geplaatst door: jtk
Na een nachtje slapen (sluimerstand) vertoonde mij MBA een grijs
scherm met een appeltje. Verder geen beweging of reactie op
toetsenbord of trackpad.

Uitgezet (uitknop een paar seconden ingedrukt) en weer aangezet.
Als normaal: boing, grijs scherm met appeltje en draaiende watermolen
maar die verdwijnt na 1 sec en verder gebeurt er niets.

De MBA van 2012 heeft een hardware test aan boord (versie 3A244). Starten
met D ingedrukt start deze hardware test. De korte versie loopt een tijdje,
totdat de progress bar op ongeveer 95% staat en daarna gebeurt er
zo'n 20 minuten lang niets meer. (Pass Number 1). De korte test zou zo'n 3
minuten moeten duren, mogelijk iets langer omdat er 8GB aan boord is.

De lange test nu gestart, en dat lijkt een tijdrovende zaak te worden: na
ongeveer 45 minuten is de voortgang op ongeveer 20% maar Total Time
Testing
wordt om de ongeveer 10 minuten en met enige vertraging
bijgesteld.

Iemand verdere suggesties (behalve fiets pakken en naar winkel gaan)?


jtk
geplaatst door: Sypie
Recoveren?
Het blijft een gedoe met die computers!
geplaatst door: jtk
Dank voor de reacties.

Recovery nu gestart. Moet zo'n 3 uur duren!

Zowel korte als lange hardware test lijken na 95%
voortgang vast te lopen: geen update van de
test-tijd meer.

Resultaat van Recovery volgt.

jtk
geplaatst door: jtk
Recovery lukt niet: foutmelding!

    OS X could not be installed on your computer

                          !

  OS X Mountain Lion couldn't be installed, because the disk Macintosh
  HD is damaged and can't be repaired.

  Click Restart to restart your computer and try installing again.

                       Restart


Was het voordeel van een Flash Drive dat die betrouwbaarder is
dan een HD?

Fiets staat klaar, naar de winkel morgen, binnen de garantietermijn.

jtk
geplaatst door: Robert

Citaat
jtk om 18:08, 21-07-2013
Was het voordeel van een Flash Drive dat die betrouwbaarder is dan een HD?

Mogelijk, maar wil je nu zeggen dat omdat het bij jou nu waarschijnlijk kapot is, dat dat wat zegt over de betrouwbaarheid van Flash Drives..?

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: boni
inplaats van meteen mee naar de winkel had de topic starter een bootable OS X usb stickje kunnen maken, dan de gehele SSD wissen, OS X van de usb stick terug installeren, dan time machine back-up terug zetten.
Als het probleem zich dan nog voordeed, dan pas terug naar de winkel om aanspraak te maken op garantie.

SSD's zijn betrouwbaarder dan HD's, maar nergens staat natuurlijk dat ze perfect en problemen uitgesloten zijn.
Pech mee hebben dus ook mogelijk.

MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
geplaatst door: mayo
terecht of niet, ik begrijp zijn reactie wel. :cool:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
geplaatst door: jtk
Voorlopige conclusie in de winkel: printplaat vervangen,
2-3 weken wachttijd. Vervangen door een 2013 model,
eventueel met enige bijbetaling was geen optie.

Eerder ook nog disk utility gedraaid (optie bij Recovery)
maar ook daar staat onmiddellijk dat het hopeloos is.

Ik hoop dat de reparateur het hoofd koel houdt.

jtk
MacBook Air 11" (2012) start niet meer na een nachtje slapen
7 augustus 2013 - 18:20    reactie #9
geplaatst door: jtk
't Heeft even geduurd. Een weekje na inleveren met claim
op garantie kon ik de MBA weer ophalen. "Niets aan de hand,
SSD nieuw geformatteerd en systeem weer geïnstalleerd".
En of ik de kosten maar wilde betalen. Na enige tegenspraak
bleek dat "kosten" en "garantie" toch niet met elkaar in
overeenstemming waren.

Thuis systeem weer opgetuigd, back-ups teruggezet,
instellingen aangepast, nieuwe back-up gemaakt en
toen dat na een paar uur klaar was bevroor alles weer.
Bij herstart  was de melding dat het systeem was herstart
door een fout en er verscheen een scherm met log-informatie
waaruit mocht blijken dat er een kernel panic geweest was.

Disk utility meldde een sloot aan fouten en was niet in staat
de schijf te herstellen. Schoonmaken en via wifi OS X weer
installeren leek te werken maar voordat ik kon beginnen aan
het terugzetten van de back-ups was het weer mis. Disk Utility
gaf duizenden meldingen bij "verify" en gaf snel een poging
tot herstel op. Foto's gemaakt van een paar van de disk utility
schermen.

Dus: weer op de fiets naar de winkel en, ja, na weer een weekje,
systeem weer hersteld en dit keer toch met een nieuwe SSD, "vervangen
onder garantie". Alles weer teruggezet en na een halve dag lijkt
alles weer te werken.

Het is kennelijk mogelijk een defecte SSD met formatteren weer
voor een paar uur te reanimeren maar uiteindelijk was de eerste
indruk ('disk crash") de juiste.

jtk
MacBook Air 11" (2012) start niet meer na een nachtje slapen
7 augustus 2013 - 18:26    reactie #10
geplaatst door: Esquare
Toch wel de kosten voor de eerste 'reparatie' terug gehad?
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
MacBook Air 11" (2012) start niet meer na een nachtje slapen
7 augustus 2013 - 18:27    reactie #11
geplaatst door: boni
merci voor je opvolgende post. Interessant om lezen.
Dat een defecte HD na formatteren weer een paar uur normaal kon functioneren wist ik.
Met een defecte SSD geen ervaring, maar die blijkt ook even te reanimeren blijkt uit je verhaal.
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
MacBook Air 11" (2012) start niet meer na een nachtje slapen
7 augustus 2013 - 19:51    reactie #12
geplaatst door: jtk

Citaat
Esquare om 18:26, 7-08-2013
Toch wel de kosten voor de eerste 'reparatie' terug gehad?

Nee, niet teruggehad, maar gewoon niet betaald.
Na enige discussie erkende contact in de winkel
dat dit een garantiezaak was. De 'fout' zat
duidelijk bij de administratie van de reparatie-afdeling.

Je zou kunnen redeneren dat als de juiste remedie
het opnieuw formatteren van de SSD is dit toch een
garantiezaak is: er staat in de leveringsvoorwaarden
nergens dat je als klant verplicht bent een externe bootable
drive
aan te maken. Na het verlopen van garantie
of care-programma heb je als klant de keuze: uitzoeken
hoe dat werkt met een externe drive en er ook één aanmaken
en zelf formatteren en herinstalleren of betalen voor de
inspanning van het service-instituut.

jtk