Dat slecht aansluiten is voor zo'n duur gadget inderdaad maar zwak.
Toch verbaast het mij dat de iPhone te warm wordt. Ik zou denken dat bij een goede instelling van de airco (bij een manuele airco de luchtuitlaat deels op de voeten, deels op de voorruit; of bij een automatische airco de stand 'Auto') er voldoende koude lucht over de voorruit moet passeren.
Mijn automatisch airco doet dat toch, en de temperatuur van de uitgaande lucht uit de ventilatiemonden op het dashboard is veel lager dan de ingestelde binnentemperatuur. Die wordt immers automatisch aangepast (en per uitstroommond soms individueel bepaald) om op de juiste plaats (waar je zelf zit) uiteindelijk het juiste effect te bekomen.
Ik meen van de diagnoseparameters van een vroegere wagen te herinneren dat bij 30 graden en bij direct invallend zonlicht de uitstroomtemperatuur iets van een 10-15 graden was voor de luchtuitlaat op het dashboard onder de voorruit. In dat geval zou die airflow over de iPhone toch voldoende moeten zijn om oververhitting tegen te gaan, zelfs al neemt de iPhone zelf natuurlijk wel een deel rechtstreekse zonnewarmte op.
(Bij een VW Golf IV met automatische airco kan je die met behulp van een toetsencombinatie die temperatuur bijvoorbeeld opvragen. Google maar eens. De werkelijke, en dus niet de lichtjes overdreven snelheid van de snelheidsmeter, ook. Soms handig om te weten...)
Waar hangt de iPhone trouwens op je ruit?