik zet nooit profielen over, als alles goed staat kan dat wel, maar hoeft niet.Excusez, maar dat is onzin. Je kunt natuurlijk geluk hebben, maar net zoals je beeldscherm een profiel behoeft (kalibreren is in feite meestal niets anders dan een profiel van je beeldscherm maken) geldt dat ook voor een printer i.c.m. een bepaalde papiersoort.
Excusez, maar dat is onzin. Je kunt natuurlijk geluk hebben, maar net zoals je beeldscherm een profiel behoeft (kalibreren is in feite meestal niets anders dan een profiel van je beeldscherm maken) geldt dat ook voor een printer i.c.m. een bepaalde papiersoort.
Dat laatste klopt, maar dat maakt wat ik schrijf volgens mij geen onzin (sowieso nogal een stevige omschrijving). Je bestanden en Photoshop zijn afgesteld op Adobe RGB (1998) en je kijkt naar jouw beeld via het gekalibreerde profiel, en je corrigeert dus ook het beeld terwijl je naar dat beeld krijgt via dat gekalibreerde profiel (en je neemt dat dus altijd mee).
Als je dan de omzetting doet naar het printerprofiel of Profotonet print met dat printerprofiel komt het volgens mij op exact hetzelfde neer. In de praktijk heb ik bij meerdere bedrijven laten printen en zette vroeger altijd over, maar vergat dat een keer en tot mijn verbazing kwam daar exact hetzelfde uit. Sindsdien doe ik dat nooit meer en nog nooit een probleem gehad.
Als ik thuis print op mijn HP Photosmart Pro B9180 dan zet ik mijn foto's toch ook niet eerst over, maar selecteer ik toch ook gewoon de juiste papiersoort etc. en komt het er ook exact hetzelfde uit als op mijn scherm, wat is het verschil..?
Nog iets: alleen enkele topschermen geven het complete AdobeRGB kleurgebied weer, dat van een iMac zal op 92, 93 % uitkomen, denk ik. Waardoor er ook (zeker bij bepaalde tinten) verschillen ontstaan tussen weergave en afdruk.
Dat heel kleurmanagement-verhaal is al sinds het begon een ondergeschoven kindje geweest bij Apple. Je zou denken dat ze het na twee decennia wel makkelijker gemaakt hadden, maar nee dus
Zelf heb ik een Eizo CG245W als hoofdscherm en een (vrij oude) 23-inch Apple Cinema Display als tweede. Zelfs als ik dat laatste zo scherp mogelijk calibreer is het verschil met de Eizo dramatisch; het is duidelijk rozer.
De Eizo is erg goed. Eénmaal calibreren met een i1 en het ding doet het regelmatig automatisch zelf.
Mijn laatste kalibratie gaf nu een veel roder scherm. Ik heb de foto's die ik gebruik ter vergelijking nu opnieuw bewerkt en besteld bij profotonet. Eens zien of het nu beter is.
Punt is ook dat ik vrij dicht bij een raam zit. Weliswaar staat mijn computer in een omgebouwde kast, maar heel optimaal is het niet. (Tja, ruimtegebrek he.. wacht nog steeds op Gaston )
Vind het wel fijn zoveel hulp te krijgen! Bedankt allemaal!
Mijn gedacht is nog steeds dat voor kritische correcties op kleur en densiteit de ruimte volledig duister moet zijn .Als ik aan foto's werk doe ik alles overdag behalve de laatste kleine correcties wat betreft de kleurzweem en helderheid , die doe ik pas 's avonds .
Verwacht ook nooit 100% hetzelfde te zien op een fotopapier en een beeldscherm .Dit zijn 2 verschillende media .Maar ik durf toch zeggen dat mijn foto's voor 95% gelijk zijn aan mijn beeldscherm .