Ik snap de werking van dit apparaat, en het heeft echt nut als je computer geen SPDIF (coax of toslink) output heeft. Echter, als je computer wel een SPDIF output heeft, en alle Mac's, de Airport Express en de Apple TV, heeft zo'n poort, dan is het apparaat zinloos.
Als je bron over een SPDIF poort beschikt, vind ik de V-Link om deze redenen zinloos:* de V-Link maakt van een slechte DAC geen goede DAC;* een goede DAC doet zijn eigen timing, waardoor het werk van de V-Link over wordt gedaan; het apparaat zit voor Jan met de korte achternaam in de keten;* een overbodig apparaat in een keten zetten is het toevoegen van een schakel die uit kan vallen: je keten wordt zwakker.
@Goodheart:Zoiets. Je kabels trillen dan niet, en worden luchtgekoeld, waardoor het signaal nog zuiverder door de zuurstofvrije koperen kabels heen giert, wat een nog optimalere muziekbeleving geeft. Valt ook in de elfen-categorie.
Overigens heb ik dezelfde vraag bij Bitperfect. Ik kom overal enthousiaste reviews tegen, maar niemand kan me vertellen waarom Bitperfect het beter zou doen dan iTunes. Sterker nog, en dat is wel grappig, iedere review ontloopt dat onderwerp met de mededeling dat je overal op het net de techniek erachter kan vinden en dat ze zich daar noet mee gaan vermoeien . . . . Volgens mij is iTunes ook bit perfect en zou ik niet weten hoe het bitperfecter moet.
(Bewerkt door Ziegler om 12:45, 24-04-2013)
Goodheart om 6:58, 24-04-2013Een kabel-van-de-grond-houder?
Klopt zoiets is het.
[news]Wel een grapjas die New-Yorker. Gaat wel cable-decouplers gebruiken maar denk dat hij véél en véél meer winst zou kunnen halen als hij eens de akoestiek zou aanpakken in die ruimte.
Je kan natuurlijk zover gaan met een Mac Mini zoals je wilt. In draadje waar Boni naartoe linkt wordt ook gesproken over Mojo Audio. Deze verbouwen een Mac Mini en pakken vooral storende elementen aan zoals de schakelende voeding veranderen in een lineare.
Voeding aanpakken gebeurt ook bij bijvoorbeeld Logitech Squeezebox Touch en zelfs bij een Sonos ( zoek maar eens op G-Sonos of klik gewoon hier ).
Kan dus zo gek als je zelf zou willen of je wat je financieel aankan. De enig hoort verschil, de andere niet. De ene zweert bij dergelijke aanpaken en de andere vind je weer je reinste lariekoek. Zelf laat ik de mensen in hun waarde, en tijdens dergelijke discussies zet ik liever gewoon een leuk muziekje op
Zelf vooral benieuwd wat Bluesound binnenkort vermag, zou de grootste ( en zoveelste *kuch* Simple Audio e.a. *kuch* ) concurrent moeten worden van Sonos.Bluesound is landelijk beschikbaar vanaf 1 mei maar kan je nu reeds beluisteren bij Wifimedia in Arnhem en nee heb daar geen aandelen.
Een gebruiker die zowel een Sonos als Bluesound heeft vind de laatste beter klinken, o.a. door een betere DAC.
En Bluesound mag dan nieuw lijken, het komt uit dezelfde stal als o.a. NAD en dat zal bij meningen wel een belletje doen rinkelen
Humm ben serieus afgeweken, ik laat jullie verder praten over bepaalde sprookjesfiguren [/news]
@MacDokkum, ik vind het heel frappant dat je een apparaat in je keten hebt waarvan je de werking duidelijk niet echt begrijpt. De V-Link doet precies wat MacFrankie je probeerde uit te leggen en niet wat jij denkt dat ie doet!De omzetting van b.v. AAC naar de ongecomprimeerde datastream gebeurt in alle gevallen in je computer en niet in de V-Link. De V-Link 'repareert' alleen de klok van het digitale signaal omdat die in het geval van USB matig is. Iets wat een high end DAC ook al doet.En de omzetting van de ongecomprimeerde datastream naar analoog geluid gebeurt altijd in een DAC (daar is dat ding nou eenmaal voor) en ook niet in de V-Link voordat iemand dat begint te denken.
En voor alle mensen die denken dat alleen BitPerfect de bitjes 'perfect' aan de andere zijde krijgt. Als je in iTunes de equalizer uit zet, geen plugins gebruikt met DSP en het volume op 100% houdt komen alle bitjes perfect aan de andere zijde. Ook bij een draadloze verbinding. De eventuele foute pakketjes worden automatisch door foutcorrectie in de software verbeterd. Buffering zorgt ervoor dat je geen storende hik in het geluid hoort. De volumeregeling kan in dat geval of door de DAC of door je versterker worden uitgevoerd.Het feit dat je nergens op het web de juiste werking van BitPerfect uitgelegd krijgt moet je aan het denken zetten.
En tot slot; het idee dat de computer de bitrate zou verlagen als ie het te druk heeft met andere taken is werkelijk te gek voor woorden.
