Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 19:18   
geplaatst door: schep075
Hallo,

Een kennis van mij heeft problemen met bovengenoemde app uit de app-store. Het programma is gratis te downloaden, zo ver geen probleem.

Maar, het blijkt echter dat je vanuit de app allerlei zaken kan kopen zonder een password in te voeren. Gevolg: haar zoontje van 5 heeft in 1 dag tijd voor € 100,- aan extra's gekocht, zonder dat zij het wist, totdat de nota's de appstore binnenkwamen. Ik weet niet of een van jullie vergelijkbare ervaringen heeft, maar dit lijkt op misleiding. Ik begrijp ook niet dat dit kan vanuit een app en is Apple onwaardig in mijn ogen.

Mijn vraag is ook wat je er tegen kan doen en bij wie je beklag te doen? Apple, verkoper van de app? Is de app store verantwoordelijk hiervoor etc.

Graag jullie reactie en/of ervaringen.

Eén gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 19:25    reactie #1
geplaatst door: orange
Hoe vervelend ook; dit is een veel voorkomend 'foutje'.
Je geeft zelf aan of er click-and-buy plaats mag vinden.

Geef je je device dan in handen van een kind, dan kun je dergelijke dingen verwachten.

Je beklag doen is dan ook niet echt van toepassing.
Behalve dan dat je jezelf een klap voor de kop kan geven dat je zo stom was.

Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 19:31    reactie #2
geplaatst door: FanBoy
Dat probleem heb je met die verrekte in app purchases.
Door schade en schande wijs geworden, mijn zoontje had voor zo'n domme robot wat extra moves gekocht.

In parental contols in app purchases uitzetten is de enige mogelijkheid

(ik verwonderde me overigens ook dat dit zo kon....)

-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 20:42    reactie #3
geplaatst door: BOlle
iOS onthoudt enkele minuten het wachtwoord voor de AppStore. Dat is handig als je meerdere apps wilt kopen binnen een bepaalde periode. Je hoeft dan maar één keer je wachtwoord in te voeren. De schaduwkant is dat het ook fout kan gaan: je koopt per ongeluk een app of nog erger: wat de kennis van schep075 heeft meegemaakt.

De periode dat iOS het wachtwoord onthoud zit gebakken in het systeem. Daar is nu niets aan te doen, behalve de instelling die FanBoy beschrijft.

(Bewerkt door BOlle om 21:44, 24-11-2010)

Apple Certified System Administrator
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 21:28    reactie #4
geplaatst door: schep075
Bedankt voor de reacties zover.

Idd onthoud het IOS je wachtwoord een tijdje. Ik had echter het idee dat deze app daar echter zelfs een constante "ontgrendeling" aanhoudt. Maar ik heb hem zelf niet uitgeprobeerd, dus dat kan ik mis hebben. Ik vind wel dat Apple daar in de toekomst iets mee moet. Zeker voor apps die overduidelijk voor kinderen bedoelt zijn. Ik zal iig aangeven om het advies van FanBoy te volgen. Ik had er zelf eigenlijk ook niet bij stil gestaan en verbaas me er echt over. Het is ook nog eens iemand die ik een MacBook en vervolgens indirect een iPhone en iPad heb aangeraden voor gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Dan voelt het wel extra lullig....

Eén gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 21:34    reactie #5
geplaatst door: schep075
eh, stomme vraag maar waar zit parental control voor app purchases?
Eén gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 21:37    reactie #6
geplaatst door: Pieterr
Settings --> General --> Restrictions.
Je moet een pincode instellen.
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 21:38    reactie #7
geplaatst door: daveh
Instellingen>Algemeen>Beperkingen>Kopen vanuit apps
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 21:38    reactie #8
geplaatst door: Pieterr
Ook handig om te doen voordat je je iPad aan een ander in handen geeft:

Settings --> Store --> Sign Out.

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 21:48    reactie #9
geplaatst door: schep075
Bedankt  :thumbs-up:
Eén gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
24 november 2010 - 22:06    reactie #10
geplaatst door: Sypie
"En zo, jongens en meisjes, werd het een dure maar wijze les."
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
25 november 2010 - 23:16    reactie #11
geplaatst door: schep075
Nog even een update:

Mijn kennis heeft een mailtje gestuurd naar de App store om de situatie uit te leggen en kreeg binnen 24 uur (zoals beloofd) antwoord. De mededeling was dat ze als eenmalige uitzondering 2 aankopen voor een bedrag van € 75,- teruggestort krijgt! Ondanks het feit dat aankopen via de app store volgens de "reglementen" definitief zijn.

Kan niet anders zeggen dat dat toch wel heel netjes is van de dames en heren van de app store! :thumbs-up:

Zij gaven ook nogmaals de tip om via instellingen/beperkingen aankopen uit de appstore te blokkeren.

Eén gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
26 november 2010 - 20:49    reactie #12
geplaatst door: LaPasta
Die wijze les heeft mij toen 25 euro gekost. Nu staat het standaard uit. Ik had het wel gelezen, maar vergeten uit te zetten. :happy:  :happy:
Groet, Peter iMac 2,4 Ghz Intel Core 2 Duo,  El Capitan | Macbook Pro 2,5 Ghz i5, Catalina | iPad 7th 32 Gb | iPhone SE 2016 32 Gb | Apple Watch SE 🍅
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
27 november 2010 - 09:37    reactie #13
geplaatst door: Ger Nijkamp
Citaat
schep075 om 23:16, 25-11-2010
Mijn kennis heeft een mailtje gestuurd naar de App store om de situatie uit te leggen en kreeg binnen 24 uur (zoals beloofd) antwoord. De mededeling was dat ze als eenmalige uitzondering 2 aankopen voor een bedrag van € 75,- teruggestort krijgt! Ondanks het feit dat aankopen via de app store volgens de "reglementen" definitief zijn.

