MacBook Pro 2016 audio output
7 december 2017 - 20:42   
geplaatst door: eyegraphic
Beste vrienden,

Enkele weken geleden had ik een presentatie te doen met mijn macbook pro 2016 met touchbar.
In de zaal waar ik de presentatie wou geven had ik een projector die enkel een vga aansluiting had.
Gelukkig had ik wat verloopkabeltjes mee.

USB-C -> Hyperdrive (HDMI) -> HDMI naar VGA converter

Voor het beeld was dit geen probleem.
Audio daarentegen was een ander paar mouwen.

Ik kreeg een melding dat er een USB apparaat te veel energie verbruikte en het inactief werd gemaakt.
Of iets dergelijks, het was weg voor ik het wist en heb het niet meer terug gevonden.

Daarna zijn alle problemen begonnen.
Ik krijg enkel nog een soort van ruis met een heel klein beetje audio uit mijn minijackuitgang.
Audio uit mijn luidsprekers lukt wel.

Wat heb ik al geprobeerd.
Reboot, PRAM reset, hardware test

Iemand een idee van wat ik nog zou kunnen proberen?


(Bewerkt door eyegraphic om 21:12, 7-12-2017)

Eyegraphic.be | Een oog voor grafisch werk
MacBook Pro 2016 audio output
7 december 2017 - 21:32    reactie #1
geplaatst door: eyegraphic
Hier is trouwens mijn EtreCheck rapport.
Daar lijkt alles nogal normaal te zijn.

EtreCheck version: 3.4.6 (460)
Report generated 2017-12-07 21:31:59
Download EtreCheck from https://etrecheck.com
Runtime: 2:13
Performance: Excellent

Click the [Lookup] links for more information from Apple Support Communities.
Click the [Details] links for more information about that line.
Click the [Remove/Report] links to remove adware or update the whitelist of legitimate software.

Problem: No problem - just checking

Hardware Information: ⓘ
   MacBook Pro (15-inch, 2016)
   [Technical Specifications] - [User Guide] - [Warranty & Service]
   MacBook Pro - model: MacBookPro13,3
   1 2,7 GHz Intel Core i7 (i7-6820HQ) CPU: 4-core
   16 GB RAM Not upgradeable
       BANK 0/DIMM0
           8 GB LPDDR3 2133 MHz ok
       BANK 1/DIMM0
           8 GB LPDDR3 2133 MHz ok
   Handoff/Airdrop2: supported
   Wireless:  en0: 802.11 a/b/g/n/ac
   Battery: Health = Normal - Cycle count = 183

Video Information: ⓘ
   Intel HD Graphics 530 - VRAM: 1536 MB
   AMD Radeon Pro 455 - VRAM: 2 GB
       Color LCD 3360 x 2100

Disk Information: ⓘ
   APPLE SSD SM0512L disk0: (500,28 GB) (Solid State - TRIM: Yes)
       (disk0s1) <not mounted>  [EFI]: 315 MB
       (disk0s2) <not mounted>  [APFS Container]: 499.96 GB

USB Information: &#9432;
    USB30Bus
       Apple Inc. iBridge
    USB31Bus
    USB31Bus

Thunderbolt Information: &#9432;
   Apple Inc. thunderbolt_bus_1
   Apple Inc. thunderbolt_bus_0

Virtual disks: &#9432;
   Macintosh HD (disk1s1 - APFS) /  [Startup]: 499.96 GB (41.37 GB free)
       Physical disk: disk0s2 499.96 GB (41.37 GB free)
   (disk1s2) <not mounted>  [Preboot]: 499.96 GB
       Physical disk: disk0s2 499.96 GB
   (disk1s3) <not mounted>  [Recovery]: 499.96 GB
       Physical disk: disk0s2 499.96 GB
   (disk1s4) /private/var/vm  [VM]: 499.96 GB
       Physical disk: disk0s2 499.96 GB

System Software: &#9432;
   macOS High Sierra  10.13.2 (17C88) - Time since boot: less than an hour

Gatekeeper: &#9432;
   Mac App Store and identified developers

Possible adware: &#9432;
   Unknown file: /Library/LaunchDaemons/com.ONEDaemon.plist
     /Library/Audio/Plug-Ins/HAL/Apogee/ONE/ONEPlugIn.bundle/Contents/MacOS/ONEDaemon
   One possible adware file found. [Remove/Report]