Edit: Met m'n koptelefoon rechtreeks in m'n DAC eens grondig geluisterd, maar ik geloof werkelijk dat het helemaal niets doet met je geluid! Kan toch eigenlijk niet.
(Bewerkt door Ziegler om 21:14, 24-04-2013)
MacFrankie om 10:36, 24-04-2013Over '...cable-decouplers... (@TLM)'Je kabels trillen dan niet, en worden luchtgekoeld, waardoor het signaal nog zuiverder door de zuurstofvrije koperen kabels heen giert, wat een nog optimalere muziekbeleving geeft. Valt ook in de elfen-categorie.
Netkabels en en stekkers hebben een invloed op het geluid lees ik hier op Audio-life.nl. Zal dan wel, maar dan zullen de meeste mensen (ik ook) toch eerst een beter luisteraar moeten worden zoals hier > http://www.soundscapes.nu/luister.htm beschreven. En er daar kleven bepaalde "risico's" aan. Zoals 'het groeiend onvermogen om onderscheid te maken tussen kritisch luisteren en luisteren voor plezier en ontspanning.'.
pffieuw, gaat ver.
@ziegler: Ik merk ook geen verschil met bitperfect...Nu ja, voor 9, misschien te hoge verwachtingen.
In het bestek van dit draadje nog, de maker ervan start toevallig vandaag een blog: Ripping your CD Collection I. Metadata.
Het enige wat ik probeer is uitleggen hoe iets werkt. Als je weet hoe iets werkt, snap je het nut van het onderdeel in het geheel, en kun je voor jezelf een afweging maken of je het nodig hebt of niet. Oftewel: zoek zelf de balans tussen de Gamma- en elfenpsychologie. Wat vind jij zinvol en wat hoort volgens jou in het rijk der fabelen.
Mijn visie is de volgende. Ik hou van goede muziek, en die moet goed klinken. Een goede installatie mag geld kosten, maar het moet wel leuk blijven. Ik moet een uitgave kunnen verantwoorden, als ik dat niet kan, komt het ding er niet. Een goede DAC is belangrijk, maar als ik al een goede DAC heb, al dan niet ingebouwd in een versterker, dan geef ik geen geld meer uit aan een bit-timer. Als je bedenkt dat een goede DAC die bitjes nogmaals timet, weet je gewoon dat iets als een V-Link zinloos is als je bron al een SPDIF aansluiting heeft.
Hierboven staat mijn visie. Maar er bestaan natuurlijk ook andere visies! En mocht iemand overtuigd zijn dat een V-Link een aanwinst voor zijn installatie is: prima, vooral kopen! Alleen ik zou dat nooit doen. Wel een V-DAC als ik die nodig zou hebben, maar nooit een V-Link.
Waarschijnlijk omdat hij/zij problemen had met de kritiek die er kwam op zijn gebruik van de MA V-Link. Dan vind ik het persoonlijk héél zwak om dan zomaar je berichten te verwijderen. Je zit hier immers op een forum en daar worden discussies gevoerd. Als je daar niet tegen kan dan blijft hij/zij hier beter weg. Zeker uit dit draadje
@MacFrankie, nee je hebt niemand belachelijk gemaakt, maar gewoon reactie gegeven hoe jij het zag, daar kan de "tegenpartij" dan akkoord mee gaan of niet en in discussie treden met je om zijn/haar punt te verduidelijken. Maar nu is er geen discussie meer natuurlijk want de "tegenpartij" heeft zijn bijdrage verwijderd.
@Ziegler, vind het niet meteen terug maar er is ergens een artikel die technisch uitleg geeft waarom er verschillen zouden/kunnen zijn.
Heb zelf ooit de 30-dagen trial van Audirvana Plus gedownload en hoorde daar toch verschillen. Dat of het zat tussen mijn oren [/news]
neoman om 14:56, 24-04-2013En voor alle mensen die denken dat alleen BitPerfect de bitjes 'perfect' aan de andere zijde krijgt. Als je in iTunes de equalizer uit zet, geen plugins gebruikt met DSP en het volume op 100% houdt komen alle bitjes perfect aan de andere zijde. Ook bij een draadloze verbinding.
[ Ger ]
Ik heb al wat dingen gelezen over een dac, en eventueel de uitgang via usb of zelfs via de hdmi uitgang te pakken! Met die laatste kan ik volgens mij wel gewoon het hoofdvolume regelen met het toetsenbord!?Dat wil ik er wel inhouden dat laatste, anders is het qua gebruiksgemak een ramp vind ik.Een d/a omzetter heb ik ook in mijn voorversterker zitten, dus ik hoef dus geen externe aan te schaffen daarvoor....maar dan zit ik nog wel met de vraag hoe ik het digitale signaal in de voorversterker krijg in combinatie met de normale volume regeling via het toetsenbord?
boni om 17:40, 21-04-2013Intussen moet de topic starter (als hij nog volgt) zich wel verbazen over wat zijn vraag teweeg bracht.
boni om 17:40, 21-04-2013En dat is heden ten dagen toch geen probleem meer. Een verzamelaar van duizenden cd's over zovele jaren gaat waarschijnlijk ook niet meer struikelen over de aanschaf-prijs.bv. een budget 2-lader NAS aanschaffen en een grote schijf en men kan beginnen (natuurlijk ook meteen 2de back-up HD in aan of aan de NAS).In Lossless Apple/Flac rippen, (dan maar meteen met XLD - zie eerder tips link) maakt dat men nadien nog alle kanten uit kan moest men van gedachten veranderen.Dus voor twijfelaars daarin: lossless.
wie is de winnaar?