Kijk, zo hoort het..! Fijn ook om te ontdekken dat 't in dit geval bij Apple ook zo werkt. Hulde..!

:thumbs-up:

[ Ger ]

Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
27 november 2010 - 10:51    reactie #14
geplaatst door: Pieterr
Altijd opletten dat iemand je niet een smurf probeert te smurfen.  :tounge:
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
3 december 2010 - 10:58    reactie #15
geplaatst door: brekson
Heb dit ook voor gehad
Gelukkig stopte ik op tijd omdat ik het spel maar zinloos vond

Schrok wel van de rekening

Toen ik een kordaat mailtje stuurde dat ik dit netjes vond, hebben ze me het geld teruggestort

Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
6 december 2010 - 20:06    reactie #17
geplaatst door: Harrie

Citaat
daveh om 21:38, 24-11-2010
Instellingen>Algemeen>Beperkingen>Kopen vanuit apps

Heb ik ook ingesteld en werkt perfect, hoef ik me niet druk te maken of je per ongeluk een verkeerde beweging op je touchscreen maakt.

Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
10 februari 2011 - 15:31    reactie #18
geplaatst door: Pieterr
Update:

FTC asked to investigate kids and in-app purchases.

Citaat

Do in-app purchases take advantage of children and inadvertently cost parents way more money than they intended to spend? US Rep. Edward Markey (D-MA) is worried that they do, and he has asked the Federal Trade Commission to look at the in-app purchase process offered by Apple and Google to see whether games that offer in-app purchases are unfairly marketed towards kids.

Stories about children inadvertently spending thousands of dollars inside of their parents' iPhone apps have circulated around the Web over the last year or so. Parents need to enter a password the first time in order to authorize a purchase (or an app download), but iOS devices don't ask for the password again until some period of time has passed, leaving eager kids to their own devices if parents aren't careful. When kids get authorization, they sometimes go crazy buying new items inside of their favorite games, surprising their parents with an eventual bill.

Meer...

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
26 februari 2011 - 11:07    reactie #19
geplaatst door: Aad Metz
Ben inmiddels ook trotse bezitter van 4 niveau's Bakery Story™, 580 Gems
t.w.v.   79,99 €
Door mijn dochtertje van 4....

:shutup:

Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
26 februari 2011 - 11:12    reactie #20
geplaatst door: Jorovich
misschien kun je je geld terugvragen.
Ik heb wel eens whatsapp gekocht maar dat werkte niet op de ipod touch. Mailtje gestuurd en 80 cent terug gekregen  :thumbs-up:
iMac 27'' Quad Core i5, 2.66Ghz
iMac 24'' 2.93Ghz, 4GB ram, nVidea GeForce GT120
Ipod Touch 8GB
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
26 februari 2011 - 12:25    reactie #21
geplaatst door: Aad Metz
@Jorovich, ja ik heb inmiddels een mailtje gestuurd.
Wanneer ik geld terug krijg, zal ik dat hier melden...
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
26 februari 2011 - 12:43    reactie #22
geplaatst door: Pieterr

Citaat
Aad Metz om 11:07, 26-02-2011
Ben inmiddels ook trotse bezitter van 4 niveau's Bakery Story, 580 Gems t.w.v.   79,99 €

Heel "leuk" zo'n gratis app. Ik snap ook niet dat ie zoveel 5 sterren waarderingen krijgt.
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
26 februari 2011 - 12:57    reactie #23
geplaatst door: Flix
Ik moet zeggen: Apple is heel coulant met geld teruggave na klagen. Dat is althans mijn eigen ervaring (en om me heen). Maar je moet ook zeker klagen, zodat Apple ziet dat ze dit soort zaken in hun App Store niet moeten tolereren. Het is toch een soort van malware.
Dus wie het overkomt: blijf zeuren bij Apple!
Probleem met app Smurf's Village: misleiding?
26 februari 2011 - 13:00    reactie #24
geplaatst door: ruwepit

Citaat
Pieterr om 12:43, 26-02-2011

Citaat
Aad Metz om 11:07, 26-02-2011
Ben inmiddels ook trotse bezitter van 4 niveau's Bakery Story, 580 Gems t.w.v.   79,99 €

Heel "leuk" zo'n gratis app. Ik snap ook niet dat ie zoveel 5 sterren waarderingen krijgt.

Ik snap dat wel. Als je heel goed kijkt wie de waarderingen geeft zijn het elke keer dezelfde accounts met waarschijnlijk de makers zelf van de App. Ook de hoeveelheid waarderingen slaan nergens op voor die korte periode.

Deze makers zorgen bewust voor goede waarderingen en nog veel erger...weten precies hoe dat ze er voor moeten zorgen dat de kinderen onbewust de in-App aankopen doen.
Ik zou me kapot schamen als ik zo mijn geld moest verdienen maarja...

Helemaal naakt onder de kleren