Kernel Extensions: &#9432;
       /Library/Extensions
   [not loaded]    com.apogee.driver.ApogeeUSBONEAudio (1.0.0 - SDK 10.10) [Lookup]
   [not loaded]    com.apogee.electronics.driver.one.plugin (1.7.3 - SDK 10.9) [Lookup]
   [loaded]    com.paragon-software.filesystems.ntfs (15.1.26 - SDK 10.10) [Lookup]

Startup Items: &#9432;
   ProTec6: Path: /Library/StartupItems/ProTec6
   Startup items no longer function in OS X Yosemite or later

System Launch Agents: &#9432;
   [not loaded]    6 Apple tasks
   [loaded]    178 Apple tasks
   [running]    106 Apple tasks

System Launch Daemons: &#9432;
   [not loaded]    35 Apple tasks
   [loaded]    177 Apple tasks
   [running]    118 Apple tasks

Launch Agents: &#9432;
   [running]    com.ApogeePopup.plist (Apogee Electronics - installed 2017-10-27) [Lookup]
   [not loaded]    com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2017-09-15) [Lookup]
   [failed]    com.adobe.ARMDCHelper.cc24aef4a1b90ed56a725c38014c95072f92651fb65e1bf9c8e43c37a23d420d.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2017-01-15) [Lookup]
   [running]    com.adobe.AdobeCreativeCloud.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2017-09-25) [Lookup]
   [running]    com.paragon-software.ntfs.notification-agent.plist (Paragon Software GmbH - installed 2017-11-15) [Lookup]
   [running]    com.teamviewer.teamviewer.plist (TeamViewer GmbH - installed 2017-12-07) [Lookup]
   [running]    com.teamviewer.teamviewer_desktop.plist (TeamViewer GmbH - installed 2017-12-07) [Lookup]

Launch Daemons: &#9432;
   [not loaded]    PT.updd.plist (? 0 ? - installed 2017-11-04) [Lookup]
   [running]    com.ONEDaemon.plist (? 4a2a9ccc e9599a02 - installed 2017-10-27) [Lookup]
   [loaded]    com.adobe.ARMDC.Communicator.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2017-01-15) [Lookup]
   [loaded]    com.adobe.ARMDC.SMJobBlessHelper.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2017-01-15) [Lookup]
   [loaded]    com.adobe.acc.installer.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2017-09-25) [Lookup]
   [running]    com.adobe.agsservice.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2017-09-28) [Lookup]
   [running]    com.cleverfiles.cfbackd.plist (Justin Johnson - installed 2017-09-16) [Lookup]
   [loaded]    com.dji.CineDeviceManager.plist (? ? ? - installed 2017-09-15) [Lookup]
   [loaded]    com.microsoft.autoupdate.helper.plist (Microsoft Corporation - installed 2017-10-31) [Lookup]
   [loaded]    com.microsoft.office.licensing.helper.plist (? 6d8cb30e afb3bef0 - installed 2010-08-25) [Lookup]
   [loaded]    com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist (Microsoft Corporation - installed 2017-10-10) [Lookup]
   [loaded]    com.ovh.hubiCFinderPlugin.Installer.plist (? ? ? - installed 2017-01-14) [Lookup]
   [running]    com.paragon-software.installer.plist (Paragon Software GmbH - installed 2017-11-15) [Lookup]
   [loaded]    com.paragon-software.ntfs.loader.plist (Apple, Inc. - installed 2017-12-01)
   [running]    com.paragon-software.ntfsd.plist (Paragon Software GmbH - installed 2017-10-30) [Lookup]
   [loaded]    com.teamviewer.Helper.plist (TeamViewer GmbH - installed 2017-08-24) [Lookup]
   [running]    com.teamviewer.teamviewer_service.plist (TeamViewer GmbH - installed 2017-12-07) [Lookup]

User Launch Agents: &#9432;
   [loaded]    com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2017-09-15) [Lookup]
   [loaded]    com.dropbox.DropboxMacUpdate.agent.plist (Dropbox, Inc. - installed 2017-08-11) [Lookup]
   [loaded]    com.google.keystone.agent.plist (Google, Inc. - installed 2017-09-28) [Lookup]
   [not loaded]    com.linotype.FontFolderProtector.plist (Linotype GmbH - installed 2017-12-07) [Lookup]
   [loaded]    com.skype.skype.shareagent.plist (Skype Communications S.a.r.l - installed 2017-08-01) [Lookup]