Iphonefan123 om 17:33, 25-04-2013voor ik weer straf krijg......het was een grapje
niekmh om 17:07, 25-04-2013Met die laatste kan ik volgens mij wel gewoon het hoofdvolume regelen met het toetsenbord!?Dat wil ik er wel inhouden dat laatste, anders is het qua gebruiksgemak een ramp vind ik.
Wat ik nu zeg klopt niet helemaal, want de schaal van geluidssterkte is een logaritmische schaal, maar het gaat om het idee.
De meeste muziek is opgeslagen middels 16 bits samples (bemonsteringen). In 16 bits kun je getallen tussen 0 en 65.535 kwijt, of getallen van -32.768 tot 32.767.
Met het volume op 100% geeft iTunes de volledige 16-bits samples door op de digitale uitgang.Met het volume op 50% wordt de samplewaarde door 2 gedeeld, en geeft iTunes 15-bits samples door op de digitale uitgang. Je verliest 1 bit aan detail, en omdat oneven getallen niet deelbaar zijn door 2 introduceer je vervorming.Met het volume op 25% wordt de samplewaarde door 4 gedeeld, en geeft iTunes 14-bits samples door op de digitale uitgang. Je verliest 2 bits aan detail, alle getallen die niet deelbaar zijn door 4 worden fout doorgegeven.Dit gaat zo door totdat het volume op 0 staat.
Met het volume op bv 80% wordt de samplewaarde maal 0,8 gedaan, en geeft iTunes allemaal herberekende, benaderde in plaast van extacte, samples door op de digitale uitgang. Je verliest 1 bit aan detail en introduceert veel vervorming.
Kies liever voor een versterker die te bedienen is met je iPad / iPod / iPhone, zo bedien je iTunes en het volume met één apparaat.
boni om 16:47, 23-04-2013Citaatniekmh om 15:23, 23-04-2013Als geluid's weergevers heb ik Bose 901's staan. Beetje vreemde "eenden in de bijt" in luidsprekerland, maar vind ze fantastisch klinken!Effe off-topic, maar als voorbeeld van verschillende gehoor-smaken is dit wel een goeie. Ik heb o.a hun grote broer, de bose 802 'transport' reeks met deksel op.Hoog en laag komt daar volgens mijn gehoor-gevoel smaak veel te weinig uit. Dat kan ook niet anders als je kijkt wat er in zit. Bose weet dat ook, vandaar de afzonderlijk actieve equalizer die het geheel dan oppept.
niekmh om 15:23, 23-04-2013Als geluid's weergevers heb ik Bose 901's staan. Beetje vreemde "eenden in de bijt" in luidsprekerland, maar vind ze fantastisch klinken!
dan nog.. Vreemde eend / combinatie inderdaad. Indertijd had ik een 11kg compacte zware tweeter vast bovenop elke van men 802's gemonteerd om deftige hoge tonen te krijgen en een joekel van een w-bin baskast van meer dan 100kg onderaan. LOL!De 901, 801, 802 zijn dus duidelijk mid-range only speakers.Als je die fantastisch klinken vindt, hoef je je CD's niet Apple Lossless te rippen volgens mij. OF: misschien juist WEL! Anders is het nog meer 'vreemde eend' klank.Want voor muziek vind ik de 802's een 'neusklank' hebben waardoor ik andere 'normale' speakers ben gaan (bij) gebruiken.Waarom ik mijn vreemde Bose eenden dan toch heb? Ideaal om te transporteren, stapelbaar (extra tweeter definitief verwijderd terug), heel diffuus, verspreiden wat er uit komt naar alle kanten, perfect voor speeches met micro. Soms praktisch bijkomstig voor muziek in mijn geval.(Bewerkt door boni om 17:07, 23-04-2013)
De 901, 801, 802 zijn dus duidelijk mid-range only speakers.Als je die fantastisch klinken vindt, hoef je je CD's niet Apple Lossless te rippen volgens mij. OF: misschien juist WEL! Anders is het nog meer 'vreemde eend' klank.Want voor muziek vind ik de 802's een 'neusklank' hebben waardoor ik andere 'normale' speakers ben gaan (bij) gebruiken.Waarom ik mijn vreemde Bose eenden dan toch heb? Ideaal om te transporteren, stapelbaar (extra tweeter definitief verwijderd terug), heel diffuus, verspreiden wat er uit komt naar alle kanten, perfect voor speeches met micro. Soms praktisch bijkomstig voor muziek in mijn geval.
(Bewerkt door boni om 17:07, 23-04-2013)