Hartelijk dank voor elke reactie!
(*) S.M.A.R.T. status:197 Current Pending Sector 0x0022 100 100 000 Old age Always 8 (counts)De 8 staat voor het aantal sectors op de HD die onbetrouwbaar zijn gebleken.
(Bewerkt door JGO om 21:48, 15-12-2014)
Sowieso is een harddisk betrouwbaarder dan een SSD. De "betrouwbaarheid" van een SSD steunt zwaar op de TRIM-functie en op de redundantie&integriteitschecks waarmee de informatie op de SSD wordt opgeslagen.
Je kunt pech hebben met (bepaalde typen/merken) harddisks. Als je dat risico wil verminderen, gebruik je backups i.c.m. een goed backup- en opslagregime, of een tegen slechte sectoren bestand bestandssysteem (momenteel alleen het nog experimentele ZFS).
RMA sturen van de falende harddisk helpt niet, want je krijgt dan andermans (misschien nog erger falende) al wegens soortgelijk falen teruggestuurde zooi terug.
Je vermindert de kans op falende sectoren in de praktijk trouwens behóórlijk door een harddisk met een lagere opslagdichtheid te kiezen (dan is het magnetisch gebied per bitje groter, waardoor de kans op falen afneemt. Maar ja, dat is minder "sexy" tegenwoordig (ik bedoel de race naar méér opslagcapaciteit voor minder Euro's).
En nog even over jouw opmerking: 2 verschillende Macmini's en in 3 jaar tijd? Is er geen andere externe oorzaak? Zoals temperatuur, trillingen uitval en/of spanningsvariaties in de stroomvoorziening? Voor hetzelfde geld ligt het niet aan de harddisk, maar aan de omstandigheden ...
* falende sectoren zijn bij lage aantallen tegenwoordig "normaal", zelfs bij spiksplinternieuwe harddisks. Ze zijn inherent aan de hoge opslagdichtheid.
Heintje om 23:11, 15-12-2014[br of een tegen slechte sectoren bestand bestandssysteem (momenteel alleen het nog experimentele ZFS).
ZFS experimenteel? ZFS is behoorlijk van productie-kwaliteit hoor...Ik heb in ieder geval al mijn backups en alle data die ik belangrijk vind op ZFS-schijven staan.
Of bedoel je misschien de ZFS-builds voor OS X? Dat heeft helaas inderdaad een wat mindere status.
Ten eerste dank voor de uitgebreide informatie, Ik ga het eens allemaal doorspitten.
Ik ben een Backup freak (TM + Klonen) dus bedenkingen aangaande dataverlies heb ik niet.Met betrekking tot de pech m.b.t deze Hitachi schijven kan ik nog toevoegen dat de eerste Macmini na een jaar een falende HD had die onder garantie werd vervangen (ik dacht medio 2011)Nu dus opnieuw signalen die verdacht zijn.Met betrekking tot gebruik ben ik uiterst behoedzaam. De Mini, evenals de vorige, heb/had ik aan de onderzijde extra voorzien van schokisolerende schuimstof kussens en staat op een stabiel bureau in een niet stoffige kamer bij een constante kamertemperatuur van ± 17 à 18°C. Spanningsvoorziening loopt door een APC ups.
JGO om 0:02, 16-12-2014De Mini, evenals de vorige, heb/had ik aan de onderzijde extra voorzien van schokisolerende schuimstof kussens en staat op een stabiel bureau in een niet stoffige kamer bij een constante kamertemperatuur van ± 17 à 18°C.
Heb je de temperatuur binnen deze mini ook al eens nagekeken?
Want die schokisolerende schuimstof zorgt misschien ook voor warmteisolatie...
Inderdaad, inwendige temperatuur is ook zeker van invloed, en wel op de levensduur van alle componenten!
De temperatuur in de Mini kan erg hoog oplopen volgens SMCfancontrol, maar ook voelbaar op de bovenzijde als je in Toast een MP4 aan het exporteren bent naar VideoTS; het proces vooraf aan een DVD branden. Tot ruim 95°C.! Dus daarom gebruik ik SMCfancontrol in dat geval altijd, waardoor de temperatuur dan niet hoger komt dan ± 50°C bij een dan ingesteld toerental van 3000rpm.Maar ook bij normaal gebruik laat ik SMCfancontrol de fan 2000rpm. draaien i.p.v. de default 1800rpmDe Mini heeft een statisch ventilatortoerental, dus het verandert niet bij toe- of afnemende Processoractiviteit.Wat verder wel opvalt is dat bij de standaard instelling van 1800rpm de Mini warmer wordt, ± 43°C, dan bij een instelling van 2000 rpm. waarbij de temperatuur onder de 40 graden blijft. Da's verwaarloosbaar maar gevoelsmatig 'voelt' dat lekkerder.(edit)Ach ja, vergeet ik nog te schrijven: Neen, de schuimrubber voetjes zijn onwaarschijnlijk van invloed. Het zijn er vier met een diameter van ±1,2 cm.
(Bewerkt door JGO om 0:41, 16-12-2014)
JGO om 21:43, 15-12-2014...voor de doorvoersnelheid en ik heb gelezen dat ... in de Macmini, namelijk 6GB/sec. en de Hitachi slechts 3GB/Sec.
Je hebt opeenvolgend SATA I, II en III met respectievelijk 1.5, 3 en 6 Gbps. Dat komt in praktijk overeen met een maximale doorvoersnelheid van resp 150, 300 en 600 MB/s.
Jouw Mac mini heeft 2x SATA III. Je kunt dus 2 snelle SSDs (zoals de MX100) in je Mac mini stoppen.
Ach ja, de b (byte) en de Bit (B) hussel ik voortdurend door elkaar.
Dank voor de uitleg en informatie. Heintje heeft me ook wat gerustgesteld m.b.t. zijn opmerking dat nieuwe schijven door de optekenings compactheid al met fabricagefouten in de winkel liggen, maar toch monitor ik nu maar regelmatiger de S.M.A.R.T. status i.p.v. alleen op dat symbooltje van SmartReporter in de menubalk te letten.
Ha, en de daad bij het woord gevoegd zie ik nu dat 254: free fall sensor (wat dat nu weer mag zijn weet ik niet) op 3 staat. Gisteren was het nog een 0
Hitachi mag zich voor mijn part weer gaan bezighouden met dat waar zij goed in zijn. (bouwen van zware machines) Van harde schijven hebben zij, wat mijn mening betreft, geen kaas gegeten!
(edit: toegevoegde informatie)
(Bewerkt door JGO om 9:38, 16-12-2014)
En de schijf heeft niet al in de winkel fabricagefouten: in principe komt hij in uitmuntende staat door de kwaliteitscontrole heen in de winkel te liggen. Door de hoge datadichtheid is het alleen zo dat een lokale zwakheid in de magnetische laag en veel grotere invloed heeft, waardoor de kans dat op het héle schijfoppervlak ergens een bitje omvalt, fysisch groter is. En dan heb je dus een Current Pending Sector te pakken waar de schijflogica mee aan de slag gaat.
Je Smart-status bekijk je als daar aanleiding voor is en verder niet.Ik rij ook niet in mijn auto met de analyselaptop continu aangesloten om te kijken of ergens een parameter out of spec raakt: daar heb je de diagnosesoftware voor, die als dat nodig is een lampje laat branden in het instrumentenpaneel. Dat is aanleiding om de garage op te zoeken / in je Smart waarden te gaan kijken. Dus niet teveel met de motorkap open gaan rijden, dat is ongezond!
(Bewerkt door Heintje om 22:01, 16-12-2014)