Internet Plug-ins: &#9432;
   AdobePDFViewerNPAPI: 17.012.20098 (installed 2017-12-07) [Lookup]
   AdobePDFViewer: 18.009.20050 (installed 2017-12-07) [Lookup]
   QuickTime Plugin: 7.7.3 (installed 2017-12-07)
   AdobeAAMDetect: 3.0.0.0 (installed 2017-09-25) [Lookup]
   SharePointBrowserPlugin: 14.7.3 (installed 2017-04-12) [Lookup]

3rd Party Preference Panes: &#9432;
   FUSE (installed 2017-09-21) [Lookup]
   NTFS (installed 2017-10-30) [Lookup]

Time Machine: &#9432;
   Time Machine not configured!

Top Processes by CPU: &#9432;
       14%     WindowServer
       12%     Google Chrome Helper
        9%     Google Chrome
        6%     Google Chrome Helper
        5%     Google Chrome Helper

Top Processes by Memory: &#9432;
   1.42 GB     kernel_task
   1.36 GB     Adobe InDesign CC 2018
   640 MB      thunderbird
   598 MB      Google Chrome Helper
   415 MB      Microsoft Excel

Top Processes by Network Use: &#9432;
   Input       Output      Process name
   344 KB      19 KB       thunderbird
   106 KB      133 KB      biometrickitd
   77 KB       55 KB       mDNSResponder
   78 KB       38 KB       TeamViewer_Service
   10 KB       4 KB        netbiosd

Top Processes by Energy Use: &#9432;
    16.52  Google Chrome Helper
    15.86  WindowServer
    11.28  Google Chrome Helper
     9.84  Google Chrome

Virtual Memory Information: &#9432;
   5.05 GB     Available RAM
   103 MB      Free RAM
   10.95 GB    Used RAM
   4.95 GB     Cached files
   0 B         Swap Used

Software installs (last 30 days): &#9432;
   product:  (installed 2017-11-15)
   Adobe Acrobat DC (18.009.20044):  (installed 2017-11-15)
   Microsoft Outlook for Mac:  (installed 2017-11-15)
   Microsoft PowerPoint for Mac:  (installed 2017-11-15)
   Microsoft OneNote for Mac:  (installed 2017-11-15)
   Microsoft Word for Mac:  (installed 2017-11-15)
   Microsoft Excel for Mac:  (installed 2017-11-20)
   Adobe Acrobat DC (18.009.20050):  (installed 2017-12-07)

   Install information may not be complete.

Diagnostics Events (last 3 days for minor events): &#9432;
   2017-12-07 21:04:58    mdworker32 Crash [Open]
       Cause:        import fstype:apfs fsflag:480D000 flags:240000005E diag:0 isXCode:0 uti:org.openxmlformats.presentationml.presentation plugin:/Library/Spotlight/Microsoft Office.mdimporter - find suspect file using: sudo mdutil -t 821112
       abort() called
   2017-12-06 20:33:57    Adobe InDesign CC 2018.app High CPU use [Open] [Details]

Files deleted by EtreCheck: &#9432;
   2017-12-07 21:28:50 - /Library/LaunchDaemons/com.MacUpdater.agent.plist - Unknown

Eyegraphic.be | Een oog voor grafisch werk
MacBook Pro 2016 audio output
8 december 2017 - 01:13    reactie #2
geplaatst door: cyrano
Ooit Protools geinstalleerd?
I'd tell you a UDP joke but you might not get it.
MacBook Pro 2016 audio output
8 december 2017 - 07:14    reactie #3
geplaatst door: eyegraphic
Neen, nooit protools of soundflower e.d. geïnstalleerd.
Het probleem is echt gekomen met de foutmelding van de te hoog energieverbruik van een usb poort.

5 minuten ervoor ging de output wel nog goed.
5 minuten erna was het kapot.

Eyegraphic.be | Een oog voor grafisch werk
MacBook Pro 2016 audio output
8 december 2017 - 09:18    reactie #4
geplaatst door: puk
Citaat

Hier is trouwens mijn EtreCheck rapport.
Daar lijkt alles nogal normaal te zijn.

EtreCheck lijkt wel adware te vermoeden (ONEDeamon).

Verder heb je voldoende kandidaten (drivers) die mogelijk verband houden met het euvel.

MacBook Pro 2016 audio output
8 december 2017 - 12:27    reactie #5
geplaatst door: eyegraphic
ONEDeamon is een driver voor de Apogee One microfoon die ik eens gebruikt heb van een collega.
Zal deze er nog eens af smijten en kijken of het beter is.
Ook maak ik eens een nieuwe gebruiker aan om te kijken of het daar wel werkt.

Keep you posted!

Eyegraphic.be | Een oog voor grafisch werk
MacBook Pro 2016 audio output
8 december 2017 - 21:31    reactie #6
geplaatst door: eyegraphic
Nog steeds geen beterschap...
Ik vermoed een hardwareprobleem...

Iemand met nog tips om te proberen?

Eyegraphic.be | Een oog voor grafisch werk
MacBook Pro 2016 audio output
9 december 2017 - 14:25    reactie #7
geplaatst door: Pudding
Ik weet niet wat het probleem is in deze maar ik weet wel dat ik liever geen minijack gebruik voor audio.
Apple laptops kijken ook echt naar wat er aanhangt aan die minijackpoort en nemen daarop diverse beslissingen.
Hi-tech en leuk voor thuis maar meer ook niet. In pro situaties gebruik ik altijd een usb naar gebalanceerd audio. Veel stabieler en beter geluid. Mocht je audio uit van de laptop stuk zijn dan kan dit ook nog een oplossing zijn om je een reparatie te besparen. Succes
MacBook Pro 2016 audio output
9 december 2017 - 15:41    reactie #8
geplaatst door: MacFrankie
Probeer eens een schone installatie! Of misschien eerst eens een nieuwe gebruiker aanmaken, opnieuw opstarten, en kijken of het probleem dan nog steeds optreedt (de Flixtest).
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
MacBook Pro 2016 audio output
9 december 2017 - 18:11    reactie #9
geplaatst door: puk
Citaat
eyegraphic om 21:31, 8-12-2017
Iemand met nog tips om te proberen?

Citaat
MacFrankie om 15:41, 9-12-2017
Probeer eens een schone installatie.

+1. (Gezien de geinstalleerde zut zeker te overwegen.)
MacBook Pro 2016 audio output
9 december 2017 - 19:48    reactie #10
geplaatst door: eyegraphic
Nieuwe gebruiker en clean install hebben ook niets opgeleverd.
Ik een externe usb geluidskaart, dat ik op een oude(re) laptop gebruikt heb om te dj'en.

Ik gebruik mijn audio via minijack slechts sporadisch, als ik snel wat moet monteren/beluisteren op locatie en ik geen geluid mag maken.
Meestal heb ik dan geen externe geluidskaart in mijn zak zitten.

Nu, ik ben er ondertussen van overtuigd dat het een hardwareprobleem is en heb hem ter herstelling aangeboden bij de firma waar ik heb hem aangekocht.
Ik heb immers nog een jaar garantie.

Eyegraphic.be | Een oog voor grafisch werk
MacBook Pro 2016 audio output
9 december 2017 - 20:44    reactie #11
geplaatst door: VwVanFan
Soms is de hardware gewoon de minijack waar je de oortjes in plugt.
In het verleden heb ik het ooit gehad,er zit een soort schakelaar in die soms blijft hangen.
Oplossing was de plug er een aantal malen snel in en uit doen.
Een cocktail prikker met een druppel alcohol kan ook werken.

Succes.

:reading:

(Bewerkt door VwVanFan om 20:48, 9-12-2017)

MacBook Pro 2016 audio output
10 december 2017 - 01:02    reactie #12
geplaatst door: HEXDIY
+1 VWVanFan!

@ eyegraphic: wat zegt Systeemprofiel/ SysteemInformatie over je interne geluidskaart?
Wordt die gedetecteerd?

(Bewerkt door HEXDIY om 1:03, 10-12-2017)

(Bewerkt door HEXDIY om 1:04, 10-12-2017)

If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.